hastighetsmätare mot gps
hastighetsmätare mot gps
När jag kör i 100 på min gps så visar hastighetsmätaren 95, och så är det vid alla hastigheter,
gps-en visar 5 km mer, vilken ska man lita på? Finns det någonstans där man kan kolla
sin hastighetsmätare i bilen?
954-91
Mvh Masen
gps-en visar 5 km mer, vilken ska man lita på? Finns det någonstans där man kan kolla
sin hastighetsmätare i bilen?
954-91
Mvh Masen
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Re: hastighetsmätare mot gps
Alla hastighetsmätare visar till viss grad fel, min 945:a har också en felmarginal kring 5-8%. Det är alltså inget ovanligt fenomen på personbilar.
//M
//M
-
- Färsk användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 13 jun 2009, 19:50
- Kör: 744 GLE -88a
- Ort: Vretstorp
Re: hastighetsmätare mot gps
Gpsen mäter ju hur fort du färdas från mätpunkt 1 och mätpunkt 2. Så den borde ju vara den mer exaktare. Rätta mig om jag har fel.
740 GLE -88. Extrakt, Bilstein B8 sprint, blivande "original look" med så mycket extra det går. exteriört sett, stylad interiör. Väghållnings vagn.
Re: hastighetsmätare mot gps
När min jetta med skottkärrehjul visar 140 km/h på mätaren då är det 120 verkliga km/h
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
Re: hastighetsmätare mot gps
Innan så gick det kolla bilens mätare med att kolla på de vita sträcken på vägbanan. låg sträcker på 'samma ställe' så körde man enligt vad vägen hade för hastighet. Då kunde ju mätaren via 5-10km/h för sakta/fort.
Nu går det inte redigt på samma sätt då de ändrat om massa väghastigheter o sånt så det stämmer inte redigt. men att testa går iaf även om man i de flesta fall kör olagligt.
Annars så visar min nästan 15km/h för lite när man ligger i 120. tror det spelade en 5-6 km/h när man låg i 50 enlight mätaren.
Sen byter man däck mm så kan man ju ibland ändra sin mätare vad den visar då man ändrar rullomkretsen på hjulet.
Nu går det inte redigt på samma sätt då de ändrat om massa väghastigheter o sånt så det stämmer inte redigt. men att testa går iaf även om man i de flesta fall kör olagligt.
Annars så visar min nästan 15km/h för lite när man ligger i 120. tror det spelade en 5-6 km/h när man låg i 50 enlight mätaren.
Sen byter man däck mm så kan man ju ibland ändra sin mätare vad den visar då man ändrar rullomkretsen på hjulet.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 03 feb 2010, 22:59
- Kör: Volvo 740 16v-88b
- Ort: Helsingborg
Re: hastighetsmätare mot gps
Gpsen är i regel mer tillförlitlig. Men i backar tex kan mätvärdena bli fel i förhållande till den verkliga hastigheten mot marken.
Min projekttråd: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=26&t=69005" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Mvh
-
- Moderator
- Inlägg: 20286
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: hastighetsmätare mot gps
Enligt specen ska lock up gå i vid 98km/h på min, men enligt mätaren är det vid 102km/h. Så viss felmariginal är det nästan alltid på
mätaren.
mätaren.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: hastighetsmätare mot gps
Med några få procent högre rullomkrets än original-däckdimensionen så visar hastighetsmätaren mera rätt
Tex min 740 visar ca 8km/h för mycket med 185/65 15, men med 225/45 17 så blir det ca 3km/h felvisning, lite vettigare
Tex min 740 visar ca 8km/h för mycket med 185/65 15, men med 225/45 17 så blir det ca 3km/h felvisning, lite vettigare
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
Re: hastighetsmätare mot gps
Inte nödvändigtvis.. de flesta moderna GPS klarar av att mäta altitud likväl. Det är upp till programvaran att kompensera. Det finns en hastighetsmätar-app för Android som heter SpeedView som jag brukar använda på min HTC Desire (jävligt bra app, kan rekommendera denna!).. Testat några ordentliga backar men kan inte se nån direkt skillnad i hastighet jämfört mot plan väg.Volvo_Elit skrev:Gpsen är i regel mer tillförlitlig. Men i backar tex kan mätvärdena bli fel i förhållande till den verkliga hastigheten mot marken.
En annan lite underlig sak jag märkt med min hastighetsmätare är att det verkar finnas en liten "tröghet" i den.. Accelererar jag upp till säg 80 km/h enligt bilens mätare kanske GPS:en visar 75 km/h. Sen accelererar jag upp till 90 km/h, släpper av gasen och låter den hamna på 80 igen.. då visar GPS:en 71 km/h Trodde först det var nån bugg i appen men såg att detta verkar stämma när jag kollade på varvräknaren. Någon annan som har det så?
