Ni som vill ändra er ZF-automatlåda, se hit! Update-lockup

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Clossa skrev:Hej alla,nu är sommaren på väg bort o kluriga gubbar på väg fram.



1.Det är väl så att kick-downen ska vara i balans med motorvarvet.Detta innebär ju att den ska växla upp vid ett varvtal där motorn slutar att dra.-runt 5800-6000rpm.Annars så tokvarvar ju motorn bara till ingen nytta.

2.Blir det inte för stor belastning på turbinen om overlocken (lock upen) går in för tidigt?

3.Kolla så att Kickdown wiren löper fritt i höljet utan att fastna på vägen.

4.Bakaxelutväxlingen är ju lurig-1:3,73-,för en högre siffra i klumpen blir ju axsnabbare,men förlorar toppfart.men växlar tidigare i förhållande till bilens hastighet.:::--1:3,54 blir lite axslöare men högre topphast.Problemet kan ju bli att varvtalet kan bli för lågt så att motorn får jobba mer med högre bränsleförbrukning som följd.(har en Dart 69 med 2,73 i rumpan så detta är testat men är"för" bra).Det gäller att vridmomentkurvan stämmer med utväxlingen.

5.Att få ner lockupens islagshastighet till runt 90 istället för +100 vore ju underbart.

6.Det går att laborera med en"snällare" atf-olja.Dexron II är slirigare än atf typ F

-----

Clossa


1.

hehe, min motor slutar dra vid 4.000, men lik förbannat var fabriksinställningen på diesellådorna ändå över 5000rpm, så därför släpptes trottelvajern något för att få ner växlingsvarvet.

men då ökade jag ju också systemtrycket i lådan, det är INTE bra att släppa tillbaka trottelvajern mer än ca 1mm utan att göra nåt med lådan, då blir trycket som ansätter kopplingarna för lågt=mer slir.

så trottelvajern och hela det systemet i lådan justeras ju från fabrik så att ett visst motorvrid motsvarar ett visst trotteltryck, ju mer motorvrid desto hårdare växlingar.

det är detta folk inte tänker på om dom byter låda till en som suttit bakom en svagare motor, även om lådan är av samma märke och modell så är den ändå annorlunda invändigt när det gäller inställningarna, det ser man på typ-nummret vilken motor den lådan tillhör.



2,

nix, lockupen är en lamellskiva, lik lamellen på manuella bilar, som sitter på lådans ingående axel tillsammans med turbinen inuti convertern, och denna lamell pressas mot converterhusets främre del som har en svarvad anliggningsyta där, och på så vis sammankopplas converterns delar.

däremot blir det för hög belastning på motorn om lock sker för tidiigt, så blev det på min bil då den gick in vid 62km/h, så jag ficlk flytta upp till 72 istället.



3.

ja det är ju viktigt, även att vajern eller hökhet inte är skadat.



4.

när jag hade 3.73 så varvade den aldelles för mycket, man märkte liksom att motorn inte behövde jobba alls, den bara varvade.

när jag bytte till 3.54 blev det bättre, nu har jag en marschfart på ca 85-90km/h det är där motorn kan gå med lätt belastning på plan mark utan att gå upp för högt i varv och fortfarande vara acclerationspigg.

och det är ju perfekt eftersom jag har 90-väg i ca 8 mil om dagen till jobbet

om jag däremot kör i lite över 70km/h där lockupen precis har kopplat in så kan jag inte köra på annat än plan mark för att motorn inte ska belastas, blir det några procent uppför så märker man att den får jobba lite och då kan man växla ner till 3:an manuellt och eftersom jag har byggt om min låda så hoppar ju inte lockupen ur på 3:an, däför ligger den på 3:an+lockup och då blir det lätt för motorn att hålla 75 även i uppförslut.



5.

runt 90??? det är ju så det va på min original och det fanns inget större irritationsmoment i hela världen!!

tänk på att de flesta som kör på 90-väg ligger å puttrar i kanske 80-85 då blir du snart irriterad på 90-lockup.. så fort du kommer ikapp en bil så går skiten ur å så får du köra om vilket drar än mer soppa..

bättre då att den går in jämt före 80km/h



6.

jag har alltid använt Dexron3 det är den oljan volvo har i sortimentet.

volvonummer 1161521 för 1L och 621 för 4L

ATF typ F eller G rekommenderas inte till automater nyare än ca 70-tal.

däremot ska man ha ATF i en M46 låda tillexempel, eftersom den har en 2-växlad automatlåda bakom den manuella.

