Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
wunderbaum skrev:oj va högt.. men alla verkar ju tycka att 2.5 är bra så får väl köra på de jag med.. men om man lämnar bilen på däck verkstan så trycker dom ju aldrig i mer än strax över 2.. om de nu inte är lågprofils däck..
jag har alltid kört med 2.1 runt om förrut på alla bilar jag har haft, utom på mazdan med 17tum den körde jag 3.1
det är ungefär 20 år sen begreppet lågprofilsdäck kom och numera finns det allt ner till ultraultralåg profil så visst finns det däckverkstäder som fortfarande lever kvar i tron att alla åker 240s på ballongdäck........
Jag har arbetat några år på gummiverkstad och visst är 2-2,2 bar ett allround tryck på normala däck. Kommer man ner till 55 profil så börjar man tangera gränserna. Ett 50 profil är minimum 2,5bar och allt därunder är 3,0 minimum.
Sen finns det dom som hävdar att det går bra med mindre och det händer minsann ingenting och bilen går mjukare osv men faktum kvarstår, däcken håller mycket längre med högt tryck.
StefanM skrev:det är ungefär 20 år sen begreppet lågprofilsdäck kom och numera finns det allt ner till ultraultralåg profil så visst finns det däckverkstäder som fortfarande lever kvar i tron att alla åker 240s på ballongdäck........
Jag har arbetat några år på gummiverkstad och visst är 2-2,2 bar ett allround tryck på normala däck. Kommer man ner till 55 profil så börjar man tangera gränserna. Ett 50 profil är minimum 2,5bar och allt därunder är 3,0 minimum.
Sen finns det dom som hävdar att det går bra med mindre och det händer minsann ingenting och bilen går mjukare osv men faktum kvarstår, däcken håller mycket längre med högt tryck.
Exakt! Jobbar på Volvo och har de senaste dagarna preppat några S80 V8 Executive. Däckdimension på de bilarna är 245/40/18 och de hjulen kör vi 2,2 bar i. Visst, bilen blir säkert lite mer komfortabel men fatta hur fort de stackars däcken måste slitas. Speciellt eftersom bilen väger cirka 2 ton! Däcken ser nästan paffa ut...