Köpa 940?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
adam_9911
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 09 nov 2007, 19:23

Köpa 940?

Inlägg av adam_9911 »

Hej,
Jag hade tänkt köpa en 940 turbo eller ltt för runt 20 000:-

Så ja undrar hur fin 940 man får dom pengarna? utrustning och så.

Har en 940 ltt 95 eller 96 pågång med galaxy fälgar. Med 35000 mil i bra skick, finns dock lite ytrost i bakskärmkanterna men bara insidan. Han som har den vill ha 21000 för den nybes och nyskatt. Är det ett bra pris?

Och vad är skillnaden på Turbon och ltt? Är det bara wastegaten?

MVH//Adam
Senast redigerad av 1 adam_9911, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Köpa 940?

Inlägg av taz »

För 20 tusen ska du allt få tag på något som gått under 20 tusen mil tycker jag.

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_94 ... ?ca=15&w=3
Lite prut där så!

35 tusen mil är många mil, även om bilen fungerar bra.

Har du såpass "mycket" som 20 tusen att lägga så skall nog bilen gått under 20 tusen mil tycker jag för att det skall vara en bra affär.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

adam_9911
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 09 nov 2007, 19:23

Re: Köpa 940?

Inlägg av adam_9911 »

BlackShark skrev:För 20 tusen ska du allt få tag på något som gått under 20 tusen mil tycker jag.

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_94 ... ?ca=15&w=3
Lite prut där så!

35 tusen mil är många mil, även om bilen fungerar bra.

Har du såpass "mycket" som 20 tusen att lägga så skall nog bilen gått under 20 tusen mil tycker jag för att det skall vara en bra affär.

Okej, för 940in jag har tittat på har bara haft en ägare, och har ganska mycket utrustning. Tror också däcken var ganska ny. Så är 21 000 för dyrt för den? För jag gillar verkligen fälgarna på den.

Om nu 21000 är för mycket för bilen vad ska jag bjuda på den?

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Köpa 940?

Inlägg av taz »

adam_9911 skrev:
BlackShark skrev:För 20 tusen ska du allt få tag på något som gått under 20 tusen mil tycker jag.

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_94 ... ?ca=15&w=3
Lite prut där så!

35 tusen mil är många mil, även om bilen fungerar bra.

Har du såpass "mycket" som 20 tusen att lägga så skall nog bilen gått under 20 tusen mil tycker jag för att det skall vara en bra affär.

Okej, för 940in jag har tittat på har bara haft en ägare, och har ganska mycket utrustning. Tror också däcken var ganska ny. Så är 21 000 för dyrt för den? För jag gillar verkligen fälgarna på den.

Om nu 21000 är för mycket för bilen vad ska jag bjuda på den?
Det är mycket bil för pengarna. Vad jag menar är mer att du kan få en som är mindre sliten för samma pengar.

Kanske med mindre utrustning och sånt... Men skicket är ju bättre (oftast) med lägre mil.

Det är ju inte på alls något ockerpris om allt fungerar och är välvårdat vad gäller den du tittar på.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Köpa 940?

Inlägg av jdrotz »

Faktum är att vissa 940 börjar ibland ligga högre i pris än gamla 850 och V70. En välvårdad nyare 940 med bra utrustning kan ligga rätt högt i pris. Många vill åt dessa nuförtiden då de är extremt pålitliga och billiga i drift jämfört med många av dagens bilar.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Köpa 940?

Inlägg av Hesselgren »

jag brukar säga såhär. vill man verkligen ha något spelar väl inte några tusingar hit å dit någon roll.. du köper den väl för å ha en bra bil..

men helt klart går d kanske å hitta billigare.. bror min köpte ju sin 945ltt 96a med en ägare, bes, skatt, halvskinn mm, mycket välvårdat interiör och helt ok utvändigt. för 8000.. visserligen med lite små skavanker men.

svårt å veta om man ska fundera noggranare eller slå till bara.. när du funderat klart kanske bilen är borta.. hänt mig flera gånger..

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Köpa 940?

Inlägg av Mattsson »

Allt bestämmer hur bilen känns, när även 940 har passerat 30k så börjar dom att förfalla. Vissa klarar sig bättre och andra inte. Själv hade jag ett tag här en 945 LTT -96 som hade gått 38.800mil och den... ja vad ska jag säga? Jämför jag mot min 744 GL -92 som har rullat 37.000 mil så är det som att jämföra med en gammal och splitterny bil... Och det va inte 945:an som kändes ny...

