Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hej
vart brukar ni montera kabeln från + på mätaren den (inringade) står till ignition switch?? vart på tändlåset isf? äre inte bara en 12v som ska dit? antar att (+) driver själva mätaren/givaren eller vad är den till för?
vad står Grommet för?
jag har kopplat belysningen och det fungerar bra!
Grommet = Gummigenomföring. (Typ om du ska igenom torpeden)
Jag snodde ström (+) från cigarettändaren när jag kopplade in min oljetrycksmätare, funkar kanon.
Jordkabeln skruvade jag fast mot en plåtkonsoll under instrumentbrädan.
Till belysningen kopplade jag på båda sladdarna på dom från instrumentdimmern.
Får tillägga att min givare inte är isolerad, utan den jordar i motorblocket.
men cigguttaget äre bara en matning från säkring 14. sen bara jord i elcentralen också? i kopplingsschemat kommer de då en från säkring 14. sen en svart fårn uttaget ''31/4'' 31=jord (4?) och en till svart kabel med beteckning 51/1 vart ska dessa gå?
Jag hade ju inte den jordningen längst till höger på din bild, men annars samma.
Sedan kan du väl ta matning (+) från vilken strömkälla som helst som är säkrad till vad mätaren kräver, och som bara har ström med tändningen i läge II.
EDIT:Var är det för sorts mätare då? Kanske någon som har kopplat in en sådan?
Är inte kopplingsschemat på bilden till din mätare då? Där visar ju en minus (engine ground) i alla fall.
Den kabeln drog jag till bilens chassi. Eller jag fattar dig fel???
Jag har ju ingen direkt jord i själva mätaren heller iom att den sitter i ett plasthus.
Så som du beskriver kopplade jag med vid ciggtändaren, funkar kanonbra.
Min givare jordar ju direkt i blocket och har alltså ingen separat minus (-) kabel, vilket inte heller din har om jag fattar rätt?
Du kan ju testa så tillvida att med tändningen frånslagen står mätarens nål i "botten", slår du till tändningen ska ju nålen gå upp till
noll bar på mätaren. Då behöver du ju inte starta motorn för att se om den funkar.
Rushdie skrev:Skall du ändå dra en signalkabel från givaren från motorn så dra jord därifrån också. Motorjord är motorjord, chassijord är chassijord
Helt rätt!
Sedan kan man dock undra om det spelar någon roll här? Borde ju gå att jorda mätaren i chassi med.
Vad man kan se på kopplingschemat så jordar ju givaren i blocket.
Motorns jord och chassit´s jord är SAMMA, dom jordas tillsammans så vart du än tar jorden så spelar det ingen roll. Du kan ta från höger baklyse om så önskas utan att det blir problem.