Oljud bakaxel - klonkande/vobblande vid motorbroms/friläge.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
JOW
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 mar 2010, 20:28

Oljud bakaxel - klonkande/vobblande vid motorbroms/friläge.

Inlägg av JOW »

Bakgrund:
Har köpt en 745GL 88 uttagen 89. Manuell låda. Ej ABS. Ingen slungdiff eller så, en "vanlig", hel bakaxel, klump med aluminiumkåpa.

Problem:
Oljud från drivlina eller bakaxel vid motorbromsning även vid neutralläge.
Det är inte ett klonk som vid start med dåliga knutar eller bussningar, utan ett konstant klonkande.

Felsökning:
Om jag bromsar lite lätt försvinner det, om jag gasar på lite lätt försvinner det.
Ligger jag i "jämvikt" typ så att det knappt driver, t.ex. på en plan raksträcka låter det också, dock inte lika mycket.
När jag rullar i neutralläge och svänger ganska skarpt höger försvinner ljudet, dock är det kvar vid vänstersväng.

Jag har...:
...kollat diffen, alla kuggar på plats, ser inga sprickor eller skador. Det var inga spånor i oljan.
...lossat o tagit ur axeln ur vänster bakaxelhalva, inget lagerhaveri.
...bänt i hardyskivan, den ser bra ut.
...lyft drivaxeln uppåt, åt sidorna och nedåt för att kolla stödlagret, vet inte exakt hur styvt gummit ska vara. Det går att trycka axeln någon millimeter åt varje håll. Rent spontant så tänker jag att det är det gummit är till för.
...Känt efter glapp i drivknutarna, i en av drivknutarna kan jag känna ett litet glapp, men det är knappt kännbart.
...kört alla växlar på tomgång med bilen upp-pallad, inga oljud vad jag kunde höra, krälat lite under samtidigt.
...blockerat båda bakhjulen (handbroms) vridit drivaxeln fram och tillbaka, här glappar det i pinjong/drivkrans/driff, c.a 2-3 grader på drivaxeln (ej glapp i knutar). Hur mycket kan vara normalt? Kuggarna på pinjongen och drivkransen såg bra ut.


Frågor:
Hur ska jag fortsätta för att kunna konstatera mer exakt vad som är fel?
Jag tror att drivkransen sitter för långt ifrån pinjongen, kan man justera detta? Hur gör man? Eller sitter pinjongen för långt in/ut? Om det inte är hjullager på vänster sida, varför försvinner ljudet när jag svänger höger? Kan diffen glida i sidled?
Jag har en haynes bok, men den tar inte upp shimsning av diffen, finns det någon som har en bra beskrivning, om det är det som är fel?

Tips någon?