Clossa skrev:Hej alla,nu är sommaren på väg bort o kluriga gubbar på väg fram.
1.Det är väl så att kick-downen ska vara i balans med motorvarvet.Detta innebär ju att den ska växla upp vid ett varvtal där motorn slutar att dra.-runt 5800-6000rpm.Annars så tokvarvar ju motorn bara till ingen nytta.
2.Blir det inte för stor belastning på turbinen om overlocken (lock upen) går in för tidigt?
3.Kolla så att Kickdown wiren löper fritt i höljet utan att fastna på vägen.
4.Bakaxelutväxlingen är ju lurig-1:3,73-,för en högre siffra i klumpen blir ju axsnabbare,men förlorar toppfart.men växlar tidigare i förhållande till bilens hastighet.:::--1:3,54 blir lite axslöare men högre topphast.Problemet kan ju bli att varvtalet kan bli för lågt så att motorn får jobba mer med högre bränsleförbrukning som följd.(har en Dart 69 med 2,73 i rumpan så detta är testat men är"för" bra).Det gäller att vridmomentkurvan stämmer med utväxlingen.
5.Att få ner lockupens islagshastighet till runt 90 istället för +100 vore ju underbart.
6.Det går att laborera med en"snällare" atf-olja.Dexron II är slirigare än atf typ F
-----
Clossa
1.
hehe, min motor slutar dra vid 4.000, men lik förbannat var fabriksinställningen på diesellådorna ändå över 5000rpm, så därför släpptes trottelvajern något för att få ner växlingsvarvet.
men då ökade jag ju också systemtrycket i lådan, det är INTE bra att släppa tillbaka trottelvajern mer än ca 1mm utan att göra nåt med lådan, då blir trycket som ansätter kopplingarna för lågt=mer slir.
så trottelvajern och hela det systemet i lådan justeras ju från fabrik så att ett visst motorvrid motsvarar ett visst trotteltryck, ju mer motorvrid desto hårdare växlingar.
det är detta folk inte tänker på om dom byter låda till en som suttit bakom en svagare motor, även om lådan är av samma märke och modell så är den ändå annorlunda invändigt när det gäller inställningarna, det ser man på typ-nummret vilken motor den lådan tillhör.
2,
nix, lockupen är en lamellskiva, lik lamellen på manuella bilar, som sitter på lådans ingående axel tillsammans med turbinen inuti convertern, och denna lamell pressas mot converterhusets främre del som har en svarvad anliggningsyta där, och på så vis sammankopplas converterns delar.
däremot blir det för hög belastning på motorn om lock sker för tidiigt, så blev det på min bil då den gick in vid 62km/h, så jag ficlk flytta upp till 72 istället.
3.
ja det är ju viktigt, även att vajern eller hökhet inte är skadat.
4.
när jag hade 3.73 så varvade den aldelles för mycket, man märkte liksom att motorn inte behövde jobba alls, den bara varvade.
när jag bytte till 3.54 blev det bättre, nu har jag en marschfart på ca 85-90km/h det är där motorn kan gå med lätt belastning på plan mark utan att gå upp för högt i varv och fortfarande vara acclerationspigg.
och det är ju perfekt eftersom jag har 90-väg i ca 8 mil om dagen till jobbet
om jag däremot kör i lite över 70km/h där lockupen precis har kopplat in så kan jag inte köra på annat än plan mark för att motorn inte ska belastas, blir det några procent uppför så märker man att den får jobba lite och då kan man växla ner till 3:an manuellt och eftersom jag har byggt om min låda så hoppar ju inte lockupen ur på 3:an, däför ligger den på 3:an+lockup och då blir det lätt för motorn att hålla 75 även i uppförslut.
5.
runt 90??? det är ju så det va på min original och det fanns inget större irritationsmoment i hela världen!!
tänk på att de flesta som kör på 90-väg ligger å puttrar i kanske 80-85 då blir du snart irriterad på 90-lockup.. så fort du kommer ikapp en bil så går skiten ur å så får du köra om vilket drar än mer soppa..
bättre då att den går in jämt före 80km/h
6.
jag har alltid använt Dexron3 det är den oljan volvo har i sortimentet.
volvonummer 1161521 för 1L och 621 för 4L
ATF typ F eller G rekommenderas inte till automater nyare än ca 70-tal.
däremot ska man ha ATF i en M46 låda tillexempel, eftersom den har en 2-växlad automatlåda bakom den manuella.