Hastighetsmätarglapp
Hastighetsmätarglapp
Hastighetsmätaren fungerar ibland och jag misstänker ett glapp i själva mätaren (vdo 88b).
Jag tog ur mätaren ur huset och skulle ta isär den men gick bet på hastighetsmätarnålen, hur får man bort nålen från axeln utan att fördärva mätaren?
Jag tog ur mätaren ur huset och skulle ta isär den men gick bet på hastighetsmätarnålen, hur får man bort nålen från axeln utan att fördärva mätaren?
-
- Färsk användare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 01 nov 2004, 15:43
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: Hastighetsmätarglapp
Lars Bd skrev:Hastighetsmätaren fungerar ibland och jag misstänker ett glapp i själva mätaren (vdo 88b).
Jag tog ur mätaren ur huset och skulle ta isär den men gick bet på hastighetsmätarnålen, hur får man bort nålen från axeln utan att fördärva mätaren?
ang nålen vet jag inte .. antar att man drar den rakt ut ? men jag är INTE säker.. hum
kolal även konakten till givaren på inspektionskåpan på bakaxeln ..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag har nu fixat mätaren, de 2 lödningar som jag vid en nogrann granskning tyckte såg dåliga ut gick att komma åt utan att plocka isär själva mätaren.
http://www.instrumentjige.se/ renoverar instrument.
http://www.instrumentjige.se/ renoverar instrument.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
Tja det fungerade tills för ca 2 månader sedan men efter en insats med lödkolven är det ok igen.
Den här gången lyckades jag få bort nålen med hjälp av 2 st gafflar från besticklådan, stoppa in en från var sitt håll och bryt rakt upp.
Nålen satt på splines och ska inte vridas utan bara rakt upp (det gick tungt så jag trodde att även axeln skulle följa med upp).
Den här gången lyckades jag få bort nålen med hjälp av 2 st gafflar från besticklådan, stoppa in en från var sitt håll och bryt rakt upp.
Nålen satt på splines och ska inte vridas utan bara rakt upp (det gick tungt så jag trodde att även axeln skulle följa med upp).
Det var "skitusel regnig dag" häromdan och ena kabeln till givaren gick av.
Lödkolven fick ytterligare en vettig uppgift och det fungerar igen men det ska nog bli en ny kabel där en solig dag.
Den här gången glappade mätaren när bakaxeln flyttade sig och en smäll på instrumentbrädan var resultatlös därför började jag felsökningen vid bakaxeln direkt.
Lödkolven fick ytterligare en vettig uppgift och det fungerar igen men det ska nog bli en ny kabel där en solig dag.
Den här gången glappade mätaren när bakaxeln flyttade sig och en smäll på instrumentbrädan var resultatlös därför började jag felsökningen vid bakaxeln direkt.