Sjunkande effekt efter -92??

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
jess_debien
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 okt 2007, 16:45

Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av jess_debien »

Dagens!
Letar bil till morsan och hon har ju rätt skapliga krav, bensinmotor, få mil, manuell låda, vettigt pris, ej stylad och framförallt, endast 940 innan -93!
Hon har hört att just -93:orna blev mycket slöare och törstigare pga avgaskrav och kollar man data på sugmotorbilarna på Blocket så verkar ju detta stämma.
130 Hk -92 och äldre och 115 Hk i dom nyare.
Någon som vet vad det är som är skillnaden och om det går att fixa?
Är ju liksom lättare att hitta en fräsch bil av lite nyare årgång :)

In The White
Moderator
Inlägg: 20277
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av In The White »

Det är på katalysatorbilarna som effekten sjunkit till 116hk (B230F) jämfört med bilar utan kat som har 131hk (B230E) . :)

jess_debien
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 okt 2007, 16:45

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av jess_debien »

E-motorn har ju vakumsprut och F har elektroniskt, eller hur är det på 940?
Dessutom har ju alla Volvo efter -88 katalysator, så det kan väl inte vara skillnaden på -92 och -93:orna?

In The White
Moderator
Inlägg: 20277
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av In The White »

Nej på dom årsmodellerna ska det väl inte skilja, utom då på motorer med 531toppen och VX-kam original.

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av Marcus_89 »

940 1991-92 har 531 topp och vx3 kam. De har B230FB motorn. 131hk
Bild

jess_debien
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 okt 2007, 16:45

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av jess_debien »

Aha, så då är inte problemet att dom sänkte av någon anledning senare utan att just dom tidigare
är vassare? :)
Men då borde ju till exempel en -93:a bli lite bättre bara av kambyte till VX3?
För ska man inte vässa så blir de ju ändå inte någon större skillnad om man kör 530 istället för 531-topp?
Och vilken kam användes på -93 och senare då?

Många frågor :)

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av subw000fer »

En sak bara ang B230FB, den drar skapligt mycket mer soppa än vanliga B230F. Jag kommer inte ihåg några siffror men min kusin åkte med en FB ett tag och den drog rätt mkt bensin iallafall.
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20277
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av In The White »

Nja, det var väl VX-kammen som satt i dom, satt det standard i den fabriksnya 531 toppen jag köpte till en 240 jag hade, VX3 kom väl senare.
531 toppen med VX-kammen gav motorn 136hk, precis som tidigare B23E hade.
Sedan så ger väl inte den kammen speciellt mycket effekt, utan det är toppen med bättre flöde kombinerat med kammen.

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av Marcus_89 »

Byter du endast kam kommer du märka lite skillnad ja :) T-kam sitter det troligen i -93 och senare. Ingen rolig kam precis :P En a,v eller vx3 gör bilen mycket trevligare. Lite skillnad blir det med toppen, men ska du inte trimma mer så behöver du inte byta. Lite vassare kommer den bli på högre varv om du stoppar dit en 531. Hade en 240 innan som det satt t-kam i, bytte till a-kam och det var genast mycket roligare att köra :)

Min 940 drog inte så mycket. Låg på 0,85 blandad, tycker det var rätt normalt

Edit: Det är 531-topp och Vx3-kam i B230FB! 131hk. Har jag fel så får du nycklarna till min 940 ;)
Bild

jess_debien
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 okt 2007, 16:45

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av jess_debien »

Okay, för anledningen att hon jagar just FB-motor var ju att den ska gå snålare?
(Min morbror har en som går bra och snålt)
Men som du säger, F:en går också snålt, morsans förra bil (240 GL B230F) drack ju bara 0,7l/mil [thum]

In The White
Moderator
Inlägg: 20277
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av In The White »

Marcus_89 skrev:Byter du endast kam kommer du märka lite skillnad ja :) T-kam sitter det troligen i -93 och senare. Ingen rolig kam precis :P En a,v eller vx3 gör bilen mycket trevligare. Lite skillnad blir det med toppen, men ska du inte trimma mer så behöver du inte byta. Lite vassare kommer den bli på högre varv om du stoppar dit en 531. Hade en 240 innan som det satt t-kam i, bytte till a-kam och det var genast mycket roligare att köra :)

Min 940 drog inte så mycket. Låg på 0,85 blandad, tycker det var rätt normalt

Edit: Det är 531-topp och Vx3-kam i B230FB! 131hk. Har jag fel så får du nycklarna till min 940 ;)
Hehe! :P
Jag tror dig, då är det skillnad om man köper toppen lös då, för då fick man en VX-kam monterad och toppen gav då en B230F 136hk. :wink:
Jag hade nämligen den toppen på en B230E motor och den drack inte en droppe med bensin med den jämfört med originaltoppen. [thum]

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av Marcus_89 »

In The White skrev:
Marcus_89 skrev:Byter du endast kam kommer du märka lite skillnad ja :) T-kam sitter det troligen i -93 och senare. Ingen rolig kam precis :P En a,v eller vx3 gör bilen mycket trevligare. Lite skillnad blir det med toppen, men ska du inte trimma mer så behöver du inte byta. Lite vassare kommer den bli på högre varv om du stoppar dit en 531. Hade en 240 innan som det satt t-kam i, bytte till a-kam och det var genast mycket roligare att köra :)

Min 940 drog inte så mycket. Låg på 0,85 blandad, tycker det var rätt normalt

Edit: Det är 531-topp och Vx3-kam i B230FB! 131hk. Har jag fel så får du nycklarna till min 940 ;)
Hehe! :P
Jag tror dig, då är det skillnad om man köper toppen lös då, för då fick man en VX-kam monterad och toppen gav då en B230F 136hk. :wink:
Jag hade nämligen den toppen på en B230E motor och den drack inte en droppe med bensin med den jämfört med originaltoppen. [thum]
Jag tror dig med [thum]
Bild

jess_debien
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 okt 2007, 16:45

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av jess_debien »

Tänk vad dom ska krångla och göra bilarna sämre vartefter [coco]
Men vilken topp sitter i dom senare då?
För vet bara att tjejen har 530, därför jag jämförde med den, men hon kör ju å andra sidan 240 GLT -87, så viss skillnad [lol]

Har haft en VX-kam liggande på TV:n i två år, kanske dags att använda den till nåt snart då.. :D
Den har ju samma värden som VX3, bara tre grader tidigare, så borde ju kunna vara nåt åt hållet?

In The White
Moderator
Inlägg: 20277
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av In The White »

Detta paketet köpte jag till min 244GLT, fick dock göra hål till spridarna iom att det var till en "E"-motor.




Bild

jess_debien
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 okt 2007, 16:45

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av jess_debien »

Sweet! :-)

In The White
Moderator
Inlägg: 20277
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av In The White »

Min 945ltt -98 har 530 topp.

Användarvisningsbild
Freddie
Van forumsanvändare
Inlägg: 1483
Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
Ort: Malmbäck

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av Freddie »

Marcus_89 skrev: Edit: Det är 531-topp och Vx3-kam i B230FB! 131hk. Har jag fel så får du nycklarna till min 940 ;)
130hk står det i pappret på 940n från 92 här hemma. Men jag kan ta bilen istället... :D
Bild
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av Marcus_89 »

Freddie skrev:
Marcus_89 skrev: Edit: Det är 531-topp och Vx3-kam i B230FB! 131hk. Har jag fel så får du nycklarna till min 940 ;)
130hk står det i pappret på 940n från 92 här hemma. Men jag kan ta bilen istället... :D
Tyvärr, för sent nu :P
Bild

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Re: Sjunkande effekt efter -92??

Inlägg av MASS »

Snällare kammar som ex. T-kammen drar ju klart mindre bensin i stadskörning än ex. A-kammen eller än värre Vx. Men vid landsvägskörning är det nog knappt märkbart i skillnad.

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 5B1%5D.pdf

"Ursprungligt system för miljöklassning

Miljöklassning av bilar infördes i Sverige från och med 1993 års modell. Kraven är olika för olika biltyper. Utgångspunkten för miljöklass 3 var de redan obligatoriska kraven i Sverige för personbilar av årsmodell 1989 och lätta lastfordon av årsmodell 1992. Utgångspunkten för miljöklass 2 och 1 var framtida avgaskrav i USA respektive Kalifornien.

Efter medlemskapet i EU omformades kraven i miljöklass 3 och 2 för personbilar så att klassningen även grundades på typgodkända bilar enligt EU:s avgaskrav. För inplacering av personbilar i miljöklass 1 fanns också krav på ett diagnossystem för att indikera eventuella fel i avgasreningen samt ett särskilt krav på utsläppsbegränsning vid låg utetemperatur.

I Sverige baserades miljöklassningen av tunga bilar först på obligatoriska krav för dieselmotordrivna tunga bilar (från 1993 års modell) och efter hand på utvecklingen inom EU med skärpta avgaskrav."

Volvo skall väl precis klara miljöklass 3 och således var det väl därför man slutade med 531 i kombination med värre kam. Varför stora turbon plockades bort -95 till -97 var väl för säkerheten ? Mer hästar gör den mer svårkörd vid vinterväglag och Volvo hade ju sina 850 för kunder som ville ha mera hästar som var säkrare i krocktester och dels var framhjulsdriven med tvärställd motor säkrare vid frontatkrock. Sedan sedan mitten av 90-talet 95-96 så hade både Mercedes och BMW på samtliga bilar i deras program fått någon slags anti-spinn teknik och något/några år senare är typ bakhjulsdrivna bilar nästan lika säkrare som framhjulsdrivna vid vinterväglag.

inför modellåret -98 och classic återkom fulltryckaren och med lite extra lull lull, träinredning, Nyare stolar från de nyare modellerna (s80 ?) osv. Att de inte skickade med taklucka också de svinen [lol]

Någon som vet varför Volvos airbag ratt i Volvo 7/900 serien blev ½ tum större (från 14½" till hela 15", vafan Mercedes eller) ? Är det för att få plats med airbagen som var så stora då på 80-talet ? Var väl 1987-88 som airbagen dök upp.

Eller sneglade man på Mercedes som hade 15" som standard i ja 20 år eller längre. Alltid ogillat Mercedes för just rattens storlek.
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar