Gasol ECC
Öhh.... Jag undrar bara... VARFÖR????
Vet du vad som händer om du får en läcka på din evap, så du får sisådär 50% gasol inne i bilen? Sen reser du sig ur stolen så det blir en statisk urladdning? Tja, då har du ingen bil kvar längre, och troligen finns inte du kvar heller (Kanske några rester utsmetade längs vägen).
Ännu värre om det läcker ut i motorrummet och du får ett överslag i en tändkabel...
Gasol är rättså farliga grejer, att tända en låga är inte farligt, det farliga är när det blir precis rätt blandningsförhållande mellan syre och gasol.
Vi som bor här nere minns ju vad som hände i emmaboda för ett antal år sedan, det läckte ut gasol i ett hus, där ingen var, och på något vis blev det en gnista så det exploderade. Rutorna pulveriserades i hus som stod 2 kilometer därifrån.
Dessutom är inte gasen det dyra till din AC-anläggning, utan jobbet... Du måste ju ha någon som kan få i rätt mängd gas, dessutom är munstycket till evap:en anpassat till en viss gas (p.g.a att olika gaser har olika stora molekyler), detta munstycket byter man t e x när man konverterar från R12 till R134A.
Hur ska du få i rätt mängd gasol om du nu ska fylla med det? Det ska väl vara ca 2.1Kg R12 i ditt system, men hur stämmer densiteten på gasol med R12? Har gasol samma kokpunkt, och kondenseringspunkt?
Vet du vad som händer om du får en läcka på din evap, så du får sisådär 50% gasol inne i bilen? Sen reser du sig ur stolen så det blir en statisk urladdning? Tja, då har du ingen bil kvar längre, och troligen finns inte du kvar heller (Kanske några rester utsmetade längs vägen).
Ännu värre om det läcker ut i motorrummet och du får ett överslag i en tändkabel...
Gasol är rättså farliga grejer, att tända en låga är inte farligt, det farliga är när det blir precis rätt blandningsförhållande mellan syre och gasol.
Vi som bor här nere minns ju vad som hände i emmaboda för ett antal år sedan, det läckte ut gasol i ett hus, där ingen var, och på något vis blev det en gnista så det exploderade. Rutorna pulveriserades i hus som stod 2 kilometer därifrån.
Dessutom är inte gasen det dyra till din AC-anläggning, utan jobbet... Du måste ju ha någon som kan få i rätt mängd gas, dessutom är munstycket till evap:en anpassat till en viss gas (p.g.a att olika gaser har olika stora molekyler), detta munstycket byter man t e x när man konverterar från R12 till R134A.
Hur ska du få i rätt mängd gasol om du nu ska fylla med det? Det ska väl vara ca 2.1Kg R12 i ditt system, men hur stämmer densiteten på gasol med R12? Har gasol samma kokpunkt, och kondenseringspunkt?
Audi S2 Avant -95
Hmm om gasol är så farligt vågar jag nog inte gå in i en husvagn något mer.Har för mig att man körde taxibilar på prov förut med Gasol.anledningen till detta är att det inte går att få tag på gas utan att skicka efter från america där finns det påfyllnats satser att köpa färdigt med nipplar och gas kollar man på internet är det många som har använt propan.Kostnaden borde ju stanna vid några tior istället för en tusing.Men det finns många frågor kvar än T.E.X om man skall vaccum suga först och hur man gör det.Funderar på hur man kan göra en anslutning vill inte ändra på den som sitter där nu.Jag tänkte fylla på till tryckvakten ger utslag vet inte om det funkar.det finns några frågor kvar än men sommaren har bara börjat.Läser ni om en VOLVO som exploderat är det nog min ni läser om
Re:
skrev:Vad jag kan få fram inehåller R12
BUTAN
2-propanol
propan
exstrem brandfarlig
GASOL inehåller
95% PROPAN
5%butan
Är förmodligen oxå extrem brandfarlig
Var hittar du den informationen?
http://logichem.netpower.no/label.aspx? ... &iId=18373
Här kommer länken där jag hittade R12 viserligen på Norska men ändå
Kanske skall förtydliga mig jag hoppas naturligt vis att det är en liten läcka som gör att om jag fyller på gas skall det räcka över sommaren gör det inte det får man ju åtgärda problemet och om det luktar gas i bilen är det ju bara att tömma den igen man har ju i alla fall provat.Har väl inte riktigt bestämt mig än det verkar vara många krititiska till förslaget ingen hjälp här inte
Här kommer länken där jag hittade R12 viserligen på Norska men ändå
Kanske skall förtydliga mig jag hoppas naturligt vis att det är en liten läcka som gör att om jag fyller på gas skall det räcka över sommaren gör det inte det får man ju åtgärda problemet och om det luktar gas i bilen är det ju bara att tömma den igen man har ju i alla fall provat.Har väl inte riktigt bestämt mig än det verkar vara många krititiska till förslaget ingen hjälp här inte
Det R12 som står där är ju bara någon klassning på farlighet eller liknande.
Har INGET med kylmedlet R12 att göra.
Fanns massa information om gaser på en svensk sida.
Gasolkylskåp använder ju en liten gasollåga för att på något smart sätt kyla i skåpet.
Men det stod något på den svenska sidan att gasol används till kylmedium..
Har INGET med kylmedlet R12 att göra.
Fanns massa information om gaser på en svensk sida.
Gasolkylskåp använder ju en liten gasollåga för att på något smart sätt kyla i skåpet.
