744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
viktor_lkpg
Uppkörning
Inlägg: 562
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
Ort: linköping/sturefors

744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av viktor_lkpg »

tjena vart lite osäker över en grej tänkte bäst o kolla om någon testat förut.

som vissa vet har jag en 745a gl som går dåligt tordde det var lmm så köpte en av en klass kompis kompis mötte upp han nere på valdemasvik träffen i lördags köpte den han sa bara att den suttit på en 740 när jag skulle testa idag så upptäkte jag att det var en 3"lmm som allso inte passar på min (lmmen är troligen från en 740 glt)

en polare är sugen på den han har en 944 93a turbo


3" tummarn har slutnummer 010
940n har antagligen 016

så frågan är funkar det?

Mvh viktor

Fredrik Eriksson
Uppkörning
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
Kör: 945 LTT -97
Ort: Strömsund

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av Fredrik Eriksson »

viktor_lkpg skrev:tjena vart lite osäker över en grej tänkte bäst o kolla om någon testat förut.

som vissa vet har jag en 745a gl som går dåligt tordde det var lmm så köpte en av en klass kompis kompis mötte upp han nere på valdemasvik träffen i lördags köpte den han sa bara att den suttit på en 740 när jag skulle testa idag så upptäkte jag att det var en 3"lmm som allso inte passar på min (lmmen är troligen från en 740 glt)

en polare är sugen på den han har en 944 93a turbo


3" tummarn har slutnummer 010
940n har antagligen 016

så frågan är funkar det?

Mvh viktor

Det borde inte vara något problem då båda har LH 2.4 som sprut.
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.

Användarvisningsbild
viktor_lkpg
Uppkörning
Inlägg: 562
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
Ort: linköping/sturefors

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av viktor_lkpg »

Volvo_Real_Power skrev:
viktor_lkpg skrev:tjena vart lite osäker över en grej tänkte bäst o kolla om någon testat förut.

som vissa vet har jag en 745a gl som går dåligt tordde det var lmm så köpte en av en klass kompis kompis mötte upp han nere på valdemasvik träffen i lördags köpte den han sa bara att den suttit på en 740 när jag skulle testa idag så upptäkte jag att det var en 3"lmm som allso inte passar på min (lmmen är troligen från en 740 glt)

en polare är sugen på den han har en 944 93a turbo


3" tummarn har slutnummer 010
940n har antagligen 016

så frågan är funkar det?

Mvh viktor

Det borde inte vara något problem då båda har LH 2.4 som sprut.

kanoners!

tack så mycket.

Mvh viktor

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av Volvo-Jocke »

Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.

NordstromJ
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
Kör: 945 Turbo
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av NordstromJ »

Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.
Sant?

Varför funkar 960is lmm bättre för?

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av Volvo-Jocke »

NordstromJ skrev:
Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.
Sant?

Varför funkar 960is lmm bättre för?
Vad? :| :roll:

NordstromJ
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
Kör: 945 Turbo
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av NordstromJ »

Volvo-Jocke skrev:
NordstromJ skrev:
Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.
Sant?

Varför funkar 960is lmm bättre för?
Vad? :| :roll:
Hört att folk brukar ta lmm ifrån 960, dom har också 3". Dock vet jag inte nummret, men dom brukar tydligen funka. Och så kanske att det är, vart bara fundersam när du sa att 010 inte funkar, bara för att jag ska ha en sån liggandes hemma.. :P

Fredrik Eriksson
Uppkörning
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
Kör: 945 LTT -97
Ort: Strömsund

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av Fredrik Eriksson »

NordstromJ skrev:
Volvo-Jocke skrev:
NordstromJ skrev:
Sant?

Varför funkar 960is lmm bättre för?
Vad? :| :roll:
Hört att folk brukar ta lmm ifrån 960, dom har också 3". Dock vet jag inte nummret, men dom brukar tydligen funka. Och så kanske att det är, vart bara fundersam när du sa att 010 inte funkar, bara för att jag ska ha en sån liggandes hemma.. :P


Original 940 lmm slutar på -016. 960ins lmm slutar på -012 och 16 valve:s slutar på -010. Då det e samma styr-system bör! det funka hur bra som helst, dock!!!!! så kan det vara en annan diameter på 16 ventilars lmm så det lirar inte riktigt ihop med original spridare. Den kommer gå magert, men som jag fattade det då han skrev 3" så anade jag att han skulle använde den till större spridare? är väl tanken med att stoppa i en större lmm!

Så ja det kommer funka, men man måste öka spridare storleken i % lika mkt som storleken ökas i % på lmm.....
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av Volvo-Jocke »

LMM handlar inte bara om rörets diameter utan även om motstånd i elektroniken.

