B230FD vs B230FB

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

B230FD vs B230FB

Inlägg av andreas_940 »

vad e skillnaden båda e ju GL e de årsmodellen eller???

B230FB 91-93

B230FD 94-

Robban945
Övningskörning
Inlägg: 111
Blev medlem: 17 apr 2003, 11:39
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Robban945 »

Rätta mig om jag har fel !



Den största skillnaden är att B230FB har 131 hk och B230FD har ca 116 hk.





Som sagt rätta mig gärna om jag har fel.



//Robban
Med Vänlig Hälsning



Robban

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

ahh visst ja, jo de stämmer nog!

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Va det inte toppen & kammen som skiljde dem åt?
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Användarvisningsbild
forbo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1388
Blev medlem: 25 mar 2004, 14:27
Ort: Malung (Dalarna)

Inlägg av forbo »

sitter väl 531 topp och vx3 kam i b230fb.

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

B230FD e väl i princip likadan som B230F med nån annan finnes som kom eller nåt.

Gobbe
Övningskörning
Inlägg: 182
Blev medlem: 01 dec 2004, 00:28

Inlägg av Gobbe »

Sitter väl Pulsair i den :?



Hade jag varit som du (nu kanske jag får några sura miner) så hade jag satsat på en FB (om du har möjlighet att välja). FD:n är GANSKA trött :(

Satt väl i -93, -94, och -95:orna (och då kom ju LTT :twisted: ).



Nån som vet om LTT var standard från -96?

Användarvisningsbild
forbo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1388
Blev medlem: 25 mar 2004, 14:27
Ort: Malung (Dalarna)

Inlägg av forbo »

Gobbe skrev:Sitter väl Pulsair i den :?



Hade jag varit som du (nu kanske jag får några sura miner) så hade jag satsat på en FB (om du har möjlighet att välja). FD:n är GANSKA trött :(

Satt väl i -93, -94, och -95:orna (och då kom ju LTT :twisted: ).



Nån som vet om LTT var standard från -96?


GL fanns inte den bara till -94? -96-97 fanns det väl bara ltt? eller har jag fel? och -98 fanns det både ltt och fullturbo.

940Robban
Uppkörning
Inlägg: 309
Blev medlem: 09 jun 2004, 20:39
Ort: Åbyhammar

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av 940Robban »

andreas_940 skrev:vad e skillnaden båda e ju GL e de årsmodellen eller???

B230FB 91-93

B230FD 94-
Det är inte bara kammen som skiljer sig.

I B230FB har du kompretionsförhållade på 9,3:1 och i

B230FD är det 9,8:1.
Det är skillnad på guds lagar och människans förordningar.

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Inlägg av Goran_Lundmark »

b230FB har 531topp VX kam (inte vx3) 136hk(inte 131) .

B230FD har 530topp M-kam, EGR, pulsair. denna ersatte FB pga, stängare avgaskrav. 116 trötta hk.
Bild

745 Turbo intercooler -90

Robban945
Övningskörning
Inlägg: 111
Blev medlem: 17 apr 2003, 11:39
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Robban945 »

Goran_Lundmark skrev:b230FB har 531topp VX kam (inte vx3) 136hk(inte 131) .


I min B230FB som det är 96 KW i effekt.



96KW*1,36 = 130,56 HK.





//Robban
Med Vänlig Hälsning



Robban

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

En b230fb i en 940 är lika slö som en b230f i en 740 eller har jag fel?



Det tycke jag när jag jämförde min och en kompis 940..
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust

Inlägg av Mattias_940 »

MattisH skrev:En b230fb i en 940 är lika slö som en b230f i en 740 eller har jag fel?



Det tycke jag när jag jämförde min och en kompis 940..


