B230FD vs B230FB
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1080
- Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
- Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29
B230FD vs B230FB
vad e skillnaden båda e ju GL e de årsmodellen eller???
B230FB 91-93
B230FD 94-
B230FB 91-93
B230FD 94-
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1080
- Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
- Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29
-
- Övningskörning
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
- Ort: Uddevalla
Gobbe skrev:Sitter väl Pulsair i den![]()
Hade jag varit som du (nu kanske jag får några sura miner) så hade jag satsat på en FB (om du har möjlighet att välja). FD:n är GANSKA trött![]()
Satt väl i -93, -94, och -95:orna (och då kom ju LTT).
Nån som vet om LTT var standard från -96?
GL fanns inte den bara till -94? -96-97 fanns det väl bara ltt? eller har jag fel? och -98 fanns det både ltt och fullturbo.
Re: B230FD vs B230FB
Det är inte bara kammen som skiljer sig.andreas_940 skrev:vad e skillnaden båda e ju GL e de årsmodellen eller???
B230FB 91-93
B230FD 94-
I B230FB har du kompretionsförhållade på 9,3:1 och i
B230FD är det 9,8:1.
Det är skillnad på guds lagar och människans förordningar.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1541
- Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
- Kör: 740 Turbo
- Ort: Orust
MattisH skrev:En b230fb i en 940 är lika slö som en b230f i en 740 eller har jag fel?
Det tycke jag när jag jämförde min och en kompis 940..
Jag tycker då inte det är nån skillnad på tröttheten på 740´s B230f och min 940 B230FB.. Men däremot tycker jag B230E är en kalas pigg sak! Satt i min gamla 740 (gle) traktor! Den var mycket piggare än min 940
740 Turbo -90
940 GL -91
940 GL -91
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1541
- Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
- Kör: 740 Turbo
- Ort: Orust
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1080
- Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
- Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1080
- Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
- Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29
andreas_940 skrev:men varför finns den toppen på de äldre modellerna med svagare motor och inte på de senare turbo modellerna orginal då???
eller de med de svagare modellerna har själv bytt eller har jag helt fel??
531an fanns på ex. 740 turbo b230et
405an som är nästan identiskt sånär som att den inte har fördelaruttag baktill satt också på äldre modeller (kommer inte ihåg vilka)
Att inte senare 740 och 940 turbo kör med den är antagligen strängare miljökrav.
![Bild](http://www.b-free.se/racers/pics/940turbosign.jpg)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
- Ort: Uddevalla
Re: B230FD vs B230FB
B230FB (91-92) finns enligt vad jag hört både med 530 och 531-topp. 531-toppen skall ge ca 137hk jämfört med 530:n som ger 130hk. Den stora skillnaden skall vara att 531-toppen gör att motorn "drar" ända ned till rödmarkeingen utan större problem (detta pga bättre kanaler), medan 530:n blir "trött" vid ca 4500-5000 varv.
Denna skillnad är dock INTE specificerad från Volvos sida och beror på att Volvo hade två olika leverantörer av denna topp.
Rätta mig om jag har fel! Skall dock tillägga att det var en gammal Volvoarbetare som berättade detta för mig....
Denna skillnad är dock INTE specificerad från Volvos sida och beror på att Volvo hade två olika leverantörer av denna topp.
Rätta mig om jag har fel! Skall dock tillägga att det var en gammal Volvoarbetare som berättade detta för mig....
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: B230FD vs B230FB
en fb med 530 har nog råkat ut för ett topplocksbyte, och är efter toppbytet ingen fb.
satt vx3kam i den 531´an jag tog från skroten förut iaf, från en 940..
har även en 945-92, inte kollat kammen än men sitter 531 i den iaf, å reggad med 96 kw. aldrig hört talas om något annat.
att en fb drar betydligt mer på höga varv än en f beror mestadels på kammen.
satt vx3kam i den 531´an jag tog från skroten förut iaf, från en 940..
har även en 945-92, inte kollat kammen än men sitter 531 i den iaf, å reggad med 96 kw. aldrig hört talas om något annat.
att en fb drar betydligt mer på höga varv än en f beror mestadels på kammen.
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1197
- Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
- Ort: Skåne så klart
Re: B230FD vs B230FB
hade inte FD:N olje sprut under kolvarna med?
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;