Min kamrem gick av förra veckan :(

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Tomba
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 jun 2004, 20:06

Min kamrem gick av förra veckan :(

Inlägg av Tomba »

suck :cry:



Lyfte toppen och konstaterade att 15 av 16 ventiler var krökta och

8 ventilstyrningar på insugssidan spruckit.



Kodtade ca: 4600 kr. att fixa (gör det själv pris)



Måste säga att KG-trimmnings bildelskatalog är en bibel för alla volvoägare, bara ventilerna kostade en tredjedel av vad det skulle kostat på volvoverkstan.



Fast.. what the heck! nu fick jag ju en anledning att byta topplockspackningen som her läckt så jävligt. :P
Volvo 745 GLT 16v. 88b Räser

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Tråkigt att kammen gick av. Fixade du allt själv. Blir väl billigast så! BAra att tuta och köra nu!!
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

pierre
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5100
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:51
Ort: LINKÖPING
Kontakt:

Inlägg av pierre »

Aldrig roligt när de händer
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2

sbjihp
Övningskörning
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 mar 2004, 22:51
Kör: 745 GLE -90
Ort: Nyköping

Inlägg av sbjihp »

Inte roligt när det händer, men å andra sidan nu är den ju bytt och bilen har många mil framför sig innan det är dags att byta igen.



Hur ofta ska kamremmen bytas förresten?? Det borde väl vara lite olika på olika motormodeller, eller hur?
Bild

Volvo 745 GLE -90

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

Är det bara 16 ventilarna som havererar när kamremmen går av?

Stämmer det att inget händer (mer än att motorn stannar) om remmen går av på min B230F?

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

E___ skrev:Är det bara 16 ventilarna som havererar när kamremmen går av?

Stämmer det att inget händer (mer än att motorn stannar) om remmen går av på min B230F?
B230A och B234 blir sallad i toppen om kamremmen går av. (vad jag vet iaf)

Körde av kamremmen på förra bilen jag hade, en 745 med B230F, då var det bara byta remmen å sen tuta å köra igen.

Så du kan vara lugn om din kamrem går av. :D
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Tomba
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 jun 2004, 20:06

Inlägg av Tomba »

Ja jag, brorsan och Haynes med lite goda råd från andra fixar biffen.

vi fick låna ett dorn till ventilstyrningarna på en volvoverkstad.



Blir nervöst att sätta dit den nya kammremmen sen, ett hack fel och man får ventilsallad igen.
Volvo 745 GLT 16v. 88b Räser

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

B230A och B234 blir sallad i toppen om kamremmen går av


Hmm, inte är det B230A som har det problemet, utan det är B230K som får ventilsallad när remmen går.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Perra
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 jun 2003, 17:54
Kontakt:

Inlägg av Perra »

Ja jag, brorsan och Haynes med lite goda råd från andra fixar biffen.

vi fick låna ett dorn till ventilstyrningarna på en volvoverkstad.



Blir nervöst att sätta dit den nya kammremmen sen, ett hack fel och man får ventilsallad igen.


det va faktist lätt att sätta på remmarna på en 16v det var märkningar på remmen också så det va ju bara att lägga på i rätt hack... jag gjorde precis samma som dig med farsans bil men det tog bara 8ventiler

INTE KUL INTE..

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Fastmoving? skrev:
B230A och B234 blir sallad i toppen om kamremmen går av


Hmm, inte är det B230A som har det problemet, utan det är B230K som får ventilsallad när remmen går.


Japp, du har så rätt så. :D

Vart lite osäker när jag redan hade postat, men tänkte det att har jag fel, så kommer någon rätta mig. :wink:
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

Blev lite orolig för ett kort ögonblick. Min andra 740 har nämligen B230A och jag har ingen aning om när remmen är bytt.

Men då är det lugnt med båda då. :D

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

E___ skrev:Blev lite orolig för ett kort ögonblick. Min andra 740 har nämligen B230A och jag har ingen aning om när remmen är bytt.

Men då är det lugnt med båda då. :D


Cruisa på du och må gott. :D

*sneglar lite under kamremskåpan på min egen bil* :|
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Kardanmannen
Forumsnarkoman
Inlägg: 4262
Blev medlem: 30 nov 2002, 08:59
Kör: 240CAB,965,744,
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kardanmannen »

klarade sig toppen, kolvar bra då?
Bild

Mer info om mina bilar här: http://www.garaget.org/Kardanmannen

Skriv svar