Delad: 850T5 eller S80T6 motor i 940

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Det blir ju billigare att köpa den här motorn än att renovera och trimma den du har: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=63629

Hur coolt vore det inte med en dubbelturbo-sexa? :)

Andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1127
Blev medlem: 06 jan 2004, 19:05
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Andersson »

Andreas skrev:Det blir ju billigare att köpa den här motorn än att renovera och trimma den du har: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=63629

Hur coolt vore det inte med en dubbelturbo-sexa? :)


Jo det vore coolt...

Men ändå, känslan att starta upp motorn efter man själv plockat isär och renoverat hela alltihopa, det är nog oslagbart.
Ex 944a åkare som konverterat till VW

Azore
Van forumsanvändare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 14 aug 2004, 00:40

Inlägg av Azore »

Andreas skrev:Det blir ju billigare att köpa den här motorn än att renovera och trimma den du har: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=63629

Hur coolt vore det inte med en dubbelturbo-sexa? :)


Går det att regga tex en sån motor i en 940?

snoris
Uppkörning
Inlägg: 442
Blev medlem: 23 dec 2002, 10:14

Inlägg av snoris »

står ju svaret i tråden... reg bes kan man glömma men som amatör byggt fordon ska de gå. tror man måste byta andra delar med om man ska regga som amatörbyggt fordon väghållning bromsar osv... sen så kostar det en en slant har jag för mig.

Azore
Van forumsanvändare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 14 aug 2004, 00:40

Inlägg av Azore »

Okej, men att slänga i en 850 T5:a motor i en 940, funkar det att få den laglig på allmän väg, eller är det svårt :?:

netstream
Van forumsanvändare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 02 sep 2004, 19:42
Ort: Kolsva/ Kör: Volvo V70 Classic 2.5T -07 | Volvo 945 LTT SE -95
Kontakt:

Inlägg av netstream »

Azore skrev:Okej, men att slänga i en 850 T5:a motor i en 940, funkar det att få den laglig på allmän väg, eller är det svårt :?:
du måste få den omtypad till annan motor eller nått sånt.

Det finns ju sånna 940/740 med t5:or.

Såg föresten en 740 med audio s8 motor i den va lite fräsig. Men fyfan

vilket bygge att få allt att funka eller :?:
Bild
Ta inte livet för givet!

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Har delat tråden eftersom den förra handlade om något annat. Fortsätt gärna diskussionen här. Tänkte förresten döpa den till drömtråden... :lol:
Bild

Azore
Van forumsanvändare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 14 aug 2004, 00:40

Inlägg av Azore »

netstream skrev:
Azore skrev:Okej, men att slänga i en 850 T5:a motor i en 940, funkar det att få den laglig på allmän väg, eller är det svårt :?:
du måste få den omtypad till annan motor eller nått sånt.

Det finns ju sånna 940/740 med t5:or.

Såg föresten en 740 med audio s8 motor i den va lite fräsig. Men fyfan

vilket bygge att få allt att funka eller :?:


Okej. Men är det svårt att få den omtypad?

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Att T6-motorn fortfarande inte är såld kan kanske ge en hint om möjligheterna att montera den i en 700/900-kaross. Undrar varför han säljer den alls? Dom blev som ni ser rätt arga när jag påpeka detta i tråden. :P
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

niel skrev:Att T6-motorn fortfarande inte är såld kan kanske ge en hint om möjligheterna att montera den i en 700/900-kaross. Undrar varför han säljer den alls? Dom blev som ni ser rätt arga när jag påpeka detta i tråden. :P


men den kostar ju en slant också... köper man den är man inte ute efter att ha den i orginalskick, utan att trimma vilket innebär renovering. varför då köpa en "ny" motor, å inte en halvtaskig att besa med innan man tar isär å stoppar i spmstakar och kraftigare kolvar osv.. :)
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Känns inte som om man behöver trimma en T6 så mycket...
Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Greensilver skrev:Känns inte som om man behöver trimma en T6 så mycket...


varför inte? att trimma upp en vanlig rödblock med 8vtopp till den prestandan t6'an levererar org är ju inga problem, och betydligt billigare än att köpa den där och stoppa i med besikning. Då skulle ju det räcka.. inte sant?





mycket vill ha mer.. man tycker man är kung på vägen med sin chippade 740 första gången man kör den, tills man vant sig ett tag, eller tills man blivit dragen.. :P



jag kommer nog aldrig blir "klar" med nån trimning av min bil iaf.. ekonomin kommer säkert sätta stopp (det gör den ju hela tiden :/) men inte viljan.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag tror att T6:an har 272 hästar, 380 Nm. Detta borde räcka för att få bilen att gå en bra bit över 200 km/h. Skulle räcka för mig iaf.



