Sida 2 av 3

Postat: 29 sep 2006, 11:58
av Turbo-Mupp
andreas_940 skrev:
Turbo-Mupp skrev:
Spanarn skrev:Kanske dags att köpa en hainezbok och lära sig skruva lite själv?



Kanske gå en svetskurs och lära dig att svetsa för då kan du göra det på gds-hallar som är utrustade med svets.



Bara en tanke för att göra ditt bilägande billigare. :wink:


jag har en haynesbok men ingenstans att stå samt att varken kan svetsa eller har en svets. Och stå i GDS-hall klarar inte mitt psyke, för jag blir stressad då på grund av det kostar och då blir det fel.


kan du inte stå där du har dina parkeringar??

eller kanske hemma hos någon förälder eller kompis???


Nej kärringarna i bostadsföreningen springer och smyger så fort det har med bilar att göra.

Postat: 29 sep 2006, 12:44
av benni
Besikitga nan annastans, eller nar nagon annan en sur gubbe som inte har fatt ett ligg pa nagra decinnerar jobbar...



Verkar ju inte vara nagot fel med sjalva bilen (förutom bromsarna), bara en sur gubbe. Var nagon som tipsade om en bra och billig verkstad, lat dem fixa bromsarna och besikta sen bilen pa nagot trevligare stalle.

Postat: 29 sep 2006, 12:45
av Turbo-Mupp
benni skrev:Besikitga nan annastans, eller nar nagon annan en sur gubbe som inte har fatt ett ligg pa nagra decinnerar jobbar...



Verkar ju inte vara nagot fel med sjalva bilen (förutom bromsarna), bara en sur gubbe. Var nagon som tipsade om en bra och billig verkstad, lat dem fixa bromsarna och besikta sen bilen pa nagot trevligare stalle.


De rost grejorna jag rabblade upp, är det nåt som är "trafikfarligt" så att det blir 2-or på det?

Postat: 29 sep 2006, 13:32
av Fido
Vill du få det bra svetsat gör det själv, Dom flesta firmor vill inte hålla på med rostlagningar. där av att det kostar multum, och dom som är billiga fuskar

Postat: 29 sep 2006, 14:34
av Turbo-Mupp
Fido skrev:Vill du få det bra svetsat gör det själv, Dom flesta firmor vill inte hålla på med rostlagningar. där av att det kostar multum, och dom som är billiga fuskar


jaha...suger ju apa då ju...varför är det så jävla dyrt egentligen?? Hur svårt är det? teoretiskt sett? Slipa/såga bort rosten till fin plåt dyker upp, svetsa dit ny plåt på ett bra sätt. Rostskydda, klart.



Hur fan kan det kosta multum?

Postat: 29 sep 2006, 14:46
av mandg
pga det fido skrev.



Firmor vill inte hålla på med denna typen av jobb.

Postat: 29 sep 2006, 15:20
av Östlund
Värkstäderna tycker att rostlagning är riktiga skitjobb..

Särkilt i golv och balkar..

Postat: 29 sep 2006, 18:11
av karup
Turbo-Mupp skrev:
Fido skrev:Vill du få det bra svetsat gör det själv, Dom flesta firmor vill inte hålla på med rostlagningar. där av att det kostar multum, och dom som är billiga fuskar


jaha...suger ju apa då ju...varför är det så jävla dyrt egentligen?? Hur svårt är det? teoretiskt sett? Slipa/såga bort rosten till fin plåt dyker upp, svetsa dit ny plåt på ett bra sätt. Rostskydda, klart.



Hur fan kan det kosta multum?


Det är inte svårt o man kan hantera en svets..men det tar tid som sagt. Det ska ju kapas...måttas in, sågas till, punktas, helsvetsas, snygga till skarvarna (om man är seriös), rostskydda både på undersidan (golvet) och inisdan. På med grundlack + vanlig lack sen på insidan. På med rostskydd, typ zinkspray på undersidan sen på med riktig underredsmassa....Givetvis ska ju allt inredningen runt om kring områder där det svetsas bort också..men sån kan du ju fördemontera själv. Samma procedur på alla ställen du hade rost. Den tröskel tar lite tid också. Är där hål så är det seriösat att byta hela för att det ska bli seriös.

