960(s90) trimmnig

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:Det var mitt urusla forsok till humor.


Hehe.. där ser man..



ta en spolarvätskebehållare å fyll med olja å dra slangar till bakdäcken!

Då kommer du kunna börna hela tiden....
Bild

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Re:

Inlägg av niel »

skrev:en spolarvätskebehållare å fyll med olja å dra slangar till bakdäcken!

Då kommer du kunna börna hela tiden....


Diesel har jag hört ska va bra att fylla den med. Då kan en vanlig spolarpump pumpa fram det oxo. Olja är en smula för tjockt.

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Från det ena till det andra... George: Vad är skatten på dieselbilar i Belgien? Skillnad mot bensinare?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:
skrev:en spolarvätskebehållare å fyll med olja å dra slangar till bakdäcken!

Då kommer du kunna börna hela tiden....


Diesel har jag hört ska va bra att fylla den med. Då kan en vanlig spolarpump pumpa fram det oxo. Olja är en smula för tjockt.


Diesel blandat med olja! fanb det tar jag patent på.... Åsså kanske lite bensin å lite gnistor så får man burning burnouts... Satan vad ballt..



Man får annars ta spilloljan som kan vara rinnig...
Bild

Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tiggger »

Och har man en för slö bil får man droppa diesel direkt i avgassystemet, bolmar bra!
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Niel,



Skatt... tja, med mej har dom sex tva ganger om man sager sa (screwed twice over som man sager pa engelska) eftersom skatten har gar pa cylinder volym. En 2.3 liters bensin Volvo kostar 3900 kronor per ar men for en 2.3 liters diesel skulle det vara 5500 kronor. Nu ar ju dessa 2.4 liter vilket innebar att jag betalar 7400 kronor per ar. Diesel kostar 7 kronor litern och forsakring ligger ungefar samma, forsakring gar pa hk (bensin 131 hk och TDI 122) och jag betalar 5000 kronor. Min gamla bensinare (ocksa automat) drog 1.2 liter och denna drar 0.8, bensin kostar 10 kronor litern, jag kor 4000 mil om aret. Alltsa bensinare 56900, diesel 34800, jag sparar 22100 kronor per ar samt att jag kan kora Stockholm-Kopenhamn pa en tank. Notera att jag sallan kor fortare an 110 pa motorvagen (cruise hjalper mig) och aldrig for fort.



George
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

skön 6:a
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 apr 2004, 22:56

Inlägg av skön 6:a »

Det är klart den går att chippa lite.Forsbergs.com säljer chip och filter till 3,0 ger då 224hk mot 204hk orginal!!Länge leve direktionsvagnarna 960.[/b]

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Det enda som skulle vara en sporre för mig med chipning, är att få ner lite soppaförbrukning på skeppet! Hästar hit & hästar dit, det känns som det kvittar med en sån bil som jag har. Jag köpte den enbart för den underbara sexan & automatlådan. (& för att den är så vacker att vila ögonen på..... :wink: ) Vill man ha en bil med lite pulver i så lär man nog

köpa en turbo!! Har förresten hört att 2,5:an & 3,0:an ska gå rätt jämnt vid ett race, pga att de har olika bakaxelutv. Den enda skillnaden ska tydligen vara om man drar släp med bilen. Då ska 3 literspuffran orka lite mer. Lite tankar från mig bara!!!!



//ha det!
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Marc
Färsk användare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 jan 2004, 19:05

Inlägg av Marc »

Jag ska nog chippa min 960 i dagarna framöver, kostar 3500:- med montering på Motornord...helt ok enligt mig.



Men jag undrar, finns det någon som har bilder på en borrad luftlåda? Tänkte lägga sportluftfilter men vill veta exakt vart jag ska borra hål(en).



Vore shysst!

MickeN
Övningskörning
Inlägg: 110
Blev medlem: 07 dec 2003, 23:26
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re:

Inlägg av MickeN »

skrev:Mer flås..

Till att börja med så skulle man då köpt en 3.0:a



För ännumer flås så man får en dräpare så kan man turbokonvertera. Kostar skjortan men man får då en dräpare.



Men 300 hästar så kommer kärran göra 0-100 under 7s.



En 960/V90 skall ha automat. Ett megamisstag när volvo gjorde "folkbil" av 960 å monterade 2,5l å manuell.



Enligt mitt tycke då...


Nu är du dum. M90 lådan behövs när fixar turbo femma till 940 bilarna. ;-) Dessutom så är automat pisstråkigt...



Förresten hörde av en kompis att chip och 3L motorns kammar skulle göra susen. Vet inte om han har rätt. Men kanske värt att prova ;-)
Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

sten parner kan visst porta topparna och tillsammans med mappning ska en 3.0'a ge dryga 270 hk. Jag vet inte pris för kalaset men.. lär ju kosta en slant :)



fast å andra sidan lär man få en rätt trevlig bil att köra.. kostar att ligga på topp :)



kan också bekräfta att att jag också hört att 2,5'an ska gå mkt bättre med 3.0 kammar..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Så dom nya lådorna är sämre än AW71 då?

Jag har ju kört med en AW70 från en 240 i 2 år nu med 300hk.

funkar fortfarande skitfint.



större kylare till lådan är ju bra.



Jag är aldrig dum!
Bild

Skriv svar