Fel motstånd = fel signal till styrenhet = fel bränsleblandning = ej optimal motorgång. Men det är ju bara en ovidkommande liten detalj! :wink:

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4766
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av Arly165 »

010 lmm passade inte på en kompis bil med 016 lmm som original. Den gick kasst med den, trots att den funkade som den skulle på den B234F som den kom från.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av Volvo-Jocke »

Boxon skrev:010 lmm passade inte på en kompis bil med 016 lmm som original. Den gick kasst med den, trots att den funkade som den skulle på den B234F som den kom från.
Vad lustigt...dom har ju samma rör-dimension [lol]

Kod: Markera allt

010-mätaren jobbar mellan 1,25 och 1,30 volt.
016-mätaren jobbar mellan 1,35 och 1,42 volt.

Användarvisningsbild
viktor_lkpg
Uppkörning
Inlägg: 562
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
Ort: linköping/sturefors

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av viktor_lkpg »

Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.


Volvo_Real_Power skrev:

Original 940 lmm slutar på -016. 960ins lmm slutar på -012 och 16 valve:s slutar på -010. Då det e samma styr-system bör! det funka hur bra som helst, dock!!!!! så kan det vara en annan diameter på 16 ventilars lmm så det lirar inte riktigt ihop med original spridare. Den kommer gå magert, men som jag fattade det då han skrev 3" så anade jag att han skulle använde den till större spridare? är väl tanken med att stoppa i en större lmm!

Så ja det kommer funka, men man måste öka spridare storleken i % lika mkt som storleken ökas i % på lmm.....

om det bara är felet att den kommer gå magert så är det inga problem ska på andra spridare iaf.

men om styr systemet inte kan sammarbeta med lmmn så funkar det ju hel kasst

så vem har rätt??

012 vet jag funkar för det kör martin_lkpg med
får helt enkelt tvinga hit honom så testar vi med 010 [thum]

Mvh viktor

Fredrik Eriksson
Uppkörning
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
Kör: 945 LTT -97
Ort: Strömsund

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av Fredrik Eriksson »

viktor_lkpg skrev:
Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.


Volvo_Real_Power skrev:

Original 940 lmm slutar på -016. 960ins lmm slutar på -012 och 16 valve:s slutar på -010. Då det e samma styr-system bör! det funka hur bra som helst, dock!!!!! så kan det vara en annan diameter på 16 ventilars lmm så det lirar inte riktigt ihop med original spridare. Den kommer gå magert, men som jag fattade det då han skrev 3" så anade jag att han skulle använde den till större spridare? är väl tanken med att stoppa i en större lmm!

Så ja det kommer funka, men man måste öka spridare storleken i % lika mkt som storleken ökas i % på lmm.....

om det bara är felet att den kommer gå magert så är det inga problem ska på andra spridare iaf.

men om styr systemet inte kan sammarbeta med lmmn så funkar det ju hel kasst

så vem har rätt??

012 vet jag funkar för det kör martin_lkpg med
får helt enkelt tvinga hit honom så testar vi med 010 [thum]

Mvh viktor


Jadu vem vet :p Som jag fattde det på de du skrev så var den 3tum, men enligt Volvo-Jocke så e -010an typ av samma dimention som -016 så jag vette fan ja.. Dock så borde det funka efter som det finns vissa 16 valve med -016 lmm...

Men sen om det blir rätt vette fan.. Men Volvo-Jocke verkar ju veta, så fråga han :p
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.

Användarvisningsbild
viktor_lkpg
Uppkörning
Inlägg: 562
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
Ort: linköping/sturefors

Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?

Inlägg av viktor_lkpg »

Volvo_Real_Power skrev:
viktor_lkpg skrev:
Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.


Volvo_Real_Power skrev:

Original 940 lmm slutar på -016. 960ins lmm slutar på -012 och 16 valve:s slutar på -010. Då det e samma styr-system bör! det funka hur bra som helst, dock!!!!! så kan det vara en annan diameter på 16 ventilars lmm så det lirar inte riktigt ihop med original spridare. Den kommer gå magert, men som jag fattade det då han skrev 3" så anade jag att han skulle använde den till större spridare? är väl tanken med att stoppa i en större lmm!

Så ja det kommer funka, men man måste öka spridare storleken i % lika mkt som storleken ökas i % på lmm.....

om det bara är felet att den kommer gå magert så är det inga problem ska på andra spridare iaf.

men om styr systemet inte kan sammarbeta med lmmn så funkar det ju hel kasst

så vem har rätt??

012 vet jag funkar för det kör martin_lkpg med
får helt enkelt tvinga hit honom så testar vi med 010 [thum]

Mvh viktor


Jadu vem vet :p Som jag fattde det på de du skrev så var den 3tum, men enligt Volvo-Jocke så e -010an typ av samma dimention som -016 så jag vette fan ja.. Dock så borde det funka efter som det finns vissa 16 valve med -016 lmm...

Men sen om det blir rätt vette fan.. Men Volvo-Jocke verkar ju veta, så fråga han :p
var någ ganska full när jag lästa förut såg nyss detta.
Volvo-Jocke skrev:

Kod: Markera allt

010-mätaren jobbar mellan 1,25 och 1,30 volt.
016-mätaren jobbar mellan 1,35 och 1,42 volt.

stämmer det så skulle jag vilja veta vart man läser sådant så slipper jag posta mer dumma tråder hehe

tack för hjälpen alla!

Mvh viktor

Skriv svar