Köra obesiktat och avställt?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
adam_9911
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 09 nov 2007, 19:23

Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av adam_9911 »

Hej
Jag fick en gratis 240 förra veckan och igår körde jag lite med den fram och tillbaka på gatan, för att se om bromsarna blev något bättre.
Och med min tur kom det en polis och stoppade mig ca. 150 meter från mitt hus :x . Jag förklarade läget att jag bor 150 meter därifrån och håll på att mjuka upp bromsarna till besiktningen då bilen stått ett tag.

Men allt slutade med att jag fick böter för att köra obesiktat och avställt totalt 2500:-
Jag blev lite sur och nekade allt, gick med på kontorsföreläggande och dom skulle höra av sig om några veckor när en åklagare kollat på fallet.

Så nu undrar jag kan man tappa körkortet över nått sånt här (har prövotid kvar) eller blir det bara böter?

Tacksam för svar
MVH//Adam

Räven
Uppkörning
Inlägg: 326
Blev medlem: 19 okt 2005, 14:36

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Räven »

Prövotiden påverkar inte straffet, och nej du blir inte av med kortet.

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Snusarn »

Tur d bara va polisen å inte ett barn eller annans egendom du körde på , då kan vi snacka om att d blitt dyrt.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av swec_fullmoon »

Det enda man får göra är väl att köra till verkstad och bilprovningen?

Visst lite kinkigt om man bara nöter till bromsarna kan man kanske tycka. Hade du bokat en tid några dar efetr så hade jag inte brytt mig tror jag.

scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av scania36 »

Visst hade det kunnat bli dyrt som fan om man hade kört på någon, men det tycker jag är skitsamma, för det drabba ju bara en själv. Jag har kört med många oförsäkrade bilar och mopeder här hemma i skogen, och skulle jag köra på någon bärplockare så kan jag få flera hundra tusen i böter, men det är en risk som jag själv tar, och det drabbar ingen annan som sagt. Jävla tråkigt att du blev tagen nästan hemma, men bilen måste väll sett lite halvtaskig ut, för det är ju inte ofta att de stoppa en bara så där. Men jag tror inte det är så mycket du kan göra nu, ända chansen man har är med polisen som har stoppad en, har man tur så kommer man undan med en varning. Men nu när han skickar in papper på att så lär du inte komma undan.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Hesselgren »

swec_fullmoon skrev:Det enda man får göra är väl att köra till verkstad och bilprovningen?

Visst lite kinkigt om man bara nöter till bromsarna kan man kanske tycka. Hade du bokat en tid några dar efetr så hade jag inte brytt mig tror jag.
nej man får inte köra en centimeter utanför din tomt utan försäkring.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Hesselgren »

scania36 skrev:Visst hade det kunnat bli dyrt som fan om man hade kört på någon, men det tycker jag är skitsamma, för det drabba ju bara en själv. Jag har kört med många oförsäkrade bilar och mopeder här hemma i skogen, och skulle jag köra på någon bärplockare så kan jag få flera hundra tusen i böter, men det är en risk som jag själv tar, och det drabbar ingen annan som sagt. Jävla tråkigt att du blev tagen nästan hemma, men bilen måste väll sett lite halvtaskig ut, för det är ju inte ofta att de stoppa en bara så där. Men jag tror inte det är så mycket du kan göra nu, ända chansen man har är med polisen som har stoppad en, har man tur så kommer man undan med en varning. Men nu när han skickar in papper på att så lär du inte komma undan.
det kan tyvärr drabba andra. min far å en kompis till honom blev påkörd av en pundare. nackskador å inte en spänn för bilen som blev totalskrot..

Användarvisningsbild
Hult Nisse
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 03 maj 2007, 00:34
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Hult Nisse »

Hesselgren skrev:
swec_fullmoon skrev:Det enda man får göra är väl att köra till verkstad och bilprovningen?
Och i omedelbart samband med reparation. Var det förr iaf.
Det tycker jag du ska påpeka för rätten.


Nej, man får inte köra en centimeter utanför sin tomt utan försäkring.
Exakt
http://www.v8volvo.se
Detta är en sida som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av swec_fullmoon »

Hult Nisse skrev:
Hesselgren skrev:
swec_fullmoon skrev:Det enda man får göra är väl att köra till verkstad och bilprovningen?
Och i omedelbart samband med reparation. Var det förr iaf.
Det tycker jag du ska påpeka för rätten.


