Kör ni på blyfri 95 eller 98 oktan?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.

95 eller 98 oktan?

blyfri 95
142
62%
Blyfri 98
73
32%
E85 ange hur mycket?
14
6%
 
Antal röster: 229

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Kör ni på blyfri 95 eller 98 oktan?

Inlägg av Spanarn »

Jag har testat min bil nu och den går mycket bättre på blyfri 98.

Den gjorde inte det förut pga gammalt och rostigt avgasystem, men nu sitter det nytt och fint så jag är nöjd. :lol:

Kunde vara kul att se vad ni andra kör på och ev vilket som ger lägst bränsleförbrukning?

Jag har inte testat bränsleförbrukningen än men det kommer. :lol:

Motivera gärna era val. :D

Juppo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 28 dec 2003, 17:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Juppo »

Jag har inte testat något annat än 98 i min har inte kört på 95 sedan jag hade 240 för snart 3,5årsen. Jag tycker bilar överlag brukar dra mindre med 98, med det kan ju vara inbilning också
--Daniel Carlsson--

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

kör på 100% E85.



har bilen avställd nudå, körde faktiskt med några procent bensin i slutet av året för att underlätta starterna. Ska dock fixa detta på något vis, funderar på att bygga en liten extratank, med soppa i på kanske 5L..



finns ju moddade insug för 8 spridare, med dubbla fuelrails då.. så får man koppla om på nå vis! Har lite olika idér..! så kan man starta på vanlig bf98..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

Körde enbart på 95 innan men tyckte att motorn började gå sämre å sämre...gick därför över till 98 och tycker att det passar min kärra bättre.

Upplever att bilen känns piggare med 98 :D

Hur många av er använder bensintillsats?...och isf varför?

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

Har ju en B230ET i bruksbilen så den måste ha 98 oktan ;) funkar bättre och knackar mindre än med 95 oktan.

#Johan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1018
Blev medlem: 24 sep 2003, 12:42
Ort: Smålandsstenar Medlemmsnummer: 429

Inlägg av #Johan »

Jag kör på 95 oktanig. B324...



Har aldrig testat 98 oktanig men det kanske man borde göra.
Bild

BMW 318 -88

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

Jag kör 95 har inbildat mig att det är billigast så.. Men jag vet inte kanske borde köra på 98 har ju en 87 med B230K
Över and ut!

mikke
Uppkörning
Inlägg: 793
Blev medlem: 21 jun 2004, 15:31
Ort: Göteborg/Tjörn-20år
Kontakt:

Inlägg av mikke »

körde 98 på moppen ja hade :lol:



har dock bara tankat 95 på 740:in men ja skall fylla på me 98 nästa tank å se om de är nån skyllnad...är de inte de så kommer ja köra 95 igen, annas byter ja te 98 :P
V70R-Sommar bilen



940Gl-Vinterbilen

AnGrY
Uppkörning
Inlägg: 429
Blev medlem: 16 maj 2004, 21:46
Ort: Eskilstuna

Inlägg av AnGrY »

kör på 98 oktan i 940in, 95 oktan i 245an (GL), å 245 turbon kör jag just nu 95 oktan... men den e ju inte bes å skattad så den kör jag inte med... :cry:
DEN LEVER! =D: 940 Turbo -94

Jobbarbil: 245 gl -90

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Har tankas enbart 95 oktan i båda bilarna jag har. Ibland med inslag av K-sprit i vinterbilen!
VOLVO 940 TURBO -96

Volvo_Johan85
Uppkörning
Inlägg: 389
Blev medlem: 31 dec 2004, 16:30
Ort: nånstanns

Inlägg av Volvo_Johan85 »

kör på 95 såklart annars har man ju inte råd o åka hehehhe

men jag funderar på oktanbooster gör det skillnad?

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

98 eftersom jag har Vikingchip som är optimerat för det.

Jan-E
Övningskörning
Inlägg: 265
Blev medlem: 08 dec 2002, 18:09
Ort: Norrköping Kör: 850 S -96

Inlägg av Jan-E »

Kör med 95 oktan i tanken fr o m idag :( för imorgon höjer de bensinpriset med 20 öre/liter. Har provat med 98 nogra gånger men inte kännt någon större skillnad. Kan ju bero på att jag kör en GL med hela 116 hk på pappret :D
"GLIDE LITE" på ren östgötska..

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

740:in går på 98 pga trimningen...



V90:in går på 98 för utvärdering, har kört på 95 de fyra första veckorna efter jag köpte den.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

kalle7
Uppkörning
Inlägg: 418
Blev medlem: 29 feb 2004, 17:44
Ort: Stockholm

Inlägg av kalle7 »

har aldrig tankat 98

men gör nog det nästa tank i 245an och ser om det blir nån skillnad

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Jag kör min 960 på 100% E85 (se min signatur)



Det enda jag har gjort är att ha satt dit en justerbar bränsletrycksregulator och ökat bränsletrycket!! Går bättre än BF95 och BF98 samt att det är bra mycket bättre för miljön!! En liten bonus är ju oxå att E85 håller ca 101 oktan.... :twisted:
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Jag kör min 960 på 100% E85 (se min signatur)



Det enda jag har gjort är att ha satt dit en justerbar bränsletrycksregulator och ökat bränsletrycket!! Går bättre än BF95 och BF98 samt att det är bra mycket bättre för miljön!! En liten bonus är ju oxå att E85 håller ca 101 oktan....


Hur mycket har du ökat bränsletrycket?

