..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

Ofan, ja bra personal borde dem ju ha iallafall KUNNIGA.
I Alby vet dem inte ens vad en mutter är, och i haninge har dem bara personal i kassorna haah
Senast redigerad av 1 peyote, redigerad totalt 14 gånger.

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Morst »

Jag tar och gör en efterlysning då jag letat och sökt utan att hitta.
Är det inte tillåtet så har ni moderatorer rätt att ta väck inlägget!

Det är som såhär att original på min 745 GLE -86 sitter det en tempgivare under "batteriskålen" för tempkompenserad laddning. I samband med reparation och uppsvetsning av bilen byttes de gamla kolen och även generatorn ut då generatorn gick sönder vid demontering av kolen/laddregulatorn (kolen var ändå kass och behövde bytas då inte generatorn laddade alls).
Den nya generatorn var en 80A med "vanliga" kol som var friska och funkar som de ska så egentligen har jag inte haft anledning att byta men det vore kul att få tag på "rätt" kol eftersom det ska vara temperaturkompensering original. :)

Tyvärr verkar det hopplöst att få tag på laddregulator/kol med det där D-formade uttaget tilll tempsensorn. :( Någon av er som vet var man kan hitta en? Kan Volvo ha och vet någon vad den kostar i så fall?
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av HenrikG »

Morst skrev:Jag tar och gör en efterlysning då jag letat och sökt utan att hitta.
Är det inte tillåtet så har ni moderatorer rätt att ta väck inlägget!

Det är som såhär att original på min 745 GLE -86 sitter det en tempgivare under "batteriskålen" för tempkompenserad laddning. I samband med reparation och uppsvetsning av bilen byttes de gamla kolen och även generatorn ut då generatorn gick sönder vid demontering av kolen/laddregulatorn (kolen var ändå kass och behövde bytas då inte generatorn laddade alls).
Den nya generatorn var en 80A med "vanliga" kol som var friska och funkar som de ska så egentligen har jag inte haft anledning att byta men det vore kul att få tag på "rätt" kol eftersom det ska vara temperaturkompensering original. :)

Tyvärr verkar det hopplöst att få tag på laddregulator/kol med det där D-formade uttaget tilll tempsensorn. :( Någon av er som vet var man kan hitta en? Kan Volvo ha och vet någon vad den kostar i så fall?

Inte riktigt mitt specialområde, visste inte ens att det fanns generatorer med temperaturkompensering och har aldrig tänkt på om det finns uttag för det på laddningsregulatorn.. Men i katalogen (volvo) så finns det bara en laddningsregulator angiven på flera generatorartikelnummer. I katalogen finns det ett gäng artikelnummer till generatorer med eller utan tempsensor, men bara en regulator. Så knalla in till din lokala volvohandlare och be att få kolla på en 3523710 om den har uttaget du behöver.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

3523710 sitter på i princip alla svensksålda 740/940. Har aldrig stött på nån som haft nån annan typ. Borde vara den!
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Morst »

eviil & jdrotz: Jag tackar och bockar! Skall ta med artikelnumret och undersöka närmare nästa gång jag är på Volvo. :)
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Snusarn »

finns det bakglas till 940 med vit blinkers på biltema ?

Skulle även vara tacksam om någon som vet va det är för art.nr på blinkersglasen i fram 940-94 och bak om det nu finns.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

snusarn skrev:finns det bakglas till 940 med vit blinkers på biltema ?

Skulle även vara tacksam om någon som vet va det är för art.nr på blinkersglasen i fram 940-94 och bak om det nu finns.
Svar: Nej det finns inte endast till 75/945..
Mvh Mathias

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Snusarn »

Skit oxå [lol]
Någon annan stans där det vore smart att införskaffa sid dem ifrån då ???
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

snusarn skrev:Skit oxå [lol]
Någon annan stans där det vore smart att införskaffa sid dem ifrån då ???
www.hova.com Artnr:342625 Pris: 1.095,00 kr
www.vparts.se Artnr:0701458 Pris: 1.095,00 kr

Dem kunde jag på rak arm, finns säkert billigare men jag vet inte vart :)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av ThaSaint »

volvo original vita blinkers till 940 sedan är billiga.. typ 500:- /st

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av rickard »

jdrotz skrev:Generellt när det gäller motorolja så finns det en tumregel; Du får vad du betalar för.

dom dyraste oljrna kostar ju runt 30 spänn litern.. från rätt ställe.

