Blästra på plexi?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
m[a]ster

Inlägg av m[a]ster »

Peter Larsson skrev:
m[a]ster skrev:
Kardanmannen skrev:ett tips är annars "bläster färg" på biltema, som en dimmig klarlack, "Sotterman" har lackat sina glasskivor i skuffen med det, såg faktiskt riktigt bra ut!


funkar det på samma vis då? att texten lyses upp? eller annat man har sprayat?


"dimmigheten" borde ju fånga upp ljus, men kanske inte lika bra som riktig blästring. men de kan ju vara värt att testa iaf, en sprayburk sån färg kostar säkert inte många kronor.


vet du vart man köper en sån burk?

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

m[a]ster skrev:
Peter Larsson skrev:
m[a]ster skrev:


funkar det på samma vis då? att texten lyses upp? eller annat man har sprayat?


"dimmigheten" borde ju fånga upp ljus, men kanske inte lika bra som riktig blästring. men de kan ju vara värt att testa iaf, en sprayburk sån färg kostar säkert inte många kronor.


vet du vart man köper en sån burk?


det står biltema i Kardanmannens inlägg :)
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

blir det inte oerhört pilligt o massor av tejpande om man ska göra nått detaljrikt?! jag gjorde en "tavla" snarlika som va upp i nån tråd förut där det står vaxin oxch så e de en brud bakom/ovanför och jag använde en dremel med typ etyt fint slip/frässtift som va spetsigt och det blev bra... har ingen sladd till kameran här men jag ska lägga upp bild efter helgen... blev bättre än vad jag trodde... synd att jag bara hade orange-röda dioder hemma...
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

provade att blästra på skyddsplasten till plexit, det gick ett par sekunder sedan drog sanden in under kanten och resultatet var skräp. använd eltejp.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

Domino skrev:provade att blästra på skyddsplasten till plexit, det gick ett par sekunder sedan drog sanden in under kanten och resultatet var skräp. använd eltejp.


låter bra de. jag ska testa med eltejp. jag ska se om jag får tag på blästertejp också så kan jag testa och jämföra. Hur länge/mycket blästrade du innan ytan va färdig?
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

m[a]ster

Inlägg av m[a]ster »

Peter Larsson skrev:
m[a]ster skrev:
Peter Larsson skrev:


"dimmigheten" borde ju fånga upp ljus, men kanske inte lika bra som riktig blästring. men de kan ju vara värt att testa iaf, en sprayburk sån färg kostar säkert inte många kronor.


vet du vart man köper en sån burk?


det står biltema i Kardanmannens inlägg :)


jahapp inbland är man blind... blir att inhandla lite där då... köpa massor av saker... tex för kjolar osv till bilen.. finns en del nyttigt på biltema också..

m[a]ster

Inlägg av m[a]ster »

Micke W skrev:blir det inte oerhört pilligt o massor av tejpande om man ska göra nått detaljrikt?! jag gjorde en "tavla" snarlika som va upp i nån tråd förut där det står vaxin oxch så e de en brud bakom/ovanför och jag använde en dremel med typ etyt fint slip/frässtift som va spetsigt och det blev bra... har ingen sladd till kameran här men jag ska lägga upp bild efter helgen... blev bättre än vad jag trodde... synd att jag bara hade orange-röda dioder hemma...


kanske man ska ta och köpa sig en sån maskin, kanske är lättare att göra grejer än att blästra.. hum.. Rusta kanske har nått liknade! är värt att kolla..



Edit: här har vi nått som kanske funkar... http://www.rusta.se/product.asp?product_id=642

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

blästrade på känn.

körde tills alla ytor var säkert skrovliga det ser man ganska snabbt. behövs inte så länge men va inte för försiktig bara, tråkigt att tejpa dit mallen igen när man pillat bort den och konstaterat att resultatet var dåligt.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

m[a]ster skrev:
Micke W skrev:blir det inte oerhört pilligt o massor av tejpande om man ska göra nått detaljrikt?! jag gjorde en "tavla" snarlika som va upp i nån tråd förut där det står vaxin oxch så e de en brud bakom/ovanför och jag använde en dremel med typ etyt fint slip/frässtift som va spetsigt och det blev bra... har ingen sladd till kameran här men jag ska lägga upp bild efter helgen... blev bättre än vad jag trodde... synd att jag bara hade orange-röda dioder hemma...


kanske man ska ta och köpa sig en sån maskin, kanske är lättare att göra grejer än att blästra.. hum.. Rusta kanske har nått liknade! är värt att kolla..