Nej, man får inte köra en centimeter utanför sin tomt utan försäkring.
Exakt
Nu talade du nog halvt till fel person :P

Men då är det ombesiktigat man får köra med fast som du säger endast i samband med reparation eller till SBP

rnilsson
Färsk användare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2009, 10:59
Kör: 945 turbo
Ort: Karlshamn

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av rnilsson »

var står det att bilen var oförsäkrad?
Rasmus Nilsson

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av taz »

Köra avställt = nej

oskattat = onödigt att testa -- > böter

försäkrat = så fort den rullar.

obesiktigat är inga problem om du har bra skäl varför bilen körs.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Magnetikk »

Du kommer tveklöst torska på hårdare straff än 2500kr i böter när en dommare kollar på fallet och dömmer dig på stört utan att du hörs eftersom du redan tagit emot böter, alltså signerat på att du HAR begått brotten som påstås. Det är ett gammalt trick snuten kör med för det är enklare att få en nekande person att skriva på en lägre böter och erkänna brottet (oftast utan att föraren själv förstår det helt) och det är inget dom gärna förklarar heller. Ska man neka och man tror man kan klara sig på något teknikalitet så ska man ALDRIG skriva på något på plats...Aldrig!!! Begär iställe rådrum det kan dom inte neka dig så får du förklara dig i rätten istället. Kör man en laglig bil men blir stoppad på grund av något annat får man dessutom köra från platsen så länge man inte utgör en fara eller anses som olämplig att framföra ett fordon och självklart om an är påverkad. Så minns jag det iallafall, finns mycket att läsa om man söker på "slipp fortkörningsböter" t.ex.
Jag tror dom kommer dömma dig för vårdslöshet i trafik eller liknande och praxis är nog att kortet ryker och eftersom du hade prövotid kvar så kan det dröjja längre tid att få lämplighetsintyget som man söker från länsstyrelsen än vad körkortet dragits in på. Har hört ett par fall där folk blivit av med lappen för lite allt möjligt och ofta fick dom längre spärrtid på lämpan än vad straffet var på indraget körkort.

Hur som helst hoppas jag det går bra för dig och ser dig inte som en skurk lixom men varför inte bara skatta och försäkra? OM det händer något är det helt enorma summor man blir skyldig överallt!! Det är inte bara den andra bilen du ska betala/ersätta vid en kollision utan du ska även betala allt lidande, sjukhuskostnader, ev. rättegång, pengar till brottsofferfonden OSV OSV OSV.
Att köra obesiktat men skattad och försäkrad går ju iallafall motivera med funktionskontroll vid reparation även fast det inte är helt lagligt och sticker inte så mycket i ögonen på Harry Haffa som det gör om någon klämmer ur sig att man "skulle bara motionera bromsarna och jag SKA ställa på den, försäkra och besikta efter det". Det har lixom noll trovärdighet.
Bild

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Magnetikk »

rnilsson skrev:var står det att bilen var oförsäkrad?
Ja, den är ju avställd! I min värld betyder det att den inte är i trafik, skatten är inte betald och ingen försäkring.
Tror inte något försäkringsbolag går med på att pröjsa för olyckor med avställda fordon.
Försäkringsbolagen får ju info när man ställer av bilen oxå och vissa meddelar ägaren och frågar om dom vill ha garageförsäkring istället, vissa byter till garageförsäkring automatiskt om man inte avslutar försäkringen och några, Atava t.ex. har ingen garageförsäkring alls! Så nej det blir svårt att trafikförsäkra en avställd bil! Visst det går säkert men läser man i det finstilta så står det nog något om att försäkringsbolaget friskriver sig helt från skador som uppkommit i trafik med avställt fordon.

MVH.
Bild

scania36
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 mar 2010, 21:32

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av scania36 »

Magnetikk skrev:Du kommer tveklöst torska på hårdare straff än 2500kr i böter när en dommare kollar på fallet och dömmer dig på stört utan att du hörs eftersom du redan tagit emot böter, alltså signerat på att du HAR begått brotten som påstås. Det är ett gammalt trick snuten kör med för det är enklare att få en nekande person att skriva på en lägre böter och erkänna brottet (oftast utan att föraren själv förstår det helt) och det är inget dom gärna förklarar heller. Ska man neka och man tror man kan klara sig på något teknikalitet så ska man ALDRIG skriva på något på plats...Aldrig!!! Begär iställe rådrum det kan dom inte neka dig så får du förklara dig i rätten istället. Kör man en laglig bil men blir stoppad på grund av något annat får man dessutom köra från platsen så länge man inte utgör en fara eller anses som olämplig att framföra ett fordon och självklart om an är påverkad. Så minns jag det iallafall, finns mycket att läsa om man söker på "slipp fortkörningsböter" t.ex.
Jag tror dom kommer dömma dig för vårdslöshet i trafik eller liknande och praxis är nog att kortet ryker och eftersom du hade prövotid kvar så kan det dröjja längre tid att få lämplighetsintyget som man söker från länsstyrelsen än vad körkortet dragits in på. .
Först och främst så kommer han inte få ett hårdare straff än 2500 kr, och jag kan inte heller se varför de skulle döma han till vårdslöshet i trafik, det är ju två skilda saker. Vårdslös i trafik är man när man tex tar sig några öl och sedan får för sig att köra, det är ju inte vårdslöst att köra oförsäkrat.

