Ovanligt eller inte? 940 polis

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av scania36 »

Hej, har kommit in en 945 -98 polisbil på skroten här. Satt en del knappar och utrustning i den och några grejer i motor rummet som jag inte kände igen. Bland annat någon extra givare på tändspolen, har för mig att den ska ta bort störningar. Men sen satt detta vid luft burken med, som jag inte har sett innan, finns en risk att det sitter på alla 940, men är ej säker. I vilket fall så undra jag vad den gör. mvh Svensson

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av Maxwell »

Det är ett Turbo+ du har där.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av scania36 »

Maxwell skrev:Det är ett Turbo+ du har där.
Jaha, det var så lätt. Tackar för svaret. Är ju synd att låta det gå till pressen.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av Hesselgren »

är d där verkligen turbo+?
känner inte igen det överhuvetaget.. men å andra sidan kanske jag aldrig sett ett fullt fungerande komplett turbo+

så.. rätta mig om jag har fel.

In The White
Moderator
Inlägg: 20286
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av In The White »

Det är den magnetventilsstyrda "pysventilen" till Turbo+ som syns på bilden. Den "pysta" luften leds in i luftburken enligt Volvos filosofi.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av Hesselgren »

okej =)

scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av scania36 »

Tackar för infon. Ni har möjligtvis ingen "sprängskiss" som innehar alla delarna så man vet vad som ska plockas. Då misstänker jag att ett turbo + inte har något med boxarna att göra, utan att det är ett eget system.

Användarvisningsbild
xerox86
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 15 okt 2010, 21:10
Kör: 760 GLE o 760 TIC
Ort: Gävle

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av xerox86 »

Hesselgren skrev:är d där verkligen turbo+?
känner inte igen det överhuvetaget.. men å andra sidan kanske jag aldrig sett ett fullt fungerande komplett turbo+

så.. rätta mig om jag har fel.
Det finns ju två olika versioner, en äldre och en nyare, detta är den nyare (och vanligare, tror jag iaf?) versionen av Turbo+.
Du kanske mest har stött på den äldre, utseendemässigt ser dom rätt olika ut, dock samma funktion typ :)
Bild
MVH. Johan

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av Xoffis »

Bild

liknande system sitter som standard på allt from 850, där är dock funktionen inbyggd i styrboxen...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis -Bilder-

Inlägg av scania36 »

Nu har jag varit och skruvat av turbo plus systemet. Ganska enkelt förutom en kontakt som gick in i kabelstammen, den gick ej att följa. Hur kan man avgöra vilken turbo + det är, ska ju finnas tre olika.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us
denna var kopplad till tändspolen, vad gör den. Mvh Svensson

In The White
Moderator
Inlägg: 20286
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av In The White »

Menar du Turbo+, Turbo++ och Turbo+++?

scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av scania36 »

In The White skrev:Menar du Turbo+, Turbo++ och Turbo+++?
ja pricis, hur ser man skillnaden på dem.

In The White
Moderator
Inlägg: 20286
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av In The White »

Wastegateklockan lär vara utbytt mot en styvare eller chimsad med Turbo++, sedan lär det sitta ett annat chip i bränsleboxen.
Med Turbo+++ får du kolla om det är något ombearbetat i toppen och en annan kamaxel, men det lär du märka på effekten i motorn.

Ring SAM Bilmode om du vill ha lite mer kuriosa om detta. Det var dom som sålde Turbo+ stegen efter att Volvo lagt ner gamla hederliga R Sport.

scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av scania36 »

In The White skrev:Wastegateklockan lär vara utbytt mot en styvare eller chimsad med Turbo++, sedan lär det sitta ett annat chip i bränsleboxen.
Med Turbo+++ får du kolla om det är något ombearbetat i toppen och en annan kamaxel, men det lär du märka på effekten i motorn.

Ring SAM Bilmode om du vill ha lite mer kuriosa om detta. Det var dom som sålde Turbo+ stegen efter att Volvo lagt ner gamla hederliga R Sport.
Tackar, du är allt påläst. Då skulle man ta sig en närmare titt på toppen och boxen. Sist kollade jag bara om det var en guldbox och det var det ju inte, men är förmodligen omlödad då.
I övrigt så är jag ganska irreterad över att en kanon fin -98 som bara rullat 25 000 mil står på en skrot i väntan på pressen. Här i blekinge verka poliserna vara väldigt stränga med att deras skrotade bilar hamnar i pressen så snabbt som möjligt. De vill inte heller att några grejer ska plockas från dem, onödigt kan jag tycka. Men finns inte mycket att göra.

In The White
Moderator
Inlägg: 20286
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av In The White »

Jag var ju med på tiden det begav sig med Turbo+, så man har ju snappat upp en del. Kan hända att jag glömt något, är ju ett tag sedan nu.
Som kuriosa i "trimsammanhang" kan nämnas att jag flera gånger pratat med och fått tips och råd av personerna på "riktiga" R Sport när det fanns en gång.
Har bland annat pratat med Tom Trana Corner (som lite äldre Volvobitna säkert känner till), som arbetade och utvecklade produkter åt R Sport. Känns lite
kul faktiskt!

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av munktorparen »

Turbo+ är tillverkat av Nira som på den tiden vad ägt av Volvo Personvagnar! :) Turbo++ samt Turbo+++ kom från utomstående aktör, Sam Steffansson.

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis -Bilder-

Inlägg av Lazze S »

scania36 skrev:Uploaded with ImageShack.us
denna var kopplad till tändspolen, vad gör den. Mvh Svensson
Bara en avstörning för nåt elektriskt. Polisbilarna brukar vara nedlusad med dessa.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Användarvisningsbild
Lina
Övningskörning
Inlägg: 278
Blev medlem: 30 aug 2011, 00:43
Ort: Sthlm

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av Lina »

munktorparen skrev:Turbo+ är tillverkat av Nira som på den tiden vad ägt av Volvo Personvagnar! :) Turbo++ samt Turbo+++ kom från utomstående aktör, Sam Steffansson.
Hur många hk med Turbo++ och Turbo+++?
I'm a girl that runs on all the way.
Bild

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av munktorparen »

Lina skrev:
munktorparen skrev:Turbo+ är tillverkat av Nira som på den tiden vad ägt av Volvo Personvagnar! :) Turbo++ samt Turbo+++ kom från utomstående aktör, Sam Steffansson.
Hur många hk med Turbo++ och Turbo+++?

Har desvärre inte en aning :(

Polisbilen84
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 jan 2013, 15:43
Kör: Volvo 945
Ort: Sjöbo

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av Polisbilen84 »

Jag har 190 Hk i min det är en Volvo 945-Polis Turbo plus paket i den.

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ovanligt eller inte? 940 polis

Inlägg av Mattsson »

Bild
Bild

Sen har ni skillnaden här:
Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket

B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
B230FK:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
[Volvo 945 LTT-96]

Skriv svar