Stötisar byte eller inte? till vad?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av GLoin »

Hejsan. Nu har gamle svarten (han är en 745 GL/T 90:a) gått och blivit svajig i höger fram. Gungar som en eka på havet när man trycker i högerflygeln men studsar tillbaka och lugnar sig fint på alla andra. Dessutom känns det ibland som att man "glider iväg" utåt i kurvan när man gör vänstersvängar och trycket på höger framhjul är lite högre.

Är det rimligt att lägga skulden på stötdämparen?

Bör man byta bägge samtidigt?

Vad för stötdämpare rekommenderar ni? olja? Gas?
Någon speciell tillverkare?

ska jag nöja mig med fjädrarna som hänger på eftersom att dom är hela eller är det "rekommenderat" att byta dessa också?

orginal satt det glt/turbo-dämpare på denna bilen... har ingen aning om vad det sitter nu... men vill helst att utbytesdämparen/na är "likvärdiga" med de gamla (20mm lägre och lite hårdare har jag för mig att dom ska vara).

Det sista är prisklass då... Jag kan tänka mig att lägga en liten slant på detta, men närmar man sig 4000kr är det way off. Hellre runt 2000kr...

Det är ingen racebil men det är ju skönt om man kan slänga sig i 50 genom rondellerna åtminstone någorlunda säkert...

mvh Robin
Bild

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av Snusarn »

När jag bytte på min satte jag först olja men har nu bytt t gas ist. känns bättre.
Japp byter du en sida lika bra byta andra oxå annars kan den ju bli sne,
kolla så du inte har brusten fjäder eller så kan d va stabilisatorstagen som e kassa (d e billiga på biltema)
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av GLoin »

köpte du dämparna på biltema eller någon annan stans? något speciellt märke som är bra?

mvh robin
Bild

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av Marcus_89 »

Dämparna funkar om man inte är så kräsen. Deras fjädrar är bra faktiskt.
Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av steifan »

Går ju att köpa Sachs Advantage annars (gastrycksdämpare), men de
kostar ungefär som Volvos egna så det är väl vilket som egentligen ;)

chassit.se m.fl. säljer Lip Mesa Gas-tec, det borde ju vara något liknande det med.

Men Biltema är nog billigast på gasdämpare.

Edit:
KYB Excel-G eller Gas-A-Just kanske också är nämnvärt. Samma prisklass som "Volvo" & Sachs.
(Dvs lite grovt 750kr/st.)

Edit:
Uppskattad prislista:
Biltema Gas ~400kr/st
Lip GasTec ~540kr/st
Sachs Advantage ~750kr/st
KYB Excel-G / Gas-A-Just ~750kr/st
Volvo Standard/Turbo Gas ~800kr/st
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av Marcus_89 »

Om du nu ska ha bilen ett tag till så är det värt att kosta på de lite bättre grejer.
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av GLoin »

tack för hjälpen allihopa. Har klurat, bilen ska ju gå ett tag till. Och säljer jag den så är det ju tänkt att den ska fortsätta gå ytterligare ett tag till för nästa ägare. Volvo nice price gör skillnad på bakdämarna, standar och gas. Men i mitt fall är det fram som behöver bytas, och då står det bara "standard stötdämparsats" det borde väl vara gas ändå? Med andra ord så var det bara skillnad på bakdämparna mellan GL och GLT/Turbo då kanske? Annars kostade sachs som steifan rekommenderade snarlikt på autoexperten som volvos orginal... men dom borde vara lika eller bättre?

mvh robin
Bild

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av Marcus_89 »

Sachs är bra grejer, har bra erfarenheter av dom
Bild

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av Snusarn »

D sitter biltema gas runt om på min å lesjöfors sänkfjädrar
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av GLoin »

Okej allihopa. Tack för hjälpen! Ska se vad jag lyckas pula fram. La hela lördagen på att städa farsans garage. (fanns väl 2kvadratmeter ungefär av golvyta kvar) Nu går det nästan in en bil... sen ska alla bänkar etc städas! Sen kan man pilla med allt som behövs göras med gamle svarten!
Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stötisar byte eller inte? till vad?

Inlägg av steifan »

Översätter man Volvos artikelnummer för stötdämpare på tex Volvo 740 Turbo så motsvarar
det Sachs Super Touring (oljetryck) fram och Sachs Advantage (gas) bak enligt ZFs ("Sachs") onlinekatalog.

Jag har kört med Sachs Advantage (tvårörs fram och enrörs bak) tillsammans med sport/sänkningsfjädrar
och tycker det har lirat ok. Visst, det är inga sportstötdämpare, men ok i övrigt :)

Tror även att man kan vara ganska säker på att det är Sachs som har tillverkat/tillverkar Volvos stötdämpare
till äldre bilarna. Sen är ju frågan om Sachs Advantage motsvarar Turbo Gas eller ej (lite kortare än standard),
det har väl inte riktigt listats ut än.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Skriv svar