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av wunderbaum »

Magnetikk skrev:
rnilsson skrev:var står det att bilen var oförsäkrad?
Ja, den är ju avställd! I min värld betyder det att den inte är i trafik, skatten är inte betald och ingen försäkring.
Tror inte något försäkringsbolag går med på att pröjsa för olyckor med avställda fordon.
Försäkringsbolagen får ju info när man ställer av bilen oxå och vissa meddelar ägaren och frågar om dom vill ha garageförsäkring istället, vissa byter till garageförsäkring automatiskt om man inte avslutar försäkringen och några, Atava t.ex. har ingen garageförsäkring alls! Så nej det blir svårt att trafikförsäkra en avställd bil! Visst det går säkert men läser man i det finstilta så står det nog något om att försäkringsbolaget friskriver sig helt från skador som uppkommit i trafik med avställt fordon.

MVH.
Ställer man av bilen hos atava har du kvar den tills du själv säger upp den. Alltså fullt betalt för trafikförsäkring. Om den gäller eller ej har jag dock inte en anning om, förmodligen inte.
Bild

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Magnetikk »

wunderbaum skrev:Ställer man av bilen hos atava har du kvar den tills du själv säger upp den. Alltså fullt betalt för trafikförsäkring. Om den gäller eller ej har jag dock inte en anning om, förmodligen inte.

Det va det jag menade egentligen :) Men som sagt så tror jag knappast trafikförsäkringen gäller på ett avställt och (eller?) obesiktat fordon. Kan kolla om jag hittar nåt om det då jag själv försäkrar mina bilar hos Atava.
Dessutom tror jag att Atava inte avslutar försäkringen förän kunden själv begär det för att tjäna ett par extra spänn! Brukar ju nästan alltid strula på nåt sätt när man försöker avsluta en försäkring där och klassikern "Tekniskt fel"-sidan kommer upp titt som tätt när man försöker avsluta och sidan verkar gå väldigt segt.... Konstigt att det ALDRIG hänt när man ska teckna en försäkring, det går alltid som en dröm! Slump eller inte... Ditt val...

TS: Du får uppdatera när aktuell myndighet hör av sig med vad dom kommer fram till. Har du planer på att överklaga om du döms till mer straffpåföljd när ditt fall tas upp?

MVH.
Bild

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Magnetikk »

Dethär luskade jag fram i Atavas avtal om bilförsäkring:

"Du måste följa bestämmelser och anvisningar som föreskrivs av:
Lag, annan författning eller föreskrift meddelad av myndighet" (Man får ju inte köra oskattat/avställt/körförbud)

Vidare står det:
"Bilen får inte användas om den har körförbud" (Får man köris av att inte betala skatten?) antar att man kan få det av skatteskuld?

Under rubrik "12 - Avställning: så utgår inte ersättning av skador som uppkommit på grund av att fordonet brukats."

Så det är ju tvärkört om man kör med bilen avställd eller med körförbud och kan ses som helt oförsäkrad i trafik.
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Hesselgren »

rnilsson skrev:var står det att bilen var oförsäkrad?
avställd= automatiskt oförsäkrad.

det är nuförtiden omöjligt att ha en trafikförsäkring på en avställd bil.

adam_9911
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 09 nov 2007, 19:23

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av adam_9911 »

Jag skrev aldrig under någonting. Dom sa att dom skulle höra av sig när den dommare kollat på fallet.

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Magnetikk »

Jag tar tillbaks det med vårdslöshet i trafik, det stämmer inte som sagt men jag tror fortfarande inte att man klarar sig med 2500kr i böter. Det är ju vad man kan få för att köra utan bälte och ha dimljusen på när det inte passar.

