Bästa produkterna på Biltema.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Inlägg av unix »

Håller på att testa diverse mätare därifrån får väl återkomma och tala om hur de fungerar. Dock vågar jag inte köpa någon laddtrycksmätare därifrån, men såg att någon var nöjd även med den.



La märke till att Biltema har riktigt bra priser på sina ändrör. På andra ställen säljs motsvarande och i många fall identiska ändrör för 6 gånger mer slantar och uppåt :!:

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Känner en som lasta volvo orginal avgassystem, både volvo och biltema på samma fabrik ;) så e väl samma avgassystem för vissa bilar på biltema som volvo
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

Dom avgassystem jag har sett från biltema, har sett ut att vara "andra sortering". Rostskyddet har vart mycket undermårligt å svetsskarvarna allt annat än snygga. Ibland tillomed felböjda.
Över and ut!

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

T.Q.M skrev:Dom avgassystem jag har sett från biltema, har sett ut att vara "andra sortering". Rostskyddet har vart mycket undermårligt å svetsskarvarna allt annat än snygga. Ibland tillomed felböjda.


Måste hålla med om deras svetsar..

kan tro att dom kommer från någon muppskola där folk får lära sig svetsa :roll:
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

westlife
Van forumsanvändare
Inlägg: 1465
Blev medlem: 26 sep 2003, 20:40
Ort: Wärmland - Kil
Kontakt:

Inlägg av westlife »

Hittils har alla verktyg jag köpt varit bra, både med och utan 10-års garantin.



Även steretillbehör såsom kablar, tyg etc har funkat.



Sen massa småsaker som glykol, spolarvätska och torkarblad är väl lite på gränsen, men överlag bra.





Den enda dåliga sak jag köpt var en tänd-sats till min gamla 740, rotorn skrapade insidan av fördelarlocket :roll:
Passat TDi -00

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

Förstår inte frågan :roll: :roll: :lol: :lol:

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Jag säger bara fälgrengöring, satan va bra den är. Bättre än sonax och 6 ggr så billig.



34:- för en liter medan sonax och dom andra kostar mellan 80-100:- för

en halv liter. (rent generellt, vet att det finns undantag)



Har gjort ett "test" angående deras rör, jag bytte halvsats på morsans bil,

delarna var från Volvo, alltså orginal delar.



Veckan efter bytte jag på min morbrors bil, också en 940. Denna gången

kom halvsatsen från biltema.



Förra veckan hade min morbrors avgasrörs bussningar torkat sönder så

jag fick ta ett par äldre jag sparat att sätta på.¨



Angående rost och så var biltemas inte så farligt och bussningarna var

kanske måndags exemplar.



Ska bli kul att se vilket jag får byta först om båda har kvar sina bilar :P



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Användarvisningsbild
Mace
Övningskörning
Inlägg: 183
Blev medlem: 25 sep 2005, 01:26
Kör: Volvo 940 GL -94
Ort: Södertälje

Inlägg av Mace »

Bra saker:

Kabelskor

bättringsfärg - Sprayade växelspaks dammasken i min fd 360 och tänkte, "haha det där kommer aldrig hålla" men det sitter fast även idag ett år senare utan att det blivit nån skillnad.



Vinkelslip+"sandpappers" snurra till den

Hörselskydd

Skyddsglasögon

några hyllsor+Spärrskaft

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Handlat en massa saker på biltema och samtliga har funkat hittils utom torkarbladen.



Köper mycket oljor och diverse vätskor till folkracebilar.

Verktyg lite småsaker med 10 års garanti samt specialverktyg som inte är så särskilt dyra, tex. honingsverktyg, bromsnippelverktyg etc. den typen.



Annars så handlas det mycket packningar där samma tillverkare som volvo så dessa e d inget fel på (ska tydligen inte gälla toppackningar dock).



Vita blinkers

diverse mätare



ja en massa skrot som sagt.

Har nog spenderat ca: 15 000kr på biltema på att fylla upp med "bra att ha saker" hemma.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Dan.P
Färsk användare
Inlägg: 56
Blev medlem: 05 jul 2006, 02:35
Ort: Luleå

Inlägg av Dan.P »

T.Q.M skrev:Dom avgassystem jag har sett från biltema, har sett ut att vara "andra sortering". Rostskyddet har vart mycket undermårligt å svetsskarvarna allt annat än snygga. Ibland tillomed felböjda.


Visst kan det vara samma tillverkare på detaljerna, med den stora skillnaden är ju att Volvo sätter betydligt högre krav på tex avgassystemet. Mekanikern kan ju inte ställa sig och börja svetsa o rikta om rören.



Har fått erfara detta när jag köpte bakre ljuddämparen till 480Turbon på Mekonomen. Efter två försök ruttnade jag o åkte till Volvo o handlade original och i slutändan hade det blivit billigare.

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Biltemas kallavfettning är brutalt bra!
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Ska in imorn te biltema, dom öppnade nytt härute idag, :P



Blir lite avtfettning, kaberlskor och ngn form utav hylsnyckel sats att ha så länge
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Är lite besviken. Biltema har inga fyrkantstappar. Bara sånt mög man sätter i borrmaskinen, men det är inte en sån jag är ute efter :(
Smider nya planer

Användarvisningsbild
mir
Uppkörning
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jan 2004, 12:17
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av mir »

Det som funkat bra och som jag är nöjd med..