Så allt har med hur bilen är skött, men 20.000kr för en gammal Volvo är lite väl i överkant (Tycker JAG)
Volvo är bra bilar, men någon komfort har dom tyvärr inte....
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Köpa 940?

Inlägg av Marcus_89 »

Lite dyrt för den. Satsa på en som gått mindre istället. För om du får för dig att trimma i framtiden så är den motorn inte att lita på med de miltalen.
Bild

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Köpa 940?

Inlägg av jdrotz »

Mattsson skrev:Allt bestämmer hur bilen känns, när även 940 har passerat 30k så börjar dom att förfalla. Vissa klarar sig bättre och andra inte. Själv hade jag ett tag här en 945 LTT -96 som hade gått 38.800mil och den... ja vad ska jag säga? Jämför jag mot min 744 GL -92 som har rullat 37.000 mil så är det som att jämföra med en gammal och splitterny bil... Och det va inte 945:an som kändes ny...

Så allt har med hur bilen är skött, men 20.000kr för en gammal Volvo är lite väl i överkant (Tycker JAG)
Volvo är bra bilar, men någon komfort har dom tyvärr inte....
Det där med komforten håller jag inte med om....körde 40 mil i sträck med min gamla 740. Kände mig utvilad när jag klev ur bilen. Skönare stolar får man leta efter!

Sedan finns det ju 940:isar som gått en bra bit äver 30k och fortfarande känns som nya, men allt beror som sagt på hur bilen är skött. Skulle inte vilja påstå att en 940 börjar förfalla efter 30k. Min har gått 35k och jag har inte mycket att klaga på, får tom beröm varje gång jag far till bilprovningen.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Köpa 940?

Inlägg av Mattsson »

jdrotz skrev:
Mattsson skrev:Allt bestämmer hur bilen känns, när även 940 har passerat 30k så börjar dom att förfalla. Vissa klarar sig bättre och andra inte. Själv hade jag ett tag här en 945 LTT -96 som hade gått 38.800mil och den... ja vad ska jag säga? Jämför jag mot min 744 GL -92 som har rullat 37.000 mil så är det som att jämföra med en gammal och splitterny bil... Och det va inte 945:an som kändes ny...

Så allt har med hur bilen är skött, men 20.000kr för en gammal Volvo är lite väl i överkant (Tycker JAG)
Volvo är bra bilar, men någon komfort har dom tyvärr inte....
Det där med komforten håller jag inte med om....körde 40 mil i sträck med min gamla 740. Kände mig utvilad när jag klev ur bilen. Skönare stolar får man leta efter!

Sedan finns det ju 940:isar som gått en bra bit äver 30k och fortfarande känns som nya, men allt beror som sagt på hur bilen är skött. Skulle inte vilja påstå att en 940 börjar förfalla efter 30k. Min har gått 35k och jag har inte mycket att klaga på, får tom beröm varje gång jag far till bilprovningen.
Har du åkt någon nyare/TYSTARE bil? Verkar inte som det iaf....
Att stolarna är bekväma, det håller jag med om, har kört 65 mil i ett svep, så jag håller med på DET.
[Volvo 945 LTT-96]

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Köpa 940?

Inlägg av jdrotz »

Mattsson skrev:
jdrotz skrev:
Mattsson skrev:Allt bestämmer hur bilen känns, när även 940 har passerat 30k så börjar dom att förfalla. Vissa klarar sig bättre och andra inte. Själv hade jag ett tag här en 945 LTT -96 som hade gått 38.800mil och den... ja vad ska jag säga? Jämför jag mot min 744 GL -92 som har rullat 37.000 mil så är det som att jämföra med en gammal och splitterny bil... Och det va inte 945:an som kändes ny...

Så allt har med hur bilen är skött, men 20.000kr för en gammal Volvo är lite väl i överkant (Tycker JAG)
Volvo är bra bilar, men någon komfort har dom tyvärr inte....
Det där med komforten håller jag inte med om....körde 40 mil i sträck med min gamla 740. Kände mig utvilad när jag klev ur bilen. Skönare stolar får man leta efter!