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

1.Ok,tänkte snarare på dom lådor som är så hårt ställda så att man får släppa lite på gasen för att dom ska släppa upp till nästa växel.

2.Jag tänkte snarare på det inbyggda sliret "stallspeedet" som gör att det kan bränna.

3.Ja,den ska ju löpa fritt hela vägen åt BÅDA hållen.Även efter kickdown klicket

4.Bytte du axeln på Volvon eller Chevan?

5.Du har nog rätt.Det är bara så tröttsamt med över 100 så allt annat känns nog bättre.

6.Jag har alltid kört ATF-F i mina 727 lådor på Dodgen för att få en distinktare växling.Å tog samma till 945-97an.Oavsett om det är rätt eller fel så slår den i lite tidigare,fast det kanske har med oljbytet i sig att göra

--

Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Clossa skrev:1.Ok,tänkte snarare på dom lådor som är så hårt ställda så att man får släppa lite på gasen för att dom ska släppa upp till nästa växel.

2.Jag tänkte snarare på det inbyggda sliret "stallspeedet" som gör att det kan bränna.

3.Ja,den ska ju löpa fritt hela vägen åt BÅDA hållen.Även efter kickdown klicket

4.Bytte du axeln på Volvon eller Chevan?

5.Du har nog rätt.Det är bara så tröttsamt med över 100 så allt annat känns nog bättre.

6.Jag har alltid kört ATF-F i mina 727 lådor på Dodgen för att få en distinktare växling.Å tog samma till 945-97an.Oavsett om det är rätt eller fel så slår den i lite tidigare,fast det kanske har med oljbytet i sig att göra

--

Clossa


1. ja såna är dom ju nästan original, iallafall diesellådan..

och 4:ans växel går ju aldrig in på en ZF om man håller kickdown-gas, så min bil varvade ur i 160km/h och gick inte högre, då fickman släppa så 4:an gick in och trampa fullt igen, numera har jag dock spärrat 4-3 KD-ventilen.



2. "stallspeed" är det motorvarv där vridmomentet inte längre står emot converterns förmåga att överföra kraft, convertern funkar som en broms.



för att förklara det hela enkelt, om du tar 2st bordsfläktar och ställer spegelvänt mot varandra, och slår till den ena, så kommer luftströmmen mot den andres vingar att göra att den också roterar, så funkar en converter i grova drag. fast istället för luft så är det oljan som kastas mellan vingarna och överför kraften. (och en hel del värme utvecklas därav)

om du då håller emot vingarna på den avstängda bordsfläkten så kommer ju luftströmmen vilja rotora dom ändå, ett vridmoment skapas i axeln.

i en automatlådeconverter som har en momentförstärkning så höjs motorns vridmoment med ca 1,5-2,0 gånger. står du på bromsen och gör stallvarvstest så har du ganska mycket mer vridmoment på kardan än i motorn, dels genom att convertern höjer vridet, och dels genom att 1:ans växel är lågt växlad.



när lockup-lamellen kopplar ihop dessa båda bordsfläktar mekaniskt så jämnas varvtalsskillnaden ut, och kraften går genom lamellen istället för oljan. (ingen värme utvecklas)



4.

det var volvon som var felkonstruerad..

sen har jag väl aldrig vart nöjd med axelutväxlingar heller..

capricerna jag hade var det 2.56 i, och dom låg på ca 1100rpm i 90km/h på gränsen till för lågt om man hade fullpackad bil och skulle hålla 90. då var det bättre att hålla 100-110 för motorn gick lättare då (ca 15-1600r)



en av capricerna bytte jag till 3.08 "police-axel" och den blev ju nästan lite för högvarvig, men accet blev märkbart bättre, och så orkade den gå upp på 2:an i en burnout.



på min nya pickis har jagh 4.10 i axlarna bara för att den är utrustad är "tow package" så där är en lämplig fart max 80km/h innan det blir för högt varv, iofs så är den reggad som tung LB så det är ju egentligen 80 som gäller ändå.. inte dumt med 4.10 ändå för 3100kilos pickisen hänger lätt på en 945 LTT!



