Vad är det för fel när bilen driver i friläge? Felet hittat!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Vad är det för fel när bilen driver i friläge? Felet hittat!

Inlägg av The_Saint »

Har ett problem med drivningen.

940 ´97 Turbo, Manuell M90

Har bytt v-låda (M90 rödblock) och innan jag satt in den i motorn så snurra det på alla växlar, när jag väl fick in axeln i motorn så går det inte att snurra runt kardanaxel i friläge.

När jag startade bilen (upphissad) så driver den även i friläget men inte när jag trycker ner kopplingen samt att det rasslar på varje växel jag lägger i :evil:

Har bytt till ett helt nytt urtrappningslager men inte tryckplatta o koppling.

Vad kan vara fel?
Senast redigerad av 1 The_Saint, redigerad totalt 7 gånger.

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av Xoffis »

Det är inte bara så att spakstället ligger lite fel så lådan trots allt har en växel i?
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av The_Saint »

Nu har jag tagit dän v-lådan från motorn och då går det att skruva på axeln utan problem, det går även att lägga i växlar utan problem.

Tror inte det beror spakstället pga att det går att lägga i växlar när lådan är ur motorn.

Glömde säga att jag har inte tagit bort spakstället med lådan utan enbart v-lådan, så det gick inte att snurra på axeln, hade inte ens spakstället i då.

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av The_Saint »

Är det ingen som vet var det är för fel?

När jag har v-lådan lös går det att snurra på axeln men när jag stoppar in den i motorn så är det tvärstopp. Går även att kägga i växlar och snurra när lådan är lös. När friläget är i ska ju det kunna gå och snurra på axeln med lådan i motorn, samt gå trögt på växlar med det e fan tvär stopp o jag har slut på idéer nu.

Måste motorn vara i ett visst läge?
Kan man starta/köra motorn utan växellådan för att testa utan att något går sönder?
Hur vet man att tryckplattan är slut? Utan att bilen fungerar.

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av Jens.L »

Satt lamellen åt fel håll?(på ena sidan av lamellen står det "flywheel side" och den ska då vara mot svänghjulet. Ja du kan starta bilen utan växellådan på plats. Det har jag gjort för att kolla så jag hade satt svänghjulet rätt.

Edit: Såg nu att du inte hade bytt koppling, så då antar jag att du inte haft ner det. Är kopplingen fräsch i övrigt då?
Volvo 940 Turbo 1997

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av The_Saint »

Ne har inte tagit bort koppling o tryckplatta så de fungerar som de ska.

Testade nyss och starta med växellådan på och det blir lika som förut dvs den driver på alla växlar ÄVEN friläge, samt att den skorrar på växlarna. vissa går bra vissa gånger.
Vissa gånger får jag inte ens i en växel.

Börjar fundera på om det inte är nån synkring eller växelstången i lådan som krånglar.

Får ta isär den och kolla. IGEN

Användarvisningsbild
Marie
Uppkörning
Inlägg: 305
Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
Kör: 944 T, Jeep & Skoda
Ort: Linköping.

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av Marie »


Hejsan.
Bara en undran då jag inte såg om du testat detta.. Dock en förfråga, var det den växellådan du svetsade 3ans stoppring på?
Samt undran, har du testat med växellådan liggandes på golvet om du kan rotera utgående axel på friläge när du håller fast/låser ingående axeln?
//Marie
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av The_Saint »

Marie skrev:
Hejsan.
Bara en undran då jag inte såg om du testat detta.. Dock en förfråga, var det den växellådan du svetsade 3ans stoppring på?
Samt undran, har du testat med växellådan liggandes på golvet om du kan rotera utgående axel på friläge när du håller fast/låser ingående axeln?
//Marie

Ja det är denna låda som jag har svetsat, kollade så att det satt som det skulle samt att kuggarna snurra utan att fastna.

Har testa snurra på på båda axlarna, men kommer dock inte ihåg om jag testade och hålla fast ingående i friläge. Ska testa detta, tack :)

Användarvisningsbild
Marie
Uppkörning
Inlägg: 305
Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
Kör: 944 T, Jeep & Skoda
Ort: Linköping.

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av Marie »

The_Saint skrev:
Marie skrev:
Hejsan.
Bara en undran då jag inte såg om du testat detta.. Dock en förfråga, var det den växellådan du svetsade 3ans stoppring på?
Samt undran, har du testat med växellådan liggandes på golvet om du kan rotera utgående axel på friläge när du håller fast/låser ingående axeln?
//Marie

Ja det är denna låda som jag har svetsat, kollade så att det satt som det skulle samt att kuggarna snurra utan att fastna.

