940 turbo+

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
basse95
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:28

940 turbo+

Inlägg av basse95 »

Jag har en 940 turbo+ 93 men det verkar som om att jag har tappat +paketet på 25 hästar den extra kicken vid högre varv är det ett chip eller en ventil vad har hänt

mvh basse

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Nu har inte jag kört någon bil med turbo+.

Men jag antar att man inte lär känna dom 25 extrahästarna som någon \"extrakick\".



Kolla laddtrycksmätaren. max på det röda är ungefär 1 bar.

Utan turbo+ lär laddtrycket vara ungefär 0,5 bar(är det på min 765ftt).



turbo+ är ju ett elektroniskt styrt pystrim.

Så det borde vara lite högre laddtryck när + är aktiverat.
Bild

MickeN
Övningskörning
Inlägg: 110
Blev medlem: 07 dec 2003, 23:26
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av MickeN »

Kan ju vara din pysventil som är lite konstig. Å den är bara skit ändå så ifall du vill få en pigg 940 så tar du och kopplar bort den pysventilen helt och hållet. Sitter bakom din luftburk. Iom det är lite programvara och skit i turbo+ paketet så funkar det kalas att fixa upp laddtrycket lite. Så ta bort endast pystventilen så har du en 940 turbo som går som en chippad bil. Bara att tuta och köra. :-)
Bild

snoris
Uppkörning
Inlägg: 442
Blev medlem: 23 dec 2002, 10:14

Inlägg av snoris »

sitter en magnetventil som reglerar laddet pröva kolla denna smörj upp ev... en polare hade oxå tappat sitt t+ och räckte med att smörja upp den så funka det igen... visst känner man av turbo+ blir lixsom en lite extra kick där emot slutet rätt trevligt vid omkörningar och dylikt...

Akus
Uppkörning
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 sep 2003, 17:50
Ort: Rödeby

Inlägg av Akus »

MickeN skrev:Kan ju vara din pysventil som är lite konstig. Å den är bara skit ändå så ifall du vill få en pigg 940 så tar du och kopplar bort den pysventilen helt och hållet. Sitter bakom din luftburk. Iom det är lite programvara och skit i turbo+ paketet så funkar det kalas att fixa upp laddtrycket lite. Så ta bort endast pystventilen så har du en 940 turbo som går som en chippad bil. Bara att tuta och köra. :-)


Fungerar det att gör på en 740turbo med B230FT också???

Och är det inget annat man behöver göra??

turb+
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 21 feb 2004, 15:19
Ort: piteå

Inlägg av turb+ »

jag har samma problem hade dessutom tänkt sälja bilen

så man vill ju att den ska gå som den ska.
merit lista



740 gle

940 turbo+

740gl

740 gle

760 tic

740 tic

740tic

å nu en 740 gle

Skriv svar