740 startar ej, avger högljudd knall, samt slangfråga

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

740 startar ej, avger högljudd knall, samt slangfråga

Inlägg av NAD »

Lägger upp en fråga åt en kompis här.
Hans 740 startar ej längre, det enda som händer är att slangen (röd pil) skjuter av med en högljudd knall och så ryker det lite från där slangen satt.
Slangen lossnar från ett "munstycke" nånstans under insuget, vid bälgen ungefär.

Han berättade att det började med att bilen gick dåligt, han var tvungen att hålla högt varv för att den inte skulle stanna, samt att han hörde ett väsande ljud.
Vi tänkte att det kanske var insugspackningen som hade spruckit och att den sög luft där, men när vi bytte den så såg vi att den gamla var hel, och det var då vi upptäckte att denna slangen inte satt på.
740:n är en 87:a, vad det är för motor vet jag tyvärr inte då jag glömde titta efter.

Vad kan detta bero på?

Bild
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Användarvisningsbild
HellBoyElvis
Övningskörning
Inlägg: 188
Blev medlem: 28 jun 2007, 22:55
Kör: - 945 Classic -
Ort: Malmö

Re: 740 startar ej, avger högljudd knall, samt slangfråga

Inlägg av HellBoyElvis »

Motorn ser ut som en B230E.
Slangen som pilen visar på är till tillsatsluftsliden (tror jag den kallas).
Kan ju vara så att tillsatsluftsliden kärvar/är låst i läge så det är därför tryck uppstår och slangen blåser av.
Bara spekulation, men jag skulle nog plocka av tillsatsluftsliden och kontrollera den och slangarna till att börja med.
Tidigare Volvos:
744 GL -86 B230A M47 -//- 764 GLE -89 B280F AW72
744 TiC -88 B230FT M47 960-stolar -//- 745 GLE -87 B230E M46 S60-stolar


Nuvarande Volvo:
945 Classic -98 B230FK M90 XC70-stolar

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Re: 740 startar ej, avger högljudd knall, samt slangfråga

Inlägg av NAD »

Tack för svaret, ska undersöka detta :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Johnnie
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 mar 2007, 03:38

Re: 740 startar ej, avger högljudd knall, samt slangfråga

Inlägg av Johnnie »

Den slängen hoppade av för mig en gång när motorn gick dåligt på tomgång och feltände så det small till i insuget.
När slangen lossnade, stannade motorn och gick inte starta eftersom den får för mycket luft när slangen är borta....
E-motorn är känslig för tjuvluft så kolla att alla slangar sitter fast och att det inte är sprickor i nån slang. :wink:
Om alla slangar verkar sitta fast och är hela och den fortfarande feltänder och smäller, kolla att kamremmen inte kuggat över. :?
Bild



Volvo 740 GLE -88 B230 E

Skriv svar