Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Ho-ho!
Var in och besiktade en Volvo 940 GL -93 (29800mil) för några dagar sen,
och efter att bilen kontrollerats för rost så påstod den lite äldre besiktningsteknikern
att 940 av de sista årsmodellerna brukade vara mycket rostigare allmänt än de tidigare.
(Årsmodellerna 97-98 nämndes).
Aldrig hört om detta tidigare, någon som vet något som styrker detta eller
tvärtom?
Blev lite förvånad.
Var in och besiktade en Volvo 940 GL -93 (29800mil) för några dagar sen,
och efter att bilen kontrollerats för rost så påstod den lite äldre besiktningsteknikern
att 940 av de sista årsmodellerna brukade vara mycket rostigare allmänt än de tidigare.
(Årsmodellerna 97-98 nämndes).
Aldrig hört om detta tidigare, någon som vet något som styrker detta eller
tvärtom?
Blev lite förvånad.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 2460
- Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
- Kör: 245 -90, 245 -93
- Ort: Runhällen
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Tvärtom brukar det ju snarare vara....
Tidiga 91-93 typ rostar ju som f-n...
Medans dom senare brukar klara sig bra
Tidiga 91-93 typ rostar ju som f-n...
Medans dom senare brukar klara sig bra
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Svårt att säga nåt om det då inte en enda bil haft lika vilkor.
Det finns ju fortfarande friska 740 -85or inbillar jag mig iaf i USA t.ex.
Det finns ju fortfarande friska 740 -85or inbillar jag mig iaf i USA t.ex.
Only YOU can prevent forest fires.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Kanske märks mer nu när 97-98:orna börjar få lite mil på mätarenGL Power skrev:Tvärtom brukar det ju snarare vara....
Tidiga 91-93 typ rostar ju som f-n...
Medans dom senare brukar klara sig bra
om de skulle ha lite sämre underredsbehandling undertill. Vem vet
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Tvärtom tycker jag. Bagageluckorna på de tidiga rostar tex upp rätt lätt. Min -97a har inte en fläck
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt:
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Marcus_89 skrev:Tvärtom tycker jag. Bagageluckorna på de tidiga rostar tex upp rätt lätt. Min -97a har inte en fläck
Är väl aluminiumskuff på din?
Min -97 har gått 32400mil och har inte en rostfläcksteifan skrev:Kanske märks mer nu när 97-98:orna börjar få lite mil på mätaren
om de skulle ha lite sämre underredsbehandling undertill. Vem vet
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Det jag har hört är bara fjädertalrikarna och vid länkinfästningarna och därvid. annars så brukar de flesta besiktnignsmän plocka bort hammaren när en 940 rullar in.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6877
- Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
- Kör: Volvo, Skoda
- Ort: Nykvarn
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Jag tycker 940 brukar vara smårostiga överlag..
Då tänker jag på nederdelen av dörrar, torpedplåt, åvanför vindrutan, framkant motorhuv, 944:is baklucka och lite andra småställen, som andra modeller som tex 240 klarar sig bättre mot.. Som förövrigt är äldre och oftast gått längre..
Men mycket beror ju på ägaren,, ligger man och trycker framförvarnade bil i arslet, och får en massa stenskott över huv som man ej åtgärdar så rostar det ju
Då tänker jag på nederdelen av dörrar, torpedplåt, åvanför vindrutan, framkant motorhuv, 944:is baklucka och lite andra småställen, som andra modeller som tex 240 klarar sig bättre mot.. Som förövrigt är äldre och oftast gått längre..
Men mycket beror ju på ägaren,, ligger man och trycker framförvarnade bil i arslet, och får en massa stenskott över huv som man ej åtgärdar så rostar det ju
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Nej, det är bara skåp som har detmunktorparen skrev:Marcus_89 skrev:Tvärtom tycker jag. Bagageluckorna på de tidiga rostar tex upp rätt lätt. Min -97a har inte en fläck
Är väl aluminiumskuff på din?
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Min 91:a har gått 34000mil och har extremt lite rost. (Det lilla som syns är svårt att hitta om man inte vet var det finns). Då är den iofs mest norrlandskörd och välskött. Har en polare som oxå har en 91:a som är helt rostfri. (Oxå Norrlandskörd, runt 30000 mil).
Här i stan (Umeå) verkar det vara blandat på rosten när det gäller 900-serien. Verkar inte spela nån roll på årsmodell, snarare hur bilarna är skötta.
Här i stan (Umeå) verkar det vara blandat på rosten när det gäller 900-serien. Verkar inte spela nån roll på årsmodell, snarare hur bilarna är skötta.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Kanske det som var grejen med besiktningsteknikern jag träffade på. Han vara ganska knack-vänlig.swec_fullmoon skrev:Det jag har hört är bara fjädertalrikarna och vid länkinfästningarna och därvid. annars så brukar de flesta besiktnignsmän plocka bort hammaren när en 940 rullar in.
Dock var all rost ok förutom själva draget (inte karossen) som började bli lite rötet. Sedan sa han
att dom tidiga 940:isarna var bättre rostmässigt och de sena 97-98 är mycket rostigare
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt:
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
steifan skrev:Kanske det som var grejen med besiktningsteknikern jag träffade på. Han vara ganska knack-vänlig.swec_fullmoon skrev:Det jag har hört är bara fjädertalrikarna och vid länkinfästningarna och därvid. annars så brukar de flesta besiktnignsmän plocka bort hammaren när en 940 rullar in.