Jag tycker då inte det är nån skillnad på tröttheten på 740´s B230f och min 940 B230FB.. Men däremot tycker jag B230E är en kalas pigg sak! Satt i min gamla 740 (gle) traktor! Den var mycket piggare än min 940
740 Turbo -90
940 GL -91

Pro-Z
Färsk användare
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 feb 2004, 12:27
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Pro-Z »

Goran_Lundmark skrev:b230FB har 531topp VX kam (inte vx3) 136hk(inte 131) .

B230FD har 530topp M-kam, EGR, pulsair. denna ersatte FB pga, stängare avgaskrav. 116 trötta hk.


Eller inte !



Jag tog nämligen min 531 topp med VX3 från en Volvo 940 -91 med B230FB...
Bild

Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust

Inlägg av Mattias_940 »

Goran_Lundmark skrev:b230FB har 531topp VX kam (inte vx3) 136hk(inte 131) .

B230FD har 530topp M-kam, EGR, pulsair. denna ersatte FB pga, stängare avgaskrav. 116 trötta hk.


Jag har också hört att det ska vara VX kam i dom
740 Turbo -90
940 GL -91

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Inlägg av Goran_Lundmark »

enligt volvos bäcker så sitter det VX-kam i fb.
Bild

745 Turbo intercooler -90

Pro-Z
Färsk användare
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 feb 2004, 12:27
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Pro-Z »

Okey då kanske den var bytt i mitt exemplar då... eller också är vi inne på volvos klassiska undantag ;)
Bild

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

vad e de för speciellt med 531 toppen?? många som vill ha dem???

Pro-Z
Färsk användare
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 feb 2004, 12:27
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Pro-Z »

Större och mer välformade kanaler.



Även kallad svanhalstoppen pga dess utforming i kanalerna...

Större och finare kanaler = bättre flöde = mer lämpad för högre effekt.



Går iofs att porta vanliga 530 toppen men det kostar mera.
Bild

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

men varför finns den toppen på de äldre modellerna med svagare motor och inte på de senare turbo modellerna orginal då???



eller de med de svagare modellerna har själv bytt eller har jag helt fel??

Pro-Z
Färsk användare
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 feb 2004, 12:27
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Pro-Z »

andreas_940 skrev:men varför finns den toppen på de äldre modellerna med svagare motor och inte på de senare turbo modellerna orginal då???



eller de med de svagare modellerna har själv bytt eller har jag helt fel??


531an fanns på ex. 740 turbo b230et

405an som är nästan identiskt sånär som att den inte har fördelaruttag baktill satt också på äldre modeller (kommer inte ihåg vilka)



Att inte senare 740 och 940 turbo kör med den är antagligen strängare miljökrav.
Bild

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

Konstigt, hade också 940-92 med FB-motor, 531 och en vx3 kam och 131hk. :wink:

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av jdrotz »

B230FB (91-92) finns enligt vad jag hört både med 530 och 531-topp. 531-toppen skall ge ca 137hk jämfört med 530:n som ger 130hk. Den stora skillnaden skall vara att 531-toppen gör att motorn "drar" ända ned till rödmarkeingen utan större problem (detta pga bättre kanaler), medan 530:n blir "trött" vid ca 4500-5000 varv.

Denna skillnad är dock INTE specificerad från Volvos sida och beror på att Volvo hade två olika leverantörer av denna topp.

Rätta mig om jag har fel! Skall dock tillägga att det var en gammal Volvoarbetare som berättade detta för mig....
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av rickard »

en fb med 530 har nog råkat ut för ett topplocksbyte, och är efter toppbytet ingen fb.

satt vx3kam i den 531´an jag tog från skroten förut iaf, från en 940..

har även en 945-92, inte kollat kammen än men sitter 531 i den iaf, å reggad med 96 kw. aldrig hört talas om något annat.

att en fb drar betydligt mer på höga varv än en f beror mestadels på kammen.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Sjöbovolvo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1197
Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
Ort: Skåne så klart

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av Sjöbovolvo »

hade inte FD:N olje sprut under kolvarna med?
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar