Lambdasond

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Lambdasond

Inlägg av tictac »

Jag tänkte ta och mäta upp min lambdasond för att se om den är fullt funktionell, lamdasonden jag ska mäta sitter i en B230F med LH2.2 och är av denna modell med tre trådar, jag har tidigare provat att ohm mäta den lite snabbt med en multimeter som jag inte litar allt för mycket på vilket resulterade i konstiga värden, men jag har nu en ny multimeter så jag tänkte göra ett nytt försök att mäta upp den men hur ska jag gå tillväga när jag mäter ska jag volt eller ohm mäta? och vilka värden bör jag få vid respektive metod vid full temp och vid ~20 grader (rums temperatur)?

Är det något annat som jag bör tänka på eller göra när jag ska mäta? Micael jag vet att du är kunnig inom detta område har du eller någon annan några tips?

/ Tomas

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Du tar och mäter spänningen mellan svarta och chassijord.

Då bör du få 0.2-0.8 volt ungefär. Kommer pendla någon gång i sekunden mellan 0.2 och 0.8...

Pendlingen sker när motorn är i \"closedloop\" vilket innebär att den reglerar soppan mellan mager och fet blandning.



Låg spänning är mager(lite soppa)

hög är fet(mycke soppa)



Får du 0.2 volt ungefär konstant så är den säkerligen paj.





Särar du på givarkabeln och mäter bara på den som går till givaren och så till jord så kan du ställa co-halten en smula.

Justerskruven för luftblandningen sitter på din luftmassemätare. vrida höger fettar, vrida vänster snålar. Potensiometern har 14 varv och går mellan 0 och 1000 ohm.



Jag ställde så jag fick 0.2 volt tror jag.(kurvan är väldigt tvär vid optimal blandning)



Här finner du fina grafer å sådant.(kanske inte skall lita på detta till 100%)



http://www.buckeyetriumphs.org/technica ... onitor.htm
Bild

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Är det en helt vanlig skruv på luftmassemätaren du menar? är lite lur på att jag inte har någon skruv på min luftmassemätare (med slutsiffror 007) men jag är inte säker, ska den sitta på undersidan?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Nja.. den sitter brevid kontaktstycket. Kan vara så att den är plombad.

Egentligen så borde du kanske inte börja med att ställa om co.



Mät först!



Kan ta en bild kanske någon dag....
Bild

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Jo det kanske den är för det är ju som nå silicon eller lim på ovansidan runt om, skulle vara intressant om la upp en bild så man ser

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Här har du en liten bild.

iofs bara uppifrån... men man ser ju var man skall skruva.



Bild
Bild

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ska kolla imorgon men jag är rätt så säker på att min luftmassemätare totalt avsaknar den där skruven

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Re:

Inlägg av tictac »

skrev:Ska kolla imorgon men jag är rätt så säker på att min luftmassemätare totalt avsaknar den där skruven


Va fasen blir jag utlogad för så fort jag lämmnar sidan fast jag kryssar i "Logga in automatiskt" någon annan med samma problem?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:Ska kolla imorgon men jag är rätt så säker på att min luftmassemätare totalt avsaknar den där skruven


Om du inte har den ställskruven så lär du ha LH2.4 annars går bilen skitilla.

Man kan ej köra med 007 istället för 016.
Bild

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Jag vet att jag har 2.2 och jag var ut nu och kollade och jag har nog den skruven men det var ett galler eller liknande för och jag kunde inte ta lös och kolla nu i mörkret och kylan.

pierre
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5100
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:51
Ort: LINKÖPING
Kontakt:

Inlägg av pierre »

jahaa får kolla på den som ligger hemma då .....
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

det verkar löjligt att ställa co-halten med en bil som har katalysator och lambdasond, då tändsystemet reglerar det automatiskt. i regel så ska co-halten vara 0.00-0.04 när lämbdavärdet är 0.99-1.01. är det av någon anledning högre så förbränner motorn olja, vilket inte är bra.. det ger även automatiskt en mycket högre hc-halt.



ställskruven på luftmassemätaren ger inte ett bättre lambdavärde, vilket man eftersträvar för att få optimal bränsleblandning. om lambdasonden ger felaktigt värde eller inte fungerar så lyser lambdalampan. har du då LH 2.2 eller 2.4 så finns det en testutrustning monterad på vänster fjädertorn som kan signalera upp till tre samtidiga fel.

jag skulle inte rekommendera att justera nåt som fungerar, har du inte en mycket mager/fet bränsleblandning (tändstiften skvallrar mycket om förbrännings status) eller svajande tomgång så skulle jag låta det vara..

Kjelle
Uppkörning
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:33
Ort: Vilhelmina
Kontakt:

Inlägg av Kjelle »

Nej, LH 2.2 har till skillnad från det nyare 2.4 systemet ingen adaptiv funktion, det är inte självlärande, därav co justerskruven på 2.2ans luftmassemätare.



2.2 systemet har inte heller diagnosenheten vid stötdämpartornet, \"lambda lampan\" i instrumenteringen kom först 1990 på sverigemodellerna av 740.
//K.M

*740 GL -85 * V70 TDI -00* Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Kanske glömde säga att ställskruven bara är tillför CO vid tomgång...