6.

jag har aldrig provat typF, mer än i M46 jag hade på en 265:a men det skulle det ju vara i den ändå.

vet iallafall att dexron 3 tål värme bättre än dexron 2.

Användarvisningsbild
wild berries
Färsk användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 jul 2004, 15:23
Ort: Norge, Stavanger området

Inlägg av wild berries »

_chevrolet_ skrev:hej. ja om du ska ha både turbomotor och dra husvagn så är det inte fel att ändra på växlingshårdheten.

först och främst ska du ha en STOR oljekylare, minst 30x20cm.



Och eftersom din låda inte kommer från en Turbomotor så kommer den att växla för tidigt om det är en vanlig GL-låda. dessutom är turbo/diesel lådorna förstärkta redan från fabrik, de har en lamell extra i nästan alla kopplingar, och andra fjädrar i ventilhuset.

Diesel-lådan har dessutom lägre utväxling (bättre accleration) på 1:an och 2:an.



det är inte så bra att ta en Gl-låda och montera direkt utan ändringar bakom en turbomotor, och dessutom dra husvagn..



det går att bygga om Gl-lådan så den blir lika stark/starkare än turbolådan, men det är oftast billigare att köpa en fräsch Turbo-låda och bara byta Modulatorfjädern (lite kraftigare växlingar) och ändra Lockup-hastigheten (klippa fjädern).



om du har 3.54 i bakaxeln så är 75-80 en lämplig Lockup-hastighet, under det kan motorn kännas svag (min diesel tappade för mycket laddtryck när jag hade lockup vid 62km/h)



om du har 3.73 kan du gå ner till 70Km/h. men allt beror ju på hur stark turbomotorn är vid ca 2.000rpm. när går lockup in original på dom motorerna? har för mig att jag läst att det är vid 110Km/h, vilket måste betyda att den motorn inte gillar att dra på låga varv, då kanske man får nöja sig med 80Km/h..

men det är bara att klippa av nån centimeter på fjädern och prova, blir man inte nöjd så är det inte så besvärligt att plocka isär igen när man har gjort det en gång.


Takker Dem for svar :D



Som skrevet så er min bil en Volvo 940 GL 1991 model, med en B230FB motor. 130 Hk / 186 Nm.



Turbo motorene til Volvo (B230FK / FT) har høyere dreiemoment ok ikke minst mer HK. :|



Den ZF4HP22 Automatkassen som ligger her ute, er totalrenovert og kun kjørt 1500-2000 km, før Volvo`en ble hogget. (Volvo 740 GLE, 1985 Model, og motor B230E).



Men hvordan vet jeg om det er en GL kasse ?, siden motoren stod i en GLE :oops: Kan en se det på dataskiltet, som forhåpentligvis står på kassen enda ?



Har jeg "lagret" kassen riktig, siden den står under verandaen, fyllt til topps med olje, og står med en pressening over seg igjen. Er det andre lagringstips :?:



Men alt dreier seg om kostnader :? Og i Norge idag er det meget dyrt å fikse / skru på bilene sine, og derfor er det viktig at før en gjør "store" inngrep, så har en fått fatt i mest mulig informasjon.



Denne tråden De har startet, bygger under på det at Dere kan dette i Sverige.



Kunnskapene er høye, og evnen og viljen til å svare er meget oppegående. :D



Takker Dem for denne tråd. Og vil, om De tillater det, vise den frem til vedkommende som overhalte min far`s ZF4HP22 kasse, for da å kunne skaffe en veiledende pris på arbeidet. :?



OT



Skulle ha hatt tid til å reist til Sverige, å fått fikset bilen :D



Vennlig Hilsen



Wild Berries
Volvo 960 2.5L, 1995 & Volvo 940 SE, 1994
Avstanden til månen er ca. 380.000 km, eller 38 000 mil.
Volvo 940 Gl, 1991, KM 367874 (Solgt Juli 2009)

jess_debien
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 okt 2007, 16:45

Inlägg av jess_debien »

Annonsering är ej tillåten!

Endast betalande medlemmar får annonsera i avsedd forumsdel.