hur ska man gruppera in alla andra oljor i butiken då som kostar över 30 kr litern? Nää! för det har med å göra med butikens marginal, dvs vad dom själva tjänar å att kränga vidare.

klart man kan kränga en dunk som det står castrol på dyrare än en som det står biltema på när kunderna som köper inte har en aning om vad dom ska ha, vill bara ha "dyr olja för den borde va bättre än billig".

man ska kolla specen istället.

jävla historier om att biliamekanikerna skyller på biltemaolja pga något annat fel? idiotiskt. tråkigt att folk går på det
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

rickard skrev:
jdrotz skrev:Generellt när det gäller motorolja så finns det en tumregel; Du får vad du betalar för.

dom dyraste oljrna kostar ju runt 30 spänn litern.. från rätt ställe.

hur ska man gruppera in alla andra oljor i butiken då som kostar över 30 kr litern? Nää! för det har med å göra med butikens marginal, dvs vad dom själva tjänar å att kränga vidare.

klart man kan kränga en dunk som det står castrol på dyrare än en som det står biltema på när kunderna som köper inte har en aning om vad dom ska ha, vill bara ha "dyr olja för den borde va bättre än billig".

man ska kolla specen istället.

jävla historier om att biliamekanikerna skyller på biltemaolja pga något annat fel? idiotiskt. tråkigt att folk går på det
Nu var det ju inte en "jävla historia" utan en säker källa hos Volvo jag pratat med. Och det spelar roll vilken olja du använder. Hur många Biltemaoljor tror du tex är specade för att klara Volvos höga krav på longlife-service intervaller??? Så visst, självklart ska man kolla specen, grejen är ju bara att då faller de billigare oljorna snabbt bort i urvalet. Sedan handlar det sällan om butikens egna marginaler när det gäller priset. Det handlar oftast om vad leverantören (Mobil, BP etc...) vill ha betalt för oljan. Generellt så säljer de flesta butiker sina oljor med ca 50% marginal. Och ärligt talat, visst häller du väl hellre en olja från Castrol i din bil, än en olja från Rusta eller Biltema? (Om vi nu för en gång skull bortser från priset då... :) )
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Robban67 »

Hej

Angående oljorna från olika butiker så visst skiljer det i kvalitet på dem, men nu ska man inte lura sig heller på det att oljan levereras trots allt från samma leverantör till olika butiker.

T.ex så är det statoils olja som finns i Biltemas dunkar enligt utsago, men kan det vara så att även oljor sorteras i olika klasser från samma leverantör ?

Dvs att första klass går till Mobil1 och andra el. tredje klass går till Biltemas dunkar ?

Då gör det ju skillnad även fast det är samma leverantör...

Skulle vara intressant att försöka få fram leverantören till t.ex Biltema , och få det bekräftat.

Det var iaf lätt när det gäller dragkrokarna som de säljer vart de kommer från, kan det vara lika lätt med oljeleverantören tro ?

Ja, man kan ju spekulera hur mkt som helst egentligen..

mvh

Robban
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av ThaSaint »

Robban67 skrev:Hej

Angående oljorna från olika butiker så visst skiljer det i kvalitet på dem, men nu ska man inte lura sig heller på det att oljan levereras trots allt från samma leverantör till olika butiker.

T.ex så är det statoils olja som finns i Biltemas dunkar enligt utsago, men kan det vara så att även oljor sorteras i olika klasser från samma leverantör ?

Dvs att första klass går till Mobil1 och andra el. tredje klass går till Biltemas dunkar ?

Då gör det ju skillnad även fast det är samma leverantör...

Skulle vara intressant att försöka få fram leverantören till t.ex Biltema , och få det bekräftat.

Det var iaf lätt när det gäller dragkrokarna som de säljer vart de kommer från, kan det vara lika lätt med oljeleverantören tro ?

Ja, man kan ju spekulera hur mkt som helst egentligen..

mvh

Robban
Självklart är det så. De flesta oljor härstammar från samma raffinaderier, det finns inte så många :P
men det skiljer på innehållet ändå.
Additiver (tillsatser) etc som ger oljorna olika egenskaper, det är ofta de som kostar pengar vid framställningen.
(ja jag har gått nån "oljekurs" via jobbet osv..)