Är verkligen 2.4 adaptiv?!? Det tror inte jag...
Bild

....^^....
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 dec 2002, 16:38
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Re:

Inlägg av ....^^.... »

skrev:det verkar löjligt att ställa co-halten med en bil som har katalysator och lambdasond, då tändsystemet reglerar det automatiskt. i regel så ska co-halten vara 0.00-0.04 när lämbdavärdet är 0.99-1.01. är det av någon anledning högre så förbränner motorn olja, vilket inte är bra.. det ger även automatiskt en mycket högre hc-halt.



ställskruven på luftmassemätaren ger inte ett bättre lambdavärde, vilket man eftersträvar för att få optimal bränsleblandning. om lambdasonden ger felaktigt värde eller inte fungerar så lyser lambdalampan. har du då LH 2.2 eller 2.4 så finns det en testutrustning monterad på vänster fjädertorn som kan signalera upp till tre samtidiga fel.

jag skulle inte rekommendera att justera nåt som fungerar, har du inte en mycket mager/fet bränsleblandning (tändstiften skvallrar mycket om förbrännings status) eller svajande tomgång så skulle jag låta det vara..


Jag har ju svajande tomgång,så jag kollade diagnostiken å den gav utslag på 2.3.2 (tror det är mager/fet blandning på tomgång) men jag visste (trodde iaf) va det va,bromsservon läckte så den tjuva luft så jag bytte den ,så den är tät nu å diagnostiken visar inget fel längre men bilen går iaf dåligt ,vandrar på tomgång rycker när man kör istan....va fan e det för fel?? kan det va lamdan??

//Stefan
Bild



//Stefan



:::740 GLT 16V 88b:::

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:
skrev:det verkar löjligt att ställa co-halten med en bil som har katalysator och lambdasond, då tändsystemet reglerar det automatiskt. i regel så ska co-halten vara 0.00-0.04 när lämbdavärdet är 0.99-1.01. är det av någon anledning högre så förbränner motorn olja, vilket inte är bra.. det ger även automatiskt en mycket högre hc-halt.



ställskruven på luftmassemätaren ger inte ett bättre lambdavärde, vilket man eftersträvar för att få optimal bränsleblandning. om lambdasonden ger felaktigt värde eller inte fungerar så lyser lambdalampan. har du då LH 2.2 eller 2.4 så finns det en testutrustning monterad på vänster fjädertorn som kan signalera upp till tre samtidiga fel.

jag skulle inte rekommendera att justera nåt som fungerar, har du inte en mycket mager/fet bränsleblandning (tändstiften skvallrar mycket om förbrännings status) eller svajande tomgång så skulle jag låta det vara..


Jag har ju svajande tomgång,så jag kollade diagnostiken å den gav utslag på 2.3.2 (tror det är mager/fet blandning på tomgång) men jag visste (trodde iaf) va det va,bromsservon läckte så den tjuva luft så jag bytte den ,så den är tät nu å diagnostiken visar inget fel längre men bilen går iaf dåligt ,vandrar på tomgång rycker när man kör istan....va fan e det för fel?? kan det va lamdan??

//Stefan


Mät lambdasonden som jag beskrev tidigare.
Bild

....^^....
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 dec 2002, 16:38
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ....^^.... »

Ja de e väl lika bra de......
Bild



//Stefan



:::740 GLT 16V 88b:::

....^^....
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 dec 2002, 16:38
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ....^^.... »

går det å mäta med en ohmmätare då??

Har läst nånstans att det inte blir rätta värden då....
Bild



//Stefan



:::740 GLT 16V 88b:::

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Du kan inte volt mäta med en ohm mätare om det är det du menar, men en vanlig multimeter klarar ju både och, låter lite stenålder om du bara har ett instrument som bara mäter ohm, en sak till stick ABSOLUT inte hål i kabeln till lambdasonden när du mäter utan ta bort gummihatten och mät i kontaktstycket sen ska motorn även ha full temp vid mät tillfället.

....^^....
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 dec 2002, 16:38
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ....^^.... »

Nä jag kallar den för ohmmätare ,den heter VELLEMAN DVM 890 mäter allt,en gul sak med ett vred.....

Läste detta:Ett digitalmätinstrument kommer oftast att fladdra och inte visa något vettigt om man mäter på lambdasonden till en motor där lambdaregleringen fungerar, det är bättre att mäta med oscilloskop.

Tänk på att lambdasonden är högohmig, ett billigt analogt mätinstrument belastar den så hårt att den inte kan ge någon spänning alls då.
Bild



//Stefan



:::740 GLT 16V 88b:::

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Det är lättare att se \"svängningarna\" om man har en analog multimeter med visare istället för digital visning, men du har ju en multimeter så volt mät istället jag litar mer på det än ohm mätning, när jag pratade med killarna på Vovlo så sam dom också att voltmätning är att föredra

....^^....
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 dec 2002, 16:38
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Re:

Inlägg av ....^^.... »

skrev:Det är lättare att se "svängningarna" om man har en analog multimeter med visare istället för digital visning, men du har ju en multimeter så volt mät istället jag litar mer på det än ohm mätning, när jag pratade med killarna på Vovlo så sam dom också att voltmätning är att föredra


Ok jag litar på dig....bara å mäta mellan svarta å chassijord då lr??
Bild



//Stefan



:::740 GLT 16V 88b:::

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Stämmer men som sagt stick inte nålen från multimetern genom svarta kabeln

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

skrev:Kanske glömde säga att ställskruven bara är tillför CO vid tomgång...





Är verkligen 2.4 adaptiv?!? Det tror inte jag...


Jepp, 2.4 är adaptivt



Robban

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Inlägg av JaJsEn »

läste tidigare i tråden att det bara va 90:or och senare som hadde lamda lampa, men ja har de på min (som desutom lyse jävligt bra, JÄMT) nån som vet va de kan va?



mvh erik

Skriv svar