Köra obesiktat och avställt?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av eXtrinity »

Man får INTE framföra ett avställt fordon på allmän väg. Bilen får köras kortast möjliga väg till verkstad och bilprovning om bilen är I TRAFIK. Det kommer att bli böter i detta fallet. Är inte bilen i trafik och man blir stoppad så är det klart att man får böter! Det står ju skrivet att man FÅR köra ett fordon som belagts med körförbud kortast möjliga väg till bes och verkstad OM det är skattat och försäkrat.

Jag jobbar som bärgare och har flertalet gånger dragit bilar som har krockat på vägen till verkstad och bes. Försäkringsbolagen VÄGRAR att betala ut ersättning. Polisen har även varit med och bötfällt personen som förolyckats för att ha kört ett fordon som inte varit i trafik.

Så lycka till med att vinna över polisen om man har varit på allmän väg med avställt fordon.

Användarvisningsbild
Thörnis
Van forumsanvändare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 09 jan 2006, 19:14
Kör: För fort...
Ort: Vimmerby

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Thörnis »

Du får faktiskt köra avställt till o från besiktning som tidigare skribent skrev.

Detta är saxat från Transportstyrelsen och jag har själv varit i kontakt med dom om just denna fråga.

"Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet MÅSTE vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."

Det jag pratade med dom om var det sista med obetalda fordonsskatter. En avställd bil är ju oskattad. Men dom menar bara att det inte får finnas någon skatteskuld eller förfallen skatt som är obetald.

Så så är det!

Hoppas det går bra för dig och att dom inte hittar på något ytterligare än böter.

Mvh Thörnis
Volvo V60 -19
Mitsubishi Outlander -10
Ford Taunus -53
Pontiac Bonneville -65

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Hesselgren »

ja men det är inte längre möjligt att trafikförsäkra en avställd bil. gick förr men inte längre. så därmed får man ändå inte köra en avställd bil =P

Användarvisningsbild
Thörnis
Van forumsanvändare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 09 jan 2006, 19:14
Kör: För fort...
Ort: Vimmerby

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Thörnis »

Sen när?

Jag gjorde det i somras när jag hjälpte morfar sälja sin gamla bil. Snackade bara med Lf och det var inga problem.

Mvh Thörnis
Volvo V60 -19
Mitsubishi Outlander -10
Ford Taunus -53
Pontiac Bonneville -65

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Hesselgren »

jaha. de flesta säger nej åt sånt. när bilen ställs av å på går försäkringen automatiskt igång å tvärt om.

Användarvisningsbild
Thörnis
Van forumsanvändare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 09 jan 2006, 19:14
Kör: För fort...
Ort: Vimmerby

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Thörnis »

Ok. Får se till o bes. 240:n snart då ifall dom blivit griniga nu på sistonde.

Mvh Thörnis
Volvo V60 -19
Mitsubishi Outlander -10
Ford Taunus -53
Pontiac Bonneville -65

Skriv svar