Gasol ECC

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Gasol ECC

Inlägg av glader »

Gasen har lägt ut ur min 940 -92 funkade perfekt förra sommaren har hört att en del fyller med gasol någon som vet något om detta.Den är om konverterad till R134. 8)

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Njää.. det har jag aldrig hört!



Inget jag skulle prova iaf.





Men när vätskan går från flytande till gas så blir det kallt.

Så är det ju med nästan all gas som är komprimerad till vätska vad jag vet.



Tror inte att gasol är särskillt effektivt.

Dessutom en smula farligt.
Bild

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

Har läst lite mer om ämnet R12 är mycket brandfarligt och motsvarar propan gas samt att ester olja går att använda till både R12 och R134.Alltså borde det funka kanske inte kyler lika bra men det får duga Gaol är nog inte farligare än R12.Föresten tack för svaret

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Okej...



Du får gärna skriva hur det går...



Intressant ämne =)
Bild

Wizzman
Uppkörning
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 jan 2003, 00:24
Ort: Gullabo / Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Wizzman »

Öhh.... Jag undrar bara... VARFÖR????



Vet du vad som händer om du får en läcka på din evap, så du får sisådär 50% gasol inne i bilen? Sen reser du sig ur stolen så det blir en statisk urladdning? Tja, då har du ingen bil kvar längre, och troligen finns inte du kvar heller (Kanske några rester utsmetade längs vägen).



Ännu värre om det läcker ut i motorrummet och du får ett överslag i en tändkabel...



Gasol är rättså farliga grejer, att tända en låga är inte farligt, det farliga är när det blir precis rätt blandningsförhållande mellan syre och gasol.



Vi som bor här nere minns ju vad som hände i emmaboda för ett antal år sedan, det läckte ut gasol i ett hus, där ingen var, och på något vis blev det en gnista så det exploderade. Rutorna pulveriserades i hus som stod 2 kilometer därifrån.



Dessutom är inte gasen det dyra till din AC-anläggning, utan jobbet... Du måste ju ha någon som kan få i rätt mängd gas, dessutom är munstycket till evap:en anpassat till en viss gas (p.g.a att olika gaser har olika stora molekyler), detta munstycket byter man t e x när man konverterar från R12 till R134A.



Hur ska du få i rätt mängd gasol om du nu ska fylla med det? Det ska väl vara ca 2.1Kg R12 i ditt system, men hur stämmer densiteten på gasol med R12? Har gasol samma kokpunkt, och kondenseringspunkt?
Audi S2 Avant -95

Bild

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Det lär ju lukta fint i bilen när du har läckage på anläggningen om du har gasol i den. Ingen brudraggar bil då.........
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

Hmm om gasol är så farligt vågar jag nog inte gå in i en husvagn något mer.Har för mig att man körde taxibilar på prov förut med Gasol.anledningen till detta är att det inte går att få tag på gas utan att skicka efter från america där finns det påfyllnats satser att köpa färdigt med nipplar och gas kollar man på internet är det många som har använt propan.Kostnaden borde ju stanna vid några tior istället för en tusing.Men det finns många frågor kvar än T.E.X om man skall vaccum suga först och hur man gör det.Funderar på hur man kan göra en anslutning vill inte ändra på den som sitter där nu.Jag tänkte fylla på till tryckvakten ger utslag vet inte om det funkar.det finns några frågor kvar än men sommaren har bara börjat.Läser ni om en VOLVO som exploderat är det nog min ni läser om :D

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

Vad jag kan få fram inehåller R12



BUTAN

2-propanol

propan

exstrem brandfarlig



GASOL inehåller

95% PROPAN

5%butan

Är förmodligen oxå extrem brandfarlig

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:Vad jag kan få fram inehåller R12



BUTAN

2-propanol

propan

exstrem brandfarlig



GASOL inehåller

95% PROPAN

5%butan

Är förmodligen oxå extrem brandfarlig


Var hittar du den informationen?
Bild

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

http://logichem.netpower.no/label.aspx? ... &iId=18373

Här kommer länken där jag hittade R12 viserligen på Norska men ändå

Kanske skall förtydliga mig jag hoppas naturligt vis att det är en liten läcka som gör att om jag fyller på gas skall det räcka över sommaren gör det inte det får man ju åtgärda problemet och om det luktar gas i bilen är det ju bara att tömma den igen man har ju i alla fall provat.Har väl inte riktigt bestämt mig än det verkar vara många krititiska till förslaget ingen hjälp här inte

Toby
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 07 jan 2004, 14:45
Ort: Tyresö
Kontakt:

Inlägg av Toby »

Använde man inte gasol som kylmedel i gamla kylskåp?

Har för mig att gasol har nästan exakt samma egenskaper som R12 eller om det var R134...sen hur det funkar i praktiken är ju en annan femma! :D
Mvh

Toby...ägare till en röd 740 GL -88



Besikting 3 september...håller tummarna!!

