740 - 90 går bara på 3 cylindrar

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Mxcross
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2010, 17:06

740 - 90 går bara på 3 cylindrar

Inlägg av Mxcross »

Hej har en volvo 740 - 90 som nu endast går på 3 cylindrar. Är mycket lättstartad och har varit det sen jag köpte den. Men en dag när jag var ute och körde så la bilen av, den dog medans jag körde och sedan vägrade den starta.
Har bytt fördelare och nu startar den men går endast på 3 cylindrar. Har bytt tändstift och även kollat tänkablar,tändhattar och det funkar den får både gnista och bränsle.
Har mätt kompett på den ifall de skulle vara en ventil som spökar men visar 13,5 kg på alla cylindrar. Även kollat kamrem så inte den har hoppat över eller liknande.
Ska in nu någon dag och skaffa nya tändkablar.

Har bytt tändkablar/tändhattar nu men det hjälpte ej, spridarna fungerar som de ska.

Är det någon som har haft samma bekymmer eller har någon ide om vad de kan vara?

Mvh
Senast redigerad av 1 Mxcross, redigerad totalt 29 gånger.

Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

Re: 740 - 90 går bara på 3 cylindrar

Inlägg av Greger Svärd »

Hade samma problem på min förra 740 och efter felsökning så visade det sig vara en kabelsko på sladden mellan spridare och spridarrelät till ena spridaren som hade spruckit och efter byte funkade den klockrent

Mxcross
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2010, 17:06

Re: 740 - 90 går bara på 3 cylindrar

Inlägg av Mxcross »

Greger Svärd skrev:Hade samma problem på min förra 740 och efter felsökning så visade det sig vara en kabelsko på sladden mellan spridare och spridarrelät till ena spridaren som hade spruckit och efter byte funkade den klockrent
Tackar för svaret få gå ut och kolla på det imorgon : )

Mvh

Mxcross
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2010, 17:06

Re: 740 - 90 går bara på 3 cylindrar

Inlägg av Mxcross »

Greger Svärd skrev:Hade samma problem på min förra 740 och efter felsökning så visade det sig vara en kabelsko på sladden mellan spridare och spridarrelät till ena spridaren som hade spruckit och efter byte funkade den klockrent
Har kollat upp de och den är hel och så, spridaran får bensin och funkar perfekt. Har bytt tändkablar/tändhattar nu men de hjälpte inte heller så hojta till om någon har någon ide om vad de kan vara.

Mvh

Skriv svar