Lambdasond
Lambdasond
Jag tänkte ta och mäta upp min lambdasond för att se om den är fullt funktionell, lamdasonden jag ska mäta sitter i en B230F med LH2.2 och är av denna modell med tre trådar, jag har tidigare provat att ohm mäta den lite snabbt med en multimeter som jag inte litar allt för mycket på vilket resulterade i konstiga värden, men jag har nu en ny multimeter så jag tänkte göra ett nytt försök att mäta upp den men hur ska jag gå tillväga när jag mäter ska jag volt eller ohm mäta? och vilka värden bör jag få vid respektive metod vid full temp och vid ~20 grader (rums temperatur)?
Är det något annat som jag bör tänka på eller göra när jag ska mäta? Micael jag vet att du är kunnig inom detta område har du eller någon annan några tips?
/ Tomas
Är det något annat som jag bör tänka på eller göra när jag ska mäta? Micael jag vet att du är kunnig inom detta område har du eller någon annan några tips?
/ Tomas
Du tar och mäter spänningen mellan svarta och chassijord.
Då bör du få 0.2-0.8 volt ungefär. Kommer pendla någon gång i sekunden mellan 0.2 och 0.8...
Pendlingen sker när motorn är i \"closedloop\" vilket innebär att den reglerar soppan mellan mager och fet blandning.
Låg spänning är mager(lite soppa)
hög är fet(mycke soppa)
Får du 0.2 volt ungefär konstant så är den säkerligen paj.
Särar du på givarkabeln och mäter bara på den som går till givaren och så till jord så kan du ställa co-halten en smula.
Justerskruven för luftblandningen sitter på din luftmassemätare. vrida höger fettar, vrida vänster snålar. Potensiometern har 14 varv och går mellan 0 och 1000 ohm.
Jag ställde så jag fick 0.2 volt tror jag.(kurvan är väldigt tvär vid optimal blandning)
Här finner du fina grafer å sådant.(kanske inte skall lita på detta till 100%)
http://www.buckeyetriumphs.org/technica ... onitor.htm
Då bör du få 0.2-0.8 volt ungefär. Kommer pendla någon gång i sekunden mellan 0.2 och 0.8...
Pendlingen sker när motorn är i \"closedloop\" vilket innebär att den reglerar soppan mellan mager och fet blandning.
Låg spänning är mager(lite soppa)
hög är fet(mycke soppa)
Får du 0.2 volt ungefär konstant så är den säkerligen paj.
Särar du på givarkabeln och mäter bara på den som går till givaren och så till jord så kan du ställa co-halten en smula.
Justerskruven för luftblandningen sitter på din luftmassemätare. vrida höger fettar, vrida vänster snålar. Potensiometern har 14 varv och går mellan 0 och 1000 ohm.
Jag ställde så jag fick 0.2 volt tror jag.(kurvan är väldigt tvär vid optimal blandning)
Här finner du fina grafer å sådant.(kanske inte skall lita på detta till 100%)
http://www.buckeyetriumphs.org/technica ... onitor.htm
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Re:
skrev:Ska kolla imorgon men jag är rätt så säker på att min luftmassemätare totalt avsaknar den där skruven
Va fasen blir jag utlogad för så fort jag lämmnar sidan fast jag kryssar i "Logga in automatiskt" någon annan med samma problem?
Re:
skrev:Ska kolla imorgon men jag är rätt så säker på att min luftmassemätare totalt avsaknar den där skruven
Om du inte har den ställskruven så lär du ha LH2.4 annars går bilen skitilla.
Man kan ej köra med 007 istället för 016.
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
jahaa får kolla på den som ligger hemma då .....
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2
det verkar löjligt att ställa co-halten med en bil som har katalysator och lambdasond, då tändsystemet reglerar det automatiskt. i regel så ska co-halten vara 0.00-0.04 när lämbdavärdet är 0.99-1.01. är det av någon anledning högre så förbränner motorn olja, vilket inte är bra.. det ger även automatiskt en mycket högre hc-halt.
ställskruven på luftmassemätaren ger inte ett bättre lambdavärde, vilket man eftersträvar för att få optimal bränsleblandning. om lambdasonden ger felaktigt värde eller inte fungerar så lyser lambdalampan. har du då LH 2.2 eller 2.4 så finns det en testutrustning monterad på vänster fjädertorn som kan signalera upp till tre samtidiga fel.
jag skulle inte rekommendera att justera nåt som fungerar, har du inte en mycket mager/fet bränsleblandning (tändstiften skvallrar mycket om förbrännings status) eller svajande tomgång så skulle jag låta det vara..
ställskruven på luftmassemätaren ger inte ett bättre lambdavärde, vilket man eftersträvar för att få optimal bränsleblandning. om lambdasonden ger felaktigt värde eller inte fungerar så lyser lambdalampan. har du då LH 2.2 eller 2.4 så finns det en testutrustning monterad på vänster fjädertorn som kan signalera upp till tre samtidiga fel.
jag skulle inte rekommendera att justera nåt som fungerar, har du inte en mycket mager/fet bränsleblandning (tändstiften skvallrar mycket om förbrännings status) eller svajande tomgång så skulle jag låta det vara..
| zerial racing | DTE racing | SBM racing | Rätts databas | Race Night |
| Värmdö Motorteknik | Vevstakar | Kendall GT-1 | Motorarbeten mm |
Nej, LH 2.2 har till skillnad från det nyare 2.4 systemet ingen adaptiv funktion, det är inte självlärande, därav co justerskruven på 2.2ans luftmassemätare.
2.2 systemet har inte heller diagnosenheten vid stötdämpartornet, \"lambda lampan\" i instrumenteringen kom först 1990 på sverigemodellerna av 740.
