Montera dumpentil, var?
Montera dumpentil, var?
Hej, har en 940 ftt från 95 med större turbo där det ej sitter någon dump original. Så ska montera en nu, jag har flyttat lmm till insugssidan eftersom motorn dog för mig innan när man släppte gasen. Och nu är jag inte helt säker på var dumpen ska monteras. Om den ska sitta innan eller efter lmm på insugsröret eller om den ska sitta någon annan på ett annat ställe. mvh Rasmus
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Montera dumpentil, var?
är d så bra att ladda genom lmm? (jag vet inte men känns fel)
orginal sitter ju dumpen på turbon, eller om man har garret, nära turbon.. så jag röstar för så nära turbon som möjligt.
orginal sitter ju dumpen på turbon, eller om man har garret, nära turbon.. så jag röstar för så nära turbon som möjligt.
Re: Montera dumpentil, var?
Tack för blixtsnabbt svar. Ja, dumpen borde ju sitta mellan turbo-intercoler, men sen ser man ju välldigt många som har satt dumpern just på insugsröret, vilket gör att man undrar. vill ju inte börja skära i massa slangar i onödan.Hesselgren skrev:är d så bra att ladda genom lmm? (jag vet inte men känns fel)
orginal sitter ju dumpen på turbon, eller om man har garret, nära turbon.. så jag röstar för så nära turbon som möjligt.
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Montera dumpentil, var?
ja jag är ju ingen expert, men känns iaf som biltillverkarna har räknat ut det där när man sätter dumpen där dom gör =P
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Montera dumpentil, var?
Nja, enligt gammal lära skall dumpen sitta så nära spällhuset som möjligt! (det finns nog 2 sidor på detta, jag vill inte ha bråk mellan sidorna)
att tillverkarna sätter den i turbon handlar bara om ekonomisk vinst, det är billigare för dem att köpa turbo med inbyggd dump än att börja rita på att placera den "optimalt"..
när dumpen sitter i turbon så stannar ju all luft upp i hela systemet när spjället stängs, sitter den däremot i närheten av spjället så kommer ju luften att fortsätta strömma genom systemet tills att spjället åter öppnas och då är redan luften "på väg" så med en dump sittandes i turbon vinner bara turbon på (att den slipper det extrema mottryck den får då spjället stängs) men att ha den vid spjället tjänar man även (lite lite) spool up på då luften redan strömmar...
har ni växlat fort med en turbo någon gång så vet ni att dumpen (iaf då den sitter nära spjället) fortfarande pyser ganska mkt då man öppnar spjället igen... (altså finns det fortfarande lite tryck kvar)
att tillverkarna sätter den i turbon handlar bara om ekonomisk vinst, det är billigare för dem att köpa turbo med inbyggd dump än att börja rita på att placera den "optimalt"..
när dumpen sitter i turbon så stannar ju all luft upp i hela systemet när spjället stängs, sitter den däremot i närheten av spjället så kommer ju luften att fortsätta strömma genom systemet tills att spjället åter öppnas och då är redan luften "på väg" så med en dump sittandes i turbon vinner bara turbon på (att den slipper det extrema mottryck den får då spjället stängs) men att ha den vid spjället tjänar man även (lite lite) spool up på då luften redan strömmar...
har ni växlat fort med en turbo någon gång så vet ni att dumpen (iaf då den sitter nära spjället) fortfarande pyser ganska mkt då man öppnar spjället igen... (altså finns det fortfarande lite tryck kvar)
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Re: Montera dumpentil, var?
På 7/900 med LMasseM/LMängdM mätare så skall ju luften återcirkuleras till före turbon, därav sitter de när turbons inlopp.
Skall det dumpas fritt utan återledning så hade jag satt den på insuggsidan nära spjället.
Mvh. // Taz
Skall det dumpas fritt utan återledning så hade jag satt den på insuggsidan nära spjället.
Mvh. // Taz
Only YOU can prevent forest fires.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Montera dumpentil, var?
Isåfall drar man väl rör tillbaka så det hamnar efter LMM?taz skrev:På 7/900 med LMasseM/LMängdM mätare så skall ju luften återcirkuleras till före turbon, därav sitter de när turbons inlopp.
Skall det dumpas fritt utan återledning så hade jag satt den på insuggsidan nära spjället.
Mvh. // Taz
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Re: Montera dumpentil, var?
Det kan man göra, eller så gör man som serietillverkare så att man slipper!Xoffis skrev:Isåfall drar man väl rör tillbaka så det hamnar efter LMM?taz skrev:På 7/900 med LMasseM/LMängdM mätare så skall ju luften återcirkuleras till före turbon, därav sitter de när turbons inlopp.
Skall det dumpas fritt utan återledning så hade jag satt den på insuggsidan nära spjället.
Mvh. // Taz
Blir ju ett ganska "grovt" rör som får gå hela vägen över maskin, blir ju lite motstånd i ett långt rör också jämfört med ett kort.
Ska det återcikulera är det klart enklast att ha dump nära turbo & LMM.
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Montera dumpentil, var?
Varför ska man släppa ut luft som redan är nerkyld av IC när man kan släppa ut varm luft?