diagnosuttag
diagnosuttag
hej.
ja undrar var diagnossaken sitter. har hört från olika håll att den ska sitta på höger sida vid fjäderbenet.
men ja tror inte att den finns på 744an 87
tacksam för svar.
ja undrar var diagnossaken sitter. har hört från olika håll att den ska sitta på höger sida vid fjäderbenet.
men ja tror inte att den finns på 744an 87
tacksam för svar.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
- Ort: MB Hooden i skellefteå
- Kontakt:
Re: diagnosuttag
skrev:hej.
ja undrar var diagnossaken sitter. har hört från olika håll att den ska sitta på höger sida vid fjäderbenet.
men ja tror inte att den finns på 744an 87
tacksam för svar.
Nope den finns inte även om du har en F-motor för då har du L.H 2.2, diagnosfunktionen kom först på L.H 2.4 dvs 740 88b och senare. Vissa motorer har fortfarande L.H 2.2 efter 1988.
Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU
Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU
Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83
Buell XB9R Firebolt -03
Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU
Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83
Buell XB9R Firebolt -03
För att lätt kunna se skillnad på 2.2 och 2.4 kikar man på luftmassemätaren. Den sitter vid luftfilterburken.
har man 007 så har man 2.2 (den har en ställskruv vid kontaktstycket som brukar vara pluggad)
bar man 016 så har man 2.4 å då bör det finnas en diagnosbox vid vänstra fjäderbenstornet.
Nummrena står typ. 0 280 xxx 016 (x är siffror jag inte kommer ihåg)
har man 007 så har man 2.2 (den har en ställskruv vid kontaktstycket som brukar vara pluggad)
bar man 016 så har man 2.4 å då bör det finnas en diagnosbox vid vänstra fjäderbenstornet.
Nummrena står typ. 0 280 xxx 016 (x är siffror jag inte kommer ihåg)
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
- Ort: MB Hooden i skellefteå
- Kontakt:
Re:
skrev:Nummrena står typ. 0 280 xxx 016 (x är siffror jag inte kommer ihåg)
0 280 212 016 står det på luftmassemätaren till L.H 2.4
Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU
Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU
Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83
Buell XB9R Firebolt -03
Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU
Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83
Buell XB9R Firebolt -03
Re:
skrev:jag måste antagligen köpa en ny LMM... :(
Du kan ju köpa en från skroten. Men jag personligen skulle ej göra det då dom kan paja när man minst anar det.
Spretans 016 kostar bara 2000 ny.
Mekonomen har dom blandannat.
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
- Ort: MB Hooden i skellefteå
- Kontakt:
Re:
skrev:skrev:jag måste antagligen köpa en ny LMM...
Du kan ju köpa en från skroten. Men jag personligen skulle ej göra det då dom kan paja när man minst anar det.
Spretans 016 kostar bara 2000 ny.
Mekonomen har dom blandannat.
Luftmassemätare och lambdasonder är prylar som man inte bör köpa begagnat då dessa blir slitna efter ett tag. Har man otur kan luftmassemätaren man köper begagnad från en skrot vara nästan lika dålig som den gamla och paja efter bara nån månad.
Har mekonomen luftmassemätare?? Visste jag inte.
Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU
Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU
Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83
Buell XB9R Firebolt -03
Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU
Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83
Buell XB9R Firebolt -03
-
- Övningskörning
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
- Ort: MB Hooden i skellefteå
- Kontakt:
Re:
skrev:Mekonomen har allt! Dom beställer från BOSCH.
Å jag får ju en smula rabatt på mekonomen.
Mekonomen kan ju även greja stötdämparna bak till 760 multilink.
Fixar mer än vad man tror. Volvo orginaldelar tror jag med att dom grejar.
Förresten du som kör multilink vet du om det finns sänkningsfjädrar att köpa nånstans??
Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU
Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU
Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83
Buell XB9R Firebolt -03
Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU
Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83
Buell XB9R Firebolt -03
Inte 88-94.
Då tar man 240 fjädrar å 940 dämpare å micklar dit. Skall eventuellt testa i helgen om det går bra. Ta lite bilder å så. Skall byta massa bussningar med när man ändå är i farten.
95- fick ju multilinken kompositbladfjäder. Dom skall det finnas sänkningssatns. Men det är ganska dyrt.
Förresten.. Har du krängningshämmare bak på din 960tic?
Då tar man 240 fjädrar å 940 dämpare å micklar dit. Skall eventuellt testa i helgen om det går bra. Ta lite bilder å så. Skall byta massa bussningar med när man ändå är i farten.
95- fick ju multilinken kompositbladfjäder. Dom skall det finnas sänkningssatns. Men det är ganska dyrt.
Förresten.. Har du krängningshämmare bak på din 960tic?
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
- Ort: MB Hooden i skellefteå
- Kontakt:
Nu har jag konverterat!
Var ett jävla jobb! Men bra blev det tillslut.
Fjädern är skitlång! Jag tog bort dämparen och lyfte länkarmen så fjädern pressades ihop. Sedan tog jag 3 varv med najtråd för att spänna ihop fjädern. (Först lossade vi alla stagen).
Tog massa bilder så några borde bli bra.
245 fjädern gick dit utan att pressa ihop(1 varv kapat)
Köpte 245 husvagnsfjädrar och 940 dämpare från mekonomen.
Kan bifoga nummrena senare.
Kapade bort konen och kapade ytterligare 1 varv.
Vissa stag i bakvagnen var fastrostade så vi fick kapa bort dom.
Som tur var hadde jag alla stagen extra med fina bussningar.
Höjden blev riktigt bra tror jag. Skall köra någon vecka å se.
Kapade inte fram. Utan gör det när jag ser hur mycke man behöver kapa.
Var ett jävla jobb! Men bra blev det tillslut.
Fjädern är skitlång! Jag tog bort dämparen och lyfte länkarmen så fjädern pressades ihop. Sedan tog jag 3 varv med najtråd för att spänna ihop fjädern. (Först lossade vi alla stagen).
Tog massa bilder så några borde bli bra.
245 fjädern gick dit utan att pressa ihop(1 varv kapat)
Köpte 245 husvagnsfjädrar och 940 dämpare från mekonomen.
Kan bifoga nummrena senare.
Kapade bort konen och kapade ytterligare 1 varv.
Vissa stag i bakvagnen var fastrostade så vi fick kapa bort dom.
Som tur var hadde jag alla stagen extra med fina bussningar.
Höjden blev riktigt bra tror jag. Skall köra någon vecka å se.
Kapade inte fram. Utan gör det när jag ser hur mycke man behöver kapa.
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Re:
skrev:För att lätt kunna se skillnad på 2.2 och 2.4 kikar man på luftmassemätaren. Den sitter vid luftfilterburken.
har man 007 så har man 2.2 (den har en ställskruv vid kontaktstycket som brukar vara pluggad)
bar man 016 så har man 2.4 å då bör det finnas en diagnosbox vid vänstra fjäderbenstornet.
Nummrena står typ. 0 280 xxx 016 (x är siffror jag inte kommer ihåg)
Jag kollade på min idag och den hade nummer 280 xxx 006
varför har jag 006?
Re:
skrev:skrev:För att lätt kunna se skillnad på 2.2 och 2.4 kikar man på luftmassemätaren. Den sitter vid luftfilterburken.
har man 007 så har man 2.2 (den har en ställskruv vid kontaktstycket som brukar vara pluggad)
bar man 016 så har man 2.4 å då bör det finnas en diagnosbox vid vänstra fjäderbenstornet.
Nummrena står typ. 0 280 xxx 016 (x är siffror jag inte kommer ihåg)
Jag kollade på min idag och den hade nummer 280 xxx 006
varför har jag 006?
För att du har B280F.
Då har man 006 som är en stor LMM.
Alla b280f har lh 2.2(nemas diagnostik uttag)
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)