Sedan finns det ju 940:isar som gått en bra bit äver 30k och fortfarande känns som nya, men allt beror som sagt på hur bilen är skött. Skulle inte vilja påstå att en 940 börjar förfalla efter 30k. Min har gått 35k och jag har inte mycket att klaga på, får tom beröm varje gång jag far till bilprovningen.
Har du åkt någon nyare/TYSTARE bil? Verkar inte som det iaf....
Att stolarna är bekväma, det håller jag med om, har kört 65 mil i ett svep, så jag håller med på DET.
Ok, kan hålla med om att nyare bilar är tystare, det gäller ju generellt på alla bilmärken. Dock så har jag aldrig stört mig på ljudnivån i min 940, nyare 940 har ju dessutom mycket bättre ljudisolering än min gamla 91:a. Jo, jag har kört många nya bilar, då jag jobbar på en bilhandlare, men det första man tänker på när man sätter sig i tex en ny V70 är inte att den är tystare, snarare att den känns lite roligare och modernare att köra. Men visst, självklart, nya bilar ÄR tystare. Inget snack om den saken.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2460
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Köpa 940?

Inlägg av Hassell »

Det som är synd med 940 (spec -95 o nyare) är att majoriteten av dom som ligger på blocket är så förbannat snikna att det känns som att man kastar pengarna i sjön!

Visst, kul med turbo osv men enligt mig så är det ändå inte värt det, 135häst (med potential visserligen) men ingen utrustning ALLS! Fulltryckare finns visserligen men då sticker det iväg i försäkring.
Provkörde en 945 -96 LTT för några år sen som hade gått typ 19k mil, visst, kändes väl schysst, men tygklädsel och INGEN utrustning alls avskräckte, den kändes stelare och tråkigare än min -90 GLE. :roll:

Och visst finns det exemplar med utrustning (SE o Classic), men ska man ha en sådan så sticker priserna iväg till nivåer som jag anser är orimliga att betala för en gammal bil som 940. Samma skrot och korn som 740 och 940 rostar precis lika mycket (om inte mer vissa årsmodeller).

Är man ute efter komfort, motor och utrustning för vettiga pengar så är det S/V/C/XC-serien som gäller, baspaketet har nästan lika mycket utrustning som en 940 classic och mycket mer finns att få. Lite känsligare motorer men hittar man ett välskött exemplar så är det oftast inga problem.

Är inte ute efter att reta upp nån, men 7/900 serien är verkligen inte dom bästa bilarna som finns, schyssta bruksbilar kanske men inte så mycket mer. :P

Med vänliga hälsningar
Hasse

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Köpa 940?

Inlägg av taz »

GL Power skrev:Det som är synd med 940 (spec -95 o nyare) är att majoriteten av dom som ligger på blocket är så förbannat snikna att det känns som att man kastar pengarna i sjön!

Visst, kul med turbo osv men enligt mig så är det ändå inte värt det, 135häst (med potential visserligen) men ingen utrustning ALLS! Fulltryckare finns visserligen men då sticker det iväg i försäkring.
Provkörde en 945 -96 LTT för några år sen som hade gått typ 19k mil, visst, kändes väl schysst, men tygklädsel och INGEN utrustning alls avskräckte, den kändes stelare och tråkigare än min -90 GLE. :roll:

Och visst finns det exemplar med utrustning (SE o Classic), men ska man ha en sådan så sticker priserna iväg till nivåer som jag anser är orimliga att betala för en gammal bil som 940. Samma skrot och korn som 740 och 940 rostar precis lika mycket (om inte mer vissa årsmodeller).

Är man ute efter komfort, motor och utrustning för vettiga pengar så är det S/V/C/XC-serien som gäller, baspaketet har nästan lika mycket utrustning som en 940 classic och mycket mer finns att få. Lite känsligare motorer men hittar man ett välskött exemplar så är det oftast inga problem.

Är inte ute efter att reta upp nån, men 7/900 serien är verkligen inte dom bästa bilarna som finns, schyssta bruksbilar kanske men inte så mycket mer. :P

Med vänliga hälsningar
Hasse
Är man ute efter ett bra slutresultat och budgeten inte bara är bilinköpet i sig så röstar jag som sagt för att köpa ett friskt lågmilat skal,
sen byter man inredning och sånt senare efter hand.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Köpa 940?

Inlägg av jdrotz »

GL Power skrev:Det som är synd med 940 (spec -95 o nyare) är att majoriteten av dom som ligger på blocket är så förbannat snikna att det känns som att man kastar pengarna i sjön!

Visst, kul med turbo osv men enligt mig så är det ändå inte värt det, 135häst (med potential visserligen) men ingen utrustning ALLS! Fulltryckare finns visserligen men då sticker det iväg i försäkring.
Provkörde en 945 -96 LTT för några år sen som hade gått typ 19k mil, visst, kändes väl schysst, men tygklädsel och INGEN utrustning alls avskräckte, den kändes stelare och tråkigare än min -90 GLE. :roll:

Och visst finns det exemplar med utrustning (SE o Classic), men ska man ha en sådan så sticker priserna iväg till nivåer som jag anser är orimliga att betala för en gammal bil som 940. Samma skrot och korn som 740 och 940 rostar precis lika mycket (om inte mer vissa årsmodeller).

