Katalysator?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Katalysator?

Inlägg av CAPCOM »

Tjena. har sökt lite här på forumet men har inte hittat det jag söker efter... Jag har en 87´as 740 GL men B230F motor som katten har börjat skramla på, men hur är det? kan jag plocka bort den utan problem? Utan att besiktningen blir sur på en? :roll:

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Katten brukar inte skramla, däremot plåtarna som håller förvärmningsslangen på främre röret. Standardfel på 740.



Katten måste sitta där men behöver ej fungera.
Bild

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

Sant som GreenSilver säger... men alla de där plåtarna kan du ta bort!!!
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Inte helt sant, katten kan visst gå sönder och börja skrammla, det har hänt mig på min gammla GL för nått år sedan.



Lösning: Montera lös katten och kör ett spett genom den så allt där inne krossas och kommer ut, skaka den sedan för att vara säker på att inget ligger kvar där inne och skrammlar. Sedan monterar du bara tillbaka den igen.



Besiktningen kommer inte att säga något om det bara den finns på platts

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Re:

Inlägg av SirKim »

skrev:Inte helt sant, katten kan visst gå sönder och börja skrammla, det har hänt mig på min gammla GL för nått år sedan.



Lösning: Montera lös katten och kör ett spett genom den så allt där inne krossas och kommer ut, skaka den sedan för att vara säker på att inget ligger kvar där inne och skrammlar. Sedan monterar du bara tillbaka den igen.



Besiktningen kommer inte att säga något om det bara den finns på platts


Oxå ett alternativ!!
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

Det där med spettet låter ju roligt... :twisted: , om inte annat är det ett bra tillfälle att få utlopp för lite aggressioner :D Tack för alla tips.

Skriv svar