Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Då är härvan nästan bytt, precis inkommen från gatan... blev ingen lyxigare plats att skruva på idag.
Dock så har jag märkt vissa skillnader i den nya härvan:

Kontakten till tryckvakten på torkfiltret till ACn är fyrkantig på "nya" härvan och rund på gamla, nu har jag ingen AC så skiter helt enkelt att hänga på den, den verkar gå till kontakten på den numera bortmonterade kompressorn.
En av kablarna i kontaktstycket vid höger fjäderbenstorn var Gul/Blå på gamla härvan och grön på nya, kabeln gick till tomgångsmotorn samma stift på båda härvorna.

MEN... på den nya härvan ligger det en brun separat kabel med runt kontaktstycke som går till mittpolen på spjälllägesgivaren vid höger fjäderbenstorn som det inte finns på min gamla härva, mittpolen går även till en svart kabel i kontaktstycket bakom servooljebehållaren (finns på båda härvorna), troligtvis bara att skita i att haka på den här kabeln någonstans eller skall den haka på någon annan pol?

Vågar inte lita på mätning av min gamla härva, den är förmodligen orsaken till mina problem då den är skavd, klämd och saknar isolering på vissa kablar... riktigt röten m.a.o :), så det ser ut när det rullat över 60 000 mil :P. Skall kolla igenom några elscheman om jag kan bli nått klokare men någon kanske vet säkert?
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Bytt kabelmattan, gick fint och inga kabelbränder... meeeen samma fel på skiten. Skall gå lös på härvan inne i bilen till morgonen, fått för mej att felet måste vara elektriskt.

Min kära far körde i sjön med bilen för två år sedan, stod ett par cm vatten inne i bilen så något kan ju börjat gå snett vid den missen :/.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4766
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Arly165 »

Kan ju va lönt att kolla jordpunkterna i kupen så att de inte ärgat sönder när du är där å river..
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Har haft isär och rivit i kablaget inne i kupen, kontrollerat jordpunkterna vid fötterna, haft loss och skrapat bort ärj samt lagt kopparpasta för kontaktens skull. Bilen lägger fortfarande samma felkoder, inbillar mej att dom kommer mer sällan men... dom dyker ändå upp.

Fått ytterligare en tanke, kollat runt lite och sett att det finns TVÅ olika lambdasonder till Volvo 740 med bosch-sprut, 0 258 003 034 samt 0 258 003 957. Kollar man i VADIS finns där två VO-nummer, 1346962 samt 3501753... det kan inte vara så jävligt att jag fått fel sond på Bilia när jag bytte förra året? Vad är skillnaden på dessa? Kabellängd eller något som har med signalen att göra så han blandar fel?
På bilderna jag sett har dessa två sonder samma kontaktstycke mot bilen och när jag tänker efter har bilen aldrig besiktigats med den nya sonden utan problem med avgasvärdena, bytte sonden förra året för att jag upprepade gånger fick felkoden "2-1-2 - Fel på signal från lambdasonden", koden slutade dyka upp men kan ha börjat dricka mycket soppa... hade bilen utlånad den sommaren så vet inte själv om den började uppträda konstigt då.

Är ju dyrt med sonder så om någon vet skillanden hade det varit guld!
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Robban67 »

Hej

har letat och letat och hittat lite uppgifter.

Den som slutar på 957 är till turbo och den som slutar på 034 till sugmotor.

Du kanske har löst det redan , vad vet jag..men det här är vad jag hittade nu inatt.

mvh

Robban
Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Alright, lurade ut att det var 034 jag skulle ha i vart fall, fick beställt en sond (Bosch original) från Tyskland men har inte haft tid att byta den, jobbat natt hela veckan och idag får bilen körförbud. Är nog slutet för den bilen misstänker jag, lusten har tagit slut.
Skall byta sond men hjälper det inte blir det ny bil.

Tack för hjälpen alla i vart fall.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Skriv svar