Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av GLoin »

*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av taz »

Ett av skälen till att jag aldrig kommer flytta in till stan!

Vidrigt att inte ha någonstans att göra av bilen.. Jag åker inte ens bil till stan om jag måste parkera med
tanke på risk för inbrott osv.

Mvh. // Taz
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av Snusarn »

Jag e av den åsikten att har man råd att ha bil då har man oxo råd till att betala för en egen p ruta , jag e så innerligt trött på alla som parkerar och inte betalar för sig jag har 2 bilar en i garage där jag betalar 375 kr och en uteplats uppe på garaget som kostar mig 175kr och jag blir inte nådig när en som inte vill betala för sig ställer sig på mina rutor .
vi har även 8st rutor för besökande 24tim parkering vilket då oxå gör att många andra boende (som inte vill betala för sig) ställer sina bilar där , just nu i daxläget så står där 2 översnöade bilar stått där i över en vecka så d blir fort fullt där , vilket innebär att besökande till mig får ingen plats att stå på.
Så som svar på din fråga/undran : nej jag personligen tycker inte det e ok att parkera på gatan i ett villa område , hade jag bott där hade inte jag heller velat haft en massa bilar utanför min tomt .
Det handlar ju om säkerhet oxå inte lätt att se om man backar ut å det står en bil på gatan oxå.
Fast det e ju helt å hållet min åsikt.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av GLoin »

*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av GLoin »

*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av F_Pettersson »

snusarn skrev:Jag e av den åsikten att har man råd att ha bil då har man oxo råd till att betala för en egen p ruta , jag e så innerligt trött på alla som parkerar och inte betalar för sig jag har 2 bilar en i garage där jag betalar 375 kr och en uteplats uppe på garaget som kostar mig 175kr och jag blir inte nådig när en som inte vill betala för sig ställer sig på mina rutor .
vi har även 8st rutor för besökande 24tim parkering vilket då oxå gör att många andra boende (som inte vill betala för sig) ställer sina bilar där , just nu i daxläget så står där 2 översnöade bilar stått där i över en vecka så d blir fort fullt där , vilket innebär att besökande till mig får ingen plats att stå på.
Så som svar på din fråga/undran : nej jag personligen tycker inte det e ok att parkera på gatan i ett villa område , hade jag bott där hade inte jag heller velat haft en massa bilar utanför min tomt .
Det handlar ju om säkerhet oxå inte lätt att se om man backar ut å det står en bil på gatan oxå.
Fast det e ju helt å hållet min åsikt.

Håller faktiskt med snusarn i detta läget. Var en nyligen som tog min parkeringsplats och hänt flertalet ggr där jag fått ringa mr p-vakt. Så jag håller faktiskt med snusarn. Har man råd med en fin bil så har man också råd med en parkeringsplats om man inte vill ställa sig och betala sån p-avgift.
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av GLoin »

*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av Snusarn »

GLoin skrev:
snusarn skrev:Jag e av den åsikten att har man råd att ha bil då har man oxo råd till att betala för en egen p ruta , jag e så innerligt trött på alla som parkerar och inte betalar för sig jag har 2 bilar en i garage där jag betalar 375 kr och en uteplats uppe på garaget som kostar mig 175kr och jag blir inte nådig när en som inte vill betala för sig ställer sig på mina rutor .
vi har även 8st rutor för besökande 24tim parkering vilket då oxå gör att många andra boende (som inte vill betala för sig) ställer sina bilar där , just nu i daxläget så står där 2 översnöade bilar stått där i över en vecka så d blir fort fullt där , vilket innebär att besökande till mig får ingen plats att stå på.
Så som svar på din fråga/undran : nej jag personligen tycker inte det e ok att parkera på gatan i ett villa område , hade jag bott där hade inte jag heller velat haft en massa bilar utanför min tomt .
Fast det e ju helt å hållet min åsikt.
Det är ju en annan sak om man bryter mot parkeringsföreskrifterna och står där längre än man får. Eller om man parkerar på någon annans ruta (om den är reserverad). Då får man vackert ringa p-vakt som lappar böset. Men visst, jag får väl sälja bilen då och ta bussen. Men först efter att den som inte trivs med bilar på gatan köper ett hus där det är parkeringsförbud eller avgift för andra bilar...(eller driva frågan att införa parkeringsförbud på gatan hos kommunen) valfriheten och det egna ansvaret för handlingar går ju i bägge riktningar.
Vad jag mena me det va att jag har 2 st bilar och jag betalar för mig , och får jag besök så vill jag att de ska kunna parkera där jag bor .
D blir ju samma sak för "villaägarna" deras besök har väl inte heller någonstans att parkera nu om gatan e blockerad av andra , nu vet ju inte jag hur det ser geografiskt ut på den gatan med uppfarter å så till husen.
Men har du lov att stå utanför ett visst hus så gnyr jag inte över d.
vad jag mena va varför ska vissa betala för sig men inte andra ?