Skall man ha mer pulver i en 940 får man nog börja kika på bromsar och väghållning en hel del...
Bild

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Vad lustigt det såg ut först, jag hade inget minne av att ha skapat en sån här tråd. :)



För att svara på Azores fråga om T5-motor i 940, man får bara sätta i motorer som har max 238hk original. Sätter man i den här motorn måste bilen byggas om såpass mycket att den räknas som ombyggt fordon, men det kommer ju Anderssons bil att göra när han är klar. :lol:

Azore
Van forumsanvändare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 14 aug 2004, 00:40

Inlägg av Azore »

Andreas skrev:Vad lustigt det såg ut först, jag hade inget minne av att ha skapat en sån här tråd. :)



För att svara på Azores fråga om T5-motor i 940, man får bara sätta i motorer som har max 238hk original. Sätter man i den här motorn måste bilen byggas om såpass mycket att den räknas som ombyggt fordon, men det kommer ju Anderssons bil att göra när han är klar. :lol:


Tack för svaret. Men om man nu byter ut motorn i sin 940 till en 850 T5 motor, är det framhjulsdrift som gäller då?

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Azore skrev:Tack för svaret. Men om man nu byter ut motorn i sin 940 till en 850 T5 motor, är det framhjulsdrift som gäller då?
Nej, du vrider bara motorn 90 grader motsols. :)

snoris
Uppkörning
Inlägg: 442
Blev medlem: 23 dec 2002, 10:14

Inlägg av snoris »

Andreas skrev:Vad lustigt det såg ut först, jag hade inget minne av att ha skapat en sån här tråd. :)



För att svara på Azores fråga om T5-motor i 940, man får bara sätta i motorer som har max 238hk original. Sätter man i den här motorn måste bilen byggas om såpass mycket att den räknas som ombyggt fordon, men det kommer ju Anderssons bil att göra när han är klar. :lol:


det har ändrats efter nyår nu får du inte sätta i motor som inte finns i den modellen från början om bilen är nyare än 88. 88or utan kat klarar sig men inte finns det många 940s då svaret på detta är att det går inte sätta 5a i en 940 förtillfället och få den regbes tyvärr. Utan ombyggt fordon är det som gäller. Angånde montering tar man det mesta från 960 motorfästen bygger om tråget från 960, låda etc...

Azore
Van forumsanvändare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 14 aug 2004, 00:40

Inlägg av Azore »

Andreas skrev:
Azore skrev:Tack för svaret. Men om man nu byter ut motorn i sin 940 till en 850 T5 motor, är det framhjulsdrift som gäller då?
Nej, du vrider bara motorn 90 grader motsols. :)


Okej, gött 8)

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

Är det då inte bättre att köpa den bilen med den motorn så slipper man allt strul som kan medföra...



Fast en 940 med T5 motor och bakhjulsdrivet skulle ju va rätt skoj...



I 850 är ju det mästa om inte allt datorsytrt och en massa annan lul lul hur blir det då om man sätter i en T5 motor i en 940 måste man ta allt från 850in?
Volvo 740 GL 88B

Robban945
Övningskörning
Inlägg: 111
Blev medlem: 17 apr 2003, 11:39
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Robban945 »

Det är ju en kille som heter Anders som byggde om sin 760 (tror jag det var) till en kamelont 960 den hade ju en 850 (tror det var en T5) motor. Den lät gott som fan den bilen. JAg vet inte vilken årsmodell det var men ni som vet vilken jag prata om vet oxå hur pass mycket ombyggd den bilen är.





//Mvh Robban
Med Vänlig Hälsning



Robban

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

Robban945 skrev:Det är ju en kille som heter Anders som byggde om sin 760 (tror jag det var) till en kamelont 960 den hade ju en 850 (tror det var en T5) motor. Den lät gott som fan den bilen. JAg vet inte vilken årsmodell det var men ni som vet vilken jag prata om vet oxå hur pass mycket ombyggd den bilen är.





//Mvh Robban


vill veta mer någon som har en hemsideadress eller nått?
Volvo 740 GL 88B

Robban945
Övningskörning
Inlägg: 111
Blev medlem: 17 apr 2003, 11:39
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Robban945 »

Den bilen är såld. Kolla på TPC tror att den nya ägaren är med där.



Vad jag vet så finns det ingen hemsida. Det är flera år sedan den bilen byggdes.



//Mvh Robert
Med Vänlig Hälsning



Robban

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

Robban945 skrev:Den bilen är såld. Kolla på TPC tror att den nya ägaren är med där.



Vad jag vet så finns det ingen hemsida. Det är flera år sedan den bilen byggdes.



//Mvh Robert


okay...
Volvo 740 GL 88B

massan
Uppkörning
Inlägg: 444
Blev medlem: 02 dec 2002, 14:25
Ort: Östersund

Inlägg av massan »

Ja vore en dröm att ha pengar och kunskap att sätta in den motorn i min 745:a istället för en B230F.



Är nog en hel del pyssel för att få det att fungera.
Bild

745 GL -88 B230F, 6x vita blinkers, sportluftfilter

Användarvisningsbild
Cyrax
Uppkörning
Inlägg: 540
Blev medlem: 10 jan 2004, 12:41
Ort: Jönköping/Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cyrax »

En kompis påbörjade ett projekt att sätta in en R-Motor i en 740 GL -88.

Han monterade i motor och låda och fixade oljetråg och allt. Men istället för originalsprutet hade ett haltech programmerbart. Han fick dock aldrig insprutet att lira så han sålde alltihop!



Hade han bara fått sprutet att funka så hade det nog blivit en kul bil!
/Johan - Driftbilen Nissan 200sx -90, Brukshink 745 GLT 16V -88

Bild

Skriv svar