Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Hojj!
Får konsultera någon som kanske har bättre koll än mej på vad som inte står rätt till med bilen som är en 745 -90 med 59000 mil på mätaren samt motor bytt från B230F till B230FB med tillhörande boxar.
Bilen har gått som en klocka fram tills någon vecka innan besiktningen (givetvis!) då den börjat gå bluddrigt på tomgång efter man varit ute och kört och bilen gått varm, tomgången pendlar något och har inte lambdalampan börjat lysa när man kört några mil gör den det oftast efter några minuter på tomgång. När man frikopplar under körning tar det även 5-7 sek innan bilen varvar från 2500-3000 till 1100... där håller den sej gärna tills bilen står helt still då sjunker den dom sista varven!
Den känns även småryckig vid fullgas och motorbroms annars är gången nyfsat normal, kanske något slö.

Lite avgasvärden från besiktningen:
Lambda: 0,7
HC: 2173
CO: 11,5 (ca, gick uppenbarligen inte att skriva in högre än 9,9 i protokollet XD)
CO2500: ungefär samma som CO.

Felkod tändning var 1-1-1, felkoderna på bränsle:
1-1-3 - (Insprutningsventil fel) Kommer ofta på tomgång i kombination med 2-3-2
2-3-2 - (Lambdaregleringen fel) Standard, ligger alltid inne med någon kombination av felkoder
2-3-1 - (Lambdaregleringen fel) Dyker upp ungefär varannan gång efter nollning av felkoder
2-2-1 - (Lambdaregleringen fel) Dykt upp någon enstaka gång

Detta är bytt:
Stift, kablar, fördelare, rotor - Kan tilläggas att stiften var jämnsotiga!
Främre rör från grenrör till kat, haft läckor med felkoder som resultat pga det innan
Insugspackning samt kontrollerat vevhusventilationen
Tempgivare - mätt upp en begagnad som gav rätt värden.
LMM - Mot en som fungerat i annan bil
Lambda har 2000 mil på sej sen förra året och inhandlad på Bilia pga felkod 2-1-2, försvann efter bytet.
Kontrollerat att kamrem står rätt, ibland händer det ju.. :/

Skall trots allt prova att byta sond mot en annan ikväll, nya saker har ju gått sönder förut... den andra teorin jag har är kallstartsventilen som har lite svårt att hålla tätt, hur kontrollerar man den?
Har körförbud på kärran imorgon och söker desperat efter tips, när resten av 2orna var trasiga lampor känns det surt att skrota :(, den skall fan över 60k mil XD.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av taz »

Är det helt stopp i returledningen från Bräsnletryckregulatorn?

stopp i BTR?

Med så tokiga värden så tyder det på något grovt!

Mvh. // Taz
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Har ryckt slangen från insug till BTR och gången blir annorlunda och bilen bluddrar något mera, har inte gjort någon större koll än så av den, antog bara att den var riktig, kanske något man skall byta helt?
Vågar man köra tryckluft i returen för och se om det drar igenom eller sitter det någon ventil eller annan skit som kan ta skada?

Idag har jag i vart fall provat med en annan lambda, samma fel. Provade att mäta mellan lambdans svarta kabel och jord, den låg stadigt på 0,3v och rörde sej bara när man gav gas upp till ca 1,2-1,3v för att sjunka långsamt till 0,3v igen, normalt beteende?
Körde några mil och fick felkoderna 2-2-1, 1-1-3 samt 2-3-2, ingen skillnad med annan sond alltså.

Fått lite tips från andra håll att ett igensatt bränslefilter kan orsaka felkoderna, 2-2-1 var ju mager blandning vid dellast så det blir att smita förbi Bilia på vägen hem och byta ikväll innan jobbet. Det är inte bytt på 3 år/16000 mil så det är ändå dax.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av wunderbaum »

Lambdan ska ju pendla mellan 0v-1v hela tiden på tomgång. Mätte du med kontaktstycket in kopplat?

Jag skulle blåsa med munnen i returen känner man ju bäst hur lätt det går. (Fast smakar lite illa :P)
Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Japp mätte med sonden inkopplad, drog bara bort skyddet och mätte med bilen igång ordentligt genomvarm.
Kan stå ut med att det smakar lite skit om bilen går igenom besiktningen :). Skall se hur mycket sömn kroppen kräver under dagen så återkommer jag ikväll :).
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Volvo245GLT »

Kollat så att BTR inte släpper igenom soppa bakvägen, genom vakuumanslutningen?
Någon spridare som "hängt sig"?

Lamda-spänningen skall som sagt pendla mellan ca 0.2-0.9 V både på tomgång och vid jämnt varv.
När motorn startat ligger spänningen på runt 0.5 V, men så fort sonden blir varm (kan ta någon minut) så ska den börja pendla.

Om du har möjlighet så testa med en annan bränslebox. När de går sönder så kan man råka ut för att blandningen blir alldeles för fet.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Blev ingen större felsökning idag, skulle byta bränslefilter och lyckades dra läck på en av kopplingarna mot filtret, till mitt försvar var den sju helvetes rostig :).

