Ovanligt eller inte? 940 polis
Ovanligt eller inte? 940 polis
Hej, har kommit in en 945 -98 polisbil på skroten här. Satt en del knappar och utrustning i den och några grejer i motor rummet som jag inte kände igen. Bland annat någon extra givare på tändspolen, har för mig att den ska ta bort störningar. Men sen satt detta vid luft burken med, som jag inte har sett innan, finns en risk att det sitter på alla 940, men är ej säker. I vilket fall så undra jag vad den gör. mvh Svensson
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Jaha, det var så lätt. Tackar för svaret. Är ju synd att låta det gå till pressen.Maxwell skrev:Det är ett Turbo+ du har där.
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
är d där verkligen turbo+?
känner inte igen det överhuvetaget.. men å andra sidan kanske jag aldrig sett ett fullt fungerande komplett turbo+
så.. rätta mig om jag har fel.
känner inte igen det överhuvetaget.. men å andra sidan kanske jag aldrig sett ett fullt fungerande komplett turbo+
så.. rätta mig om jag har fel.
-
- Moderator
- Inlägg: 20286
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Det är den magnetventilsstyrda "pysventilen" till Turbo+ som syns på bilden. Den "pysta" luften leds in i luftburken enligt Volvos filosofi.
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Tackar för infon. Ni har möjligtvis ingen "sprängskiss" som innehar alla delarna så man vet vad som ska plockas. Då misstänker jag att ett turbo + inte har något med boxarna att göra, utan att det är ett eget system.
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Det finns ju två olika versioner, en äldre och en nyare, detta är den nyare (och vanligare, tror jag iaf?) versionen av Turbo+.Hesselgren skrev:är d där verkligen turbo+?
känner inte igen det överhuvetaget.. men å andra sidan kanske jag aldrig sett ett fullt fungerande komplett turbo+
så.. rätta mig om jag har fel.
Du kanske mest har stött på den äldre, utseendemässigt ser dom rätt olika ut, dock samma funktion typ
MVH. Johan
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
liknande system sitter som standard på allt from 850, där är dock funktionen inbyggd i styrboxen...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis -Bilder-
Nu har jag varit och skruvat av turbo plus systemet. Ganska enkelt förutom en kontakt som gick in i kabelstammen, den gick ej att följa. Hur kan man avgöra vilken turbo + det är, ska ju finnas tre olika.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
denna var kopplad till tändspolen, vad gör den. Mvh Svensson
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
denna var kopplad till tändspolen, vad gör den. Mvh Svensson
-
- Moderator
- Inlägg: 20286
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Menar du Turbo+, Turbo++ och Turbo+++?
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
ja pricis, hur ser man skillnaden på dem.In The White skrev:Menar du Turbo+, Turbo++ och Turbo+++?
-
- Moderator
- Inlägg: 20286
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Wastegateklockan lär vara utbytt mot en styvare eller chimsad med Turbo++, sedan lär det sitta ett annat chip i bränsleboxen.
Med Turbo+++ får du kolla om det är något ombearbetat i toppen och en annan kamaxel, men det lär du märka på effekten i motorn.
Ring SAM Bilmode om du vill ha lite mer kuriosa om detta. Det var dom som sålde Turbo+ stegen efter att Volvo lagt ner gamla hederliga R Sport.
Med Turbo+++ får du kolla om det är något ombearbetat i toppen och en annan kamaxel, men det lär du märka på effekten i motorn.
Ring SAM Bilmode om du vill ha lite mer kuriosa om detta. Det var dom som sålde Turbo+ stegen efter att Volvo lagt ner gamla hederliga R Sport.
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Tackar, du är allt påläst. Då skulle man ta sig en närmare titt på toppen och boxen. Sist kollade jag bara om det var en guldbox och det var det ju inte, men är förmodligen omlödad då.In The White skrev:Wastegateklockan lär vara utbytt mot en styvare eller chimsad med Turbo++, sedan lär det sitta ett annat chip i bränsleboxen.
Med Turbo+++ får du kolla om det är något ombearbetat i toppen och en annan kamaxel, men det lär du märka på effekten i motorn.
Ring SAM Bilmode om du vill ha lite mer kuriosa om detta. Det var dom som sålde Turbo+ stegen efter att Volvo lagt ner gamla hederliga R Sport.
I övrigt så är jag ganska irreterad över att en kanon fin -98 som bara rullat 25 000 mil står på en skrot i väntan på pressen. Här i blekinge verka poliserna vara väldigt stränga med att deras skrotade bilar hamnar i pressen så snabbt som möjligt. De vill inte heller att några grejer ska plockas från dem, onödigt kan jag tycka. Men finns inte mycket att göra.
-
- Moderator
- Inlägg: 20286
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Jag var ju med på tiden det begav sig med Turbo+, så man har ju snappat upp en del. Kan hända att jag glömt något, är ju ett tag sedan nu.
Som kuriosa i "trimsammanhang" kan nämnas att jag flera gånger pratat med och fått tips och råd av personerna på "riktiga" R Sport när det fanns en gång.
Har bland annat pratat med Tom Trana Corner (som lite äldre Volvobitna säkert känner till), som arbetade och utvecklade produkter åt R Sport. Känns lite
kul faktiskt!
Som kuriosa i "trimsammanhang" kan nämnas att jag flera gånger pratat med och fått tips och råd av personerna på "riktiga" R Sport när det fanns en gång.
Har bland annat pratat med Tom Trana Corner (som lite äldre Volvobitna säkert känner till), som arbetade och utvecklade produkter åt R Sport. Känns lite
kul faktiskt!
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt:
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Turbo+ är tillverkat av Nira som på den tiden vad ägt av Volvo Personvagnar! Turbo++ samt Turbo+++ kom från utomstående aktör, Sam Steffansson.
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis -Bilder-
Bara en avstörning för nåt elektriskt. Polisbilarna brukar vara nedlusad med dessa.scania36 skrev:Uploaded with ImageShack.us
denna var kopplad till tändspolen, vad gör den. Mvh Svensson
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare
Leg Värkmästare
Leg Värkmästare
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Hur många hk med Turbo++ och Turbo+++?munktorparen skrev:Turbo+ är tillverkat av Nira som på den tiden vad ägt av Volvo Personvagnar! Turbo++ samt Turbo+++ kom från utomstående aktör, Sam Steffansson.
I'm a girl that runs on all the way.
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt:
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Lina skrev:Hur många hk med Turbo++ och Turbo+++?munktorparen skrev:Turbo+ är tillverkat av Nira som på den tiden vad ägt av Volvo Personvagnar! Turbo++ samt Turbo+++ kom från utomstående aktör, Sam Steffansson.
Har desvärre inte en aning
-
- Färsk användare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 21 jan 2013, 15:43
- Kör: Volvo 945
- Ort: Sjöbo
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Jag har 190 Hk i min det är en Volvo 945-Polis Turbo plus paket i den.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Ovanligt eller inte? 940 polis
Sen har ni skillnaden här:
Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket
B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
B230FK:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
[Volvo 945 LTT-96]