En gång för alla: Hardyskivans montering???

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

Okej, nu har jag läst runt som sjutton på nätet för att försöka komma fram till hur denna mystiska jäkla gummiskiva ska sitta monterad. Det som verkar gälla är att pilarna på ytterkanten pekar mot den yta som ska ligga an mot en fläns iaf. Allright! Såg en bild på en hardyskiva tillverkad av Lemförder och monterar man efter pilarna så blir resultatet att de tjockare partierna på hardyn trycks ihop (om man kör framåt, ofcourse). Låter ju logiskt! Köpte en ny hardy på Biltema (ja vet, ja vet!) och efter lite granskande insåg jag att pilarna visar tvärtom på den! Dvs monterar jag efter pilarna så blir resultatet att den DRAR på de tjockare partierna istället :? Min förra hardy (oxå köpt på biltema) vet jag att vi monterade efter pilarna och den var nu helt slut efter bara ett par månader. Visserligen visade det sig att centreringsbussningen var ganska slut oxå så det kan ju säkert hjälpt till..
Men så till frågan.. Är det så att biltemas skiva är annorlunda konstruerad så det ska dra på de tjockare partierna eller är det helt enkelt bara så att de som piratkopierade inte insåg pilarnas betydelse så det blev som det blev (eller för att komma runt patent/copyright kanske? :lol: )

Om någon av er hardcore volvomeckare här på forumet kunde hjälpa mig att kasta lite ljus över problemet skulle ja vara evigt tacksam! :)

/Mvh Fogel
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Volvo-Jocke »

Hardyn ska vara monterad så att den drar runt kardanen när du kör framåt.
Bilagor
Hardy.jpg
Hardy.jpg (76.16 KiB) Visad 6002 gånger

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

Jo jag har sett den bilden. Och tittar man på den verkar det ju solklart att den ska dra runt kardan. Men kollade hur den sitter på farsans 740 och där sitter ju den tvärtom dvs den "trycker" runt kardan istället :? Och han har ju uppenbarligen inget problem med sin. På turbobricks läste jag att den ska sitta så den trycker. Eller de kanske inte spelar nån roll alls? Montera ju som skissen visar förra gången men då höll den ju inte länge precis. Första gången ja bytte var förra året och då monterade jag tvärtom och det höll ju betydligt längre iaf.. så jag vete sjutton inte va ja ska tro riktigt :)
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av GLoin »

Oj, det där hade jag också problem med. Nu är inte så mycket av mina gamla trådar kvar. Men jag monterade efter den bilden som volvo-jocke lagt upp när jag bytte sista gången förra hösten. Då satte jag dit en hardy från mekonomen och har inte haft några problem med den igen. Biltema-hardy hade jag 3st som blev uppätna/söndertrasade innan jag tröttnade. Men ska tilläggas att det inte går att säga om det verkligen var biltema som hade kass kvalité eller om det var annat som kärvade .Jag bytte massvis med andra saker runt ikring kardan samtidigt och justerade höjden på stödlagerhållarbalken etc.

Hoppas att du klurar ut vad som gör problemen.
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

Mjo det är ju säkert inte lika bra kvalité på biltemas hardy men nog sjutton ska den hålla mer än två månader iaf. Kör lugnt med bilen pendlar med den till jobbet mest. Men just nu hoppas jag på att centreringsbussningen vårt orsaken iaf för den var ju ganska slut.. otroligt att bilia skulle ha ca 550 spänn för den. Lyckligtvis fick ja reda på att BMW kör med samma och mekonomen säljer den för en femtedel av det priset.. tror listpriset på BMW original inte låg mkt högre heller faktiskt..!
Ska iaf smälla ihop skiten i helgen så får jag återkomma om hur de gått! :)
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av GLoin »

volvo verkar ha sänkt sitt pris på hardy-skivor i alla fall. Bläddrade igenom niceprice-prislistan häromdagen och upptäckte att hardy-skiva nu mera ingår till ett pris om cirka 900kr. Det är ju bara en hundring mer än vad dom kostade på mekonomen för ett år sen. Då kostade dom 1200kr på volvo... Alltid händer det något bra :)
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

De ligger fortfarande på 800:- hos mekonomen.. vet inte vad för leverantör de kör på dom dock, nån som vet?
Vart kan man få tag på Niceprice-listan??

