Vad är det för en turbo jag har?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
rnilsson
Färsk användare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2009, 10:59
Kör: 945 turbo
Ort: Karlshamn

Vad är det för en turbo jag har?

Inlägg av rnilsson »

Har nyss startat upp bilen efter renovering men de gick inte så bra som jag hoppats. den började ryka vitt något grymt så fort jag hade belastat turbon efter uppstart. Turbon som sitter där verkar inte vara original, jag vet att det är en Gik men kanske bara är renoverad sen tidigare.
Bild
Bild
Wastegatefästet ser helt hemmapatentat ut och oljereturen verkar inte heller vara oem. Vad ska jag nu ha för en turbo som passar? tycker de är en hel djungel bland alla olika till volvo.

Kan man prova att plugga vattenslangarna till turbon bara för att se om den slutar ryka? Vill inte ragga upp en ny för att sen behöva leta vidare efter felet :?

MVH
Rasmus Nilsson
Rasmus Nilsson

CracyMike
Färsk användare
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 sep 2005, 23:30

Re: Vad är det för en turbo jag har?

Inlägg av CracyMike »

Det är ett Mitsu agg. Skulle gissa på 15g då det är det lilla turbinhuset

rnilsson
Färsk användare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2009, 10:59
Kör: 945 turbo
Ort: Karlshamn

Re: Vad är det för en turbo jag har?

Inlägg av rnilsson »

Är det original 940 agg då eller från nått annat? tycker bara hållaren till wg ser annat ut. Var iaf inte turbon som är felet på bilen för den slutade ryka efter att jag kört en runda med bilen. Börjar igen efter jag stängt av och startar igen.
Rasmus Nilsson

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Vad är det för en turbo jag har?

Inlägg av Morst »

Kolla på kompressorhusets framkant om du kan hitta en liten fastnitad skylt, där brukar turbomodellen stå på Mitsubishiaggregat. Både senare B230FT och B230FK brukar ha en turbo som heter TD04HL-13C original. Tidigare FT från runt -93 och tidigare kan har en Garrettsnurra.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar