B230FD vs B230FB

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av jdrotz »

rickard skrev:en fb med 530 har nog råkat ut för ett topplocksbyte, och är efter toppbytet ingen fb.

satt vx3kam i den 531´an jag tog från skroten förut iaf, från en 940..

har även en 945-92, inte kollat kammen än men sitter 531 i den iaf, å reggad med 96 kw. aldrig hört talas om något annat.

att en fb drar betydligt mer på höga varv än en f beror mestadels på kammen.
Som sagt så är jag inte helt säker på detta påstående......
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av rickard »

Sjöbovolvo skrev:hade inte FD:N olje sprut under kolvarna med?

det kom -93, Så jo det har du väl rätt i!
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av jdrotz »

Man kan lugnt säga att FB:n är betydligt piggare än FD:n iallafall. Skillnaden är faktiskt större än många tror, särskilt när man gasar på lite....
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
patrikhörnfeldt
Uppkörning
Inlägg: 306
Blev medlem: 19 jul 2007, 12:25
Kör: Volvo 744 GL/T -90
Ort: Docksta, 4 mil söder om Örnsköldsvik

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av patrikhörnfeldt »

Angående de här med kamaxlarna vx och vx3. Kan de inte vara så att i de tidiga 940 med fb motor så satt vx-kammen och när de vart strängare avgaskrav så vart de en vx3-kam i istället?
Bild

hjulspinn
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 okt 2008, 19:59

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av hjulspinn »

min 940 91- med fb är inte alltför pigg.den e seg som fan i accen. toppar bara 170:/
min 240 med 230k motor är mycke piggare. de är fan så mycke mer botten drag i den.

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av jdrotz »

hjulspinn skrev:min 940 91- med fb är inte alltför pigg.den e seg som fan i accen. toppar bara 170:/
min 240 med 230k motor är mycke piggare. de är fan så mycke mer botten drag i den.
Då är nog inte din FB helt frisk tror jag. Min går hur bra som helst. Varvar skönt genom hela registret och funkar klockrent att göra omkörningar med. Ska tillägga att den är pedantskött sedan den var ny. Servad enligt boken och ny syntetolja varje 500mil. Den går också extremt tyst och drar inte särskilt mycke soppa heller.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Knugen
Övningskörning
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 apr 2006, 21:28
Kör: Bil

Re: B230FD vs B230FB

Inlägg av Knugen »

Skiljer det något i programvaran mellan FB och F motorerna? Eller är det bara topp o kam som skiljer?
745GL -88b, sunkig vinterbil

244GL -87, blivande pärla

245GL -88, extraktor, k-kam, portad o planad topp, 2,5" system

142GL -73 , evighetsprojekt

Skriv svar