Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Skatt... tja, med mej har dom sex tva ganger om man sager sa (screwed twice over som man sager pa engelska) eftersom skatten har gar pa cylinder volym. En 2.3 liters bensin Volvo kostar 3900 kronor per ar men for en 2.3 liters diesel skulle det vara 5500 kronor. Nu ar ju dessa 2.4 liter vilket innebar att jag betalar 7400 kronor per ar. Diesel kostar 7 kronor litern och forsakring ligger ungefar samma, forsakring gar pa hk (bensin 131 hk och TDI 122) och jag betalar 5000 kronor. Min gamla bensinare (ocksa automat) drog 1.2 liter och denna drar 0.8, bensin kostar 10 kronor litern, jag kor 4000 mil om aret. Alltsa bensinare 56900, diesel 34800, jag sparar 22100 kronor per ar samt att jag kan kora Stockholm-Kopenhamn pa en tank. Notera att jag sallan kor fortare an 110 pa motorvagen (cruise hjalper mig) och aldrig for fort.
Det är klart den går att chippa lite.Forsbergs.com säljer chip och filter till 3,0 ger då 224hk mot 204hk orginal!!Länge leve direktionsvagnarna 960.[/b]
Det enda som skulle vara en sporre för mig med chipning, är att få ner lite soppaförbrukning på skeppet! Hästar hit & hästar dit, det känns som det kvittar med en sån bil som jag har. Jag köpte den enbart för den underbara sexan & automatlådan. (& för att den är så vacker att vila ögonen på..... ) Vill man ha en bil med lite pulver i så lär man nog
köpa en turbo!! Har förresten hört att 2,5:an & 3,0:an ska gå rätt jämnt vid ett race, pga att de har olika bakaxelutv. Den enda skillnaden ska tydligen vara om man drar släp med bilen. Då ska 3 literspuffran orka lite mer. Lite tankar från mig bara!!!!
//ha det!
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
sten parner kan visst porta topparna och tillsammans med mappning ska en 3.0'a ge dryga 270 hk. Jag vet inte pris för kalaset men.. lär ju kosta en slant
fast å andra sidan lär man få en rätt trevlig bil att köra.. kostar att ligga på topp
kan också bekräfta att att jag också hört att 2,5'an ska gå mkt bättre med 3.0 kammar..
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!