befintligt skick är inte ett giltigt kontrakt!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Manpower
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 sep 2004, 23:15

befintligt skick är inte ett giltigt kontrakt!

Inlägg av Manpower »

Vid privat bilinköp gäller .





Befintligt skick

En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.

Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.

Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.



Befintligt skick

En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.



En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:

den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

säljaren låtit bli att berätta för köparen om något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till

eller om



bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta



Hämtad från KO









Mao inte synliga fel kan reklameras inom 14 dagar, med returrätt eller kompensation som följd



har själv använd denna text för att få tebax en del av köpsumman. vid ett dåligt bilköp.
Peace and Love

Christoffer
Färsk användare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 aug 2003, 02:17
Ort: Gotland, Visby
Kontakt:

Inlägg av Christoffer »

Minns inte jag fel så spelar det ingen roll om det står att den säljs i befintligt skick eller inte, för säljaren åker lik förbannat på att åtgärda felen om du reklamerar dem eftersom den måste stämma med varudeklarationen.



*Ska plocka fram min gamla hederliga Lag-bok och titta i pappren ;)*

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

För ordningens skull kan man ju skriva det, men står inget, så är det "befintligt skick" som gäller.



Om du exempelvis ska köpa en 15 år gammal Volvo så kan man inte räkna med att den är helt rostfri, att alla elektiska funktioner fungerar på den, osv. Saker som man med andra ord kan räkna med på en 20 år gammal Volvo går inte att klaga på. Men säger säljarn att "maskinellt är den kanon", och den uppenbarligen inte är det, ja då är ju säljaren ansvarig.



En sak som borde göra att man klarar sig från ansvar för eventuella fel, borde kunna vara att göra som handlarna, sälja bilen som renoveringsobjekt. En bil under 15000 kr hos en bilhandlare säljs alltid som renoveringsobjekt. Den är inte varudeklarerad, och det kan vara precis vilka fel som helst på den.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Manpower
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 sep 2004, 23:15

Inlägg av Manpower »

Sedan att jag har råkat ut för att en automatlådan rasade efter 20 mil.

tycker jag att andra bör veta att det finns hopp även när man blir lurad.
Peace and Love

Ekholm
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 feb 2003, 21:58

Inlägg av Ekholm »

Snart vågar man inte sälja en begagnad bil till en privatperson längre.

Dannesthlm
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 aug 2004, 18:44

Inlägg av Dannesthlm »

Tja varför tror ni att säljare ibland säger att "men jag vet inget om bilar" "jag tycker den går bra, jag har inte haft några problem med den".



Om du sedan efter köp tar kontakt med säljaren och påpekar vissa som du uppfattar det uppenbara fel om då säljaren säger "men jag vet inget om bilar..... det märkte inte jag..... så troddde jag det brukar vara på den här modellen etc" Vad händer då? Jag lovar det är ingen ide med en rättstvist har en kompis som köpte en Mustang för ett 10tal år sedan var fel på bla kylaren (som säljaren absolut skulle upptäckt) men han (säljaren) slingrade sig ur det (var div andra fel som jag ej kommer ihåg).



Det handlar bara hur slipad säljaren är, då är reglarna kring i Befintligt Skick helt meningslösa tro mig.

Skriv svar