Sida 1 av 2

960 Turbo

Postat: 13 aug 2004, 19:49
av Wanchai
Jag hittar ingen info på Volvos hemsida om 960 Turbo. Jag har sett några inlägg om den här på forumet och dessutom såg jag en idag, så den finns. Två pensionärer (80+) som kröp fram i en 960 Turbo (sedan) i ungefär 2 km/h... Var hittar jag mer info om denna bil?

Re: 960 Turbo

Postat: 13 aug 2004, 19:53
av pierre
Wanchai skrev:Jag hittar ingen info på Volvos hemsida om 960 Turbo. Jag har sett några inlägg om den här på forumet och dessutom såg jag en idag, så den finns. Två pensionärer (80+) som kröp fram i en 960 Turbo (sedan) i ungefär 2 km/h... Var hittar jag mer info om denna bil?


Sök på nätet ?

Postat: 13 aug 2004, 21:06
av micael
Sök på nätet..



Tror dom nästan bara finns med b204ft och manuell låda.

I övrigt så är det 960..

Postat: 13 aug 2004, 21:46
av Wanchai
Jo, det går att hitta diverse info men jag undrade väl egentligen lite varför det inte står om den på Volvos hemsida. Jag saknar "officiell" info. Jag utgår från att den såldes i Sverige.

Postat: 13 aug 2004, 21:57
av evozz
Wanchai skrev:Jo, det går att hitta diverse info men jag undrade väl egentligen lite varför det inte står om den på Volvos hemsida. Jag saknar "officiell" info. Jag utgår från att den såldes i Sverige.
Nej, den såldes inte i Sverige. Den såldes bla i Italien, därav motorvolymen på 2 liter, eftersom de beskattar bilar där efter volymen på motorn.

Postat: 13 aug 2004, 23:18
av George Holmer
micael skrev:Sök på nätet..



Tror dom nästan bara finns med b204ft och manuell låda.

I övrigt så är det 960..


I England såldes den med B230FT och automat 1991.

Postat: 14 aug 2004, 10:25
av Andreas
Den tillverkades väl också bara i ett år, men man kan ju alltid bygga en egen: http://www2.blocket.se/view/3020396.htm?l=0&c=1&city=0

Postat: 14 aug 2004, 10:36
av micael
Andreas skrev:Den tillverkades väl också bara i ett år, men man kan ju alltid bygga en egen: http://www2.blocket.se/view/3020396.htm?l=0&c=1&city=0


Just nu är det inte så lätt!

Man får inte byta till en annan motor om man har katalysator.

Ruskigt dumma regler...

Men så är det...



Men dom kanske ändrar på det igen med lite tur...

Postat: 14 aug 2004, 11:42
av Andreas
micael skrev:Just nu är det inte så lätt!

Man får inte byta till en annan motor om man har katalysator.

Ruskigt dumma regler...

Men så är det...



Men dom kanske ändrar på det igen med lite tur...
Ok, men han verkar ha lyckats.

Postat: 14 aug 2004, 12:50
av Wizzman
Andreas skrev:
micael skrev:Just nu är det inte så lätt!

Man får inte byta till en annan motor om man har katalysator.

Ruskigt dumma regler...

Men så är det...



Men dom kanske ändrar på det igen med lite tur...
Ok, men han verkar ha lyckats.


Antingen har han fått volvo att göra en komponentkontroll, eller så reggade han den innan årsskiftet när dom nya reglerna kom.



//Daniel

Postat: 14 aug 2004, 17:16
av snoris
Volvo gör inte såna dära komponentkontroller längre men jag vet en som har bes en 940 med 5:a iår vet inte hur han har lyckats men antar att han har bra kontakter på volvo eller SBP

Postat: 20 aug 2004, 22:35
av Tiggger
Jag har en 960tic 2.0l 16V italienbil.

Tror även dem ev. fanns i frankrike och finland.

Postat: 20 aug 2004, 22:47
av MickeN
En annan sak som folk tvistar om är ju 960 med 3l sexa och dubbelturbo. En del hävdar att det finns såna som såldes i begränsat antal. En del säger att det är testbilar osv. Jag har iaf sett en sån till salu i Tyskland. Å enligt ägaren jag pratade med så var den så ifrån Volvo.



Var sugen där ett tag att köpa den. Var en 94a så det var gamla karossen.

Postat: 21 aug 2004, 00:36
av George Holmer
MickeN skrev:En annan sak som folk tvistar om är ju 960 med 3l sexa och dubbelturbo. En del hävdar att det finns såna som såldes i begränsat antal. En del säger att det är testbilar osv. Jag har iaf sett en sån till salu i Tyskland. Å enligt ägaren jag pratade med så var den så ifrån Volvo.



