Köpte nya däck, hur många bar?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

wunderbaum skrev:men om man lämnar bilen på däck verkstan så trycker dom ju aldrig i mer än strax över 2.. om de nu inte är lågprofils däck..


Byt däckverkstad.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

wunderbaum skrev:oj va högt.. men alla verkar ju tycka att 2.5 är bra så får väl köra på de jag med.. men om man lämnar bilen på däck verkstan så trycker dom ju aldrig i mer än strax över 2.. om de nu inte är lågprofils däck..



jag har alltid kört med 2.1 runt om förrut på alla bilar jag har haft, utom på mazdan med 17tum den körde jag 3.1


det är ungefär 20 år sen begreppet lågprofilsdäck kom och numera finns det allt ner till ultraultralåg profil så visst finns det däckverkstäder som fortfarande lever kvar i tron att alla åker 240s på ballongdäck........

Jag har arbetat några år på gummiverkstad och visst är 2-2,2 bar ett allround tryck på normala däck. Kommer man ner till 55 profil så börjar man tangera gränserna. Ett 50 profil är minimum 2,5bar och allt därunder är 3,0 minimum.

Sen finns det dom som hävdar att det går bra med mindre och det händer minsann ingenting och bilen går mjukare osv men faktum kvarstår, däcken håller mycket längre med högt tryck.

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

StefanM skrev:det är ungefär 20 år sen begreppet lågprofilsdäck kom och numera finns det allt ner till ultraultralåg profil så visst finns det däckverkstäder som fortfarande lever kvar i tron att alla åker 240s på ballongdäck........

Jag har arbetat några år på gummiverkstad och visst är 2-2,2 bar ett allround tryck på normala däck. Kommer man ner till 55 profil så börjar man tangera gränserna. Ett 50 profil är minimum 2,5bar och allt därunder är 3,0 minimum.

Sen finns det dom som hävdar att det går bra med mindre och det händer minsann ingenting och bilen går mjukare osv men faktum kvarstår, däcken håller mycket längre med högt tryck.


Exakt! Jobbar på Volvo och har de senaste dagarna preppat några S80 V8 Executive. Däckdimension på de bilarna är 245/40/18 och de hjulen kör vi 2,2 bar i. Visst, bilen blir säkert lite mer komfortabel men fatta hur fort de stackars däcken måste slitas. Speciellt eftersom bilen väger cirka 2 ton! Däcken ser nästan paffa ut...
Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

..men det är väl inte så illa om däckköparen kommer tillbaka till däckhandlaren efter två år och köper fyra nya däck? :wink: :twisted:



Kanske det dom tänker på :!:
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

Istället för att starta en ny lånar jag den här gamla tråden.



Nu är det ju snart vinter och min fråga blir då vad man ska trycka i

dubbdäcken? 2.5bar som i sommar eller mindre?
Bild

Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675
Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås

Inlägg av Anders J »

jag kör 2.5 i mina 195/65r15 funkar bra enligt mig.
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av 240in »

jag kör 2.5 bar i både sommar o vinterdäcken.
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

evozz skrev:Åj va högt tryck alla åker på 15"!! Jag skulle åkt med max 2,3.



ni skulle veta vad vi åker för tryck i rallybilen, då skulle ni väl tappa hakan :)

Förvisso grövre stommar i dom däcken, men iaf.


Vi vet vad ni har för tryck! 0,2 bar om jag inte minns fel. Extremt är bara förnamnet för det syntes då inte ett skit på däcket ifråga. :o
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

på vinterdäcken med 15" kör jag 2,6

sommardäcken med 18 och 35 3,2
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

bytte till vinterdäck igår och dessa matades med 2,5
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Skriv svar