Om jag besöker en större stad brukar jag kolla upp var det e billigast att stå , i vissa fall parkerar jag utanför och tar buss in till stan.

GLoin skrev:Ska tillägga att min bil aldrig är översnöad nån längre stund... kör med den flera gånger i veckan...
D va bara ett exempel på hur det ser ut här .
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av subw000fer »

Jag hade inte tyckt om att bilar ständigt stog utanför mitt hus i villaområdet, somsagt vill man ju att om det kommer besök eller så att de ska kunna parkera där.
dock om någon annan i området, granne eller så, ständigt har bilar utanför hade inte gjort nåt, det kan man ju inte göra nåt åt. (tex din mormor ger dig lov att stå utanför henne)

men jag hade stört mig på om massa studerande "invaderade" villaområdet med sina bilar och parkerade så det blev fullt överallt (som det låter på din beskrivning).
Dock svårt att säga hur läget ser ut, blir ju lite skillnad beroende på hur det ser ut också.

Men har du RÄTT att stå där kan ju ingen säga nåt egentligen ;) eller jo, de kan ju alltid säga va de tycker :roll:
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av Hesselgren »

lite kluven. hade någon ställt sin bil utanför mitt hus hade jag ju ringt polisen. men å andra sidan är det parkeringsförbud längs gator i botkyrka (men det är aldrig någon som lappar bilar iaf är väl polisens uppgift om det inte är ett parkeringsbolag som har hand om det och polisen har garanterat bättre saker för sig..) jag bor ju i ett villaområde där alla har stor tomt, tror vi har ett 10tal bilar hemma.. +någon på gatan oftast


Men, du FÅR ju faktiskt stå där, tråkigt för dom som bor där men. jag skulle också göra som du om jag var i din situation. betala för å ställa bilen i nått sketet p-garage med 90% inbrottsrisk, knappast.

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av Marcus_89 »

subw000fer skrev:Jag hade inte tyckt om att bilar ständigt stog utanför mitt hus i villaområdet, somsagt vill man ju att om det kommer besök eller så att de ska kunna parkera där.
dock om någon annan i området, granne eller så, ständigt har bilar utanför hade inte gjort nåt, det kan man ju inte göra nåt åt. (tex din mormor ger dig lov att stå utanför henne)

men jag hade stört mig på om massa studerande "invaderade" villaområdet med sina bilar och parkerade så det blev fullt överallt (som det låter på din beskrivning).
Dock svårt att säga hur läget ser ut, blir ju lite skillnad beroende på hur det ser ut också.

Men har du RÄTT att stå där kan ju ingen säga nåt egentligen ;) eller jo, de kan ju alltid säga va de tycker :roll:

Tycker så med, hade inte gillat det. Men inte mycket man kan göra åt det
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av GLoin »

*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av Maxwell »

Eftersom politikerna i trafiknämnden i Göteborgs kommun hatar allt vad biltrafik innebär och gör det mesta och sitt bästa för att göra bilägandet så surt som möjligt så tycker jag att du gör helt rätt i att parkera där du parkerar! Och vad beträffande tjurgubben så sålänge han inte äger marken du parkerar på så skulle jag fullkomligt ignorera honom, inget att lägga någon energi på. Sedan får han tycka vad han vill men det är faktiskt skit samma enligt mig.

Fri parkering åt folket... :wink:


//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av swec_fullmoon »

Har man råd till bil så får man ha råd att skaffa P ruta eller något. att stå på gatan är ingen långtids parkering spec inte i ett villa kvarter eller överhuvudtaget. De flesta områden där man får parkera laglig utmed gatan brukar ha tids gräns eller uppmärkta platser. men i ett villa kvarter så hade inte jag villat ha en massa bilar ståendes iaf.
Inte häller att gatan är lekplats för barn..

Sen kan jag se det som är det kortare stunder elelr lite fest o så skit samma men lite roligt är det att jag bor ca 20m rån en dagisparkering med kanske 15 platser. aldrig fult där och tomt på helger och kvällar. ändå envisas folk med att parkera sina bilar på gatan eller mot färdriktningen och på trottoaren.

Har man bil så får man banne mig bredda sig garage uppfart så man får plats med en extra bil eller så kan man gott göra sig av med bilen och börja cykla istället.

Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av eXtrinity »

Att stå i villaområden är helt klart onödigt och drar till sig massor med onödig agg från folk.

500 spänn för ett ställe att låsa in bilen på är inte dyrt oavsett om man är student eller inte.