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av rickard »

om ni påstår att biltema inte håller den kvalitet som står angivet på deras dunkar, så bör ni ju anmäla dom. Fast jag tror redan dom skulle ha åkt dit på det om det vore så.

däremot är det fullt lagligt att ange en "sämre" kvalitet på oljan än vad den egentligen håller.

sen är biltemas oljepriser ändå såpass höga att det kan vara vilken olja som hellst, frågan är bara vad dom tjänar själva på det.
å med tanke på mängden som dom säljer så lär dom ändå tjäna betydligt mer än mekonomen eller liknande...

förövrigt så skiter jag fullständigt i vad det står för märke på oljan jag häller i min bil, bara det e rätt spec. det e det som e viktigt.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

Om vi nu ska prata Volvo 7/900 så är ju dessa bilar inte särskilt kräsna när du ska hälla i olja. Jag vet inte hur det är med vitblockarna, men rödblockarna går ju att köra på det mesta utan problem. En bekant glömde skruva på oljelocket på en 940 och körde 14 mil med extremt lite olja i. (Allt for ut.....). Det var 12 år sedan och bilen rullar än idag , med samma motor. [buga]

Dock så ska man väl vara lite mer noggrann med de gamla V6- motorerna (PRV) när man väljer olja, likaså nyare Volvobilar. (Typ V70 , 850 och framåt). Personligen så duger dock endast det bästa för min B230FB. Jag kör en "dyr" syntetolja i min motor från Castrol, med hyfsat täta oljebyten. Jag vet inte om det behövs egentligen, men bilen går ju som han vore ny, trots snart 34000mil, och jag vill intala mig själv att det lönar sig i det långa loppet att fortsätta göra så. Särskilt då bilen har gått på bra syntetolja sedan den var ny.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Robban67 »

Hej

Jag var bara tvungen idag när jag var ner till Biltema och lämnade åter en oanvänd startmotor, att fråga vilken som var deras oljeleverantör... :D

Svaret jag fick var att det är HEMLIGT [hit] , men att den är från en svensk tillverkare. [thum]

Hmm, vart ju ganska begränsat helt plötsligt, är väl bara OK / Q8 som är svenskt eller är det även STAOIL ?

googlade lite

Norska Statoil och Norsk Hydro går samman och bildar världens största gas- och oljeföretag till havs. Jätteaffären presenterades på måndagen på en presskonferens, där Norges statsminister Jens Stoltenberg medverkade.

och om OK/Q8 fanns detta

OK-Q8 AB* bildades den 1 januari 1999 och är Sveriges största bensinbolag. Det är ett svenskt aktiebolag med två ägare som äger hälften vardera av aktierna. Den ena är OK ekonomisk förening, den största av Sveriges OK-föreningar, som i sin tur ägs av 1,3 miljoner medlemmar. Den andra är Kuwait Petroleum International, ett statligt kuwaitiskt oljebolag. Förutom OK ekonomisk förening finns det ytterligare sex OK-föreningar i Sverige. Dessa är inte delägare i OK-Q8 AB, men samarbetar under samma varumärke, och för dig som kund är våra produkter och erbjudanden desamma över hela landet


så då kan vi konstatera att Biltemas oljor kommer från OK/Q8 och håller samma kvalitet som deras sortiment fast i andra förpackningar....

mvh

Robban
Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av rickard »

vem frågade du då? åsanisse i kassan eller butikschefen? :mrgreen:
att biltema skulle köpa från samma leverantör som statoil är det väl egentligen ingen som har uppgifter på, kanske en skröna?
eller så köper statoil okq8-olja också kanske...

hursomhellst, man ska kolla specen!
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Robban67 »

rickard skrev:vem frågade du då? åsanisse i kassan eller butikschefen? :mrgreen:
att biltema skulle köpa från samma leverantör som statoil är det väl egentligen ingen som har uppgifter på, kanske en skröna?
eller så köper statoil okq8-olja också kanske...

hursomhellst, man ska kolla specen!
Hej

Frågade en som har jobbat där sedan stenåldern... [thum]

mvh

Robban
Bild

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

Robban67 skrev:Hej

Jag var bara tvungen idag när jag var ner till Biltema och lämnade åter en oanvänd startmotor, att fråga vilken som var deras oljeleverantör... :D

Svaret jag fick var att det är HEMLIGT [hit] , men att den är från en svensk tillverkare. [thum]

Hmm, vart ju ganska begränsat helt plötsligt, är väl bara OK / Q8 som är svenskt eller är det även STAOIL ?