Men det stod något på den svenska sidan att gasol används till kylmedium..
Re:
skrev:Finns många bilar som går på gasol eller sk "motorgas"...
Jupp, jag har en sats liggandes, om jag inte slängt den... Till 240 med stromberg/SU/Pierburgförgasare.
Men det enda jag har kvar är nog fasen tanken med påfyllningsslangen.
Vi kör väldigt många truckar på jobbet på gasol, och de motorerna är helt vanliga bensinmotorer.
Audi S2 Avant -95
Tack för era svar både positiva och negativa.Har nu löst problemet och har kyla igen frågan är hur länge.Hade en burk hemma ni kanske inte tror mig det är inte INTE GASOL det är Tetrafluoretan finns på Elfa och Biltema cirka 100Kr för 400ml.I bland är lösningen närmare än man tror OBS den är ej brännbar
Hej !
Skulle bara vilja påpeka att R12 INTE är brandfarligt.
Då skulle varenda gammal kylmontör sprängt sig själv i luften för länge sedan eftersom man använde \"sniffen\" bestående av en gasolbrännare som med ejektor verkan suger i sig kölmediet om det finns någon läcka. Lågan färgas då svagt grön om det finns något köldmedie i luften eftersom de gamla CFC köldmedierna innehåller klor.
Mvh
DAT
Skulle bara vilja påpeka att R12 INTE är brandfarligt.
Då skulle varenda gammal kylmontör sprängt sig själv i luften för länge sedan eftersom man använde \"sniffen\" bestående av en gasolbrännare som med ejektor verkan suger i sig kölmediet om det finns någon läcka. Lågan färgas då svagt grön om det finns något köldmedie i luften eftersom de gamla CFC köldmedierna innehåller klor.
Mvh
DAT
Angående Tetrafluoretan tycker jag det låter som en lite amatörmässig genväg till att få igång sin AC.
Vad har den gasen för tryck/temp? Blandar den sig med oljan? (om inte skär du kompressorn, kul ) Har du vakuumsugit systemet och bytt torkfilter? (om inte har du kanske fukt i systemet). Vilket tryck/temp har du på kondensorn vid 25 grader ute? (inte bra med en kondensor temp på 70 grader)
INte för att klanka ner men det finns inga genvägar...Din \"uppfinning\" kommer säkert hålla nån vecka eller månad men i ett längre perspektiv så förlorar du på det.
Mvh
Daniel
Vad har den gasen för tryck/temp? Blandar den sig med oljan? (om inte skär du kompressorn, kul ) Har du vakuumsugit systemet och bytt torkfilter? (om inte har du kanske fukt i systemet). Vilket tryck/temp har du på kondensorn vid 25 grader ute? (inte bra med en kondensor temp på 70 grader)
INte för att klanka ner men det finns inga genvägar...Din \"uppfinning\" kommer säkert hålla nån vecka eller månad men i ett längre perspektiv så förlorar du på det.
Mvh
Daniel
Jag använde en burk tror att det var 400ml.
I Amerika verkar det vara hur vanligt som helst att dom fyller själva
http://www.hc12ausa.com/hc12/refpage.html
I Amerika verkar det vara hur vanligt som helst att dom fyller själva
http://www.hc12ausa.com/hc12/refpage.html
Nu vet jag inte om du har helt tomt i systemet.kolla om du har R134gas i nu har du R12är det nog inte lämpligt.Men du undrade hur jag fick i Gasen jag tog en en extra pip som följer med när man köper en silicon tub se till att den är av mjuk plast den får inte spricka lätt.
Sedan tryckte jag i en M6 mutter så långt det gick sedan skruvade jag i en lång skruv lagom långt för att öppna ventilen själva anslutningen till kylsprayen använde jag diverse slangar krympslang var väldigt användbart
Sedan tryckte jag i en M6 mutter så långt det gick sedan skruvade jag i en lång skruv lagom långt för att öppna ventilen själva anslutningen till kylsprayen använde jag diverse slangar krympslang var väldigt användbart
Tittar man på
din länk så står följande
\"Easily replaces harmful refrigerants
HC Refrigerant Products are designed to replace many environmentally harmful refrigerants currently in use.
HC-12a® is designed as a drop-in replacement for ozone-depleting CFC R12 and global-warming HFC R134a refrigerant. \"
Så det borde gå att fylla på med din lösning.
En kylfirma på Gamlestadsv i gbg skulle ha 3650:- för konvertering (inkl alla delar) provtryck(gratis) olja, gas arbete (ink moms)
ganska bra pris MEN ändå nästan fyra \"loppor\"!
Många säger att det går att hitta ngn som fyller på vid \"sidan av\" (svart)
men måste det vara en konverterad AC då? Finns det gammal R12 att fylla på?
J
\"Easily replaces harmful refrigerants
HC Refrigerant Products are designed to replace many environmentally harmful refrigerants currently in use.
HC-12a® is designed as a drop-in replacement for ozone-depleting CFC R12 and global-warming HFC R134a refrigerant. \"
Så det borde gå att fylla på med din lösning.
En kylfirma på Gamlestadsv i gbg skulle ha 3650:- för konvertering (inkl alla delar) provtryck(gratis) olja, gas arbete (ink moms)
ganska bra pris MEN ändå nästan fyra \"loppor\"!
Många säger att det går att hitta ngn som fyller på vid \"sidan av\" (svart)
men måste det vara en konverterad AC då? Finns det gammal R12 att fylla på?
J