Är man ute efter komfort, motor och utrustning för vettiga pengar så är det S/V/C/XC-serien som gäller, baspaketet har nästan lika mycket utrustning som en 940 classic och mycket mer finns att få. Lite känsligare motorer men hittar man ett välskött exemplar så är det oftast inga problem.

Är inte ute efter att reta upp nån, men 7/900 serien är verkligen inte dom bästa bilarna som finns, schyssta bruksbilar kanske men inte så mycket mer. :P

Med vänliga hälsningar
Hasse
Kanske inte de BÄSTA i alla kategorier, men nog hör 7/900 till de mest driftsäkra bilarna som rullar på vägarna. Otroligt mycket för pengarna och sällan nåt trassel, och blir det problem är det sällan dyrt att laga.

70-serien är ju roligare och bättre uttrustad, men du får räkna med att den blir betydligt dyrare i drift.

Personligen, om man ser till helheten, så har jag svårt att se nån bil som är bättre än 940. Iallafall om jag låter mitt förnuft tala. Det finns ju en anledning till att dessa bilar kallas "de sista riktiga Volvobilarna". Kvalitén är ju tyvärr inte densamma längre sedan man lade ner 900 serien, och det kan INGEN säga emot. Om man däremot ser till körglädje så är väl kanske inte 940 en bil att föredra, men vad tusan, en bil ska ta dig från A-B med minsta möjliga bekymmer, där finns det få bilar som kan mäta sig med 940 idag.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Köpa 940?

Inlägg av GLoin »

min 700:a gör mig glad... är det körglädje? :P nej men skämt å sido. En bil är väl mycket känslorna man investerar i den också. För mig känns det bättre att köra en "riktig" bil (7/900) även om det kanske inte är så i verkligheten. Det finns många bra bilar, men dom är bra på olika sätt, och olika människor uppskattar olika saker. En 7/900 har ju kvalitéer inom prissegmentet och att de är lättmekade om man är en "gör det själv:are" Dom kan ju knappast kallas sportiga i orginalutförande och allt där efter det kan man ju om andan och kosingen finns förändra på en annan bil också. Så köpa en bil ska man göra efter i första hand plånbok och sedan känsla. Är man inte nöjd går det alltid att sälja och köpa en annan.
Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Köpa 940?

Inlägg av steifan »

Volvo 940 var tystare än många nya bilar i ett test som Vi Bilägare gjorde för några år sen, lustigt nog.
Dvs bullermätning vid körning i olika hastigheter. [buga] Tex Ford Mondeo
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Köpa 940?

Inlägg av swec_fullmoon »

steifan skrev:Volvo 940 var tystare än många nya bilar i ett test som Vi Bilägare gjorde för några år sen, lustigt nog.
Dvs bullermätning vid körning i olika hastigheter. [buga] Tex Ford Mondeo
Bullret uppkommer troligen från att det är många nya bilar med alldeles för feta däck. Har själv märkt skillnaden mellan olika sommardäck men ökningen är ju mest från sommardäck till dubbdäck helt klart [lol]

Visst jag kan tycka att Volvo 7 och 9 känns dyra ibland. lite mycket fantasi priser när de är buckliga. turbon sjunger på sista versen och gått en bra bit över 30k. ibland kan man se top exemplar runt en 15-20k för samma pengar eller mindre.
Dock gäller det att lusläsa blocket stup i kvarten om man vill göra fynd.

Tittade på en 940 för nått år sen. Rullade ut den ur garaget. rost överrallt! jag skojar inte att det kändes som någon hält 500kg salt över den och bara låtit det stå. Turbon sjöng på sista versen. avgasröret var sniklagat. kassa fjädrar och dämpare. söndriga dörrsidor. trasiga plastdetaljer. lilla kylet ingen utrustning alls. Annonsen ljög rätt bra och då var det ett rätt bra pris på den med. Dock var det någon dumfan som köpte bilen.(får hoppas han inte gav mer än en 500kr för den). suck. den var tvärslut. så lite soppa så den knappt orkade starta dessutom :P 5 Mil till närmaste mack [lol] [lol]

Har ju en annan 940 ltt 97 och den kändes ju som den rullat ut från fabriken igår i jämförelse även om det finns mindre skavanker på den.