Iaf så skruvade jag tillbaka allt igår.. Tyckte det var lite vinkel mellan kardan/växellåda..! det ska väl va helt rakt? Men jag shimsade ner plattan ett par mm såg lite rakade ut nu :) Nu var det iaf inga som helst vibrationer, hade alltid en liten men ändå tydlig vibration nånstans förut som kändes i växelsspaken i hastigheter runt 40-50. Den är nu helt borta, så det verkar ju gett resultat att ha bytt bussningen iaf. Jag har kollat under ett par olika volvos med m46 och där satt hardyn monterad så att de tjockare partierna trycks ihop.. fick bli så även på min nu så får ja se hur det håller. De två andra som har monterats likadant har ju aldrig haft kardanproblem så..
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av terg »

http://www.volvocars.com/se/flashconten ... 1006_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


mvh
t

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
viktor_lkpg
Uppkörning
Inlägg: 562
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
Ort: linköping/sturefors

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av viktor_lkpg »

biltemas är som sakt skit så köp ingen sådan o tro att det håller för dig om du kör lungt för det gör det inte.
bara tipsar:D

Mvh viktor

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av GLoin »

Kan tillägga att jag hade färre vibrationer med mina 2-3st biltema hardyskivor än jag hade med mekonomens. Men mekonomens har hållit i 1 år nu och biltema var sönderslitna på 1-2 månader...

Jag tror att det är mjukare gummi i biltemas hardy. Den tar därför upp vibrationer "bättre" än de från scantech (mekonomen). Nackdelen är att har man den minsta kass vinkel eller något annat grundfel så slits dom på nolltid, orkar inte stå emot lika mycket.

Det är min teori, kommer som sagt aldrig att få veta vad som egentligen gjorde mina problem. Kör massa andra biltemagrejjor på bilen som aldrig gett mig det minsta fel, styrleder, avgasrör, olja o.s.v
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

Okej, fast jag hade ju små vibrationer med den första biltema-hardyn ja monterade som bara höll 2 månader.
Jo jag upplever biltemas hardy som något mjukare än original eller mekonomens.. menmen får väl som sagt se hur de håller nu med biltema-hardyn monterat åt "fel" håll å allt. Inga tecken på vibrationer nu alls så jag håller tummarna för att det var centreringsbussningen som var grundorsaken. Sen skulle de säkert inte skada att byta lite bussningar i bakvagnen och på med nya fjädrar å dämpare.. :roll: vet inte om de kan ha nåt samband med detta problem men om bakaxeln vrider sig å lever allt för mkt måste det väl ge ganska stora påfrestningar på kardan å resten av drivlinan ändå? Mycket utav "svampigheten" (eller hur man nu ska beskriva det) i drivlinan försvann förresten när ja styvade upp mina slappa bakfjädrar med gummikuddar...

Men skulle det komma till att skaffa ordentlig hardy undrar ja inte om ja skulle satsa på en till BMW, det är ju tydligen samma bultcirkel på dessa :)
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fastmoving? »

Hmm, lite OT, men kom just på att jag inte bytt hardy-skivan på 740:in under den tid jag haft 740:in, dvs drygt 9år och ca 17000mil, varav 13000med närmare 150hk under huven.....