Har testa snurra på på båda axlarna, men kommer dock inte ihåg om jag testade och hålla fast ingående i friläge. Ska testa detta, tack :)

Det kan ju vara så att en växel/kuggförare har hamnat fel och då kan både växlar och frilägen försvinna eller hamna på fel platts.. På motorcyklar kan det bli att man får friläge mellan fel växlar om man sätter en liten, liten detalj fel :mrgreen:
Eller om något i din växellåda råkat bränt fast av svettsningen som igentligen ska kunna löpa fritt.. Men det är ett bra sätt att testa med lådan på marken.. Jag antar att det är lite lättare att labba med växelföraren för att se om friläget hamnat "fel" eller hur man ska beskriva det när lådan är lös.
Själv har jag mest erfarenhet av motorcyklars växelådsmekanik, så ta inte min åsikt allt för allvarligt.. men lite paraleller kanske det finnas till bilar :D
Någon annan får gärna kasta in en kommentar om jag har rätt eller fel [thum]

Lycka till med växellådan :D
//Marie
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av The_Saint »

En litet klipp på hur den envisas

http://www.vimeo.com/17556521" onclick="window.open(this.href);return false;

Det första jag gör när jag har starta bilen är att ha i friläge sen släpper upp kopplingen och då börjar den snurra.
När jag gasar, då har jag i 3an sen 4an.

Ska plocka ner lådan senare idag.

Användarvisningsbild
Marie
Uppkörning
Inlägg: 305
Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
Kör: 944 T, Jeep & Skoda
Ort: Linköping.

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av Marie »


Hejsan igen.

Jag tycker det låter som att vissa växlar hamnar lite i "mellanlägen", så det ligger o kuggar men samtidigt driver.. Så jag skulle gissa på att växellägesförarna i lådan hamnat på sniskan eller att något är förskjutet i lådan. där av att växellägena ej finns på helt rätt platts.. Ja eller att någon ring har bränt fast på en axel utav svettsens värme.
När du svettsade på drevet.. hur jordade du inför svettsningen?

Detta är ju bara min lilla synvinkel på det hela och den kan ju vara fel*ler*.. Andra kanske har en annan synvinkel liggandes i ett hörn som kan bekräfta eller dementera min synvinkel [thum]
//Marie
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av The_Saint »

Nu har jag laddat med monster och är redo att felsöka :D

Växellådan är lös och inomhus.

Jag ser inget galet med varesig kuggar eller synkring eller växelväljaren, jämför med både bilder som jag själv har tagit samt med en annan m90 låda (dock med lager ras)

När jag lägger i friläge så snurrar både ingående och utgående axel, teoretiskt tror även praktiskt så ska inte utgående axel snurra? D.v.s. axeln mot kardanaxel.

Den andra lådan gör exkat samma sak, båda axlar snurrar i friläge.

När jag svetsade så jordade jag samma axel som ringen sitter på kollade även så inga loppor kom på andra ställen. Magneten har tagit upp lite pytte rester, inget farligt.

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge?

Inlägg av The_Saint »

Nu har jag demonterat lite och kommer fram till att det är synkringen som har fastnat, hur vet jag inte faktiskt inte för att när jag satt ihop delarna fungerade synkningen perfekt.

Nu måste jag forska vad det är som har gjort att den har fastnat och hur jag rätar till det.

Ska visa med bild o film vad som är felet.

Klipp 1:

Den visar den rasade växellådan men med fungerande synkring *sorry för dålig kvalite*
Den rasade för att det var för lite olja i den.

http://vimeo.com/17577139" onclick="window.open(this.href);return false;


Klipp 2:

Den visar den svetsade lådan, den satt på bilen föst med rasad 3a som sedan svetsades fast, synkringen fungerade utan problem innan efter svetsningen och innan montering på bilen. Nu ser man att synkroniseringen inte fungerar och synkringen sitter fast.
*sorry för dålig kvalite*


http://vimeo.com/17577285" onclick="window.open(this.href);return false;


Bilder:

Fungerande Synkring

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Dålig Synkring

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Så felet är alltså att synkringen på växellådan sitter fast.

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge? Felet hit

Inlägg av load3d »

när du monterade kände du om synkringen löpte ''lätt'' alltså att man lägger lite tryck och vrider synkringen mot kuggdrevet så att det inte ''nyper fast''



Mvh :)

Användarvisningsbild
The_Saint
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2006, 15:48
Kör: 940 Turbo
Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt:

Re: Vad är det för fel när bilen driver i friläge? Felet hit

Inlägg av The_Saint »

Yes, jag kollade så att den funkade som den skulle innan jag satt ihop lådan, och det gick bra även med tryck, men det som gjorde att synken gick sönder vara att drevet satt jag åt fel håll. Den ser ser så gott som likadan ut på båda sidor men har 2 helt olika funktioner och sätter man den fel så går det sönder.

Här e den "riktiga" boven i dramat förutom JAG som pillade i lådan då ;) haha

Bild

Men nu sitter det en ny lådaa som är förstärkt från början och har en stabilare synk på 3an: M90H2

Skriv svar