Bor med dörrarna så du kommer till riktigt. Kapa bort......passa in, punkta, helsvetsa....slipa ner, spackla, rostskydda etc etc etc...



De tar sin lilla tid när de e på massa olika ställen...och det tråkiga är att när man väl börjar leta så hittar man alltid ännu mer som behövs göras vid. Allting är beroende på hur seriös man vill vara. Men ska du behålla bilen i många år till så rekommenderar jag att det görs seriöst och omsorgsfullt och då håller det också..men kostar lite mer.

Men ska du bara ha bilen som ren bruksbil o bara tuta o köra så går allt att lappa ihop lite halvseriöst så de håller nåt år. :wink:

Postat: 29 sep 2006, 20:06
av Turbo-Mupp
karup skrev:
Turbo-Mupp skrev:
Fido skrev:Vill du få det bra svetsat gör det själv, Dom flesta firmor vill inte hålla på med rostlagningar. där av att det kostar multum, och dom som är billiga fuskar


jaha...suger ju apa då ju...varför är det så jävla dyrt egentligen?? Hur svårt är det? teoretiskt sett? Slipa/såga bort rosten till fin plåt dyker upp, svetsa dit ny plåt på ett bra sätt. Rostskydda, klart.



Hur fan kan det kosta multum?


Det är inte svårt o man kan hantera en svets..men det tar tid som sagt. Det ska ju kapas...måttas in, sågas till, punktas, helsvetsas, snygga till skarvarna (om man är seriös), rostskydda både på undersidan (golvet) och inisdan. På med grundlack + vanlig lack sen på insidan. På med rostskydd, typ zinkspray på undersidan sen på med riktig underredsmassa....Givetvis ska ju allt inredningen runt om kring områder där det svetsas bort också..men sån kan du ju fördemontera själv. Samma procedur på alla ställen du hade rost. Den tröskel tar lite tid också. Är där hål så är det seriösat att byta hela för att det ska bli seriös.

Bor med dörrarna så du kommer till riktigt. Kapa bort......passa in, punkta, helsvetsa....slipa ner, spackla, rostskydda etc etc etc...



De tar sin lilla tid när de e på massa olika ställen...och det tråkiga är att när man väl börjar leta så hittar man alltid ännu mer som behövs göras vid. Allting är beroende på hur seriös man vill vara. Men ska du behålla bilen i många år till så rekommenderar jag att det görs seriöst och omsorgsfullt och då håller det också..men kostar lite mer.

Men ska du bara ha bilen som ren bruksbil o bara tuta o köra så går allt att lappa ihop lite halvseriöst så de håller nåt år. :wink:


har du nåt tips på en rost-lagar-vänlig verkstad i malmö då?

Postat: 29 sep 2006, 22:13
av silverräven
andreas_940 skrev:du kan ju lämna in den till volvo vid jägersro

kanske inte de billigaste alternativet, men de är ärliga och bra!





OT:

min pappa har köpt mer eller mindre alla sina bilar där

och han servar sin där osså


Nej, för F-N bara 5 direkt har kompetent personal och de tar ej i rostlagning.

Finns fullt av annonser i sydsvenskan typ "rostlagning snabbt och billigt" Helsvenska grabbar utan yrkeskänsla och heder tar ju tyvärr inga jobb som innebär att man blir skitig under naglarna längre. Du är därför hänvisad till de mindre verkstäderna runt Norra Grängesbergsgatan. Finns en hel del mycket skickliga pojks här som lagar upp verkligt billigt. Eller rättare sagt till ett skäligt pris. Ty det priset som så kallade seriösa verkstäder ger till dig är ju för att du ska vända i dörren så att de slipper ta i skiten.

En "fullservice" på leasingbilen är ju betydligt snabbare stålar. Har själv fått rostlagat hos en kille som hette Ljubbos eller något liknande-på en bakgård just på Grängesbergsgatan. Två feta hål i golv och tröskellåda på en gammal 240. Kostade 700 pix. Är ju förstås en sådär fem år sen men relationen till "andra verkstäder" är ju tydlig. Jag var väldigt nöjd med jobbet och ja- han hade lagt på rostskydd.



Förresten du mupp. Nu klagar du på din bränsleförbrukning. Du brukar ju skryta om hur LITE E85 din bil drar.....

Postat: 29 sep 2006, 23:49
av karup
De tar sin lilla tid när de e på massa olika ställen...och det tråkiga är att när man väl börjar leta så hittar man alltid ännu mer som behövs göras vid. Allting är beroende på hur seriös man vill vara. Men ska du behålla bilen i många år till så rekommenderar jag att det görs seriöst och omsorgsfullt och då håller det också..men kostar lite mer.

Men ska du bara ha bilen som ren bruksbil o bara tuta o köra så går allt att lappa ihop lite halvseriöst så de håller nåt år. :wink:[/quote]



har du nåt tips på en rost-lagar-vänlig verkstad i malmö då?[/quote]





Faktiskt inte. Skulle nog vara att hitta någon privat eller så som tycker det är kul att svetsa ltie o tjäna en hacka....de e nog mitt tips isåfall.

Postat: 30 sep 2006, 01:03
av Turbo-Mupp
silverräven skrev:


Förresten du mupp. Nu klagar du på din bränsleförbrukning. Du brukar ju skryta om hur LITE E85 din bil drar.....


Ja men jag har en del problem som har med det att göra som t.ex:



* Bromsarna fram har en skillnad på 29% mellan sig. En av dom ligger på. Bilen drar åt höger och höger framdäck är snedslitet.



* Hjulinställning verkar behövas

* Däcken läcker luft för att ventilerna är kassa.

* Däcken har storleken: 195/60 R14 vilket gör att mätaren ej stämmer med verklig fart och när jag ligger i "110" så har jag en massa bilar som ligger i röven och trycker för att jag kör för sakta i verklig fart vilket får mig att trycka lite extra och då är varvräknaren uppe i mer än 3000rpm vilket suger soppa

* Förgasaren behöver rengöras.

* Växellådan har gått mer än 30k mil och har börjat slira en del.



Min lösning på problemet är dock följande:



* Byta A-kammen mot T-kammen som jag har liggandes

* Ventiljustering

* Höja tändningen från 8° till 12-15° precis som B230E har

* Köpa sportinsatsluftfilter

* Fixa med röret som går mellan luftburk och förgasare (har en försmalning precis innan förgasaren)

* Borra upp hål i luftburkens undersida

* Köpa extractorgrenrör

* Nya däck med rätt storlek

* 2.5" avgassystem

* Få mitt LH-2.4-insprut monterat på min B230A



Den drog 1.26l/milen motorvägskörning nu senast och då är det lite stad och bus inblandat. Jag räknade ut (med hjälp av polare) att den drar 0.85l/milen motorvägskörning på BF98.

Postat: 16 okt 2006, 02:45
av niel
Hur går det med din rostlagning?

Postat: 16 okt 2006, 13:40
av Turbo-Mupp
niel skrev:Hur går det med din rostlagning?
Tid bokad så den ska in imorgon på RM Bil & Motor i Limhamn. Återstår att se hur pass bra det blir.

Postat: 16 okt 2006, 23:16
av niel
Turbo-Mupp skrev:
niel skrev:Hur går det med din rostlagning?
Tid bokad så den ska in imorgon på RM Bil & Motor i Limhamn. Återstår att se hur pass bra det blir.


Se där. Fått nåt preliminärt pris?

Postat: 17 okt 2006, 01:54
av Turbo-Mupp
niel skrev:
Turbo-Mupp skrev:
niel skrev:Hur går det med din rostlagning?
Tid bokad så den ska in imorgon på RM Bil & Motor i Limhamn. Återstår att se hur pass bra det blir.


Se där. Fått nåt preliminärt pris?


Nä, de skulle kolla den , fast när jag ringde så handlade det bara om "besiktningstvåorna" men jag tänkte be han fixa värmekranen och byta kamaxeln och justera ventilerna, ifall det inte är för dyrt.

Postat: 17 okt 2006, 04:13
av Gode_Herrn
Turbo-Mupp skrev:
niel skrev:
Turbo-Mupp skrev:Tid bokad så den ska in imorgon på RM Bil & Motor i Limhamn. Återstår att se hur pass bra det blir.