Var sugen där ett tag att köpa den. Var en 94a så det var gamla karossen.


Volvo har aldrig sålt en enda 960 med dubbelturbo eller turbo på sexan.

Postat: 21 aug 2004, 13:41
av Andreas
MickeN skrev:En annan sak som folk tvistar om är ju 960 med 3l sexa och dubbelturbo. En del hävdar att det finns såna som såldes i begränsat antal. En del säger att det är testbilar osv. Jag har iaf sett en sån till salu i Tyskland. Å enligt ägaren jag pratade med så var den så ifrån Volvo.



Var sugen där ett tag att köpa den. Var en 94a så det var gamla karossen.
Vad jag har hört så fanns det ett turbonverteringskit att köpa av Volvo till denna motor.

Postat: 21 aug 2004, 16:08
av George Holmer
Andreas skrev:
MickeN skrev:En annan sak som folk tvistar om är ju 960 med 3l sexa och dubbelturbo. En del hävdar att det finns såna som såldes i begränsat antal. En del säger att det är testbilar osv. Jag har iaf sett en sån till salu i Tyskland. Å enligt ägaren jag pratade med så var den så ifrån Volvo.



Var sugen där ett tag att köpa den. Var en 94a så det var gamla karossen.
Vad jag har hört så fanns det ett turbonverteringskit att köpa av Volvo till denna motor.


Nej.

Postat: 21 aug 2004, 22:14
av Andreas
George Holmer skrev:Nej.
Jag läste det på internet så det måste vara sant! :lol:

Postat: 21 aug 2004, 23:03
av volvo960
Den enda kända volvon som sålts me T-& är S80 vad jag vet,alla andra är konverterade.Gik turbo har ett sånt kit t,ex

Postat: 22 aug 2004, 18:52
av Tiggger
Det var väl så att Volvo gjorde försök med turbo på 6:an, men hade problem med värmeutvecklingen, på nått sett.

Men nån eller ett par enstaka försöks bilar kan ju ha kommit ut.

Postat: 22 aug 2004, 18:58
av George Holmer
Tiggger skrev:Det var väl så att Volvo gjorde försök med turbo på 6:an, men hade problem med värmeutvecklingen, på nått sett.

Men nån eller ett par enstaka försöks bilar kan ju ha kommit ut.


Det håller jag för högst troligt, trots allt är det ju samma motor som sitter i S80 T6 men någon officiel modell med 6a och Turbo var det aldrig tal om på 960.

Postat: 22 aug 2004, 19:21
av micael
Tiggger skrev:Det var väl så att Volvo gjorde försök med turbo på 6:an, men hade problem med värmeutvecklingen, på nått sett.

Men nån eller ett par enstaka försöks bilar kan ju ha kommit ut.


Men just den skrönan handlade väl om PRV6an?!?

Postat: 22 aug 2004, 19:56
av V760
micael skrev:
Tiggger skrev:Det var väl så att Volvo gjorde försök med turbo på 6:an, men hade problem med värmeutvecklingen, på nått sett.

Men nån eller ett par enstaka försöks bilar kan ju ha kommit ut.


Men just den skrönan handlade väl om PRV6an?!?


Stämmer... PRV 6:an skulle intoduceras med turbo i 780:in när den visades men lades ner som sagt pga värmeutvecklingen...

Postat: 22 aug 2004, 20:36
av George Holmer
Jo, Volvo lekte med en V6 turbo till 780. En sådan på samma motor satt ju i Renault 25, till exempel.



Ett lustigt faktum är att PRV6an skulle ha blivit en V8 men när oljekrisen kom på 70-talet drog man ner den till en V6. Annars hade ju 780 varit det korrekta namnet.

Postat: 22 aug 2004, 23:38
av kalle andersson
Jag har sett en 760 Bi-turbo till salu för ett tag sen.

Som jag förstog det, ta detta med en nypa salt, har de har tillverkats av nån mindre firma som specialiserat sig på bilar med extra säkerhet (skottsäker plåt, förstärkta rutor mm). Dvs bilar för kändisar, militärchefer etc. Pga av att dessa bilar väger åtminstone 500kg mer och att man behöver extra hästkrafter har man alltså turbo-laddat sexan.



Som sagt, jag vet inte om detta stämmer, men det verkar väl inte så konstigt?

Isåfall skulle jag inte bli förvånad om de finns en och annan 960 bi-turbo också... Kylning kan man ju alltid fixa om det finns folk som är villiga att betala för lite extra säkerhet och prestanda.

Postat: 23 aug 2004, 20:30
av Kaos