Hastighetsmätarglapp

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Hastighetsmätarglapp

Inlägg av Lars Bd »

Hastighetsmätaren fungerar ibland och jag misstänker ett glapp i själva mätaren (vdo 88b).

Jag tog ur mätaren ur huset och skulle ta isär den men gick bet på hastighetsmätarnålen, hur får man bort nålen från axeln utan att fördärva mätaren?

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

Ingen som vet?

VOLVO SUGER
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 nov 2004, 15:43

Inlägg av VOLVO SUGER »

jo, jag vet.. du har en VOLVO klart grejorna pajjar :evil:

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Hastighetsmätarglapp

Inlägg av ThaSaint »

Lars Bd skrev:Hastighetsmätaren fungerar ibland och jag misstänker ett glapp i själva mätaren (vdo 88b).

Jag tog ur mätaren ur huset och skulle ta isär den men gick bet på hastighetsmätarnålen, hur får man bort nålen från axeln utan att fördärva mätaren?


ang nålen vet jag inte .. antar att man drar den rakt ut ? men jag är INTE säker.. hum



kolal även konakten till givaren på inspektionskåpan på bakaxeln ..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

Jag har nu fixat mätaren, de 2 lödningar som jag vid en nogrann granskning tyckte såg dåliga ut gick att komma åt utan att plocka isär själva mätaren.

http://www.instrumentjige.se/ renoverar instrument.

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 16valve4ever »

Grattis till att du fixade felet! :D



Jag kan bara nämna att hastighetsmätarnålen enklast tas bort genom att man vrider moturs samtidigt som man drar. Naturligtvis ska man vara försiktig och inte dra i själva nålen utan i den runda mittdelen.
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

Tja det fungerade tills för ca 2 månader sedan men efter en insats med lödkolven är det ok igen.

Den här gången lyckades jag få bort nålen med hjälp av 2 st gafflar från besticklådan, stoppa in en från var sitt håll och bryt rakt upp.

Nålen satt på splines och ska inte vridas utan bara rakt upp (det gick tungt så jag trodde att även axeln skulle följa med upp).

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Sikken uppföljning!



Kul!

Alla borde följa ditt exempel







Men du kanske skall kika på kontakten snart till bakaxelgivaren.

En skitusel regnig dag kommer den bergis packa.
Bild

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

Det var "skitusel regnig dag" häromdan och ena kabeln till givaren gick av.

Lödkolven fick ytterligare en vettig uppgift och det fungerar igen men det ska nog bli en ny kabel där en solig dag.



Den här gången glappade mätaren när bakaxeln flyttade sig och en smäll på instrumentbrädan var resultatlös därför började jag felsökningen vid bakaxeln direkt.

Skriv svar