Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av steifan »

Ho-ho!

Var in och besiktade en Volvo 940 GL -93 (29800mil) för några dagar sen,
och efter att bilen kontrollerats för rost så påstod den lite äldre besiktningsteknikern
att 940 av de sista årsmodellerna brukade vara mycket rostigare allmänt än de tidigare. :|
(Årsmodellerna 97-98 nämndes).

Aldrig hört om detta tidigare, någon som vet något som styrker detta eller
tvärtom?

Blev lite förvånad. [coco]
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2460
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av Hassell »

Tvärtom brukar det ju snarare vara....

Tidiga 91-93 typ rostar ju som f-n...

Medans dom senare brukar klara sig bra :D

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av taz »

Svårt att säga nåt om det då inte en enda bil haft lika vilkor.

Det finns ju fortfarande friska 740 -85or inbillar jag mig :) iaf i USA t.ex.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av steifan »

GL Power skrev:Tvärtom brukar det ju snarare vara....

Tidiga 91-93 typ rostar ju som f-n...

Medans dom senare brukar klara sig bra :D
Kanske märks mer nu när 97-98:orna börjar få lite mil på mätaren
om de skulle ha lite sämre underredsbehandling undertill. Vem vet :wink:
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av Marcus_89 »

Tvärtom tycker jag. Bagageluckorna på de tidiga rostar tex upp rätt lätt. Min -97a har inte en fläck
Bild

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av munktorparen »

Marcus_89 skrev:Tvärtom tycker jag. Bagageluckorna på de tidiga rostar tex upp rätt lätt. Min -97a har inte en fläck

Är väl aluminiumskuff på din? :P

steifan skrev:Kanske märks mer nu när 97-98:orna börjar få lite mil på mätaren
om de skulle ha lite sämre underredsbehandling undertill. Vem vet ;)
Min -97 har gått 32400mil och har inte en rostfläck ;)

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av swec_fullmoon »

Det jag har hört är bara fjädertalrikarna och vid länkinfästningarna och därvid. annars så brukar de flesta besiktnignsmän plocka bort hammaren när en 940 rullar in.

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av Östlund »

Jag tycker 940 brukar vara smårostiga överlag..
Då tänker jag på nederdelen av dörrar, torpedplåt, åvanför vindrutan, framkant motorhuv, 944:is baklucka och lite andra småställen, som andra modeller som tex 240 klarar sig bättre mot.. Som förövrigt är äldre och oftast gått längre..

Men mycket beror ju på ägaren,, ligger man och trycker framförvarnade bil i arslet, och får en massa stenskott över huv som man ej åtgärdar så rostar det ju :)
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av Marcus_89 »

munktorparen skrev:
Marcus_89 skrev:Tvärtom tycker jag. Bagageluckorna på de tidiga rostar tex upp rätt lätt. Min -97a har inte en fläck

Är väl aluminiumskuff på din? :P
Nej, det är bara skåp som har det ;)
Bild

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av jdrotz »

Min 91:a har gått 34000mil och har extremt lite rost. (Det lilla som syns är svårt att hitta om man inte vet var det finns). Då är den iofs mest norrlandskörd och välskött. Har en polare som oxå har en 91:a som är helt rostfri. (Oxå Norrlandskörd, runt 30000 mil).

Här i stan (Umeå) verkar det vara blandat på rosten när det gäller 900-serien. Verkar inte spela nån roll på årsmodell, snarare hur bilarna är skötta.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av steifan »

swec_fullmoon skrev:Det jag har hört är bara fjädertalrikarna och vid länkinfästningarna och därvid. annars så brukar de flesta besiktnignsmän plocka bort hammaren när en 940 rullar in.
Kanske det som var grejen med besiktningsteknikern jag träffade på. Han vara ganska knack-vänlig.
Dock var all rost ok förutom själva draget (inte karossen) som började bli lite rötet. Sedan sa han
att dom tidiga 940:isarna var bättre rostmässigt och de sena 97-98 är mycket rostigare [coco]
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av munktorparen »

steifan skrev:
swec_fullmoon skrev:Det jag har hört är bara fjädertalrikarna och vid länkinfästningarna och därvid. annars så brukar de flesta besiktnignsmän plocka bort hammaren när en 940 rullar in.
Kanske det som var grejen med besiktningsteknikern jag träffade på. Han vara ganska knack-vänlig.
Dock var all rost ok förutom själva draget (inte karossen) som började bli lite rötet. Sedan sa han
att dom tidiga 940:isarna var bättre rostmässigt och de sena 97-98 är mycket rostigare [coco]

När jag besiktade min 940 LTT -95 så sa besgubben att han bara hade sett en enda 940 som hade fått 2:or på rost och den var duktigt misshandlad enligt han :P

