Slöseri med delar
Re: Slöseri med delar
Tydligen lönar det sej att gnälla. I sommar schaktar dom av ett stort område där det öppnas självplock på nytt. Tyckte det slösades lite för mycket och det står många fina 940 bl.a och väntar på plocket. Nu ställer man ner bilarna varsamt på marken så det slipper bli värre plåtskador. Man betalar fn 900.- för bil med kat.
Återkommer när jag vet mer.
Återkommer när jag vet mer.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare
Leg Värkmästare
Leg Värkmästare
- VolvoVille
- Övningskörning
- Inlägg: 228
- Blev medlem: 25 sep 2011, 22:45
- Kör: 944 Turbo
- Ort: Partille
Re: Slöseri med delar
Kul att höra. På min lokala skrot kan man gå runt och kolla på 1/4 av bilarna och ta vad man vill ha. Men då under bevakan, och dessutom så är de förundrade över vad det är för "skrot" man vill ha... Står ett par riktigt sunkiga 7& 940is. De krockar in i bilarna med trucken så de blir buckliga i plåten, och ställer ner punkterade alu hjul på marken vårslöst.Lazze S skrev:Tydligen lönar det sej att gnälla. I sommar schaktar dom av ett stort område där det öppnas självplock på nytt. Tyckte det slösades lite för mycket och det står många fina 940 bl.a och väntar på plocket. Nu ställer man ner bilarna varsamt på marken så det slipper bli värre plåtskador. Man betalar fn 900.- för bil med kat.
Återkommer när jag vet mer.
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Slöseri med delar
Fan vilken bra nyhet. en självplock i närområdet är Inte fel alls!Lazze S skrev:Tydligen lönar det sej att gnälla. I sommar schaktar dom av ett stort område där det öppnas självplock på nytt. Tyckte det slösades lite för mycket och det står många fina 940 bl.a och väntar på plocket. Nu ställer man ner bilarna varsamt på marken så det slipper bli värre plåtskador. Man betalar fn 900.- för bil med kat.
Återkommer när jag vet mer.
Re: Slöseri med delar
Jag föreslog att dom skulle annonsera på nätet när det öppnas, för dom får in mycket fina bilar där.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare
Leg Värkmästare
Leg Värkmästare
-
- Sekreterare
- Inlägg: 3431
- Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
- Kör: för lite..
- Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
- Kontakt:
Re: Slöseri med delar
Absolut! Är det en "bra" självplock finns det ju stor risk att man blir stammis!Hesselgren skrev:Fan vilken bra nyhet. en självplock i närområdet är Inte fel alls!Lazze S skrev:Tydligen lönar det sej att gnälla. I sommar schaktar dom av ett stort område där det öppnas självplock på nytt. Tyckte det slösades lite för mycket och det står många fina 940 bl.a och väntar på plocket. Nu ställer man ner bilarna varsamt på marken så det slipper bli värre plåtskador. Man betalar fn 900.- för bil med kat.
Återkommer när jag vet mer.
Håll oss gärna uppdaterade Lazze!
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18
Re: Slöseri med delar
Tyvärr måste jag meddela att det inte blir nåt av med självplocket, då ägaren tyckte det var för besvärligt.
Däremot får man köpa en hel bil, köra hem och rensa den och köra tillbaka tomkarossen. Pris beroende på bil. Alla 940 hade gått i pressen redan, kvar fanns lite 850 och äldre V70. Hittade en SC-805 och ett VGA-II (utan fjärr).
Däremot får man köpa en hel bil, köra hem och rensa den och köra tillbaka tomkarossen. Pris beroende på bil. Alla 940 hade gått i pressen redan, kvar fanns lite 850 och äldre V70. Hittade en SC-805 och ett VGA-II (utan fjärr).
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare
Leg Värkmästare
Leg Värkmästare
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Slöseri med delar
va tråkigt
-
- Sekreterare
- Inlägg: 3431
- Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
- Kör: för lite..
- Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
- Kontakt:
Re: Slöseri med delar
Extremt tråkigt ja!
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18
-
- Övningskörning
- Inlägg: 147
- Blev medlem: 28 nov 2011, 17:31
- Kör: 244tic-83,v70 -02
- Ort: varberg
Re: Slöseri med delar
kan tipsa om här i falkenberg finns returbilen/valters bil. självplock,billigt & trevlig personal och det finns gott om volvo´s. 740,940,850 &v70, blir att man åker dit nån gång i veckan och alltid har man med sig något hem
Nuvarande bilar; Volvo 244 Tic -83, 744 GL -88 & V70 TDI -00. Sålda: 740 GL -89, 740 GLT 16v-88, 740 SE -87, 940 LTT -96, 855 -95
Re: Slöseri med delar
På mitt jobb plockar vi allt som är bra.
Sist på en 740 plockade vi styrväxel, fjäderben, bränslepump m.m.
Volvodelar går okej vintertis, särskilt karossdelar.
Sist på en 740 plockade vi styrväxel, fjäderben, bränslepump m.m.
Volvodelar går okej vintertis, särskilt karossdelar.
740 automat -90 & 145 Express -72
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Slöseri med delar
annorlunda här. det mesta går i pressen =(
Re: Slöseri med delar
Var visst nåt nytt krav på att man måste ha en typ betongplatta under bilarna när dom står. Vet att Returbilen i Kungsåra la nån sorts betong över hela sin uppställningsyta härom året.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare
Leg Värkmästare
Leg Värkmästare
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Slöseri med delar
dassigt!
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Slöseri med delar
Jag var på en liten skrotrunda idag.. Letade baklucka till min nya 944, och såg faktiskt en komplett med lyktor och allt överst i högen av bilarna som väntade på pressen... Suck!
Gick en sväng också och såg bl.a. ett instrumenthus med voltmätare (vänstersidan) på en 740 som verkar ha kommit in rätt nyligen.
Gick en sväng också och såg bl.a. ett instrumenthus med voltmätare (vänstersidan) på en 740 som verkar ha kommit in rätt nyligen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Re: Slöseri med delar
Åkte förbi i går. Man hade precis fått in en 945 -96 med AW71L och B230FK, så jag tog genast LMM på den. Fräsch i plåten så även höger framskärm som var helt rostfri. Sen kom hjullastaren och körde in gafflarna i bakrutan och staplade den på höjd. En Audi ställdes ovanpå så taket och railsen blev mosade. Hittade en 944 med svart skinnklädsel som jag funderade på att plocka då den hade elhissar mm runt om. Den stod i högen för pressning så jag kunde inte komma in i den. Tog nya helvita blinkers och farthållardelarna under huven. Skulle återkomma om några dar om dom betat av fram till den innan den pressades. Det ska ju gå så jävla fort från bilarna kommer in tills dom går i pressen.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare
Leg Värkmästare
Leg Värkmästare
- Martin G
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2003
- Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
- Kör: 940 Dual Fuel 1994
- Ort: Uppsala
Re: Slöseri med delar
Vad tråkigt att höra sånt återkommande slöseri med delar! Själva idén om återanvändning försvinner ju helt.. På skrotarna i hemtrakterna finns volvo-bilar som stått sen80- 90-talet minst, de pressas när de är urplockade helt enkelt..
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Slöseri med delar
kan tänka mig att marken är lite billigare i ockelbo. därför kan bilar stå till sig ett tag utan att dom direkt kostar något alls..
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Slöseri med delar
Kan ju inte vara någon direkt businessman som äger en skrot där man pressar B230FK-motorer och skinnklädslar på löpande band? Bara de var för sig är ju för en kund värda mer än hela karossen som metallskrot...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
- Martin G
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2003
- Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
- Kör: 940 Dual Fuel 1994
- Ort: Uppsala
Re: Slöseri med delar
Måste säker vara något såntHesselgren skrev:kan tänka mig att marken är lite billigare i ockelbo. därför kan bilar stå till sig ett tag utan att dom direkt kostar något alls..
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Slöseri med delar
kör dom bilen i frag direkt så är det pengar på en gång. ingen lagerhållning och inget skötande av försäljning. klart man får mindre per bil på det sättet men arbetstid kostar..Volvo245GLT skrev:Kan ju inte vara någon direkt businessman som äger en skrot där man pressar B230FK-motorer och skinnklädslar på löpande band? Bara de var för sig är ju för en kund värda mer än hela karossen som metallskrot...
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Slöseri med delar
Så sant det, men känns ju som att det definitivt skulle kunna löna sig ändå att ha 1-2 nissar som enbart sköter om demontering/försäljning av lite mer åtråvärda delar till privatkunder?
En såld motor om dagen och man är hemma i princip... Inga större problem annars att anställa någon på lönestöd från Af och få tillbaka 85% av kostnaderna man som företagare betalar.
Även om en del metall går bort så blir det antagligen mindre fluff i fraktionen också, vilket borde höja värdet på fraggen.
En såld motor om dagen och man är hemma i princip... Inga större problem annars att anställa någon på lönestöd från Af och få tillbaka 85% av kostnaderna man som företagare betalar.
Även om en del metall går bort så blir det antagligen mindre fluff i fraktionen också, vilket borde höja värdet på fraggen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Slöseri med delar
jo antagligen. tycker också det är väldigt mycke slöseri med delar..
gillar självplock.
gillar självplock.
Re: Slöseri med delar
Varje bil som kommer in markeras med ex.vis X5 som står för maj. Bilen måste därför pressas innan det blir ny månad. Nån regel som kommunen begärt av dom.
Ska försöka plocka boxen för air-bagen på 96an så jag kanske får min SRS-lampa att slockna. Köper nog ändå nollställningsverktyget på Biltema om det inte funkar.
Ska försöka plocka boxen för air-bagen på 96an så jag kanske får min SRS-lampa att slockna. Köper nog ändå nollställningsverktyget på Biltema om det inte funkar.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare
Leg Värkmästare
Leg Värkmästare
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1051
- Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
- Kör: Volvo :)
- Ort: Tidaholm
Re: Slöseri med delar
Lazze S skrev:Varje bil som kommer in markeras med ex.vis X5 som står för maj. Bilen måste därför pressas innan det blir ny månad. Nån regel som kommunen begärt av dom.
Ska försöka plocka boxen för air-bagen på 96an så jag kanske får min SRS-lampa att slockna. Köper nog ändå nollställningsverktyget på Biltema om det inte funkar.
Har boxar till airbag om u behöver oxå! antar att det är den under förarstolen du tänker på?
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL