Ponera att...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
frasp
Färsk användare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 mar 2012, 22:32

Re: Sv: Ponera att...

Inlägg av frasp »

Kul att ha skapat en tråd som levt en stund, och kul med alla tips. Blev tvärfattig pga vab, förkylningar och operation av liten knodd, så eventuella inköp är en bit bort.

Har väl kört nån modern bil iaf, bl.a. en liten skittoyota som jag hade som tjänstebil. Var helt hopplös att växla p.g.a. att den fortsatte varva typ en sekund efter att man släppt gasen.

Frågade om det på en service, fick ett muttrande svar om att det skulle va så, avgasåterföring bla bla. Så en sån bil går bort iaf :P

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ponera att...

Inlägg av Mattsson »

Problemfri bil, pja, köp en cykel?
Lånade en Passat TSI -09 i vintras under en par månader, mycket trevlig bil!
Pigg för sin storlek, rymlig för en hel familj (Storebrorsan satt i passagerarsätet fram med grabbens barnstol bakom, grabben hade fullt benutrymme från stol till sätesrygg och 15-20 kvar att växa, brorsan satt bekvämt trots sina 190cm)
En resa från Stockholm till Örebro och sedan tillbaka med 130km/h med farthållaren resulterade i 0.62L/mil!
Ligger bra i pris och är ganska problemfria!
Köp inte bara Skoda av nyare modell, dom har en tendens till att sörpla i sig 1L olja på 200mil, det har dom godkänt och dvs helt normalt...
Normalt och byta 15L motorolja mellan service.... :o
[Volvo 945 LTT-96]

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Sv: Ponera att...

Inlägg av Xoffis »

frasp skrev:Kul att ha skapat en tråd som levt en stund, och kul med alla tips. Blev tvärfattig pga vab, förkylningar och operation av liten knodd, så eventuella inköp är en bit bort.

Har väl kört nån modern bil iaf, bl.a. en liten skittoyota som jag hade som tjänstebil. Var helt hopplös att växla p.g.a. att den fortsatte varva typ en sekund efter att man släppt gasen.

Frågade om det på en service, fick ett muttrande svar om att det skulle va så, avgasåterföring bla bla. Så en sån bil går bort iaf :P
Så gör v70 t5 (kanske även andra motoralternativ) också, men inget man tänker på efter ett tag...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Re: Ponera att...

Inlägg av perra? »

angående oljeförbrukning så har jag svårt att tro att endast skoda har det, varför skulle exakt samma motor i en seat eller vw va bättre? :)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ponera att...

Inlägg av Mattsson »

perra? skrev:angående oljeförbrukning så har jag svårt att tro att endast skoda har det, varför skulle exakt samma motor i en seat eller vw va bättre? :)
Det förstos, men å andra sidan har skoda mer högre tolleranser på oljeförbrukningen än vad vw har, Seat vet jag inte då min källa inte pysslar med det skiten :mrgreen:
Allt detta tack vore lågfriktionsmotorer som orsakar detta, skoda har lite högre toleranser än VW ;)
Å andra sidan känns det skönt att man inte har någon lågfriktionsmotor, hur ofta behöver man fylla på olja i en rödblockare? Knappt att det behövs efter att man har tömt den på olja efter service :lol:
[Volvo 945 LTT-96]

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Re: Ponera att...

Inlägg av perra? »

Mja helt sant...vet att även Ford tolererat en jäävligt hög förbrukning på vissa motorer....bra skit! ;) Hatar ford!
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Användarvisningsbild
HellBoyElvis
Övningskörning
Inlägg: 188
Blev medlem: 28 jun 2007, 22:55
Kör: - 945 Classic -
Ort: Malmö

Re: Ponera att...

Inlägg av HellBoyElvis »

Ska man gå ifrån Volvo tycker jag man ska satsa på en 740.
En BMW 740 då alltså. Från -96 och upp.
De flesta grymt utrustade och en underbar bil i alla avseenden.
Bränsleförbrukningen motsvarar en Volvo 740 men med mer än dubbla kraften i motorn.
Priset på dessa idag är oerhört överkomligt, ca 25'000-35'000 för en fin lågmilare med massa lull-lull.
Den enda lilla 'nackdelen' är att 99% av de här bilarna har tomatlåda, men de går fantastiskt fint ändå.

Men det är bara vad jag tycker... [thum]
Tidigare Volvos:
744 GL -86 B230A M47 -//- 764 GLE -89 B280F AW72
744 TiC -88 B230FT M47 960-stolar -//- 745 GLE -87 B230E M46 S60-stolar


Nuvarande Volvo:
945 Classic -98 B230FK M90 XC70-stolar

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Re: Ponera att...