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av steifan »

munktorparen skrev:
steifan skrev:
swec_fullmoon skrev:Det jag har hört är bara fjädertalrikarna och vid länkinfästningarna och därvid. annars så brukar de flesta besiktnignsmän plocka bort hammaren när en 940 rullar in.
Kanske det som var grejen med besiktningsteknikern jag träffade på. Han vara ganska knack-vänlig.
Dock var all rost ok förutom själva draget (inte karossen) som började bli lite rötet. Sedan sa han
att dom tidiga 940:isarna var bättre rostmässigt och de sena 97-98 är mycket rostigare [coco]

När jag besiktade min 940 LTT -95 så sa besgubben att han bara hade sett en enda 940 som hade fått 2:or på rost och den var duktigt misshandlad enligt han :P
Stämmer säkert! Kollade lite statistik på Bilprovningens sida och det fanns ingen kombi eller sedan from 1995
som fått någon anmärkning på "stomme".

Kanske är annorlunda om 5 år. :twisted:
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av swec_fullmoon »

Men var det inte sämre järn som de fick tag på runt 91-93 eller där vid var av många bilar är mer rostbenägna?

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2460
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av Hassell »

steifan skrev:
munktorparen skrev:
steifan skrev:
Kanske det som var grejen med besiktningsteknikern jag träffade på. Han vara ganska knack-vänlig.
Dock var all rost ok förutom själva draget (inte karossen) som började bli lite rötet. Sedan sa han
att dom tidiga 940:isarna var bättre rostmässigt och de sena 97-98 är mycket rostigare [coco]

När jag besiktade min 940 LTT -95 så sa besgubben att han bara hade sett en enda 940 som hade fått 2:or på rost och den var duktigt misshandlad enligt han :P
Stämmer säkert! Kollade lite statistik på Bilprovningens sida och det fanns ingen kombi eller sedan from 1995
som fått någon anmärkning på "stomme".

Kanske är annorlunda om 5 år. :twisted:

Synd att jag inte åkte och besiktigade min 945 -95 som jag hade....Då hade den statistiken garanterat ändrat sig :lol:

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av MASS »

På min -98 classic så finns det ingen underedsbehandling, dvs. mjukt body under hela bakaxeltunneln :evil:

Det är dåligt för ljudet fortplantar sig lättare, att det inte kommer upp så mycket skit där jämfört med övriga bilen kan väl säkerligen stämma, men det har börjat komma lätta ytrostfläckar där.
En bil rostar mest vid 5 grader plus i kombination med salt.

Att någon skriver här att de inte har några rostfläckar alls på sin Volvo ljuger om de inte har extra underredsbehandlat genom att lämnat in bilen sedan den var ny eller aldrig kört vintertid.

Leta under bilen skall ni få se rost även om det är ytrost.

Precis som någon innan sa, besiktningsgubbarna slår inte på min bil när jag besiktar.
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av jdrotz »

MASS skrev:På min -98 classic så finns det ingen underedsbehandling, dvs. mjukt body under hela bakaxeltunneln :evil:

Det är dåligt för ljudet fortplantar sig lättare, att det inte kommer upp så mycket skit där jämfört med övriga bilen kan väl säkerligen stämma, men det har börjat komma lätta ytrostfläckar där.
En bil rostar mest vid 5 grader plus i kombination med salt.

Att någon skriver här att de inte har några rostfläckar alls på sin Volvo ljuger om de inte har extra underredsbehandlat genom att lämnat in bilen sedan den var ny eller aldrig kört vintertid.

Leta under bilen skall ni få se rost även om det är ytrost.

Precis som någon innan sa, besiktningsgubbarna slår inte på min bil när jag besiktar.
Ok då, ska man vara petig så kan man ju hitta rost på varenda bil i princip. Undertill hittar man ju alltid nåt, även om det inte behöver vara värt att nämna. Men det ska också tilläggas att norrlandskörda bilar rostar mycket mindre, då vi knappt har nåt slaskväder här. Antingen vinter och 20-35minusgrader, eller strålande sommar.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

Re: Sämre rostskydd på sena 940 än tidiga?

Inlägg av Greger Svärd »

var inne och pratade med killarna på volvos lackverkstad då jag har ett antal stenskott runt framrutan som varit obehandlade av tidigare ägare av bilen. Under vår diskussion om färg och lackval så framkom det att någon gång mellan 95 och 97 fick biltillverkarna strängare miljökrav och vatten baserade lacker med ibland tvivelaktig kvalitet kom in i produktionsledet. Även volvo hade tydligen fått färg från leverantörer där lackens hållbarhet och täthet inte alltid höll önskade krav men oftast räddas dessa bilar av den helgalvade karossen.

Skriv svar