Känns som bilen gör allt för att få dö och den kanske får sin vilja igenom snart, känns som man rubbar harmonin mellan alla komponenter när man börjar skruva med gammal skit :P.
Börjat snegla på en V70 D5 som bruksbil istället :/, tålamodet försvann och framskärmen fick stryk... får se om lusten kommer tillbaks när Bilia öppnar på onsdag. Tack sålänge i vilket fall :).
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Robban67 »

Hej

Nä , bilen ska inte dö om det är det den vill ;)

Här gör vi allt för att hålla liv i dem :D

Jag funderar på om du har en spridare som inte stänger igen ordentligt utan ligger och släpper genom soppa hela tiden för lambdan pekar på alldeles för lite luft i förhållande till soppan, så den surar ihop sig.

Du har väl kallstartsventil på den där ?

OM du har det så prova att rycka loss den kontakten och se om det blir skillnad på något sätt.

Annat alternativ är att lossa spridarbryggan från insuget och hålla dem över petflaskor , sedan köra på starten ett tag och se om du får mer soppa i någon flaska än i någon annan.

mvh

Robban
Bild

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Nils Ö »

Klockenstein skrev:Provade att mäta mellan lambdans svarta kabel och jord, den låg stadigt på 0,3v och rörde sej bara när man gav gas upp till ca 1,2-1,3v för att sjunka långsamt till 0,3v igen, normalt beteende?
Ja, att värdet ändras när du ger gas tyder på att lambdasonden i sig fungerar. "Pendla" gör värdet bara när lambdaregleringen fungerar, dvs när styrenheten hela tiden kan reglera så att motorn får rätt blandning. På din bil är något annat fel. Lambdasonder som gått sönder verkar snarare ge konstant spänning hela tiden.

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Energin kom tillbaks och lämnade lika fort, fick köpa den lilla slangstumpen mellan pump och filter hos Bilia för 519(!):-... smäcker glatt ihop allt och skall ansluta kablarna till pumpen... då har GIVETVIS ena kontakten släppt från kabeln och hänger bara i plasten, tittar på det andra kontaktstycket och ser att det är på gång med... så frågan är, vart får jag tag på en/två sådana kontakter i Göteborg IDAG!?
Ser även ut som att jag måste dra nya kablar ner under bilen då dom gamla faller sönder bara man tar i dem.. satans bil as!

Kontakten jag letar efter:
http://klockenstein.se/kontaktronkhelvete.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Hesselgren »

har du en reservdelsbil? isåfall kan du nog klippa en kabelstump från nån sån där 4kantig grå kontakt. tror d är "samma" stifthonor/hanar i dom kontaktstyckena..

om inte annat tror jag det funkar med vanliga runda crimpkontakter

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Nils Ö »

Eller t.ex. hos

http://www.clasohlson.com/se/Rundstifts ... r150274010" onclick="window.open(this.href);return false;
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... lsa-44021/" onclick="window.open(this.href);return false;

(som ju lär ha öppet även idag).

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Strålande, nya kopplingar samt lite provisoriskt dragen kabel fick pumpen att hoppa igång.
När jag låg under bilen och pillade såg jag även att det faktiskt vart läck på avgassystemet mellan kat och främre röret, när skiten väl var nedplockad fann jag flera hål runt svetsskarvarna på katten som jag missat, pinsamt!
Nu är både skarven och alla hål svetsade, tro det eller ej men 8 mil körda utan några felkoder... så jag tänkte försöka mej på en ny besiktning imorgon :).
Frågan är om det var nytt filter eller hålen som gjorde det, vart inte direkt "självrinn" genom filtret :D.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Bilen gick igenom besiktningen :D!

.... MEN!
Felkoderna dyker fortfarande upp efter 7-8 mils körning (kan alltså köra längre mellan felkoderan än förut) och bilen drar en sjuhelvetes massa sås, räknat ca 1,3-1,4l/mil... brukar dra snåla 0,8!
Det känns som att felkoderan dyker upp när motorn går en längre period på samma varv/last (eller tomgång som förut)... är man Colin McRae på vägen dyker dom inte upp (men drar ändå sås!).
Bilen rycker fortfarande periodvis vid motorbroms och acceleration.

På besiktningen tog det riktigt lång tid för värdena att gå till följande (utan att fultanka ;D):
Lambda: 1.02
HC: 100
CO: 0
CO 2500: 0,3

Felkoderna som jag dras med nu är:
2-3-1 - Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-2-1 - Lambdareglering, mager dellast
1-1-3 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)

Bilen tar periodvis fortfarande lång tid på sej att "varva ner" efter man släppt gasen, vid start kan man ibland få nöta ett par extra varv ELLER så hoppar bilen nästan igång fortare än normalt... jävligt skumt!

