kamremsproblem

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
rnilsson
Färsk användare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2009, 10:59
Kör: 945 turbo
Ort: Karlshamn

kamremsproblem

Inlägg av rnilsson »

Tja!

Har renoverat min motor i vinter och skulle dit med kamremmen idag. De slutade med att remmen vill glida ut från kamdrevet och jag får inte markeringarna att stämma efter att jag snurrat två varv. Kan felet vara att jag satt fel drev mellan kam och mellanaxel? Den med runda hål satte jag till kamaxeln.
kan jag ha missat någon bricka bakom spännaren? har letat men hittar ingen iaf.
Vet inte om jag kanske fick markeringarna fel från början så att jag har två fel.

MVH
Rasmus
Rasmus Nilsson

rnilsson
Färsk användare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2009, 10:59
Kör: 945 turbo
Ort: Karlshamn

Re: kamremsproblem

Inlägg av rnilsson »

ingen som kan hjälpa mig? Tänkte fortsätta nu och få ihop resten så man kan starta den för första gången=)
Rasmus Nilsson

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: kamremsproblem

Inlägg av Volvo-Jocke »

Vad är det för motor? Årsmodell?

Johnnie
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 mar 2007, 03:38

Re: kamremsproblem

Inlägg av Johnnie »

Jag kollade på min B230E motor och både kamdrev och mellanaxeldrev har 38 kuggar, mellanaxeldrevet har bara 2 hål och kamaxeldrevet har 8 hål, 6 stora och 2 små....

Om du menar markeringarna på remmen så kommer dom aldrig tillbaka till "rätt" ställen när man vridit på motorn 2 varv, det viktiga är att drevens markeringar står rätt.
Bild



Volvo 740 GLE -88 B230 E

rnilsson
Färsk användare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2009, 10:59
Kör: 945 turbo
Ort: Karlshamn

Re: kamremsproblem

Inlägg av rnilsson »

Jag har Haynes boken för 740 som jag gått efter fast jag har en 945 med b230ft. I boken har motorn likadana drev till mellanaxel och kamaxel. Men på min är det 6 stora och 2 små hål i ena drevet och det andra är det triangelliknande hål typ 5-6st sådana. Tänkte inte för femöre på att dom skulle passa på båda ställena när jag plockade ner bilen. när jag håller båda ihop så verkar markeringen vara på samma ställe och ha lika många kuggar.
Tänkte prova att byta och se om remmen stannar inne då men om det inte fungerar så har jag kört 6mil i onödan till garaget=(
Trodde manualen sa att man skulle få markeringen på remmen att stämma igen efter två varv så där kunde man snurrat som en galning...
Rasmus Nilsson

Användarvisningsbild
Oscar_Ca
Uppkörning
Inlägg: 623
Blev medlem: 06 dec 2008, 15:13
Kör: Kåntäjnär
Ort: Göteborg

Re: kamremsproblem

Inlägg av Oscar_Ca »

jag beställde drevet till balansaxeln på volvo å upptäckte att det var samma som till kamaxeldrevet.... jag har oxå 3-kantiga hålurtagnar i drevets centrum på balansaxeldrevet. Dom dreven med runda hål i centrumet är till motorer med plattkugg på kamremmen.
http://www.garaget.org/OscarC" onclick="window.open(this.href);return false;

rnilsson
Färsk användare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2009, 10:59
Kör: 945 turbo
Ort: Karlshamn

Re: kamremsproblem

Inlägg av rnilsson »

eftersom min är en -92a så har jag plattakuggar men ändå är ena drevet med 3-kantiga hål. Om drevet med 3-kantiga hål ska sitta på mellanaxeln så har jag satt den rätt och då är det något annat som är felet med att remmen glider ur drevet upp till=(
Rasmus Nilsson

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: kamremsproblem

Inlägg av Volvo-Jocke »

Det är inte spännrullen som sitter snett och tvingar ut remmen?

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: kamremsproblem

Inlägg av Hesselgren »

det är olika offset på mellanaxeln och kamaxelns drev!!! skiljer någon millimeter eller 2. kommer inte ihåg i huvet. men det är iaf olika!!

rnilsson
Färsk användare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2009, 10:59
Kör: 945 turbo
Ort: Karlshamn

Re: kamremsproblem

Inlägg av rnilsson »

Jag stack till garaget igen och provade skifta drev. Nu stannar remmen i mitten på kamdrevet men nu sticker den ut en eller två mm på mellanaxeln. Provade att snurra motorn 10-20varv och den gled inte ut mer. Ska starta den imorrn (eller idag om man ska vara petig) :? med kåpan av så jag ser hur remmen ligger. Känns ändå inte rätt att remmen inte är i mitten på mellanaxeldrevet oxå
Rasmus Nilsson

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: kamremsproblem

Inlägg av 240in »

Du har inte glömt brickan på baksidan av kamdrevet?
Gjorde den tabben på min motor. Visserligen en F men ändå.
Då gled remen av hela tiden.
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: kamremsproblem

Inlägg av Volvo-Jocke »

Hesselgren skrev:det är olika offset på mellanaxeln och kamaxelns drev!!! skiljer någon millimeter eller 2. kommer inte ihåg i huvet. men det är iaf olika!!
T.o.m. -92 är det samma art.nr. på kam-/mellanaxeldrev.

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: kamremsproblem

Inlägg av Volvo-Jocke »

rnilsson skrev:Jag stack till garaget igen och provade skifta drev. Nu stannar remmen i mitten på kamdrevet men nu sticker den ut en eller två mm på mellanaxeln. Provade att snurra motorn 10-20varv och den gled inte ut mer. Ska starta den imorrn (eller idag om man ska vara petig) :? med kåpan av så jag ser hur remmen ligger. Känns ändå inte rätt att remmen inte är i mitten på mellanaxeldrevet oxå
Låter ju som om det drevet är snett.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: kamremsproblem

Inlägg av Hesselgren »

sånt kan även bero på att lagrena i mellanaxeln är för slitna. då hamnar inte mellanaxeln rakt. men då ska d nog vara rejält slitet..

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: kamremsproblem

Inlägg av Volvo-Jocke »

Nu kanske det är jag som fattat fel här. Men ts beskriver först att remmen glider ut från kamdrevet. Sedan skiftar ts drev mellan kam- och mellanaxel, då glider remmen istället ut ifrån mellanaxeldrevet. Detta tyder jag isåfall på att felet ligger i det drevet.

rnilsson
Färsk användare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 aug 2009, 10:59
Kör: 945 turbo
Ort: Karlshamn

Re: kamremsproblem

Inlägg av rnilsson »

Precis. Det verkar som felet är drevet. har granskat båda nogrannare idag och de verkar som drevet har varit fel på tidigare oxå för slitningen på drevet efter gamla kamremmen är oxå längre ut än på det andra drevet. Blev inte någon uppstart idag för nu läcker kylaren efter att ha stått länge utan vatten=( Ska nog passa på att skaffa ett drev på skroten samtidigt som jag köper en kylare.
Rasmus Nilsson

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: kamremsproblem

Inlägg av Hesselgren »

dåså! =P hoppas det är det som ställer till det då.

Skriv svar