Kör ni på blyfri 95 eller 98 oktan?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1744
- Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
- Kör: Volvo v70, s70
- Ort: Göteborg
Kör ni på blyfri 95 eller 98 oktan?
Jag har testat min bil nu och den går mycket bättre på blyfri 98.
Den gjorde inte det förut pga gammalt och rostigt avgasystem, men nu sitter det nytt och fint så jag är nöjd.
Kunde vara kul att se vad ni andra kör på och ev vilket som ger lägst bränsleförbrukning?
Jag har inte testat bränsleförbrukningen än men det kommer.
Motivera gärna era val.
Den gjorde inte det förut pga gammalt och rostigt avgasystem, men nu sitter det nytt och fint så jag är nöjd.
Kunde vara kul att se vad ni andra kör på och ev vilket som ger lägst bränsleförbrukning?
Jag har inte testat bränsleförbrukningen än men det kommer.
Motivera gärna era val.
kör på 100% E85.
har bilen avställd nudå, körde faktiskt med några procent bensin i slutet av året för att underlätta starterna. Ska dock fixa detta på något vis, funderar på att bygga en liten extratank, med soppa i på kanske 5L..
finns ju moddade insug för 8 spridare, med dubbla fuelrails då.. så får man koppla om på nå vis! Har lite olika idér..! så kan man starta på vanlig bf98..
har bilen avställd nudå, körde faktiskt med några procent bensin i slutet av året för att underlätta starterna. Ska dock fixa detta på något vis, funderar på att bygga en liten extratank, med soppa i på kanske 5L..
finns ju moddade insug för 8 spridare, med dubbla fuelrails då.. så får man koppla om på nå vis! Har lite olika idér..! så kan man starta på vanlig bf98..
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Uppkörning
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32
Har ju en B230ET i bruksbilen så den måste ha 98 oktan funkar bättre och knackar mindre än med 95 oktan.
| zerial racing | DTE racing | SBM racing | Rätts databas | Race Night |
| Värmdö Motorteknik | Vevstakar | Kendall GT-1 | Motorarbeten mm |
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
-
- Uppkörning
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 31 dec 2004, 16:30
- Ort: nånstanns
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
740:in går på 98 pga trimningen...
V90:in går på 98 för utvärdering, har kört på 95 de fyra första veckorna efter jag köpte den.
V90:in går på 98 för utvärdering, har kört på 95 de fyra första veckorna efter jag köpte den.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Jag kör min 960 på 100% E85 (se min signatur)
Det enda jag har gjort är att ha satt dit en justerbar bränsletrycksregulator och ökat bränsletrycket!! Går bättre än BF95 och BF98 samt att det är bra mycket bättre för miljön!! En liten bonus är ju oxå att E85 håller ca 101 oktan....
Hur mycket har du ökat bränsletrycket?
Vad är din förbrukning?
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Kör med blyfri 98
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
Fastmoving? skrev:Jag kör min 960 på 100% E85 (se min signatur)
Det enda jag har gjort är att ha satt dit en justerbar bränsletrycksregulator och ökat bränsletrycket!! Går bättre än BF95 och BF98 samt att det är bra mycket bättre för miljön!! En liten bonus är ju oxå att E85 håller ca 101 oktan....
Hur mycket har du ökat bränsletrycket?
Vad är din förbrukning?
Jag kan ju svara lite jag med, som kör på etanol. jag kommer dock inte ihåg exakt hur tankningarna blev.. men jag räknade ut mil-priset på varje kvitto både med soppan innan och efter med etanolen.
var inga problem att köra min 740T på runt 9 kr/mil iaf. dock kunde man få upp förbrukningen rejält, att tanken var tom efter 35 mil var ingen sällsynthet.. Menmen.. när jag gasade med bf98 så gick det ju lika mycket pengar att tanka upp den för, även om tanken började kännas liten med etanolen i..
i stort sett så vinner man ingenting i plånboken med en etanolkonvertering, däremot kör man i första hand miljövänligare.