googlade lite

Norska Statoil och Norsk Hydro går samman och bildar världens största gas- och oljeföretag till havs. Jätteaffären presenterades på måndagen på en presskonferens, där Norges statsminister Jens Stoltenberg medverkade.

och om OK/Q8 fanns detta

OK-Q8 AB* bildades den 1 januari 1999 och är Sveriges största bensinbolag. Det är ett svenskt aktiebolag med två ägare som äger hälften vardera av aktierna. Den ena är OK ekonomisk förening, den största av Sveriges OK-föreningar, som i sin tur ägs av 1,3 miljoner medlemmar. Den andra är Kuwait Petroleum International, ett statligt kuwaitiskt oljebolag. Förutom OK ekonomisk förening finns det ytterligare sex OK-föreningar i Sverige. Dessa är inte delägare i OK-Q8 AB, men samarbetar under samma varumärke, och för dig som kund är våra produkter och erbjudanden desamma över hela landet


så då kan vi konstatera att Biltemas oljor kommer från OK/Q8 och håller samma kvalitet som deras sortiment fast i andra förpackningar....

mvh

Robban
Vi kanske kan konstatera att oljan är från samma leverantör, men inte mycket mer än så. Att oljan är från samma lev betyder INTE på något sätt att den håller samma kvalité som all annan olja från den leverantören, precis som Tha Saint skrev tidigare i denna tråd, om jag inte minns fel.

Det är precis som med reservdelar. Bara för att grejerna är tillverkade i samma fabrik så behöver de inte hålla samma kvalité för det. Den enda som kan garantera kvalitén är det företag/varumärke som till slut säljer oljan ut till kund. Det är nämligen de som har beställt oljan/reservdelen från leverantören med just sina krav och specifikationer.

Frågade ju tex en kille på Biltema i Sundsvall vilken olja han rekommenderade till min bil (bara för skojs skull). Jag fick till svar att jag måste välja själv och att deras policy är att de INTE får rekommendera deras oljor ut till kund ifall det skulle hända något.....låter förtroendeingivande va? Det är precis som att säga ; "- Köp våran Biltema-olja, på egen risk!"
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av peyote »

Alla trådar spårar ju ur så fort olja nämns.
Fattar inte varför?

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

peyote skrev:Alla trådar spårar ju ur så fort olja nämns.
Fattar inte varför?
Oljan är ju ett ständigt ämne för diskussion. Ska man välja billig eller dyr? Helsyntet eller mineral? Åsikterna är många och går inte sällan isär. Tycker det är intressant. Så länge man inte kastar glåpord på varandra och är otrevlig.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mace
Övningskörning
Inlägg: 183
Blev medlem: 25 sep 2005, 01:26
Kör: Volvo 940 GL -94
Ort: Södertälje

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Mace »

Jag tänkte lite på det här med mekonomen.

Har dom bra kvalite/passform på sina grejer? Tänkte i första hand på handbromswire (vänster och höger)

Köpte en höger från biltema, men det känns som att den är förlång [arg]

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av 240in »

mekonomens bromsbelägg och avgas systemt har bra passform tycker jag. Dock är det dags för nytt avgasrör nu. Läcker i varje skarv. Bytte Sommaren 2006 mot Mekonomens. Undra hur biltemas avgasrör är. Måste ha igång Volvon till jag flyttar. Måste ändå skatta och besikta vinterbilen så tänkte skatta och besikta Sommarbilen ist. Har hört Biltemas bromsbelägg har blivit något bättre de senaste åren. Nån som kan intyga det? Måste byta skivor och belägg och en del annat så blir tyvärr biltema. Bättre än o va utan bil [thum]
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jdrotz »

240in skrev:mekonomens bromsbelägg och avgas systemt har bra passform tycker jag. Dock är det dags för nytt avgasrör nu. Läcker i varje skarv. Bytte Sommaren 2006 mot Mekonomens. Undra hur biltemas avgasrör är. Måste ha igång Volvon till jag flyttar. Måste ändå skatta och besikta vinterbilen så tänkte skatta och besikta Sommarbilen ist. Har hört Biltemas bromsbelägg har blivit något bättre de senaste åren. Nån som kan intyga det? Måste byta skivor och belägg och en del annat så blir tyvärr biltema. Bättre än o va utan bil [thum]
Vad gäller avgasprylar hos Mekonomen så ska man akta sig för deras gummiupphängningar. Håller drygt ett år innan de spricker om man har tur....
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar