Problem med elhissar. 745

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
waldo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 29 sep 2005, 15:25
Kör: 745GLT-V70
Ort: Öland

Problem med elhissar. 745

Inlägg av waldo »

Hej.

Skulle montera elhissar i tantens 745a men stötte på ett problem.

Har tagit elhissarna ifrån en 945a och monterat dom fram utan probelm.

Men bak går inte rutan upp helt utan den stannar 5-6 cm ifrån underkant på rutbågen.

Skiljer det något på rutorna ifrån 945 91 och 745 91?

PS. Jag har sökt men inte hittat något vettigt svar på min fråga, därför jag ställer den.
MVH Johan.

745 GL 91.
744 16v 88 (vinterbilen) Dog på ugglebo isen. Motorn doneras till tantens 745a.
744 GLT 88 projekt (b204T)

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av swec_fullmoon »

kolla så att alla kuggar är hela på 'kugghjulet' rätt vanligt att de är slitna.

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av Martin G »

Jag kommer med en ny fråga här istället för att starta en ny tråd, hoppas det är ok :) !

Jag har monterat elhissar runtom i min 944 -92, men de bakre hissarna vill bara gå uppåt, inte nedåt (dött när man trycker knappen nedåt). Fram fungerar dem finfint både upp och ner. Har kollat kabelmattorna, och dem är identiska med kabelmattorna från donatorbilen (också den en tidig -92:a precis som min).

Vad kan vara felet? saknas det något kompletterande relä tro?

Tacksam för snabbt svar & funderingar! :D
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av swec_fullmoon »

Det är inte bara oxid då?

Fått igång både elhissar och elspeglar med att bara skrapa kontakter och köra upp/ner/fram/back ett par gånger..

Annars så finns det ett par knappar med lyse som är till 960?? man får isf öppna upp de och klippa en bygel tror de finns en faq här någonstans. är dock osäker om det är ditt fel.

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av Martin G »

swec_fullmoon skrev:Det är inte bara oxid då?

Fått igång både elhissar och elspeglar med att bara skrapa kontakter och köra upp/ner/fram/back ett par gånger..

Annars så finns det ett par knappar med lyse som är till 960?? man får isf öppna upp de och klippa en bygel tror de finns en faq här någonstans. är dock osäker om det är ditt fel.

Tack för tipset!

Jag ska testa med lite WD-40. Det märkliga är att det är bägge bakdörrarna, och det inte syns någon oxid alls, hissarna kommer från en riktigt fin lågmilare.

Men det bör alltså fungera utan några kompletterande relän eller så? :) Har testat med flera olika strömbrytare med samma resultat. (även belysta)
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av swec_fullmoon »

hmm.. då faller ju min teori.

det enda som jag kan tänka mig isf är att det är olika kabelstammar eller att det är glapp någonstans så att stiften från bakdörrarna i stammarna någonstans inte har kontakt eller sitter fel

Har du kopplat loss elhissen och kört den direkt på 12v? bara skifta kablarna så går den upp/ner.

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av Martin G »

swec_fullmoon skrev:hmm.. då faller ju min teori.

det enda som jag kan tänka mig isf är att det är olika kabelstammar eller att det är glapp någonstans så att stiften från bakdörrarna i stammarna någonstans inte har kontakt eller sitter fel

Har du kopplat loss elhissen och kört den direkt på 12v? bara skifta kablarna så går den upp/ner.
Jag ska kolla alla anslutningar en extra gång, och testa med batteriet tillkopplat, tack för tipsen! [thum] Kabelstammarna stämmer per både antal stift och färger, mycket märkligt. Iofs. är bakre hissarna av någon anledning körda i "botten" högst upp, kanske är det för tungt för dem att kugga nedåt pga. spänning eller så, ska luska lite imorgon!
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av swec_fullmoon »

det kan vara så att de sitter i spänn eller att glidskenorna i dörrarna går trögt.

Min förarelhiss gick segt som fan. slet ur glidskenorna på sidorna och hittade mängder med skit. smuts och lite rost. blästrade rent och rostskyddade. smäckte dit och smörjde upp liten. sen så trillade nästan rutan ner så mjukt det gick.

Det finns ju 'klämskydd' på de eller mja överlast är nog rätt ord. som slår ifrån om det går för tungt. kan vara så att du får hjälpa rutan ner/upp ett par gånger för att de ska gå lättare sen.
Även se över så att alla kuggar verkligen är hela oh se bra ut. kan fattas kuggar och då kommer rutan att fastna eller inte gå ändå upp etc.

Glidskenorna sitter med 2 st 10mutter, en uppe och en nere som man ser på sidan i dörren. bara lossa och peta in så trillar de loss nästan.

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av Martin G »

swec_fullmoon skrev:det kan vara så att de sitter i spänn eller att glidskenorna i dörrarna går trögt.

Min förarelhiss gick segt som fan. slet ur glidskenorna på sidorna och hittade mängder med skit. smuts och lite rost. blästrade rent och rostskyddade. smäckte dit och smörjde upp liten. sen så trillade nästan rutan ner så mjukt det gick.

Det finns ju 'klämskydd' på de eller mja överlast är nog rätt ord. som slår ifrån om det går för tungt. kan vara så att du får hjälpa rutan ner/upp ett par gånger för att de ska gå lättare sen.
Även se över så att alla kuggar verkligen är hela oh se bra ut. kan fattas kuggar och då kommer rutan att fastna eller inte gå ändå upp etc.

Glidskenorna sitter med 2 st 10mutter, en uppe och en nere som man ser på sidan i dörren. bara lossa och peta in så trillar de loss nästan.

Har inga rutor i, men det skadar ju inte att se över glidskenorna ändå! :) Överlastskyddet kanske slår till ifall det har satt sig på något vis. (var samma fel även innan när jag testade de bakre hissarna innan montering). Fortsättning följer...
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

Användarvisningsbild
Rushdie
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:02
Ort: Göteborg

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av Rushdie »

Tänk på att all ström går genom förardörren, och att knapparna måste vara funkis där (i princip) för att hissarna skall fungera. Köpte mig en 93:a för några dagar sen, och den enda ruta som fungerade felfritt var HF. Resten var bara halabaloa. Två knappar i förardörren var trasiga och i båda bakdörrarna hade oxid bäckat igen glidskenorna. Har rätt många överblivna fönsterhissknappar från tidigare bilar som bara fungerar åt ett håll, till exempel bara ner. Så testa med en knapp du vet fungerar åt båda hållen, och kör varje ruta för sig från förardörren. Har för mig att även knappen i bakdörren måste fungera.
waldo skrev: Men bak går inte rutan upp helt utan den stannar 5-6 cm ifrån underkant på rutbågen.
Är det på båda rutorna eller bara den ena. Testa att smörja upp rejält och kör upp och ner några gånger.
Allt som är värt att göras, är värt att göras riktigt.

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av jdrotz »

Är inte helt ovanligt att knapparna går sönder. Nya finns att köpa från Volvo. Eller så letar man begade.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av wunderbaum »

Skruvat.se har också http://www.skruvat.se/Fonsterswitch-P13412.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet att det finns två modeller knappar med för när jag montera elspeglar tog jag hela knappsatsen i förardörren från en 760 och dom knapparna fungerade inte alls (stiften var inte kopplade likadant på baksidan). Så fick flytta över mina gamla knappar så fungerade de kanon.
Bild

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Problem med elhissar. 745

Inlägg av Martin G »

Jag har testat med separat batteri, då var det inga problem varken upp eller ned. Har nu smort upp alla kontakter med WD-40. Ska köpa en ny knappsats till förardörren, tror det är den som spökar. Tack för alla tips och råd! :)
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

Skriv svar