Helt plötsligt känns det som bilen inte får tillräckligt med sås :S
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Hej igen..
Har ställt av min 940 för vintern och har fått börja köra med min 745a igen, till och börja med så har jag blivit av med dom flesta felkoder på bilen efter jag bytt pumpen i tanken som vart stendöd (inte konstigt efter ca 60k mil XD), tack vare en fräsch huvudpump har bilen gått någorlunda ändå antar jag.

Felkoden och problemet som kvarstår är givetvis 2-3-2 och bilen drar fortfarande massvis med sås.
*När bilen står på tomgång pendlar tomgången något (+-100 varv) samt 2-3-2 kommer nästan omedelbart 80% av alla ggr.
*Bilen är fortfarande "seg" att varva ner 80% av alla ggr
*Felkod, pendlande tomgång samt "segheten" hänger ihop, händer det ena händer det andra så att säga.
*Körde 60 mil här om dagen (fram & tillbaks Linköping) och felkoden dök "bara" upp 3 ggr, problemet verkar yttra sej vid låg last och tomgång.
*Snittförbrukning totalt på 60 mil var 1,3L/mil
*Varvar man över 3000 ser man nästan tankmätaren röra på sej, drar fruktansvärda mängder sås, samtliga stift är jämnsotiga.

Ytterligare några tips? Bilen rullar till Linköping varje vecka så det känns som man har råd att kosta på sej nya prylar bara för felsökningens skull ;).
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av perra? »

Somsagt kontrolerat dina spridare?? Han går ju fett?
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Eftersom den är jämnsotig på alla stiften skulle det vara någon gemensam nämnare för spridarna, kanske relä eller motstånd? Är det samma spridare på B230FD som FB? Isf har jag en hel rail att flytta över och testa med.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Mangan945
Uppkörning
Inlägg: 964
Blev medlem: 03 okt 2010, 17:56
Kör: 945T4+,945T4, 945ltt
Ort: Dals-Ed
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Mangan945 »

Klockenstein skrev:Eftersom den är jämnsotig på alla stiften skulle det vara någon gemensam nämnare för spridarna, kanske relä eller motstånd? Är det samma spridare på B230FD som FB? Isf har jag en hel rail att flytta över och testa med.
Ja det är samma spridare, båda är gula. Kolla spridarelät
944 Turbo -93, 945 Turbo+/pkt -94 Mörkgrå http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=68512, 945 S Ltt -96.

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Sådär, tog en stund att få tummen ur... Bytt spridare, rail och BTR från en annan bil och inte haft felkoder sedan dess, besiktigade bilen idag och dom ENDA 2orna var givetvis på dom jävla avgasvärdena...
HC: 1380
CO: 13.0
CO2500: 10.7
Lambda: 0.70

Några fler idéer?
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Mer skoj idag, passade på med ett komp-test... 12,5-13bar på alla cylindrar.
Men uppmärksammade något skumt, VITA stift... Borde dom inte vara kolsvarta med tanke på avgasvärdena?

Har bytt pump i tanken, men tycker ändå jag kan märka skillnad på bilen mellan tom och full tank, något mer som kan strula där?
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4766
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Arly165 »

En kompis hade hål på undersidan i insugslangen efter lmm, gav rusande tomgång till och från. Var riktigt svårt att hitta.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Glömt att säga det, den är bytt förra året och kontrollerad flera gånger i år. ;-)

Funderar på om det kan vara läck på bränsleslangen i tanken eftersom den bara går dåligt när det är under halv tank kvar. Långsökt kanske men... Får se.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Slang kontrollerad, inga läckor.
Nu har dessa börjat dyka upp, alltid samma och alltid i samma ordning:
2-3-1
2-2-1
2-3-2 (kommer bara ibland, visat 2-3-1 igen 50% av gångerna)

Bilen går bra ibland, stiften ser fina ut och dricker 0,8l/mil... ibland går han skit med något pendlande tomgång (+-200rpm), sotiga stift och lätt över 1,3l/mil... börjar lura på ett intermitent elfel någonstans som kanske orsakar problemet, lyckats styra upp ett komplett elschema över Jetronic 2.4 så det skall has ner och mätas.. sånthär gör lätt att man tappar suget, skitbil :(. Börjar äta i plånkan att köra flera hundra mil i månaden med en bil som snittar en bra bit över litern.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4766
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Arly165 »

Jag har inte mycket att komma med, det verkar ju som att du har kollat allt. MEN gillar skarpt inställningen att den fan ska rulla. Kämpa på för snart kan det inte finnas så mycket kvar att kolla? [clap]
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Riktigt kassa avgasvärden... HC 2173

Inlägg av Klockenstein »

Hittade en lös kabel i kontakten till förvärmingen av lambdasonden, den verkar gå okej för tillfället i vart fall... skall ge mej på en besiktning imorgon och se om det går vägen.

Varit på JB och petat ner en komplett kabelhärva till motorn, mätt upp och kontrollerat den och går den inte igenom imorgon hänger jag på den och mäter upp kablarna in i bilen till respektive box, inte lite enveten att hålla skiten vid liv, men den går ju fint när den väl går :).
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Skriv svar