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Det R12 som står där är ju bara någon klassning på farlighet eller liknande.

Har INGET med kylmedlet R12 att göra.



Fanns massa information om gaser på en svensk sida.





Gasolkylskåp använder ju en liten gasollåga för att på något smart sätt kyla i skåpet.



Men det stod något på den svenska sidan att gasol används till kylmedium..
Bild

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Finns många bilar som går på gasol eller sk \"motorgas\"...
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Wizzman
Uppkörning
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 jan 2003, 00:24
Ort: Gullabo / Kalmar
Kontakt:

Re:

Inlägg av Wizzman »

skrev:Finns många bilar som går på gasol eller sk "motorgas"...


Jupp, jag har en sats liggandes, om jag inte slängt den... Till 240 med stromberg/SU/Pierburgförgasare.

Men det enda jag har kvar är nog fasen tanken med påfyllningsslangen.



Vi kör väldigt många truckar på jobbet på gasol, och de motorerna är helt vanliga bensinmotorer.
Audi S2 Avant -95

Bild

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

Tack för era svar både positiva och negativa.Har nu löst problemet och har kyla igen frågan är hur länge.Hade en burk hemma ni kanske inte tror mig det är inte INTE GASOL det är Tetrafluoretan finns på Elfa och Biltema cirka 100Kr för 400ml.I bland är lösningen närmare än man tror OBS den är ej brännbar :lol:

dat
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 okt 2003, 23:32

Inlägg av dat »

Hej !



Skulle bara vilja påpeka att R12 INTE är brandfarligt.

Då skulle varenda gammal kylmontör sprängt sig själv i luften för länge sedan eftersom man använde \"sniffen\" bestående av en gasolbrännare som med ejektor verkan suger i sig kölmediet om det finns någon läcka. Lågan färgas då svagt grön om det finns något köldmedie i luften eftersom de gamla CFC köldmedierna innehåller klor.



Mvh



DAT

dat
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 okt 2003, 23:32

Inlägg av dat »

Angående Tetrafluoretan tycker jag det låter som en lite amatörmässig genväg till att få igång sin AC.

Vad har den gasen för tryck/temp? Blandar den sig med oljan? (om inte skär du kompressorn, kul :? ) Har du vakuumsugit systemet och bytt torkfilter? (om inte har du kanske fukt i systemet). Vilket tryck/temp har du på kondensorn vid 25 grader ute? (inte bra med en kondensor temp på 70 grader)



INte för att klanka ner men det finns inga genvägar...Din \"uppfinning\" kommer säkert hålla nån vecka eller månad men i ett längre perspektiv så förlorar du på det.



Mvh



Daniel

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

Tetrafluoretan=HFC 134

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

Vill bara tala om att jag har användt kylspray från ELFA i snart en månad och har fortfarande kyla för mig funkar det klanderfritt än så länge i min AC

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Okaj.. hur mycke fyllde du på då?







Du får väl komma med en rapport om ett år så får vi se om det funkar..
Bild

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

Jag använde en burk tror att det var 400ml.



I Amerika verkar det vara hur vanligt som helst att dom fyller själva



http://www.hc12ausa.com/hc12/refpage.html

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Ja dom är ju inte så noga med miljön ;)



Det var fasligt billigt med...
Bild

Johnny99
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2004, 10:01
Ort: Mölndal

Hur?

Inlägg av Johnny99 »

fyllde du på med kylgasen? Berätta hur du gick till väga?



J

glader
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 jan 2004, 23:10

Inlägg av glader »

Nu vet jag inte om du har helt tomt i systemet.kolla om du har R134gas i nu har du R12är det nog inte lämpligt.Men du undrade hur jag fick i Gasen jag tog en en extra pip som följer med när man köper en silicon tub se till att den är av mjuk plast den får inte spricka lätt.

Sedan tryckte jag i en M6 mutter så långt det gick sedan skruvade jag i en lång skruv lagom långt för att öppna ventilen själva anslutningen till kylsprayen använde jag diverse slangar krympslang var väldigt användbart

Johnny99
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2004, 10:01
Ort: Mölndal

Tittar man på

Inlägg av Johnny99 »

din länk så står följande



\"Easily replaces harmful refrigerants

HC Refrigerant Products are designed to replace many environmentally harmful refrigerants currently in use.

HC-12a® is designed as a drop-in replacement for ozone-depleting CFC R12 and global-warming HFC R134a refrigerant. \"



Så det borde gå att fylla på med din lösning.



En kylfirma på Gamlestadsv i gbg skulle ha 3650:- för konvertering (inkl alla delar) provtryck(gratis) olja, gas arbete (ink moms)

ganska bra pris MEN ändå nästan fyra \"loppor\"!



Många säger att det går att hitta ngn som fyller på vid \"sidan av\" (svart)

men måste det vara en konverterad AC då? Finns det gammal R12 att fylla på?



J

Skriv svar