Bendix eller Girling bromsok?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Bendix eller Girling bromsok?

Inlägg av raZZia »

Tja! :lol:



Jag har Bendix ok på volvon just nu, men de måste bytas för att ett utav okets cylinder kärvar.



Frågan då: Är girlingoken bättre?? Jag har nämligen en uppsättning nya belägg till girling hemma, men har bendix ok på bilen.

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Någon måste ha en aning?

Prototypen
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 26 aug 2004, 10:35

Inlägg av Prototypen »

Om du tittar på "PRODUKTSKYLTEN" den har två kolumner en bredare till vänster (VOLVO" överst och en smalare till höger "made in Sweden" överst. På tredje raden i den högra kolumnen har du ett beteckning på 7 positioner om du ger mig den kan jag hjälpa till med var det är för delar i hjulupphängning och bromsar.

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Jag vet redan vad jag har för ok på bilen.



Min fråga var om Girlingoken är bättre än Bendix?

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Någon måste väl veta?

Prototypen
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 26 aug 2004, 10:35

Inlägg av Prototypen »

Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad, anledningen till att man har två olika system är att man kan säkra leveranser med två olika leverantörer samt att man inte binder upp sig mot bara en leverantör (alla äggen i en korg) man kan även pressa priserna med två leverantörer.

M.A.O. är det en ren produktions ekonomisk/politisk anledning.

andrej
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mar 2004, 18:03

Inlägg av andrej »

köp bara den OKet som ska sitta på din bil. Jag bytte till andra ok (fram)

I börgan var det bra ,sen börgade knacka -bromsokhållare som höll inte.Dem fick jag byta 3 gånger .och till slut fick övernatta i dicket -fan vad ont det gorde-

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

OokaaY :D

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

FRÅGA OM BROMSBYTE

Inlägg av cruisingphill »

jag vet inte redigt vad för bromsar jag har på min 740.. det är en 88a och jag har hört de att det finns både Girling och bendix..frågade i Biliabutiken igår å de sa att det bara var frambeläggen och oken som var olika och att det var samma bromsar bak oavsätt modell. min kompis har fått tag på en 740 som ska skrotas där bromsoken är rätt hyfsade.. mina är helt kass och behövs bytas snarast.. kan man göra som så att man sätter på Girling ok på en bil som hade bendix från början och tvärtom eftersom jag inte vet vilket jag har eller vad den andra bilen har för några..??
740 Turbo Intercooler -88,

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag tror att servo och cylindern också skiljer. Kan ju hända att du ändrar förhållandet mellan kolvareorna och därmed rubbar bromsbalansen.
Bild

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Inlägg av cruisingphill »

aha.. ajfan.. så de gäller det att hoppas på att dem på den bilen är samma som mina :? (vad det nu är?).. tack för svaret!! :)
740 Turbo Intercooler -88,

Skriv svar