Hittar du en bil du trivs med köp den. vad är 2-3tusen mer? liksom man lägger en 600kr på bensin sådär :P
Sen så kan man räkna om skatten är betald och om det är bra däck osv. Jag är nöjd med min 740 och vad jag gav även om det troligen skulle vara rätt lätt att hitta en för mindre pengar men svårslaget om man hittar en som har krånglat så obefintligt.

Jag har ju min 740 och jag trivs bättre i den. Dock finns det mer kraft i 940 men inte alls lika go att köra.

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Köpa 940?

Inlägg av HenrikG »

Ja, den som tycker att 7/900 är bullriga bilar invändigt har då aldrig kört ford focus, det är en sak som är säkert.

Personligen så skattar jag skick och utrustning högre än miltal på en 940, jag har ju en 945 turbo -98 utrustad med se-paket som har gått 28.000 mil, lagom utrustningsnivå och väldigt skön att köra. Nu har jag ju kostat på min en del pengar men jag tror knappast att jag kommit billigare undan i slutändan om jag köpt en X70.
Vad det gäller körglädje så tycker jag att det är mycket bättre vägkänsla i en 940 som är fräsch i framvagn än en X70-bil, har kört ett större antal exemplar av båda typerna och min åsikt är att X70 är mer "frånvarande" och ger mindre vägkänsla, men det beror antagligen på att den är framhjulsdriven.

Miltal och kanske framför allt hur bilen har blivit skött under dessa mil är ju faktiskt mycket viktigt. Min hade ju gått 25.000 när jag köpte den och en av bilarna jag "ratade" innan hade gått 19.000 men kändes mycket risigare än min 740 med 38.000 mil på mätaren.

Tyvärr börjar det bli allt ovanligare med fina 7/900-bilar på gatorna, speciellt 940 ser man sällan välskötta och välvårdade numera, det kanske beror på att förstaägar-gubbarna sålt vidare och att tidens tand varit framme. Bilarna har ju sjunkit mycket i pris och är inte tillräckligt ovanliga för att betraktas som klassiker.
Till och med x70 betraktas ju som ordentligt gamla bilar numera, V70N 00-04 är ju också rätt nerskunkade om man har otur.

Tips är ju att kolla efter tråkiga saker som rost, helslut bromssystem, gången toppackning och liknande. Ett stor plus på en sen 940 är ju om toppackningen redan är bytt, för det verkar ju vara lite utav en sjuka tyvärr.

Vart vill jag då komma med detta resonemang gentemot trådskaparen?
JO, vill du ha en pålitlig bil som du tänker vårda och ta hand om och kanske kosta på lite ska du försöka få tag i en fin 940 med så mycket dokumentation som möjligt och den utrustning du vill ha (om du inte vill bygga om lite förståss, allt är ju relativt enkelt), oavsett miltal. Gärna med mycket bytt om det är en långmilare. Kan du dessutom skruva lite själv så är det ju bara ännu bättre. [thum]

Vill du bara ha något billigt som på sin höjd ska klara sig över vintern så välj något annat. :wink:

Jaja, min enkla åsikt
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Köpa 940?

Inlägg av munktorparen »

jdrotz skrev:Faktum är att vissa 940 börjar ibland ligga högre i pris än gamla 850 och V70. En välvårdad nyare 940 med bra utrustning kan ligga rätt högt i pris. Många vill åt dessa nuförtiden då de är extremt pålitliga och billiga i drift jämfört med många av dagens bilar.

So true!

Sålde min 945 LTT -97 med 33000mil på mätaren för exakt samma summa som jag fick ge för min 850R -96 med 20000mil på mätaren :P

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Köpa 940?

Inlägg av Martin G »

adam_9911 skrev:Hej,
Jag hade tänkt köpa en 940 turbo eller ltt för runt 20 000:-

Så ja undrar hur fin 940 man får dom pengarna? utrustning och så.

Har en 940 ltt 95 eller 96 pågång med galaxy fälgar. Med 35000 mil i bra skick, finns dock lite ytrost i bakskärmkanterna men bara insidan. Han som har den vill ha 21000 för den nybes och nyskatt. Är det ett bra pris?