Vad är din förbrukning?
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Kör med blyfri 98
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Fastmoving? skrev:
Jag kör min 960 på 100% E85 (se min signatur)



Det enda jag har gjort är att ha satt dit en justerbar bränsletrycksregulator och ökat bränsletrycket!! Går bättre än BF95 och BF98 samt att det är bra mycket bättre för miljön!! En liten bonus är ju oxå att E85 håller ca 101 oktan....


Hur mycket har du ökat bränsletrycket?

Vad är din förbrukning?


Jag kan ju svara lite jag med, som kör på etanol. jag kommer dock inte ihåg exakt hur tankningarna blev.. men jag räknade ut mil-priset på varje kvitto både med soppan innan och efter med etanolen.



var inga problem att köra min 740T på runt 9 kr/mil iaf. dock kunde man få upp förbrukningen rejält, att tanken var tom efter 35 mil var ingen sällsynthet.. Menmen.. när jag gasade med bf98 så gick det ju lika mycket pengar att tanka upp den för, även om tanken började kännas liten med etanolen i..



i stort sett så vinner man ingenting i plånboken med en etanolkonvertering, däremot kör man i första hand miljövänligare.



sen får man mer effkekt, och effekt är inte gratis! (utom i detta fall..!!)



finns två, tre nackdelar med etanol.. det första är kallstarter under vintern. och det andra är att man får en kortare körsträcka per tank.. och det tredje må va att det finns färre tankställen.



men det går ju att undgå dessa "problem", till kallstarterna så kan man ju använda startgas.. men en riktig lösning ser jag att ha en förvrämningsdel av insuget, som värmer blixtsnabbt, det har ford focus flexifuel exempelvis. Till min bil kommer jag dock att försöka bygga en liten tank med bensin att ha i bilen, med helt andra slangar och spridare till insuget. sedan bara en svitch till vilka spridare styrboxen skall styra. Därav kan jag starta bilen på vanlig bensin när det både är 30 och 40 minus ute, och slå över till etanol efter 15 sek när motorn blivit varm.



å tanken går att bytas utmot en större.



åså blir tankställena fler och fler varjemånad..!
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

blyfri 98,

kört i alla mina turbobilar.

körde bara 95 i 960'in ..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Fastmoving? skrev:
Jag kör min 960 på 100% E85 (se min signatur)



Det enda jag har gjort är att ha satt dit en justerbar bränsletrycksregulator och ökat bränsletrycket!! Går bättre än BF95 och BF98 samt att det är bra mycket bättre för miljön!! En liten bonus är ju oxå att E85 håller ca 101 oktan....


Hur mycket har du ökat bränsletrycket?

Vad är din förbrukning?


Var ner till Stockholm över nyår låg väl på ganska bra både dit och hem...120-140 (med i beräkningen ska oxå att jag hade anliggande handbroms på vä bak...satt fast..) och utan anligg med bensin vill bilen ha 1,1-1,3 i de farterna men nu med E85 drog den 1,57 visst det låter mycket men en förbrukningsökning med ca 30% får man räkna med...



Tjänar ca en krona per mil om bensinpriset ligger på ca 10:-/liter....



Plus att det känns bättre när man fyller upp den 80 liter stora tanken mer än en hundring billigare än mot om jag tankat BF95....



Och inte nog med det....E85 är undantaget, jag tror det är energiskatt eller nått sånt, fram till 2008 om jag inte minns fel, så inte nog med att man minskar sitt beroende av arabernas svarta guld, man "lurar" staten på några sköna skattekronor.....



Angående bränsletrycket så vet jag inte hur mycket jag har ökat, ställde in på känn och efter hur bilen gick. Men det känns i alla fall att den går bra mycket bättre än vad den gjorde på bensin. Bytte Växellägesgivaren i tisdags och var därför tvungen att montera ner främre rör och kat, kikade i avgasröret och det fanns inte en tillstymmelse till sot, det var metall man såg!! E85 brinner renare och mer fullständigt än vad bensin gör. Så testa med lite E85 innan ni slänger i STP injection cleaner eller nått sånt för E85 har samma renande egenskaper!!!!
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

rickard84 skrev:Till min bil kommer jag dock att försöka bygga en liten tank med bensin att ha i bilen, med helt andra slangar och spridare till insuget. sedan bara en svitch till vilka spridare styrboxen skall styra. Därav kan jag starta bilen på vanlig bensin när det både är 30 och 40 minus ute, och slå över till etanol efter 15 sek när motorn blivit varm.
Det kanske går att koppla den där extra bensintanken till kallstartventilen och styra den manuellt, borde väl funka?

Edit: Det sitter väl ingen kallstartventil i din bil kom jag på...

sveno
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 aug 2004, 22:49
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jag kör min bil på ungefär 30% E85 och har gjort det i ett halvår. Det funkar mycket bra och jag har inte kunnat mäta någon skillnad i soppaförbrukning. Bilen startar och går precis som vanligt. Hittills har jag inte gjort någon konvertering av motor eller bränslesystem, men framåt vårkanten ska jag nog montera in en reglerbar bränsletrycksregulator och bara tanka E85.
Volvo 745GL 1990 B230F AW71L 30700 mil

massan
Uppkörning
Inlägg: 444
Blev medlem: 02 dec 2002, 14:25
Ort: Östersund

Inlägg av massan »

Kör på 95, för att det helt enkelt blir billigast så.
Bild

745 GL -88 B230F, 6x vita blinkers, sportluftfilter

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Du har glömt diiiiiiiiiiesel som alternativ. :twisted:
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Skriv svar