Frågor om slungdiff

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
kooog
Uppkörning
Inlägg: 388
Blev medlem: 10 jul 2006, 17:16
Kör: 740 glt 16v
Ort: Leksand

Frågor om slungdiff

Inlägg av kooog »

hej. har funderat på ett lite bättre alternativ till min svetsade diff i 945an.

har sett att det finns väldigt många billiga 1041 axlar med slungdiff. vad tycker folk om dom? är det nåt att ha på en lekbil? har funderat isåfall på att antingen lätta spärrvikten så den inte slugas ut vid 40km/h utan att den ska hålla i längre. alternativt att man svetsar fast den helt. vad jag förstår så ska ju "hakarna" på spärrhjulet släppa iaf när man släpper efter på gasen.tänkte att detta vore ett betydligt billigare alternativ till lamelldiff eller Aussielocker t.ex. plus att man slipper "klickandet" som man får med Aussielocker.
945 ltt++++-96.
245 GLT-90

Pavva
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 sep 2010, 02:14
Kör: volvo 740 16V GLT-88
Ort: skinnskatteberg

Re: Frågor om slungdiff

Inlägg av Pavva »

lamell och slungdiff håller inte att sladda med. iaf inte i längden. antingen svetsa eller köpa torsen :P
Bild
Med stockad röst sa han: Du får två nya termosar
Jag har några liggande här på lagret
Som jag har fått ut
Försäkringspengar på
Å dom e gröna båda två

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Frågor om slungdiff

Inlägg av ThaSaint »

http://www.youtube.com/user/ThaSaint76# ... pCGA_SySxs" onclick="window.open(this.href);return false;
Slungdiff håller alldeles utmärkt. Tror det var en "orm" jag la här där den bara enhjulade, och för det priset är Eatondiffen som sitter i 1041'orna mycket prisvärd.
Den gör det den ska helt enkelt.
Se bara till att ha en fräsch olja i den och inte köra 30.000mil utan byten som endel gör.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

kooog
Uppkörning
Inlägg: 388
Blev medlem: 10 jul 2006, 17:16
Kör: 740 glt 16v
Ort: Leksand

Re: Frågor om slungdiff

Inlägg av kooog »

ThaSaint skrev:http://www.youtube.com/user/ThaSaint76# ... pCGA_SySxs
Slungdiff håller alldeles utmärkt. Tror det var en "orm" jag la här där den bara enhjulade, och för det priset är Eatondiffen som sitter i 1041'orna mycket prisvärd.
Den gör det den ska helt enkelt.
Se bara till att ha en fräsch olja i den och inte köra 30.000mil utan byten som endel gör.

//Erik
ja den är ju väldigt billig. såg även att bakaxel.se hade nya lamellpaket för 1000:- om det skulle vara så. helt klart överkomligt.

men vad tror du om att ändra urslagshastigheten antingen genom lättning av vikten eller att helt enkelt svetsa fast den? alternativt få tag på en hårdare fjäder...vilket kanske inte är det enklaste...
945 ltt++++-96.
245 GLT-90

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Frågor om slungdiff

Inlägg av ThaSaint »

Lamellpaketet i slungen är för klent för att ha den låst med vikten konstant.
Bara se till att hålla gas så släpper inte låsningen :P

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

kooog
Uppkörning
Inlägg: 388
Blev medlem: 10 jul 2006, 17:16
Kör: 740 glt 16v
Ort: Leksand

Re: Frågor om slungdiff

Inlägg av kooog »

ThaSaint skrev:Lamellpaketet i slungen är för klent för att ha den låst med vikten konstant.
Bara se till att hålla gas så släpper inte låsningen :P

//Erik
ok. men vad jag förstår så kommer den ju inte vara konstant låst om man bara låser släppvikten. den kommer ju ändå att vara "öppen" sålänge den inte ska diffa. dvs. precis som den gör original bara det att den håller i över 40km/h också. den kommer ju ändå att släppa när man släpper av på gasen men kan slå i igen även i högre hastigheter när det behövs.
945 ltt++++-96.
245 GLT-90

Hampus89
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 maj 2011, 09:48
Kör: Volvo 945 98 Classic
Ort: Växjö

Re: Frågor om slungdiff

Inlägg av Hampus89 »

Hej!! Har en 945 98 classic.
har ökat laddet lite och så vidare:P och fundrear på om det går att fixa så den diffar mer tror det är slungdiff men den håller inte diffen på torr asfalt. minska vikterna va det någon som sa, vet ej om det är en lösning..? några andra tips.?

Tack på förhand
Hampus

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Frågor om slungdiff

Inlägg av Hesselgren »

den ska driva på båda hjulen på torr asfalt annars är det nog något fel. kanske slitna lameller, tror inte riktigt på att ändra vikten innan man vet att grejerna gör det dom ska.

Användarvisningsbild
Refined740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1818
Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
Kör: 740 Turbo -90

Re: Frågor om slungdiff

Inlägg av Refined740 »

Hampus89
Börja med att ta reda på om det verkligen är en slungdiff på bilen.
Kolla om du kan se någon dekal på de vänstra "röret" eller vad man skall kalla det. Det skall stå 1041, finns det ingen dekal så får du provbörna igen. Det skall bli två svarta spår på asfalten när man bromsar upp den på ettan.

Edit: Hessel var först på skickaknappen :)
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07

Skriv svar