Polermaskin - den med dubbel trissor, dock ej trissorna.

Sidoblinkers

Fälgrengöring

Cyklarna :oops:

Solfilm (den för 249 kr/rullen)

selvin
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 jan 2005, 08:20

Inlägg av selvin »

fälgrengöningen är kanon .. men som nån sa stark så in *** men kanske ärför den är bra :)

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Inlägg av cruisingphill »

T.Q.M skrev:Dom avgassystem jag har sett från biltema, har sett ut att vara "andra sortering". Rostskyddet har vart mycket undermårligt å svetsskarvarna allt annat än snygga. Ibland tillomed felböjda.


Biltemas avgassystem och Volvos avgassystem komer inte ifrån samma ställe.. oavsätt vad.



För övrigt.. Biltemas kvitton håller hög kvailtet.. :D
740 Turbo Intercooler -88,

mandg

Inlägg av mandg »

cruisingphill skrev:
T.Q.M skrev:Dom avgassystem jag har sett från biltema, har sett ut att vara "andra sortering". Rostskyddet har vart mycket undermårligt å svetsskarvarna allt annat än snygga. Ibland tillomed felböjda.


Biltemas avgassystem och Volvos avgassystem komer inte ifrån samma ställe.. oavsätt vad.



För övrigt.. Biltemas kvitton håller hög kvailtet.. :D


det vill jag inte hålla med om...altså att deras kvitto har hög kvalitet...man kan faen knappt läsa vad det står på dem efter en vecka eller två...undra då¨hur det blir med den tio åriga garantin på verktyg....

kallabaz
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 apr 2006, 16:21
Ort: Lindome
Kontakt:

Inlägg av kallabaz »

Fattar inte varför alla klagar på Biltema.

Man får vad man betalar för.



Jag kör för det mesta med taktiken att jag kan köpa 5 av samma grej innan jag kommer upp i samma kostnad som den dyra "originalprodukten".



Det mesta jag har köpt har jag fått ut det jag förväntat mig av det.

Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

Inlägg av Greger Svärd »

biltema kan jag klara mig utan :evil: fick en uppsättning fjädrar och dämpare till 740:n av brorsan som han köpt på feltema och jag nu satt på bilen och vad händer. :o Bilen lyfter från marken med minst 7cm och är stenhård i fjädringen bak fram blir hon svampig men hög. Nåja tänkte jag går kanske att vänja sig vid, men F*N heller tre dar senare börjar asfalten leta sig upp i ratten igen och höger fram niger som den värsta nickedocka.



Ut och kollar ingen som helst respons från stötdämparn utan går att trycka ihop fjädern ganska bra och bilen gungar som en båt i full storm. har bestämt mig att byta till gasdämpare fram i vart fall får se om det blir nya fjädrar oxå framöver. Tur jag satte gasdämpare bak fråm mekonomen.

Baxter
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 jul 2006, 23:45
Kör: Volo 740GLE-86:a
Ort: Säffle in Värmland

Inlägg av Baxter »

:lol: man ska väll inte klaga allt för mycket, man får vad man betalar för säger väll sig självt :wink:

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Vet ej vad jag ska säga om biltemas bromsbelägg .. tycker dem känns hårda... men funkar bra och knappt slitna även om dem ligger åt...



finns en hel del bra saker där nu förtiden :P ska bläddra genom katalogen nu kom.. kom ju ny igår ;)

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Inlägg av Datorskrotarn' »

Instämmer, den är dunder :!: Lite häftig när man andas in den bara, host-host.. Den är grym på att lösa upp gammalt bromsdamm, lika bra om inte bättre än de dyra sorterna: turtle & sonax etc. Brukar också passa på att handla deras fälgregöring när jag passerar någon biltemabutik..
#Johan skrev:Deras fälgrengörning är grymmt bra!!!! Jag köper alltid på mej ett gäng flaskor med den när jag är där 8)
V70 AWD -00 Ludvika

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

volvo740.info skrev:Vet ej vad jag ska säga om biltemas bromsbelägg .. tycker dem känns hårda... men funkar bra och knappt slitna även om dem ligger åt...



finns en hel del bra saker där nu förtiden :P ska bläddra genom katalogen nu kom.. kom ju ny igår ;)


Har bromsbelägg på 240:in från biltema runt om..



I början så gnislade det som f*n om dom när man bromsade..

Men nu så låter dom ingenting och tar riktigt bra faktiskt..





Någon som vet om Biltemas Gasstötdämpare är bra??
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

Originalet skrev:Torkarblad (de vattenavvisande bara)
Japp, dessa fungerar faktiskt mycket bra, medan de vanliga suger hästpurjo.

Mina torkar bra såhär efter 8-9 månader, och det är det inte ens alla "märkes"-torkarblad som gör.



Annars tycker jag att det mesta funkar, har i bland fått något dålig eller inkomplett sak (liksom jag fått hos andra, bla Volvo), men det har aldrig varit något tjafs, utan det har alltid bytts rakt av.



På rak arm har jag handlat följande bra saker:

Olja (helsyntetiska)

Oljefilter

Luftfilter

Framvagnsdelar till Audi (iaf inte sämre än VAG:s skitgrejer)

Stora hylsnyckelsatsen

Bromsskivor

Bromsklotsar mm

Bromsslang

Fläktremmar

Diverse kemikalier (färg, förtunning, glykol mm)

Diverse andra verktyg
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

Skriv svar