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av GLoin »

*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av Snusarn »

jag hade heller inte tänk komentera mera men.. när jag pluggade så hade jag då inte råd me en bil alls d va buss och en gammal damcyckel som gällde för mig om jag skulle någonstans ,tåg om jag skulle längre.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av taz »

snusarn skrev:jag hade heller inte tänk komentera mera men.. när jag pluggade så hade jag då inte råd me en bil alls d va buss och en gammal damcyckel som gällde för mig om jag skulle någonstans ,tåg om jag skulle längre.
Får hålla med här. Hade jag studerat så hade det vart avställt och undangömt någonstans till det fanns täckning igen.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av Östlund »

GLoin skrev:*
vad är det frågan om... ??
raderat alla inlägg från och med 29 nov ? :)eller är det en bugg :o
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av GLoin »

Jag har raderat dom själv. Orkade inte ta allihopa. Annars hade jag väl tagit resten också.
Bild

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av subw000fer »

Varför? :? du kan väl stå för det du skrivit? det var ju bara ett ställningstagande och en fråga? är väl inget lustigt med det... OCH att inte alla höll med? det var ju en fråga eller hur?

Tycker det är jobbigt med massa trådar som bara blir skräp p.g.a att man raderar sina inlägg :? var ju inget farligt i det du skrev, låt bli att fortsätta skriva i tråden, fine. men hålla på såhär så trådar blir totalt värdelösa tycker jag bara är dumt.

Kan man inte stå för det man skrivit eller kan ta att man inte får medhåll så borde man tänkt på det innan man postar saker på ett öppet forum ;)

Det är min åsikt iaf! du behöver givetvis inte svara på detta om du inte vill :D
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av GLoin »

subw000fer skrev:Varför? :? du kan väl stå för det du skrivit? det var ju bara ett ställningstagande och en fråga? är väl inget lustigt med det... OCH att inte alla höll med? det var ju en fråga eller hur?

Tycker det är jobbigt med massa trådar som bara blir skräp p.g.a att man raderar sina inlägg :? var ju inget farligt i det du skrev, låt bli att fortsätta skriva i tråden, fine. men hålla på såhär så trådar blir totalt värdelösa tycker jag bara är dumt.

Kan man inte stå för det man skrivit eller kan ta att man inte får medhåll så borde man tänkt på det innan man postar saker på ett öppet forum ;)

Det är min åsikt iaf! du behöver givetvis inte svara på detta om du inte vill :D
Klart jag svarar.

Tråden blev inte det jag hade tänkt mig när jag startade den. Ville inte sitta här och förklara varför jag väljer att ha bil eller inte, det har givetvis ingen annan med att göra. Så dom inläggen tog jag bort ganska så omgående (eller för den delen hur min budget ser ut). Inget jag vill ha ute på nätet.

Efter det tänkte jag över mitt engagemang här på sidan. Resten jag tog bort var min tråd om min bil, ville jag inte ha kvar. Dessutom tog jag bort en del av grejjorna jag lagt upp med bilder och så som också handlat om min bil. (Reparationstrådar), Och som östlund skrev så tog jag bort det mesta som fanns där emellan också(alltså bak till november någonstans). Var mest småkommentarer som inte borde påverka någon större mängd trådar.

Allt äldre än så är kvar.
Bild

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av subw000fer »

GLoin skrev: Klart jag svarar.

Tråden blev inte det jag hade tänkt mig när jag startade den. Ville inte sitta här och förklara varför jag väljer att ha bil eller inte, det har givetvis ingen annan med att göra. Så dom inläggen tog jag bort ganska så omgående (eller för den delen hur min budget ser ut). Inget jag vill ha ute på nätet.

Efter det tänkte jag över mitt engagemang här på sidan. Resten jag tog bort var min tråd om min bil, ville jag inte ha kvar. Dessutom tog jag bort en del av grejjorna jag lagt upp med bilder och så som också handlat om min bil. (Reparationstrådar), Och som östlund skrev så tog jag bort det mesta som fanns där emellan också(alltså bak till november någonstans). Var mest småkommentarer som inte borde påverka någon större mängd trådar.

Allt äldre än så är kvar.
Ok.. jo självklart ska du ju inte bry dig i om nån inte tycker att du ska ha din bil kvar, du behöver ju inte förklara mer än att JAG VILL!. ;)
men det folk sa här var ju deras åsikt om saken, inget du behöver bry dig i alls eller behöver förklara dig inför. Det med budgeten kan jag väl förstå kanske, men du hade ju bara behövt ta bort detaljerna, det som var viktigt var ju fortfarande själva frågan.

Det om din bil förstår jag ändå inte måste jag säga :P förstår inte varför man skulle få för sig att inte vilja ha kvar nåt sånt.. men du kanske har en anledning och den behöver du ju inte heller dela med någon här om du inte känner för det. ;)
Och om det var små meningslösa kommentarer, varför ta bort dem? Då hade de ju inte skadat att ha dem kvar heller ;)
Bild

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av Snusarn »

Av allt jag skrev så försökte jag formulera mig så att inget va riktat mot just dig personligen, utan enbart min åsikt på frågan/undran som ställdes.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Avreagera sig, parkering på gata i bostadsområde

Inlägg av Marcus_89 »

snusarn skrev:Av allt jag skrev så försökte jag formulera mig så att inget va riktat mot just dig personligen, utan enbart min åsikt på frågan/undran som ställdes.
Bra sagt, menade inget mot dig personligen heller. Gjorde säkert inte de andra heller.
Bild

Låst