sen får man mer effkekt, och effekt är inte gratis! (utom i detta fall..!!)
finns två, tre nackdelar med etanol.. det första är kallstarter under vintern. och det andra är att man får en kortare körsträcka per tank.. och det tredje må va att det finns färre tankställen.
men det går ju att undgå dessa "problem", till kallstarterna så kan man ju använda startgas.. men en riktig lösning ser jag att ha en förvrämningsdel av insuget, som värmer blixtsnabbt, det har ford focus flexifuel exempelvis. Till min bil kommer jag dock att försöka bygga en liten tank med bensin att ha i bilen, med helt andra slangar och spridare till insuget. sedan bara en svitch till vilka spridare styrboxen skall styra. Därav kan jag starta bilen på vanlig bensin när det både är 30 och 40 minus ute, och slå över till etanol efter 15 sek när motorn blivit varm.
å tanken går att bytas utmot en större.
åså blir tankställena fler och fler varjemånad..!
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Fastmoving? skrev:Jag kör min 960 på 100% E85 (se min signatur)
Det enda jag har gjort är att ha satt dit en justerbar bränsletrycksregulator och ökat bränsletrycket!! Går bättre än BF95 och BF98 samt att det är bra mycket bättre för miljön!! En liten bonus är ju oxå att E85 håller ca 101 oktan....
Hur mycket har du ökat bränsletrycket?
Vad är din förbrukning?
Var ner till Stockholm över nyår låg väl på ganska bra både dit och hem...120-140 (med i beräkningen ska oxå att jag hade anliggande handbroms på vä bak...satt fast..) och utan anligg med bensin vill bilen ha 1,1-1,3 i de farterna men nu med E85 drog den 1,57 visst det låter mycket men en förbrukningsökning med ca 30% får man räkna med...
Tjänar ca en krona per mil om bensinpriset ligger på ca 10:-/liter....
Plus att det känns bättre när man fyller upp den 80 liter stora tanken mer än en hundring billigare än mot om jag tankat BF95....
Och inte nog med det....E85 är undantaget, jag tror det är energiskatt eller nått sånt, fram till 2008 om jag inte minns fel, så inte nog med att man minskar sitt beroende av arabernas svarta guld, man "lurar" staten på några sköna skattekronor.....
Angående bränsletrycket så vet jag inte hur mycket jag har ökat, ställde in på känn och efter hur bilen gick. Men det känns i alla fall att den går bra mycket bättre än vad den gjorde på bensin. Bytte Växellägesgivaren i tisdags och var därför tvungen att montera ner främre rör och kat, kikade i avgasröret och det fanns inte en tillstymmelse till sot, det var metall man såg!! E85 brinner renare och mer fullständigt än vad bensin gör. Så testa med lite E85 innan ni slänger i STP injection cleaner eller nått sånt för E85 har samma renande egenskaper!!!!
Det kanske går att koppla den där extra bensintanken till kallstartventilen och styra den manuellt, borde väl funka?rickard84 skrev:Till min bil kommer jag dock att försöka bygga en liten tank med bensin att ha i bilen, med helt andra slangar och spridare till insuget. sedan bara en svitch till vilka spridare styrboxen skall styra. Därav kan jag starta bilen på vanlig bensin när det både är 30 och 40 minus ute, och slå över till etanol efter 15 sek när motorn blivit varm.
Edit: Det sitter väl ingen kallstartventil i din bil kom jag på...
Jag kör min bil på ungefär 30% E85 och har gjort det i ett halvår. Det funkar mycket bra och jag har inte kunnat mäta någon skillnad i soppaförbrukning. Bilen startar och går precis som vanligt. Hittills har jag inte gjort någon konvertering av motor eller bränslesystem, men framåt vårkanten ska jag nog montera in en reglerbar bränsletrycksregulator och bara tanka E85.
Volvo 745GL 1990 B230F AW71L 30700 mil