2.2 systemet har inte heller diagnosenheten vid stötdämpartornet, \"lambda lampan\" i instrumenteringen kom först 1990 på sverigemodellerna av 740.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 03 dec 2002, 16:38
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Re:
skrev:det verkar löjligt att ställa co-halten med en bil som har katalysator och lambdasond, då tändsystemet reglerar det automatiskt. i regel så ska co-halten vara 0.00-0.04 när lämbdavärdet är 0.99-1.01. är det av någon anledning högre så förbränner motorn olja, vilket inte är bra.. det ger även automatiskt en mycket högre hc-halt.
ställskruven på luftmassemätaren ger inte ett bättre lambdavärde, vilket man eftersträvar för att få optimal bränsleblandning. om lambdasonden ger felaktigt värde eller inte fungerar så lyser lambdalampan. har du då LH 2.2 eller 2.4 så finns det en testutrustning monterad på vänster fjädertorn som kan signalera upp till tre samtidiga fel.
jag skulle inte rekommendera att justera nåt som fungerar, har du inte en mycket mager/fet bränsleblandning (tändstiften skvallrar mycket om förbrännings status) eller svajande tomgång så skulle jag låta det vara..
Jag har ju svajande tomgång,så jag kollade diagnostiken å den gav utslag på 2.3.2 (tror det är mager/fet blandning på tomgång) men jag visste (trodde iaf) va det va,bromsservon läckte så den tjuva luft så jag bytte den ,så den är tät nu å diagnostiken visar inget fel längre men bilen går iaf dåligt ,vandrar på tomgång rycker när man kör istan....va fan e det för fel?? kan det va lamdan??
//Stefan
![Bild](http://www.cajom.com/postcard/thailand/besokbild/images/Sewes~1.jpg)
//Stefan
:::740 GLT 16V 88b:::
Re:
skrev:skrev:det verkar löjligt att ställa co-halten med en bil som har katalysator och lambdasond, då tändsystemet reglerar det automatiskt. i regel så ska co-halten vara 0.00-0.04 när lämbdavärdet är 0.99-1.01. är det av någon anledning högre så förbränner motorn olja, vilket inte är bra.. det ger även automatiskt en mycket högre hc-halt.
ställskruven på luftmassemätaren ger inte ett bättre lambdavärde, vilket man eftersträvar för att få optimal bränsleblandning. om lambdasonden ger felaktigt värde eller inte fungerar så lyser lambdalampan. har du då LH 2.2 eller 2.4 så finns det en testutrustning monterad på vänster fjädertorn som kan signalera upp till tre samtidiga fel.
jag skulle inte rekommendera att justera nåt som fungerar, har du inte en mycket mager/fet bränsleblandning (tändstiften skvallrar mycket om förbrännings status) eller svajande tomgång så skulle jag låta det vara..
Jag har ju svajande tomgång,så jag kollade diagnostiken å den gav utslag på 2.3.2 (tror det är mager/fet blandning på tomgång) men jag visste (trodde iaf) va det va,bromsservon läckte så den tjuva luft så jag bytte den ,så den är tät nu å diagnostiken visar inget fel längre men bilen går iaf dåligt ,vandrar på tomgång rycker när man kör istan....va fan e det för fel?? kan det va lamdan??
//Stefan
Mät lambdasonden som jag beskrev tidigare.
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
-
- Färsk användare
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 03 dec 2002, 16:38
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
-
- Färsk användare
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 03 dec 2002, 16:38
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Du kan inte volt mäta med en ohm mätare om det är det du menar, men en vanlig multimeter klarar ju både och, låter lite stenålder om du bara har ett instrument som bara mäter ohm, en sak till stick ABSOLUT inte hål i kabeln till lambdasonden när du mäter utan ta bort gummihatten och mät i kontaktstycket sen ska motorn även ha full temp vid mät tillfället.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 03 dec 2002, 16:38
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Nä jag kallar den för ohmmätare ,den heter VELLEMAN DVM 890 mäter allt,en gul sak med ett vred.....
Läste detta:Ett digitalmätinstrument kommer oftast att fladdra och inte visa något vettigt om man mäter på lambdasonden till en motor där lambdaregleringen fungerar, det är bättre att mäta med oscilloskop.
Tänk på att lambdasonden är högohmig, ett billigt analogt mätinstrument belastar den så hårt att den inte kan ge någon spänning alls då.
Läste detta:Ett digitalmätinstrument kommer oftast att fladdra och inte visa något vettigt om man mäter på lambdasonden till en motor där lambdaregleringen fungerar, det är bättre att mäta med oscilloskop.
Tänk på att lambdasonden är högohmig, ett billigt analogt mätinstrument belastar den så hårt att den inte kan ge någon spänning alls då.
![Bild](http://www.cajom.com/postcard/thailand/besokbild/images/Sewes~1.jpg)
//Stefan
:::740 GLT 16V 88b:::
-
- Färsk användare
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 03 dec 2002, 16:38
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Re:
skrev:Det är lättare att se "svängningarna" om man har en analog multimeter med visare istället för digital visning, men du har ju en multimeter så volt mät istället jag litar mer på det än ohm mätning, när jag pratade med killarna på Vovlo så sam dom också att voltmätning är att föredra
Ok jag litar på dig....bara å mäta mellan svarta å chassijord då lr??
![Bild](http://www.cajom.com/postcard/thailand/besokbild/images/Sewes~1.jpg)
//Stefan
:::740 GLT 16V 88b:::
-
- Övningskörning
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
- Ort: MB Hooden i skellefteå
- Kontakt:
Re:
skrev:Kanske glömde säga att ställskruven bara är tillför CO vid tomgång...
Är verkligen 2.4 adaptiv?!? Det tror inte jag...
Jepp, 2.4 är adaptivt
Robban