Blött vid fötterna bak 745 GL/T 90

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Blött vid fötterna bak 745 GL/T 90

Inlägg av GLoin »

Hej.

Sökfunktionen ger en uppsjö av tips på folk som har blött både fram och bak. Då är det tydligen vanligast att vattnet kommer från någon sparklucka fram eller att värmekranen läcker.

Jag har dock inte blött fram, utan endast vänster bak. Har tagit ur mattan, fick vrida ur den som en svamp. Vattnet luktade inget. Mattan luktar surt. (inget sötaktigt som glykol...)

Torkade upp vattnet, körde bilen 2km hem och ställde den över natten, körde 2km till garage igen och kikade på golvet. Blött igen (några ml vatten). Torkade upp vattnet, körde hem bilen. Nästa dag var det blött igen på golvet bak. Nu har jag kört i en vecka och oavsett om jag torkar upp så kommer det tillbaka vatten på golvet bak. Det finns inte en rostfläck på golvet så det borde inte läcka in den vägen...

Det har inte regnat, jag har inte spolat med någon spolare, inte kört i blött underlag... Kan det vara något annat än värmekranen? och varför luktar i så fall vattnet inte glykol? och borde inte mattan fram vara blöt? (vilket den inte är...)

Hoppas på några tips om liknande mysterier som löst sig väl...
Bild

sic
Övningskörning
Inlägg: 123
Blev medlem: 21 jun 2009, 09:32

Re: Blött vid fötterna bak 745 GL/T 90

Inlägg av sic »

Du har vatten i något dolt utrymme i bilen som du inte ser.Värme kranen läcker inte i baksätet,bara fram.
Kan det vara spolarvatten slangen till bakrutan? Jag vet inte hur den löper från påfylnningsburken till bakrutan.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Blött vid fötterna bak 745 GL/T 90

Inlägg av Hesselgren »

du får väl leta efter rosthål. eller om nån plugg hoppat ur.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Blött vid fötterna bak 745 GL/T 90

Inlägg av Hesselgren »

har du ac förresten? isåfall kan komdensvattnet rinna framifrån å bak.

hål i höger hjulhus.. vattnet rinner bak å fyller upp där först då det är lägst där. det kan teoretiskt rinna förbi första mattan utan att det märks direkt.

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Blött vid fötterna bak 745 GL/T 90

Inlägg av GLoin »

Har önskat att bilen hade ac varma sommardagar med 50-60 grader i kupén =)

Det där med mattan har jag funderat lite på. Bökigt att riva ur så ville helst utesluta så många alternativ som möjligt först, att vattnet bara lägger sig i skummet under själva tyget.

Vart kan vattnet gömma sig då? I botten på golvet är det ju ett kryss, ena benet på krysset sticker under en liten plåtkant precis där fotvärmen (plastpryl) sitter. Har funderat på om det löper vidare frammåt eller om det slutar precis som de andra tre benen på krysset. Slutar det så är det ju mer eller mindre stopp mellan främre fotbaljan och bakre och då borde jag söka problemet bak...

Vet inte heller vart slangen till spolaren bak löper. Trodde den skulle löpa i taket, men kan ha fel? Kan vattnet gömma sig i tröskeln och sedan rinna ut i bakgolvsbaljan? Har ju volvos tröskelbreddare, om dom kanske samlar vatten på nått vis och att det blivit hål...

Är jättetacksam för alla uppslag!
Bild

Skriv svar