Skrev du aldrig på att du mottagit böterna? Trodde man va tvungen att skriva på att man fått böter och därmed anses delgiven. DVS att man förstår att man fått och varför man fått böter. Jag är inte så införstådd i bötfällning på plats och har inte dragit på mig nån själv trots att jag dessvärre slentrian-kör förfort mest hela tiden utan att tänka på det. Typiskt stockholmare, ligger alltid 10km/h för fort fast har blivit bättre på det för oftast sker det i tjänst och varför stressa mellan jobb och riskera böter och körkort för att hinna fortare till nästa jobb? Bara dumt! Hem från jobbet är en annan femma! ;)
Bild

Räven
Uppkörning
Inlägg: 326
Blev medlem: 19 okt 2005, 14:36

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Räven »

Magnetikk skrev:Du kommer tveklöst torska på hårdare straff än 2500kr i böter när en dommare kollar på fallet och dömmer dig på stört utan att du hörs eftersom du redan tagit emot böter, alltså signerat på att du HAR begått brotten som påstås. Det är ett gammalt trick snuten kör med för det är enklare att få en nekande person att skriva på en lägre böter och erkänna brottet (oftast utan att föraren själv förstår det helt) och det är inget dom gärna förklarar heller. Ska man neka och man tror man kan klara sig på något teknikalitet så ska man ALDRIG skriva på något på plats...Aldrig!!! Begär iställe rådrum det kan dom inte neka dig så får du förklara dig i rätten istället. Kör man en laglig bil men blir stoppad på grund av något annat får man dessutom köra från platsen så länge man inte utgör en fara eller anses som olämplig att framföra ett fordon och självklart om an är påverkad. Så minns jag det iallafall, finns mycket att läsa om man söker på "slipp fortkörningsböter" t.ex.
Jag tror dom kommer dömma dig för vårdslöshet i trafik eller liknande och praxis är nog att kortet ryker och eftersom du hade prövotid kvar så kan det dröjja längre tid att få lämplighetsintyget som man söker från länsstyrelsen än vad körkortet dragits in på. Har hört ett par fall där folk blivit av med lappen för lite allt möjligt och ofta fick dom längre spärrtid på lämpan än vad straffet var på indraget körkort.

Hur som helst hoppas jag det går bra för dig och ser dig inte som en skurk lixom men varför inte bara skatta och försäkra? OM det händer något är det helt enorma summor man blir skyldig överallt!! Det är inte bara den andra bilen du ska betala/ersätta vid en kollision utan du ska även betala allt lidande, sjukhuskostnader, ev. rättegång, pengar till brottsofferfonden OSV OSV OSV.
Att köra obesiktat men skattad och försäkrad går ju iallafall motivera med funktionskontroll vid reparation även fast det inte är helt lagligt och sticker inte så mycket i ögonen på Harry Haffa som det gör om någon klämmer ur sig att man "skulle bara motionera bromsarna och jag SKA ställa på den, försäkra och besikta efter det". Det har lixom noll trovärdighet.
Onödigt att skrämma upp killen när du uppenbarligen inte är säker på det du skriver.

jeja2000
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 okt 2004, 09:34
Kör: 945 lttt
Ort: Lyrestad
Kontakt:

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av jeja2000 »

Oj då, du tycks ha haft otur med polisen. Själv fick jag 1500kr i böter för obesiktigad bil, dock skatt och försäkrad. Men med passagerare i lastutrymme på en Lbreg bil. De gav mig rabatt.

En annan gång tog de mej i kompisens bil när den var obesiktigad oskattad mm. Kompisen var med i bilen och fick 1500kr i böter.

Så bötesbeloppet verkar iallafall skilja beroende på vilken polis som tar en.

Det kan ju vara fördel att erkänna en så uppenbar grej, det visar ju att man tar ansvar. Åker man fast många gånger kan Transportstyrelsen dra in körkortet, förklarade en polis för mig. Men då krävs det rätt många gånger och inte bara 1 eller 2.
_______________________

Volvo 945 ltt -96

Martin_volvo
Färsk användare
Inlägg: 56
Blev medlem: 21 sep 2010, 22:42

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Martin_volvo »

Du kommer inte få mer böter bara för att du nekade, åklagaren kollar på fallet och bestämmer ifall du ska eller inte ska få böter, men det är sällan att man klarar sig undan tyvärr. och om du nu får böter så kommer dom ligga på 2500 kr, inte mer annars ska du överklaga.

och som många redan svarat på i tråden så händer ingenting med ditt körkort :)

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av Xoffis »

Man kan temporär försäkra en avställd bil för att köra till/från verkstad/besiktning, man ringer försäkringsbolaget och säger jag vill besiktiga min avställda bil, min tid på SBP är klockan 13.00 och det tar mig 20min att köra dit, ok säger dem...

sedan är bilen temporärt försäkrad för att köra till SBF, har själv gjort så flera gånger, men om du ens kör en omväg till SBF så kan man torska på det...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Användarvisningsbild
viktor_lkpg
Uppkörning
Inlägg: 562
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
Ort: linköping/sturefors

Re: Köra obesiktat och avställt?

Inlägg av viktor_lkpg »

jävligt träligt att torska på en sådan skit sak men som sagt inget annat än böter brukar även bli notering men det spelar ingen roll om du inte träffar på sådan idoter förofta...

lycka till på sbp!

Mvh viktor

Skriv svar