1988 740 GLE - B230E 131hp
Re: hastighetsmätare mot gps
Skiljer mellan GPS och GPS, billigare har sämre noggrannhet än värre modeller, ska man ha exakta svar så bör man luska reda på vart det finns att låna.
En vanlig GPS som vi alla har i bilen/telefonen skiljer mellan 5-15meter i mätningarna och en proffs-GPS skiljer ca 0.4cm... Fast vem vill ha en GPS för en halv miljon sitta i vindrutan när bilen står parkerad?
En vanlig GPS som vi alla har i bilen/telefonen skiljer mellan 5-15meter i mätningarna och en proffs-GPS skiljer ca 0.4cm... Fast vem vill ha en GPS för en halv miljon sitta i vindrutan när bilen står parkerad?
Volvo 240T6 678HK/806NM
- Shadow.Demon
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: 14 jan 2009, 21:47
- Kör: 855 GLT
- Ort: Linköping
Re: hastighetsmätare mot gps
Jag blev tagen för fortkörning förra månaden. Jag bad då poliserna klocka mig igen medans jag kollade min GPS. Bilens mätare visade då 5 km snabbare än GPS:en. Så uppmätt hastighet var 45 när jag hade 50 på hastighetsmätaren. Vilket var precis det GPS:en visade.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala
Re: hastighetsmätare mot gps
Nu har jag suttit och funderat en stund här men förstår inte riktigt hur du menar med vita strecken. Lust och förklara för en som fattar trögt heheswec_fullmoon skrev:Innan så gick det kolla bilens mätare med att kolla på de vita sträcken på vägbanan. låg sträcker på 'samma ställe' så körde man enligt vad vägen hade för hastighet. Då kunde ju mätaren via 5-10km/h för sakta/fort.
Nu går det inte redigt på samma sätt då de ändrat om massa väghastigheter o sånt så det stämmer inte redigt. men att testa går iaf även om man i de flesta fall kör olagligt.
Annars så visar min nästan 15km/h för lite när man ligger i 120. tror det spelade en 5-6 km/h när man låg i 50 enlight mätaren.
Sen byter man däck mm så kan man ju ibland ändra sin mätare vad den visar då man ändrar rullomkretsen på hjulet.
Re: hastighetsmätare mot gps
Felvisning som beror på hjuldiametern blir större ju fortare man kör (räknat i antal km/h). Visar mätaren t ex 45 km/h när man kör 50 kommer den att visa 90 km/h när man kör 100.
En del mätare verkar ha ett "absolut" fel, dvs att de alltid visar t ex 5 km/h för mycket oavsett hur fort man kör.
Om man både har ett sådant "absolut" fel i mätaren och fel däckstorlek kan det t ex bli så att mätaren visar för mycket när man kör sakta och för lite när man kör fort!
(Antagligen lite överdrivna värden ovan.)
En del mätare verkar ha ett "absolut" fel, dvs att de alltid visar t ex 5 km/h för mycket oavsett hur fort man kör.
Om man både har ett sådant "absolut" fel i mätaren och fel däckstorlek kan det t ex bli så att mätaren visar för mycket när man kör sakta och för lite när man kör fort!
(Antagligen lite överdrivna värden ovan.)
Re: hastighetsmätare mot gps
(dubbelpost...)
-
- Uppkörning
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
- Ort: Solna
- Kontakt:
Re: hastighetsmätare mot gps
Mätarna brukar visa för mycket. Detta är bara för att man inte ska kunna skylla på tillverkaren/mätare vid fortkörning.Dvs mätaren visade 50 ( men en fartkontroll 55-60)
Varvtalsmätare brukar ha upp till 10% marginal.
Dem visar inte för lite, för även då kan det bli konsekvenser.
Varvtalsmätare brukar ha upp till 10% marginal.
Dem visar inte för lite, för även då kan det bli konsekvenser.
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
Re: hastighetsmätare mot gps
Är det bara jag som ser att TS mätare visar MINDRE än den ska? Alltså större risk att åka dit för fortkörning?
En mätare ska ju visa MER än en GPS t.ex. Visar GPS MER än mätaren så är de ju nåt fel?
En mätare ska ju visa MER än en GPS t.ex. Visar GPS MER än mätaren så är de ju nåt fel?
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: hastighetsmätare mot gps
För hög rullomkrets på däcken kanske.Turbo-Mupp skrev:Visar GPS MER än mätaren så är de ju nåt fel?
