Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Tommy^_
Övningskörning
Inlägg: 268
Blev medlem: 05 jan 2008, 02:39
Ort: Norrköping

Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av Tommy^_ »

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6348767.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Fan va tråkigt.. Jag talar högt för att införa ett körkortsprov vid pensions ålder och sen vid jämna mellanrum för att se om dom fortfarande är lika lämpliga att köra. Många klant och förvirrings olyckor står ju i stort sätt bara pensionärer för. Som i det här fallet.. gubben klarade inte att köra en automat växlad bil.

Har aldrig hört om en ungdom köra på fel sida av vägen iaf [help]
Volvo 960-96, Volvo 240 Turbo-81, Volvo 740 Turbo -85, Vw Golf -99

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av Hesselgren »

tråkigt. jo visst ser man ibland endel som kanske inte borde köra bil längre. som kör i 30 på 70 väg och liknande..

men ser ändå andra sidan av det hela, känner redan nu att jag är en av dom där gubbarna som kommer köra min bil tills jag stupar..

Tommy^_
Övningskörning
Inlägg: 268
Blev medlem: 05 jan 2008, 02:39
Ort: Norrköping

Re: Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av Tommy^_ »

Hesselgren skrev:tråkigt. jo visst ser man ibland endel som kanske inte borde köra bil längre. som kör i 30 på 70 väg och liknande..

men ser ändå andra sidan av det hela, känner redan nu att jag är en av dom där gubbarna som kommer köra min bil tills jag stupar..
Ja självklart! Jag kommer inte vara bättre än alla äldre i trafiken. Kan garantera att jag inte på egen hand lämnar in körkortet. Det är därför jag förespråkar ett nytt körkortsprov vid hög ålder.
Tog man körkort när man är 18 så är det mycket som ändrats i trafiken på 47år :)

Jag har ju blivit tillrättavisad av en tjurig gubbe en gång när han frågade varför hans bil va svårstartad ibland. Han har alltid startat sin bil med lite gas. Jag förklarade att man inte ska göra det på en insputnings motor. Då förklarade han att han har då haft körkort bra mycket längre än mig så vad vet jag egentligen!
Volvo 960-96, Volvo 240 Turbo-81, Volvo 740 Turbo -85, Vw Golf -99

In The White
Moderator
Inlägg: 20269
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av In The White »

Det är just på parkeringar man direkt känner igen en gammal bilförare.............Backar ut från parkeringsfickan sakta som fan med fullt kopplingsslir och fullgas, och lyckas ändå backa på bilen bakom. Men stannar fanskapet och ser hur det gick? ..................Nej!, fast hela bilen gungar till så kör vederbörande bara där i från och låtsar som inget har hänt. :o .................. [piska]

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av Eda »

Vad hände egentligen? Varför ligger det fyra däck och något som se ut som en dörrsida mitt i garaget?

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av F_Pettersson »

Fastnar med foten under bromspedalen....hmm hur lyckas man egentligen med en sån sak?

Aja tur att ingen människa skadades men synd om bmwn där tycker ja :P
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Användarvisningsbild
DUXEN
Uppkörning
Inlägg: 879
Blev medlem: 22 feb 2007, 02:08
Kör: Sidleds
Ort: ENKÖPING
Kontakt:

Re: Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av DUXEN »

In The White skrev:Det är just på parkeringar man direkt känner igen en gammal bilförare.............Backar ut från parkeringsfickan sakta som fan med fullt kopplingsslir och fullgas, och lyckas ändå backa på bilen bakom. Men stannar fanskapet och ser hur det gick? ..................Nej!, fast hela bilen gungar till så kör vederbörande bara där i från och låtsar som inget har hänt. :o .................. [piska]

Håller med...
Och om dom inte backar in i bilen bakom så lägger dom runt för tidigt och lägger framskärmen mot dörrarna på bilen brevid.

Nää, inför körprov samma år man fyller 60 säger jag.
Bild

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av Östlund »

Höger fot fastnar under bromspedalen,, ja självklart att man gasar med vänsterfoten då.. Är ju en reflex :roll: :roll: :D

eller så måste han skostorlek 54 eller nått..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av Eda »

Östlund skrev:Höger fot fastnar under bromspedalen,, ja självklart att man gasar med vänsterfoten då.. Är ju en reflex :roll: :roll: :D

eller så måste han skostorlek 54 eller nått..
Nej, jag tror inte han krånglar vänsterfoten över högerfoten och stämplar :roll:

Om han ger lite gas med högerfot och den halkar lite snett så kan den hamna under bromspedalen, när han ska lyfta foten tar den i bromsen. Gubben får panik och trycker ner pellen i botten...

Så tror jag det hände, inget jättekonstigt mer än att han får panik och stämplar.


Men vad ska folk ta körprov vid 60 för?
Lär ju vara de som kör lugnast, har kört såpass länge att det inte är spännande att pressa i 150 på landsvägar men kan fortfarande hantera en bil utan några problem.

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av GLoin »

*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Någon här som fått sin 740 tilltryckt?

Inlägg av steifan »

Tror det är min polares vita Nissan Primera till höger där.

Tur att han sålde sin Nissan Skyline som stod där annars tills nyligen! :roll:
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Skriv svar