Dock var all rost ok förutom själva draget (inte karossen) som började bli lite rötet. Sedan sa han
att dom tidiga 940:isarna var bättre rostmässigt och de sena 97-98 är mycket rostigare
När jag besiktade min 940 LTT -95 så sa besgubben att han bara hade sett en enda 940 som hade fått 2:or på rost och den var duktigt misshandlad enligt han
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Stämmer säkert! Kollade lite statistik på Bilprovningens sida och det fanns ingen kombi eller sedan from 1995munktorparen skrev:steifan skrev:Kanske det som var grejen med besiktningsteknikern jag träffade på. Han vara ganska knack-vänlig.swec_fullmoon skrev:Det jag har hört är bara fjädertalrikarna och vid länkinfästningarna och därvid. annars så brukar de flesta besiktnignsmän plocka bort hammaren när en 940 rullar in.
Dock var all rost ok förutom själva draget (inte karossen) som började bli lite rötet. Sedan sa han
att dom tidiga 940:isarna var bättre rostmässigt och de sena 97-98 är mycket rostigare
När jag besiktade min 940 LTT -95 så sa besgubben att han bara hade sett en enda 940 som hade fått 2:or på rost och den var duktigt misshandlad enligt han
som fått någon anmärkning på "stomme".
Kanske är annorlunda om 5 år.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Men var det inte sämre järn som de fick tag på runt 91-93 eller där vid var av många bilar är mer rostbenägna?
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 2460
- Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
- Kör: 245 -90, 245 -93
- Ort: Runhällen
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
steifan skrev:Stämmer säkert! Kollade lite statistik på Bilprovningens sida och det fanns ingen kombi eller sedan from 1995munktorparen skrev:steifan skrev:
Kanske det som var grejen med besiktningsteknikern jag träffade på. Han vara ganska knack-vänlig.
Dock var all rost ok förutom själva draget (inte karossen) som började bli lite rötet. Sedan sa han
att dom tidiga 940:isarna var bättre rostmässigt och de sena 97-98 är mycket rostigare
När jag besiktade min 940 LTT -95 så sa besgubben att han bara hade sett en enda 940 som hade fått 2:or på rost och den var duktigt misshandlad enligt han
som fått någon anmärkning på "stomme".
Kanske är annorlunda om 5 år.
Synd att jag inte åkte och besiktigade min 945 -95 som jag hade....Då hade den statistiken garanterat ändrat sig
- MASS
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1031
- Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
- Kör: 940 FTT Classic -98
- Ort: VÄXJÖ
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
På min -98 classic så finns det ingen underedsbehandling, dvs. mjukt body under hela bakaxeltunneln
Det är dåligt för ljudet fortplantar sig lättare, att det inte kommer upp så mycket skit där jämfört med övriga bilen kan väl säkerligen stämma, men det har börjat komma lätta ytrostfläckar där.
En bil rostar mest vid 5 grader plus i kombination med salt.
Att någon skriver här att de inte har några rostfläckar alls på sin Volvo ljuger om de inte har extra underredsbehandlat genom att lämnat in bilen sedan den var ny eller aldrig kört vintertid.
Leta under bilen skall ni få se rost även om det är ytrost.
Precis som någon innan sa, besiktningsgubbarna slår inte på min bil när jag besiktar.
Det är dåligt för ljudet fortplantar sig lättare, att det inte kommer upp så mycket skit där jämfört med övriga bilen kan väl säkerligen stämma, men det har börjat komma lätta ytrostfläckar där.
En bil rostar mest vid 5 grader plus i kombination med salt.
Att någon skriver här att de inte har några rostfläckar alls på sin Volvo ljuger om de inte har extra underredsbehandlat genom att lämnat in bilen sedan den var ny eller aldrig kört vintertid.
Leta under bilen skall ni få se rost även om det är ytrost.
Precis som någon innan sa, besiktningsgubbarna slår inte på min bil när jag besiktar.
Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
Ok då, ska man vara petig så kan man ju hitta rost på varenda bil i princip. Undertill hittar man ju alltid nåt, även om det inte behöver vara värt att nämna. Men det ska också tilläggas att norrlandskörda bilar rostar mycket mindre, då vi knappt har nåt slaskväder här. Antingen vinter och 20-35minusgrader, eller strålande sommar.MASS skrev:På min -98 classic så finns det ingen underedsbehandling, dvs. mjukt body under hela bakaxeltunneln
Det är dåligt för ljudet fortplantar sig lättare, att det inte kommer upp så mycket skit där jämfört med övriga bilen kan väl säkerligen stämma, men det har börjat komma lätta ytrostfläckar där.
En bil rostar mest vid 5 grader plus i kombination med salt.
Att någon skriver här att de inte har några rostfläckar alls på sin Volvo ljuger om de inte har extra underredsbehandlat genom att lämnat in bilen sedan den var ny eller aldrig kört vintertid.
Leta under bilen skall ni få se rost även om det är ytrost.
Precis som någon innan sa, besiktningsgubbarna slår inte på min bil när jag besiktar.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Färsk användare
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
- Ort: Växjö
Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?
var inne och pratade med killarna på volvos lackverkstad då jag har ett antal stenskott runt framrutan som varit obehandlade av tidigare ägare av bilen. Under vår diskussion om färg och lackval så framkom det att någon gång mellan 95 och 97 fick biltillverkarna strängare miljökrav och vatten baserade lacker med ibland tvivelaktig kvalitet kom in i produktionsledet. Även volvo hade tydligen fått färg från leverantörer där lackens hållbarhet och täthet inte alltid höll önskade krav men oftast räddas dessa bilar av den helgalvade karossen.