Montera dumpentil, var?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Montera dumpentil, var?

Inlägg av scania36 »

Hej, har en 940 ftt från 95 med större turbo där det ej sitter någon dump original. Så ska montera en nu, jag har flyttat lmm till insugssidan eftersom motorn dog för mig innan när man släppte gasen. Och nu är jag inte helt säker på var dumpen ska monteras. Om den ska sitta innan eller efter lmm på insugsröret eller om den ska sitta någon annan på ett annat ställe. mvh Rasmus

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Montera dumpentil, var?

Inlägg av Hesselgren »

är d så bra att ladda genom lmm? (jag vet inte men känns fel)

orginal sitter ju dumpen på turbon, eller om man har garret, nära turbon.. så jag röstar för så nära turbon som möjligt.

scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Re: Montera dumpentil, var?

Inlägg av scania36 »

Hesselgren skrev:är d så bra att ladda genom lmm? (jag vet inte men känns fel)

orginal sitter ju dumpen på turbon, eller om man har garret, nära turbon.. så jag röstar för så nära turbon som möjligt.
Tack för blixtsnabbt svar. Ja, dumpen borde ju sitta mellan turbo-intercoler, men sen ser man ju välldigt många som har satt dumpern just på insugsröret, vilket gör att man undrar. vill ju inte börja skära i massa slangar i onödan.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Montera dumpentil, var?

Inlägg av Hesselgren »

ja jag är ju ingen expert, men känns iaf som biltillverkarna har räknat ut det där när man sätter dumpen där dom gör =P

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Montera dumpentil, var?

Inlägg av Xoffis »

Nja, enligt gammal lära skall dumpen sitta så nära spällhuset som möjligt! (det finns nog 2 sidor på detta, jag vill inte ha bråk mellan sidorna)

att tillverkarna sätter den i turbon handlar bara om ekonomisk vinst, det är billigare för dem att köpa turbo med inbyggd dump än att börja rita på att placera den "optimalt"..

när dumpen sitter i turbon så stannar ju all luft upp i hela systemet när spjället stängs, sitter den däremot i närheten av spjället så kommer ju luften att fortsätta strömma genom systemet tills att spjället åter öppnas och då är redan luften "på väg" så med en dump sittandes i turbon vinner bara turbon på (att den slipper det extrema mottryck den får då spjället stängs) men att ha den vid spjället tjänar man även (lite lite) spool up på då luften redan strömmar...

har ni växlat fort med en turbo någon gång så vet ni att dumpen (iaf då den sitter nära spjället) fortfarande pyser ganska mkt då man öppnar spjället igen... (altså finns det fortfarande lite tryck kvar)
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Montera dumpentil, var?

Inlägg av taz »

På 7/900 med LMasseM/LMängdM mätare så skall ju luften återcirkuleras till före turbon, därav sitter de när turbons inlopp.

Skall det dumpas fritt utan återledning så hade jag satt den på insuggsidan nära spjället.

Mvh. // Taz
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Montera dumpentil, var?

Inlägg av Xoffis »

taz skrev:På 7/900 med LMasseM/LMängdM mätare så skall ju luften återcirkuleras till före turbon, därav sitter de när turbons inlopp.

Skall det dumpas fritt utan återledning så hade jag satt den på insuggsidan nära spjället.

Mvh. // Taz
Isåfall drar man väl rör tillbaka så det hamnar efter LMM?
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Montera dumpentil, var?

Inlägg av taz »

Xoffis skrev:
taz skrev:På 7/900 med LMasseM/LMängdM mätare så skall ju luften återcirkuleras till före turbon, därav sitter de när turbons inlopp.

Skall det dumpas fritt utan återledning så hade jag satt den på insuggsidan nära spjället.

Mvh. // Taz
Isåfall drar man väl rör tillbaka så det hamnar efter LMM?
Det kan man göra, eller så gör man som serietillverkare så att man slipper!

Blir ju ett ganska "grovt" rör som får gå hela vägen över maskin, blir ju lite motstånd i ett långt rör också jämfört med ett kort.

Ska det återcikulera är det klart enklast att ha dump nära turbo & LMM.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: Montera dumpentil, var?

Inlägg av load3d »

Varför ska man släppa ut luft som redan är nerkyld av IC när man kan släppa ut varm luft?

Skriv svar