Kanske skulle kolla i vilket skick den egentligen är...
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

Häpp.. då börjar även denna hardy ge sig.. s*tans skit %¤¤#!! Har nu beställt en ny till BMW M3 å hämta på mekonomen imorgon :P
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Morst »

Vad trist! :( Kör du som en biltjuv, har du otur eller är det helt enkelt monster-E-motorn som käkar hardyskivor till frukost? :wink:
Jaså? M3:ans skiva passar? Intressant. Bra att känna till om jag skulle behöva lite powerparts någon gång!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

Morst skrev:Vad trist! :( Kör du som en biltjuv, har du otur eller är det helt enkelt monster-E-motorn som käkar hardyskivor till frukost? :wink:
Jaså? M3:ans skiva passar? Intressant. Bra att känna till om jag skulle behöva lite powerparts någon gång!
Det är ju just det ja inte gör, gubbkör ju bilen nästan [lol] använder den som pendlarbil..
Japp m3ans hardy ska passa rakt av utan moddar.. om den är starkare än typ Volvo original vet jag inte men intressant nog är den billigare till BMW hos mekonomen :roll: 696kr jämfört med 870kr till Volvo..

Fick hem den igår iaf:
IMAG0133.jpg
IMAG0133.jpg (79.11 KiB) Visad 5791 gånger
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av GLoin »

Den ser ju väldigt lik ut... hur känns den i konsistensen om man bänder lite i den?
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

GLoin skrev:Den ser ju väldigt lik ut... hur känns den i konsistensen om man bänder lite i den?
Tja, svårt att säga men.. den är bra mkt hårdare å fastare än biltemas iaf! De tjockare partierna på hardyn lyckades ja inte böja på, iofs tog jag inte i för kung å fosterland, men de kändes stenhårda :mrgreen:

Att BMW's & volvo's hardyskivor är samma kan man se bevis på här annars:

http://www.eeuroparts.com/Main/PartDeta ... id=1220843" onclick="window.open(this.href);return false;
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

För att följa upp det hela såhär efteråt kan jag bara konstatera att jag aldrig mer köper Biltemas hardyskivor. Den jag köpte på mekonomen håller fortfarande och visar inga tecken på att vara på väg att ge sig. Så BMW M3 hardyskiva is the way to go om man vill ha en till sin Volvo med bra kvalité och vettigt pris! [thum]
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av GLoin »

Får väl fylla på att min mekonomen-skiva (volvo modellen) fortfarande håller också...
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

GLoin skrev:Får väl fylla på att min mekonomen-skiva (volvo modellen) fortfarande håller också...
Av ren nyfikenhet: Hur monterade du din? Så att den trycker eller drar på de tjockare partierna?
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av GLoin »

Fogel skrev:
GLoin skrev:Får väl fylla på att min mekonomen-skiva (volvo modellen) fortfarande håller också...
Av ren nyfikenhet: Hur monterade du din? Så att den trycker eller drar på de tjockare partierna?
Nu minns jag inte helt säkert, det var en bekant bilmek som monterade den (efter mina anvisningar). Har för mig att vi satte den som på volvobilden där den trycker på det tjockare partiet. Gjordes in samband med lite annat pill kring stödlagret.
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Fogel »

GLoin skrev:
Fogel skrev:
GLoin skrev:Får väl fylla på att min mekonomen-skiva (volvo modellen) fortfarande håller också...
Av ren nyfikenhet: Hur monterade du din? Så att den trycker eller drar på de tjockare partierna?
Nu minns jag inte helt säkert, det var en bekant bilmek som monterade den (efter mina anvisningar). Har för mig att vi satte den som på volvobilden där den trycker på det tjockare partiet. Gjordes in samband med lite annat pill kring stödlagret.
Hmm men på Volvobilden är det väl att den drar på de tjockare partierna om ja inte minns fel? För från motorn sett och bakåt (den vinkel som bilden visar) så snurrar väl motorn medurs? Eller ja kanske är ute å seglar :) Men de kanske inte spelar nån större roll om det är en skiva som håller kvalitén iofs.. biltema skivan failade oavsett montering i båda fallen!
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av Volvo-Jocke »

Monteras hardyn fel, så slits den snabbare...

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: En gång för alla: Hardyskivans montering???

Inlägg av GLoin »

Volvo-Jocke skrev:Monteras hardyn fel, så slits den snabbare...
Det är säkert sant, men i mitt fall så testade jag bägge sätten med olika biltema-hardy och bägge blev skrot på en månad...
Bild

Skriv svar