Inlägg av perra? »

728 (?) med sexa av samma generation är ju också grymt nice bilar :) så även samtliga E39 touring..utom möjligtvis 520 då som kanske kan va lite väl trött... :)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ponera att...

Inlägg av Mattsson »

HellBoyElvis skrev:Ska man gå ifrån Volvo tycker jag man ska satsa på en 740.
En BMW 740 då alltså. Från -96 och upp.
De flesta grymt utrustade och en underbar bil i alla avseenden.
Bränsleförbrukningen motsvarar en Volvo 740 men med mer än dubbla kraften i motorn.
Priset på dessa idag är oerhört överkomligt, ca 25'000-35'000 för en fin lågmilare med massa lull-lull.
Den enda lilla 'nackdelen' är att 99% av de här bilarna har tomatlåda, men de går fantastiskt fint ändå.

Men det är bara vad jag tycker... [thum]
Billiga att köpa ja, men någon vidare ekonomi är det inte i dessa bilar.
Jag själv var ute efter en Audi A6 4.2 (99-04) men har även med en storebror som jobbar på V.A.G, börjat lämna dessa bilar åt annat folk. Med samma filosofi som du, så tänkte jag att man får mycket för pengarna och hyfsad bränsleekonomi. 0.7L/mil är ganska bra, dock landsväg och i farterna runt 140km/h, stadskörning drygt 2 liter..
Nu har jag då ganska bra rabatt, men att renovera lådan går på närmare 18.000kr, elektroniken är jobbig och allt annat är dyrare än samma kaross med mindre motor. Detsamma gäller även BMW, fast lägg på 50% på delarna till Audi..
Kopplingen till min beemer skulle gå på 6000kr på mekonomen.. Då till en slö 1.8..
Samt att till min gamla S4 skulle en utbyteslåda kosta närmare 60.000kr, momsad o klar!
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
HellBoyElvis
Övningskörning
Inlägg: 188
Blev medlem: 28 jun 2007, 22:55
Kör: - 945 Classic -
Ort: Malmö

Re: Ponera att...

Inlägg av HellBoyElvis »

Ja, att Audi är rejält överskattat det vet vi [lol]
BMW däremot har bra priser på delar (både orig och pirat) och det är sällan något maskinellt krångel heller. Och skulle man behöva byta vxl-låda t.ex. finns det ju alltid begagnade delar att tillgå.
Är man sedan mekaniker med tillgång till verkstad, lyft och alla verktyg... Ja då är den dyra biten löst :mrgreen:
Men det är klart... För Svensson kan det därför bli dyrt med gamla lyx-järn om något skulle falera. Därför är ju dessa bilar inte så eftertraktade heller och dels p.g.a. att de är stora, tunga, dyra och törstiga.
Tidigare Volvos:
744 GL -86 B230A M47 -//- 764 GLE -89 B280F AW72
744 TiC -88 B230FT M47 960-stolar -//- 745 GLE -87 B230E M46 S60-stolar


Nuvarande Volvo:
945 Classic -98 B230FK M90 XC70-stolar

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ponera att...

Inlägg av Mattsson »

Audi är billigare i delar än BMW, tro mig ;)
[Volvo 945 LTT-96]

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Ponera att...

Inlägg av munktorparen »

Mattsson skrev:Audi är billigare i delar än BMW, tro mig ;)

Nej det är dom inte. Om du inte jämför en M5 E39 med en Audi 80 :P

Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsfreak
Inlägg: 3001
Blev medlem: 11 okt 2006, 14:33
Kör: 4x4
Ort: Kalix.
Kontakt:

Re: Ponera att...

Inlägg av Cpt Tuttle »

HellBoyElvis skrev:Ska man gå ifrån Volvo tycker jag man ska satsa på en 740.
En BMW 740 då alltså. Från -96 och upp.
De flesta grymt utrustade och en underbar bil i alla avseenden.
Bränsleförbrukningen motsvarar en Volvo 740 men med mer än dubbla kraften i motorn.
Priset på dessa idag är oerhört överkomligt, ca 25'000-35'000 för en fin lågmilare med massa lull-lull.
Den enda lilla 'nackdelen' är att 99% av de här bilarna har tomatlåda, men de går fantastiskt fint ändå.

Men det är bara vad jag tycker... [thum]
En bil som BMW E38 ska väl för fasen inte ha manuell låda? :P Är ju som att sätta startvev på den.
Jag skulle gärna tagit en E38 själv men det är ju knappast det förnuftiga bilvalet om man säger som så.
Dust and dieselsmoke is what I'm living for...
Willys Jeep 194? - Volvo PV544 1965 - Opel Rekord 1968 - Opel Kadett 1974 - MB 240D 1979 - MB 230E 1985 - Datsun King Cab 1985 - Volvo S70 2,5SE 1997

Skriv svar