//

Micael

Användarvisningsbild
wild berries
Färsk användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 jul 2004, 15:23
Ort: Norge, Stavanger området

Re:

Inlägg av wild berries »

wild berries skrev:
_chevrolet_ skrev:hej. ja om du ska ha både turbomotor och dra husvagn så är det inte fel att ändra på växlingshårdheten.

först och främst ska du ha en STOR oljekylare, minst 30x20cm.
Och eftersom din låda inte kommer från en Turbomotor så kommer den att växla för tidigt om det är en vanlig GL-låda. dessutom är turbo/diesel lådorna förstärkta redan från fabrik, de har en lamell extra i nästan alla kopplingar, och andra fjädrar i ventilhuset.

Diesel-lådan har dessutom lägre utväxling (bättre accleration) på 1:an och 2:an.
det är inte så bra att ta en Gl-låda och montera direkt utan ändringar bakom en turbomotor, och dessutom dra husvagn..
det går att bygga om Gl-lådan så den blir lika stark/starkare än turbolådan, men det är oftast billigare att köpa en fräsch Turbo-låda och bara byta Modulatorfjädern (lite kraftigare växlingar) och ändra Lockup-hastigheten (klippa fjädern).
om du har 3.54 i bakaxeln så är 75-80 en lämplig Lockup-hastighet, under det kan motorn kännas svag (min diesel tappade för mycket laddtryck när jag hade lockup vid 62km/h)
om du har 3.73 kan du gå ner till 70Km/h. men allt beror ju på hur stark turbomotorn är vid ca 2.000rpm. när går lockup in original på dom motorerna? har för mig att jag läst att det är vid 110Km/h, vilket måste betyda att den motorn inte gillar att dra på låga varv, då kanske man får nöja sig med 80Km/h..

men det är bara att klippa av nån centimeter på fjädern och prova, blir man inte nöjd så är det inte så besvärligt att plocka isär igen när man har gjort det en gång.


Takker Dem for svar :D

Som skrevet så er min bil en Volvo 940 GL 1991 model, med en B230FB motor. 130 Hk / 186 Nm.

Turbo motorene til Volvo (B230FK / FT) har høyere dreiemoment ok ikke minst mer HK. :|

Den ZF4HP22 Automatkassen som ligger her ute, er totalrenovert og kun kjørt 1500-2000 km, før Volvo`en ble hogget. (Volvo 740 GLE, 1985 Model, og motor B230E).
Men hvordan vet jeg om det er en GL kasse ?, siden motoren stod i en GLE :oops: Kan en se det på dataskiltet, som forhåpentligvis står på kassen enda ?
Har jeg "lagret" kassen riktig, siden den står under verandaen, fyllt til topps med olje, og står med en pressening over seg igjen. Er det andre lagringstips :?:

Men alt dreier seg om kostnader :? Og i Norge idag er det meget dyrt å fikse / skru på bilene sine, og derfor er det viktig at før en gjør "store" inngrep, så har en fått fatt i mest mulig informasjon.

Denne tråden De har startet, bygger under på det at Dere kan dette i Sverige.

Kunnskapene er høye, og evnen og viljen til å svare er meget oppegående. :D

Takker Dem for denne tråd. Og vil, om De tillater det, vise den frem til vedkommende som overhalte min far`s ZF4HP22 kasse, for da å kunne skaffe en veiledende pris på arbeidet. :?



OT



Skulle ha hatt tid til å reist til Sverige, å fått fikset bilen :D



Vennlig Hilsen


Wild Berries
Drar frem en gammel tråd. Har De / Dere hørt om Powerpack til ZF4HP22 kassene ?

Og hvilke andre råd kan De / Dere gi for at kassen skal tåle en B230FK / FT ?

Takker for svar.

Vennlig Hilsen
Wild Berries
Volvo 960 2.5L, 1995 & Volvo 940 SE, 1994
Avstanden til månen er ca. 380.000 km, eller 38 000 mil.
Volvo 940 Gl, 1991, KM 367874 (Solgt Juli 2009)

In The White
Moderator
Inlägg: 20269
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ni som vill ändra er ZF-automatlåda, se hit! Update-lockup

Inlägg av In The White »

Det är ju bättre att lådan växlar ner när man spettar på lite på gasen, lådan är ju som svagast på den högsta växeln, och
ligger man och pressar på en massa vrid på lådan i hög växel, då är det ju som gjort för generalras. (Detta har jag fått lära i alla fall, men jag kan ju ha fel)

Skriv svar