Edit: här har vi nått som kanske funkar... http://www.rusta.se/product.asp?product_id=642


ja jag rekomenderar helre dremel än bläster om man vill ha detaljer eller riktigt tunna linjer... en kompis trodde de skulle bli svårt att "rita" med dremeln men de va inga problem.. jag tog bilden/texten jag ville ha och la den under plexit o "ritade" av... funkar kanon... men som sagt.. ska fixa bild så fort jag kan...
Bild

m[a]ster

Inlägg av m[a]ster »

Micke W skrev:
m[a]ster skrev:
Micke W skrev:blir det inte oerhört pilligt o massor av tejpande om man ska göra nått detaljrikt?! jag gjorde en "tavla" snarlika som va upp i nån tråd förut där det står vaxin oxch så e de en brud bakom/ovanför och jag använde en dremel med typ etyt fint slip/frässtift som va spetsigt och det blev bra... har ingen sladd till kameran här men jag ska lägga upp bild efter helgen... blev bättre än vad jag trodde... synd att jag bara hade orange-röda dioder hemma...


kanske man ska ta och köpa sig en sån maskin, kanske är lättare att göra grejer än att blästra.. hum.. Rusta kanske har nått liknade! är värt att kolla..



Edit: här har vi nått som kanske funkar... http://www.rusta.se/product.asp?product_id=642


ja jag rekomenderar helre dremel än bläster om man vill ha detaljer eller riktigt tunna linjer... en kompis trodde de skulle bli svårt att "rita" med dremeln men de va inga problem.. jag tog bilden/texten jag ville ha och la den under plexit o "ritade" av... funkar kanon... men som sagt.. ska fixa bild så fort jag kan...


så ja hade tänkt gjort iså fall.... går det bra så vet ja va ja ska börja sälja..

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

testar o lägga upp nåra bilder... dock blev belysningen för dålig då jag använder 2 dioder så jag får fixa de sen... håll till godo,.. det är gjort med dremel som vi disskuterat tidigare...



[img]http://album.lunarstorm.se/FullSize/434 ... 3fe65}.jpg[/img]



[img]http://album.lunarstorm.se/FullSize/4fc ... 0ff96}.jpg[/img]



[img]http://album.lunarstorm.se/FullSize/ac1 ... 5bfc8}.jpg[/img]
Bild

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

de såg mycket proffsigt ut! fast jag tror man får en jämnare yta om man blästrar.
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

Najs. Vilka rattar!!! haha :P :roll: :wink:
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

Peter Larsson



tack... ja de får man säkert... det va första gången jag testade så de va inte så noga... och jag har ingen tillgång till bläster så...



Denesfay



ja den är tagen ur brorsans tattoo tidning... fanns mkt gott men jag har inget mer plexi tyvärr.. annars hade jag gjort massor olika...
Bild

m[a]ster

Inlägg av m[a]ster »

Micke W skrev:testar o lägga upp nåra bilder... dock blev belysningen för dålig då jag använder 2 dioder så jag får fixa de sen... håll till godo,.. det är gjort med dremel som vi disskuterat tidigare...



[img]http://album.lunarstorm.se/FullSize/434 ... 3fe65}.jpg[/img]



[img]http://album.lunarstorm.se/FullSize/4fc ... 0ff96}.jpg[/img]



[img]http://album.lunarstorm.se/FullSize/ac1 ... 5bfc8}.jpg[/img]


blev ju bra det där... har också testat att gjort lite... köpte mig en sån där liknande dremel.. va ju skitbra den från rusta men stiftena höll inte när ja testa på bilen... hehe

Kardanmannen
Forumsnarkoman
Inlägg: 4262
Blev medlem: 30 nov 2002, 08:59
Kör: 240CAB,965,744,
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kardanmannen »

va noga att använda skyddsglasögon när ni kör med dremel i glas! inget roligt om man skulle få in glas i ögat!
Bild

Mer info om mina bilar här: http://www.garaget.org/Kardanmannen

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

kan hålla med om att saker i ögat e inte bra... fick åka in till akuten och skrapa rester ur ögonen 6ggr på 5 veckor när jag började detta jobbet
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Skriv svar