MVH//Adam
Jag tycker att du ska välja en bil som känns genuin rakt igenom och inte sönderkörd eller sönderskruvad. Ju mer dokumentation som finns desto bättre. Om du dessutom kan tänka dig en tidig 940 Turbo lär du absolut kunna få en riktigt fin sådan för runt 20 000kr. De tidiga Turbosarna har ju ofta rätt mycket utrustning.

men som sagt, skicket och känslan bör hellre avgöra än årsmodellen eller miltalet. :)
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

Användarvisningsbild
Freddie
Van forumsanvändare
Inlägg: 1483
Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
Ort: Malmbäck

Re: Köpa 940?

Inlägg av Freddie »

Jag gav 17500kr för min 940 turbo -95 som då hade gått 19000mil. En polare köpte en -98 classic för ett par veckor sen för 3900kr. :P Jag skulle satsa på en med mindre miltal om jag var du. Kan vara roligare när man ska sälja den vidare. Fälgar går ju att köpa löst.. ;)
Bild
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;

adam_9911
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 09 nov 2007, 19:23

Re: Köpa 940?

Inlägg av adam_9911 »

Har varit och kollat på bilen nu, och ja tycker den verkar fräsh för sin ålder och miltalet, enda att klaga på är väl att det kommit lite ytrost i skärmarna bak samt på en dörr.

Den utrustning som finns är 16" galaxyfälgar (som nya) skinninredning, träinlägg, ac, elspeglar, classiclack och en ny stereo för 1500:-, också väldigt fräsha däck.

Har även kollat på service papper och den har full servicebok och är servad på samma ställe sen ny. Under dom senaste 1000 milen är fjädrar runtom bytt, vattenpump, ac är renoverad och vanlig service gjort.

Jag har lyckats pruta ner den till 19500:- nyskattad och nybes.

Så nu undrar jag är den värd 19500:-?
Har läst att många här har skrivit att man kan få en som gått mycket mindre för samma peng... men alla jag har sett på blocket är istort sätt utan utrustning, för om man ska köpa till fälgar, stereo skinninredning och sånt så blir det en bra bit över 20 000:-

Så Köpa eller inte? Har besluts ångers:p

MVH//Adam

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Köpa 940?

Inlägg av HenrikG »

Köp tycker jag! Som du säger, alltid dyrare att eftermontera allt godis.
Dessutom så finns det ju alltid någon som köpt en likadan för kaffepengar hur man än bär sig åt, ingen skryter ju om en dålig affär`? :wink:

Dessutom så slår ju kvittobunt ett lågt miltal enligt mig, mycket bytt = mycket man slipper byta. [thum]
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Köpa 940?

Inlägg av taz »

Låter helt OK!

Kollade du länkarmsinfästningarna och domkraftsfästena?

Det kan se OK ut. Är det brunfärgat är det vanligt att man enkelt gör hål med skruvmejsel...

Kan vara bra att kolla så du vet iallafall. Dock behöver det inte påverka köpet.

Alla svensksålda vagnar har stora rostproblem i främre rambalkarna.

Låter annars som en vettig affär.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: Köpa 940?

Inlägg av Magnetikk »

Låter som ett vettigt köp!

Skulle vilja säga en sak om det som diskuterats flitigt i tråden: 7/900 med många eller få mil på mätaren eller en nyare bil?
Jag skulle säga: Det beror väl på hur mycket man vill skruva? Tycker det inte gör någon som helst skillnad på om en 940 gått 20- eller 35-tusen mil, är den bara efterhållen så spelar det ingen större roll, en vanvårdad 940 som bara gått 7000mil skulle jag inte ens röra med tång! Hellre en välvårdad som gått 35-tusen!!
En sak som krävs för billigt underhåll och pålitlighet är att man kan, har tid och lust att skruva själv! Och det är inget snack om saken! Ska man lämna in den på verkstad så fort nåt händer går man nog back efter ett par besiktningar! Vill, orkar eller kan man inte skruva kan man köpa något japanskt (och då menar jag inte något effektstarkt såsom EVO, Impreza, Skyline OSV) istället! Dom är helt hopplösa att skruva med men går sällan sönder och när dom väl gör det är det ändå dags att köpa "ny" bil. Enda underhållet man har med en sån är ju att sköta service med olja+filter! Och när dom väl pajjar har dom inget värde kvar så det är ens värt att laga dom och ingen gråter floder om man skrotar skiten och köper en ny för pengarna man spart på underhåll.
Jag personligen skulle ALDRIG köpa japs-craps (förutom kanske en EVO eller Impreza WRX) men man får ta och inse att man inte kan få en gammal bil att gå billigt som brukis utan att skruva själv eller ha vänner som meckar gratis åt en.
Bild

Skriv svar