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
Re: hastighetsmätare mot gps
De vita mittenstäcken kunde/kan man kolla sin hastighet mot. Ligger man på en 70väg (som de vita sträcken är ritade för 70km/h (har vägen ändrasts i tillåtna hastighet så kommer sträcken visa fel i 'fel' hastighet.))wunderbaum skrev:Nu har jag suttit och funderat en stund här men förstår inte riktigt hur du menar med vita strecken. Lust och förklara för en som fattar trögt heheswec_fullmoon skrev:Innan så gick det kolla bilens mätare med att kolla på de vita sträcken på vägbanan. låg sträcker på 'samma ställe' så körde man enligt vad vägen hade för hastighet. Då kunde ju mätaren via 5-10km/h för sakta/fort.
Nu går det inte redigt på samma sätt då de ändrat om massa väghastigheter o sånt så det stämmer inte redigt. men att testa går iaf även om man i de flesta fall kör olagligt.
Annars så visar min nästan 15km/h för lite när man ligger i 120. tror det spelade en 5-6 km/h när man låg i 50 enlight mätaren.
Sen byter man däck mm så kan man ju ibland ändra sin mätare vad den visar då man ändrar rullomkretsen på hjulet.
Iaf En äldre väg som man vet tex varit 70Km/h så är sträcken i mitten ett visst avstånd mellan lik så på 90km/h väg. ligger man i 70 prick och man tittar ner mot sträcken så ska de 'ligga kvar' i samma område när de blinkar förbi. rör de sig framåt eller bakåt så att säga (dvs de ligger inte 'still') så kör man för fort eller för sakta. ändrar man sin hastighet ett par km/h och sträcken 'ligger kvar' så kan man kolla sin mätare visar den då tex 4km/h för fort eller försakta så vet man vid den hastigheten hur mycket 'fel den visar'
Som sagt det går göra på de flesta vägar i dag men då många blivit omskyltade så stämmer inte längden på sträcken och mellanrummet så det går inte kolla på ett enkelt sätt. (om man inte vill köra för sakta eller för fort).
Re: hastighetsmätare mot gps
Jag vete sjutton om någon ännu fattar va du menar Står strecken still vet jag att jag nog står still jag oxå.. Strecken far ju förbi hela tiden när ja kör Det jag TROR du försöker förklara är att är att ett visst antal streck ska passeras inom en given tidsperiod, eller alternativt att frekvensen på "blinkandet" som du beskriver det ska vara ett visst värde (1 Hz, kanske?)swec_fullmoon skrev:De vita mittenstäcken kunde/kan man kolla sin hastighet mot. Ligger man på en 70väg (som de vita sträcken är ritade för 70km/h (har vägen ändrasts i tillåtna hastighet så kommer sträcken visa fel i 'fel' hastighet.))wunderbaum skrev:Nu har jag suttit och funderat en stund här men förstår inte riktigt hur du menar med vita strecken. Lust och förklara för en som fattar trögt heheswec_fullmoon skrev:Innan så gick det kolla bilens mätare med att kolla på de vita sträcken på vägbanan. låg sträcker på 'samma ställe' så körde man enligt vad vägen hade för hastighet. Då kunde ju mätaren via 5-10km/h för sakta/fort.
Nu går det inte redigt på samma sätt då de ändrat om massa väghastigheter o sånt så det stämmer inte redigt. men att testa går iaf även om man i de flesta fall kör olagligt.
Annars så visar min nästan 15km/h för lite när man ligger i 120. tror det spelade en 5-6 km/h när man låg i 50 enlight mätaren.
Sen byter man däck mm så kan man ju ibland ändra sin mätare vad den visar då man ändrar rullomkretsen på hjulet.
Iaf En äldre väg som man vet tex varit 70Km/h så är sträcken i mitten ett visst avstånd mellan lik så på 90km/h väg. ligger man i 70 prick och man tittar ner mot sträcken så ska de 'ligga kvar' i samma område när de blinkar förbi. rör de sig framåt eller bakåt så att säga (dvs de ligger inte 'still') så kör man för fort eller för sakta. ändrar man sin hastighet ett par km/h och sträcken 'ligger kvar' så kan man kolla sin mätare visar den då tex 4km/h för fort eller försakta så vet man vid den hastigheten hur mycket 'fel den visar'
Som sagt det går göra på de flesta vägar i dag men då många blivit omskyltade så stämmer inte längden på sträcken och mellanrummet så det går inte kolla på ett enkelt sätt. (om man inte vill köra för sakta eller för fort).
1988 740 GLE - B230E 131hp