Se där. Fått nåt preliminärt pris?


Nä, de skulle kolla den , fast när jag ringde så handlade det bara om "besiktningstvåorna" men jag tänkte be han fixa värmekranen och byta kamaxeln och justera ventilerna, ifall det inte är för dyrt.


sen blir han som ny :wink:

Postat: 17 okt 2006, 09:11
av Turbo-Mupp
Gode_Herrn skrev:
Turbo-Mupp skrev:
niel skrev:


Se där. Fått nåt preliminärt pris?


Nä, de skulle kolla den , fast när jag ringde så handlade det bara om "besiktningstvåorna" men jag tänkte be han fixa värmekranen och byta kamaxeln och justera ventilerna, ifall det inte är för dyrt.


sen blir han som ny :wink:


Ja för modligen. Nu är den inlämnad. Saknar den redan. Hatar att lämna bort min kära bil. Hoppas de är snälla mot den. Jag valde att inte nämna innehållet i tanken. Den är fulltankad så några speciella ångor finns det väl inte. De ska ändå inte svetsa i närheten av den ändå tror jag.



Hoppas det nu inte blir för dyrt. Runt 5k kan jag tänka mig att lägga så jag hoppas det stannar där nånstans.

Postat: 17 okt 2006, 09:42
av Turbo-Mupp
fan vad dyrt. Han ringde nyss. Rosten skulle de har 4000kr för. Värmekransbyte kostade 1200kr, spindelledsbytet kostade 900kr. Kamaxelbytet ville de ha 1500kr för. Jag tror nog att jag köpa det där verktyget på bilia och en mutterdragare och byter den själv.

Postat: 17 okt 2006, 12:05
av jesper13
7600:- för det låter rätt billigt för en verkstad ändå

Postat: 17 okt 2006, 15:53
av niel
Efter byte av spindelled måste du göra en hjulinställning också.

Postat: 17 okt 2006, 16:42
av Da Bear
niel skrev:Efter byte av spindelled måste du göra en hjulinställning också.


De måste man väl ändå inte? Fast det skadar inte att göra en inställning ändå.

Postat: 17 okt 2006, 19:53
av karup
Turbo-Mupp skrev:fan vad dyrt. Han ringde nyss. Rosten skulle de har 4000kr för. Värmekransbyte kostade 1200kr, spindelledsbytet kostade 900kr. Kamaxelbytet ville de ha 1500kr för. Jag tror nog att jag köpa det där verktyget på bilia och en mutterdragare och byter den själv.


Tycker det låter som bra priser. Det är ju om jag förstått det rätt en verkstad och dem måste ju gå runt. 4000:- för att svetsa rost...hur mkt är det som ska lagas? Lappas det bara eller svetsas snyggt "kant i kant"?

Postat: 17 okt 2006, 19:57
av Turbo-Mupp
karup skrev:
Turbo-Mupp skrev:fan vad dyrt. Han ringde nyss. Rosten skulle de har 4000kr för. Värmekransbyte kostade 1200kr, spindelledsbytet kostade 900kr. Kamaxelbytet ville de ha 1500kr för. Jag tror nog att jag köpa det där verktyget på bilia och en mutterdragare och byter den själv.


Tycker det låter som bra priser. Det är ju om jag förstått det rätt en verkstad och dem måste ju gå runt. 4000:- för att svetsa rost...hur mkt är det som ska lagas? Lappas det bara eller svetsas snyggt "kant i kant"?


Ja det viktigaste skulle de visst svetsa kant i kant och det mindre viktiga bara punkta. Sedan rostskyddas det och zinkas.



Rosten är följande:



* 1 eller 2 rosthål i vänster tröskel

* 1 eller 2 rosthål i höger tröskel

* 1 rosthål i golvet bak passagerarplats höger sida, vid fötterna

* 1 rosthål under förarplats/golvet vid pedaler

* Baljan höger om reservhjulsbaljan saknar botten helt och hållet.

Postat: 17 okt 2006, 20:52
av Thomas_7i
Då vart 4000 billigt för den rostlagningen. Jag skulle inte gjort de för 4000 iaf.



MvH Thomas