diagnosuttag

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
blizze
Färsk användare
Inlägg: 50
Blev medlem: 14 jan 2003, 04:17

diagnosuttag

Inlägg av blizze »

hej.

ja undrar var diagnossaken sitter. har hört från olika håll att den ska sitta på höger sida vid fjäderbenet.



men ja tror inte att den finns på 744an 87



tacksam för svar.

GLT-89
Färsk användare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 jan 2003, 00:38
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av GLT-89 »

jag har en 744 -89a på den sitter det vid vänster fjäderbens torn.... vet inte på -87an...

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re: diagnosuttag

Inlägg av TaxiRobban »

skrev:hej.

ja undrar var diagnossaken sitter. har hört från olika håll att den ska sitta på höger sida vid fjäderbenet.



men ja tror inte att den finns på 744an 87



tacksam för svar.


Nope den finns inte även om du har en F-motor för då har du L.H 2.2, diagnosfunktionen kom först på L.H 2.4 dvs 740 88b och senare. Vissa motorer har fortfarande L.H 2.2 efter 1988.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

För att lätt kunna se skillnad på 2.2 och 2.4 kikar man på luftmassemätaren. Den sitter vid luftfilterburken.



har man 007 så har man 2.2 (den har en ställskruv vid kontaktstycket som brukar vara pluggad)



bar man 016 så har man 2.4 å då bör det finnas en diagnosbox vid vänstra fjäderbenstornet.



Nummrena står typ. 0 280 xxx 016 (x är siffror jag inte kommer ihåg)
Bild

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

skrev:Nummrena står typ. 0 280 xxx 016 (x är siffror jag inte kommer ihåg)


0 280 212 016 står det på luftmassemätaren till L.H 2.4



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

GLT-89
Färsk användare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 jan 2003, 00:38
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av GLT-89 »

jag måste antagligen köpa en ny LMM... :(

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:jag måste antagligen köpa en ny LMM... :(


Du kan ju köpa en från skroten. Men jag personligen skulle ej göra det då dom kan paja när man minst anar det.



Spretans 016 kostar bara 2000 ny.

Mekonomen har dom blandannat.
Bild

GLT-89
Färsk användare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 jan 2003, 00:38
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av GLT-89 »

ok... ska kolla me farsan... han jobbar på skroten.... annars ska jag väll köpa en ny... men jag tror han får den ganska billigt... jag köpte juh halvskinn där... fick ge 500 spänn för hela skiten.... plast och stolar... allt... =)))

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

skrev:
skrev:jag måste antagligen köpa en ny LMM... :(


Du kan ju köpa en från skroten. Men jag personligen skulle ej göra det då dom kan paja när man minst anar det.



Spretans 016 kostar bara 2000 ny.

Mekonomen har dom blandannat.


Luftmassemätare och lambdasonder är prylar som man inte bör köpa begagnat då dessa blir slitna efter ett tag. Har man otur kan luftmassemätaren man köper begagnad från en skrot vara nästan lika dålig som den gamla och paja efter bara nån månad.



Har mekonomen luftmassemätare?? Visste jag inte.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Mekonomen har allt! Dom beställer från BOSCH.

Å jag får ju en smula rabatt på mekonomen.



Mekonomen kan ju även greja stötdämparna bak till 760 multilink.

Fixar mer än vad man tror. Volvo orginaldelar tror jag med att dom grejar.
Bild

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

skrev:Mekonomen har allt! Dom beställer från BOSCH.

Å jag får ju en smula rabatt på mekonomen.



Mekonomen kan ju även greja stötdämparna bak till 760 multilink.

Fixar mer än vad man tror. Volvo orginaldelar tror jag med att dom grejar.


Förresten du som kör multilink vet du om det finns sänkningsfjädrar att köpa nånstans??



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Inte 88-94.

Då tar man 240 fjädrar å 940 dämpare å micklar dit. Skall eventuellt testa i helgen om det går bra. Ta lite bilder å så. Skall byta massa bussningar med när man ändå är i farten.



95- fick ju multilinken kompositbladfjäder. Dom skall det finnas sänkningssatns. Men det är ganska dyrt.



Förresten.. Har du krängningshämmare bak på din 960tic?
Bild

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

240 fjädrar alltså, funkar inte kapade orginal fjädrar bättre?? Hör av dig om hur det gick.



Ska kolla om krängningshämmaren nästa gång jag tar upp 960n i luften.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Nu har jag konverterat!

Var ett jävla jobb! Men bra blev det tillslut.

Fjädern är skitlång! Jag tog bort dämparen och lyfte länkarmen så fjädern pressades ihop. Sedan tog jag 3 varv med najtråd för att spänna ihop fjädern. (Först lossade vi alla stagen).

Tog massa bilder så några borde bli bra.



245 fjädern gick dit utan att pressa ihop(1 varv kapat)



Köpte 245 husvagnsfjädrar och 940 dämpare från mekonomen.

Kan bifoga nummrena senare.



Kapade bort konen och kapade ytterligare 1 varv.

Vissa stag i bakvagnen var fastrostade så vi fick kapa bort dom.

Som tur var hadde jag alla stagen extra med fina bussningar.



Höjden blev riktigt bra tror jag. Skall köra någon vecka å se.

Kapade inte fram. Utan gör det när jag ser hur mycke man behöver kapa.
Bild

V760
Uppkörning
Inlägg: 858
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:45
Ort: Hufvudstaden
Kontakt:

Re:

Inlägg av V760 »

skrev:För att lätt kunna se skillnad på 2.2 och 2.4 kikar man på luftmassemätaren. Den sitter vid luftfilterburken.



har man 007 så har man 2.2 (den har en ställskruv vid kontaktstycket som brukar vara pluggad)



bar man 016 så har man 2.4 å då bör det finnas en diagnosbox vid vänstra fjäderbenstornet.



Nummrena står typ. 0 280 xxx 016 (x är siffror jag inte kommer ihåg)


Jag kollade på min idag och den hade nummer 280 xxx 006



varför har jag 006?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:
skrev:För att lätt kunna se skillnad på 2.2 och 2.4 kikar man på luftmassemätaren. Den sitter vid luftfilterburken.



har man 007 så har man 2.2 (den har en ställskruv vid kontaktstycket som brukar vara pluggad)



bar man 016 så har man 2.4 å då bör det finnas en diagnosbox vid vänstra fjäderbenstornet.



Nummrena står typ. 0 280 xxx 016 (x är siffror jag inte kommer ihåg)


Jag kollade på min idag och den hade nummer 280 xxx 006



varför har jag 006?


För att du har B280F.

Då har man 006 som är en stor LMM.

Alla b280f har lh 2.2(nemas diagnostik uttag)
Bild

Skriv svar