Snällare kammar som ex. T-kammen drar ju klart mindre bensin i stadskörning än ex. A-kammen eller än värre Vx. Men vid landsvägskörning är det nog knappt märkbart i skillnad.
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 5B1%5D.pdf
"Ursprungligt system för miljöklassning
Miljöklassning av bilar infördes i Sverige från och med 1993 års modell. Kraven är olika för olika biltyper. Utgångspunkten för miljöklass 3 var de redan obligatoriska kraven i Sverige för personbilar av årsmodell 1989 och lätta lastfordon av årsmodell 1992. Utgångspunkten för miljöklass 2 och 1 var framtida avgaskrav i USA respektive Kalifornien.
Efter medlemskapet i EU omformades kraven i miljöklass 3 och 2 för personbilar så att klassningen även grundades på typgodkända bilar enligt EU:s avgaskrav. För inplacering av personbilar i miljöklass 1 fanns också krav på ett diagnossystem för att indikera eventuella fel i avgasreningen samt ett särskilt krav på utsläppsbegränsning vid låg utetemperatur.
I Sverige baserades miljöklassningen av tunga bilar först på obligatoriska krav för dieselmotordrivna tunga bilar (från 1993 års modell) och efter hand på utvecklingen inom EU med skärpta avgaskrav."
Volvo skall väl precis klara miljöklass 3 och således var det väl därför man slutade med 531 i kombination med värre kam. Varför stora turbon plockades bort -95 till -97 var väl för säkerheten ? Mer hästar gör den mer svårkörd vid vinterväglag och Volvo hade ju sina 850 för kunder som ville ha mera hästar som var säkrare i krocktester och dels var framhjulsdriven med tvärställd motor säkrare vid frontatkrock. Sedan sedan mitten av 90-talet 95-96 så hade både Mercedes och BMW på samtliga bilar i deras program fått någon slags anti-spinn teknik och något/några år senare är typ bakhjulsdrivna bilar nästan lika säkrare som framhjulsdrivna vid vinterväglag.
inför modellåret -98 och classic återkom fulltryckaren och med lite extra lull lull, träinredning, Nyare stolar från de nyare modellerna (s80 ?) osv. Att de inte skickade med taklucka också de svinen
Någon som vet varför Volvos airbag ratt i Volvo 7/900 serien blev ½ tum större (från 14½" till hela 15", vafan Mercedes eller) ? Är det för att få plats med airbagen som var så stora då på 80-talet ? Var väl 1987-88 som airbagen dök upp.
Eller sneglade man på Mercedes som hade 15" som standard i ja 20 år eller längre. Alltid ogillat Mercedes för just rattens storlek.